Flyga med hund/att ha hund i Spanien.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare eirrraa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 159
E

eirrraa

Hej! Jag heter eira och är ganska ny här. Jag skäms lite för jag har egentligen inte presenterat mig; men det är bara för att jag blir lite blyg, ni är alla så kloka och häftiga... :bow:

Nu till ämnet.
Jag ska åka till Spanien och, om jag bestämmer mig för att stanna där en lite längre tid, åker jag hem en sväng och hämtar min hund. Så nu undrar jag om någon av er kloka bukare har några värdefulla tips eller råd.
Har ni flugit med hund och vad är i så fall era erfarenheter av det?
Är det någon särskilt som man bör tänka på?
Tror ni det är smidigare att åka tåg eller bila ner (hade tänkt flyga, men vill gärna höra era tankar, att flyga kanske inte självklart är det bästa och hundvänligaste alternativet)?
Är det någon som har varit med hund i Spanien?

Alla råd mottages tacksamt - om bästa transportburen, vilka misstag man ska undvika, hundvänligaste flygbolagen, (bästa sätten att lugna ner matte :idea:), allt..!

Sv: Flyga med hund/att ha hund i Spanien.

sitter själv i samma sits ,men ska flytta ner 9 hundar och 22 hästar , katt m,m,Tesora

Oj, det var en hel del.... Vart ska ni flytta?

Min första reaktion är, känner du till de sjukdomar som drabbar hundarna i Spanien?

Hmm, det borde jag nog kolla upp bättre, kanske till och med vaccinera..? Jag har läst att man inte ska promenera med hunden vid pinjeträd på våren för där kan det finnas läskiga pinjelarver. Och så borde man nog använda något insektsmedel så man slipper stickmygg (överför hjärtmask) och sandflugor som inte heller verkar så trevliga... Voj, voj säger jag bara. Det finns säkert mycket mer.

Tack för linkarna, båda två, nu ska jag läsa på!

Vi ska flytta till Pinos eller rättare sagt Cañada del trigo . En liten by srax utanför pinoso I alicante området.
Här har du en länk till en svensk talande veterinär i spanien ,
http://www.petvetkamu.com/hem.html
Du kan ringa till henne så hjälper hon dig med vilka medel du ska ha till din hund , för fästingar och hjärtmasken m,m

Var ska du någostans där nere då?

Tesora

Oj, så bra! Underbart, tusen tack!
Jag ska till Cadiz, först en månad utan hunden och bestämmer jag mig för att stanna lite längre hämtar jag honom, för vem klarar sig utan hund en längre tid..?

Nä vovvarna ska ju mad så klart ;)
Ska du jobba där nere?

tesora

Jag ska börja med att lära mig spanska ordentligt, nu kan jag bara lite vardagsprat, även om jag kan en ruskig massa svordomar (jag var tillsammans med en spansk pojk förut och lärde mig en del av honom och hans portugisiska kompis). När jag är färdig med min spanska-kurs hoppas jag hitta ett jobb, men jag får se.
Varför flyttar ni? Och när? Vad ska du göra? Vilket projekt...

Vi flyttar ner med våra spanska PRE hästar och små minisar:love:
Vi kommer att bedriva ett typ B&B men även ta emot människor som vill vara lite längre på typ ridsemester. Jag föder upp långhårig kanin och dvärg tax sedan många år , och ska givetvis fortsätta med detta där nere oxå ;)

Tesora

Det låter som om du har ett ganska arbetsamt paradis...
Hästar, hundar, kaniner... ja, det är bara att slå en pling om du vill ha någon som hjälper dig :angel:

Kom hem från spanien för exakt 3 timmar sen! :) Har också funderat på det här att flyga med hund, skriver så att jag inte tappar bort tråden!

Var har du varit? Och vad har du gjort för något spännande? Berätta gärna!

Kan inte hjälpa dig med hur det är att ha hund i Spanien men däremot hur det är att flyga med hund.

De allra flesta hundar blir inte påverkade alls av att flyga. De sitter i en bur som du köper innan som du kan ha uppställd hemma så de blir trygga av att ligga där. För en stabil hund som är van att vara ensam borde det inte vara några som helst problem.
Alla hundar som jag känner som har flugit har tagit det jätte bra och varit helt opåverkade när man hämtat ut dem.

Lyka till!

Vi var ca 1 h från Malaga, en bit från Nerja. Och det var bara vanlig semester, mor & far har fyllt år så de bjöd ner barn och respektive till ett underbart slott uppe i bergen, en härlig vecka om man bortser från alla hunda och katter som springer på gatorna... Jag blir knäpp i huvudet av att se det och inte kunna hjälpa till!

Det bodde en lite voffi utanför oss, helt underbar liten tjej på ca 1 år skulle jag tippa. Har kontaktat veterinär och sos-djurhjälp nere i spanien, som arbetar en bit från Malaga, om hunden. Ska försöka få hem henne till mig i Sverige. Om inte de vill hjälpa mig kör jag minsann ner och hämtar henne själv, för hit ska hon!

Inte helt opåverkade, min tös blev överlycklig över att få komma ur buren efter att ha varit ensam i några timmar.:D;):angel:
(jävla flyg till o krångla med tider haha)

Zizzy som är på väg hem med nya vovven. :D

Haha, jo klart att de blir glada när de kommer ut. Och kanske är de lite kissnödiga också. ;)
Men tycker inte man brukar märka att de är negativt påverkade iaf :laugh:

Inget negativt vad jag kunde märka iaf. :D

Mjo, hon var kissnödig med, och överlycklig, i tullen så kissade hon några droppar av lycka när tanten kom o kollade chippet och hälsade på sötis. :D
Sen snabbt ut så hon fick rasta av sig.

Har de mat med sig när de flyger? Jag läste någonstans att det är krav på det, men personligen tycker jag det känns lite onödigt om det är en flygtur på två-tre timmar och de får mat innan. Eller är jag helt ute och cyklar? Jag tror att min hund skulle bli ganska olycklig om han var tvungen att klossa i buren....

Nej, det behöver inte ha mat i buren. Trodde inte ens att de fick ha det... Vissa hundar slukar ju allt på en gång så det skulle ju aldrig gå...

Ja, det verkligen hemskt att se alla gatuhundar (och katter).
Hoppas att det går bra för dig med hunden - jag håller tummarna för er!
Jag kan verkligen rekommendera att ringa till Jordbruksverket om du har några frågor angående att ta in hunden till Sverige. Jag ringde dit (tänkte det är bra att ha bra koll på vad som gäller innan man tar ut hunden ur landet) och hon jag pratade med var verkligen jättetrevlig och bra. Till slut förstod till och med jag...

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 476
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Vill höra om era erfarenheter av att ta med hund till Spanien samt om någon har erfarenhet av att vandra i Spanien eller södra...
Svar
17
· Visningar
4 018
Katthälsa Ska inom den närmsta framtiden åka och hälsa på familjen och måste då ta med mig katterna. De är syskon och känner varandra väl. De är... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 514
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka