Flytta eller bo kvar och renovera?

Bukefalos 30 år!

Känner mig träffad här.
Och jag vill trycka på att jag också skrev att det absolut inte betyder att man inte kan trivas i en hyresrätt. Jag _älskade_ min senaste lägenhet och nedvärderar det inte, fast det lät kanske så.
Men med familj tycker _jag_ villa passar bättre, om man har möjlighet, det är ju ett privilegium såklart. Beror väl på hur man är uppväxt kanske.
Bostadsrätt har jag aldrig bott i och det känns inte som något för mig, men det är heller ingen jag känner som gör/gjort det (eller jo, det är det kom jag på, men inget vi diskuterat), så jag har inget mer än magkänsla att gå på där.
Man kan ju faktiskt hyra en villa också?

Om jag förstår dig rätt bor ni i bostadsrätt idag. Om ni ska göra en förändring av planlösningen behöver nu högst godkänt av styrelsen. Om ni överger renovering av badrum glöm inte att kolla när fastigheten behöver stamrenoveras . Då behöver ändå badrumnen mer eller mindre rivas. Ville vara tillföra det perspektivet.🙂
Det stämmer. Vi har stämt av med föreningen och det är fritt fram i princip så länge vi inte rör bärande vägg typ. Och stambyte är tyvärr inte aktuellt i bågon som helst närtid.

Ah, javisst. Men lägenhet är nog vanligast. Tänkte inte på villa. Det vore kanske något för TS? 😊
Det är väldigt tydligt att vi bor på olika platser i landet eller väldigt olika löner :) Hyra en villa häromkring skulle innebära en månadskostnad på typ minst min lön efter skatt.

Villa är som sagt inte aktuellt av dels ekonomiska skäl, men också för att vi inte har intresse att fixa med varken hus eller tomt och på det så skulle vi antagligen inte kunna bo lika centralt och därmed vara låsta att ha minst en, eventuellt två bilar med alla kostnader som det innebär.

Känner mig träffad här.
Och jag vill trycka på att jag också skrev att det absolut inte betyder att man inte kan trivas i en hyresrätt. Jag _älskade_ min senaste lägenhet och nedvärderar det inte, fast det lät kanske så.
Men med familj tycker _jag_ villa passar bättre, om man har möjlighet, det är ju ett privilegium såklart. Beror väl på hur man är uppväxt kanske.
Bostadsrätt har jag aldrig bott i och det känns inte som något för mig, men det är heller ingen jag känner som gör/gjort det (eller jo, det är det kom jag på, men inget vi diskuterat), så jag har inget mer än magkänsla att gå på där.

Hyresrätt är inte bara lägenhet i flerfamiljshus med rökande grannar som gör att man inte kan vädra eller vara på balkongen. Så har jag också bott, liksom folk jag känner som haft det så i sin bostadsrätt.

Personligen tycker jag att hyresrätt är perfekt för barnfamiljer. Med små barn har man ofta mycket att göra med att bolla jobb, hämtingar och lämningar på förskola/skola/fritidsaktiviteter, vab osv. I en hyresrätt slipper man jobba på huset för att något behöver fixas. Tid frigörs så man kan lägga den på barn, partner och sig själv istället för att underhålla huset.

Jag som bott i hyresrätt hela livet tycker att det är ledsamt att en så trevlig boendeform ses på ett så nedvärderande sätt som några gör här i tråden. Som nåt man inte väljer utan tvingas till för att man inte har råd med eget hus/brf.

Personligen har jag svårt att förstå hur folk kan ta höga lån för att köpa bostadsrätt. Många föreningar (iaf här) har rejäla månadsavgifter! Ja, om man har kontanter att betala allt eller iaf en stor majoritet av kostnaden så hade man fått en billigare bostadskostnad (hyra vs månadsavgift+ränta) än i den hyresrätt jag bor i nu (radhus, 4 rum och liten trädgård i lugnt och trevligt område).
Vi tampas verkligen med det här att skuldsätta oss upp till öronen för att bo. Fattar inte heller att folk gör det och gör det ganska lättvindigt. Här är väl villa och bostadsrätt det enda som under lång tid varit tillgängligt i princip, men på senare tid byggs mer och mer hyresrätter. Jättebra tycker jag, men nyproduktion har ju betydligt högre hyror.

Det är väldigt tydligt att vi bor på olika platser i landet eller väldigt olika löner :) Hyra en villa häromkring skulle innebära en månadskostnad på typ minst min lön efter skatt.

Villa är som sagt inte aktuellt av dels ekonomiska skäl, men också för att vi inte har intresse att fixa med varken hus eller tomt och på det så skulle vi antagligen inte kunna bo lika centralt och därmed vara låsta att ha minst en, eventuellt två bilar med alla kostnader som det innebär.

Ni kan ju flytta till hyresrätten, lägga pengarna från försäljningen på ett sparkonto med ränta. Sen om ni i framtiden vill köpa ett boende så har ni ett bra läge iom att ert köp inte är beroende av att ni lyckas sälja ert boende först. Om man erbjuder hyfsat lika summa som nån annan så kan en sån aspekt avgöra. Ni kommer vara mindre "jobbiga" att sälja till då ni bara har uppsägningstiden på hyresrätten att ta hänsyn till.

Eftersom ni inte är intresserade av att renovera så skulle ju hyresrätt passa bra. Men kolla området, prata gärna med folk som bor där och hos den hyresvärden om hur det funkar så att ni vet vad ni kan förvänta er.

Jag som har småbarn säger att hiss är värt mycket! Eller bo på bottenplan.

Vi behöver ta 1 trappa i en vecka och svär som sjutton! Golvet ska renoveras i den entré vi brukar ta annars, där är inga trappsteg alls.

Sen betalar jag gärna för att bo stort. Gör det att vi i familjen mår lite bättre så är det värt det, för oss! Hade det bara varit jag och maken hade vi inte alls behövt lika mycket extra utrymme.

Vi bor i en bostadsrätt, i närförort till Sthlm på 130kvadrat. För oss är det perfekt. Marginellt med underhåll, om man jämför med villa. Men fortfarande gott om yta. Det är bara öppna altandörren och springa ut till kompisarna på gården.
Hade en villa inte kostar från 11 miljoner hade jag gärna haft en. Men så mycket pengar vill jag inte lägga! Förutom all tid det skulle ta

Ni kan ju flytta till hyresrätten, lägga pengarna från försäljningen på ett sparkonto med ränta. Sen om ni i framtiden vill köpa ett boende så har ni ett bra läge iom att ert köp inte är beroende av att ni lyckas sälja ert boende först. Om man erbjuder hyfsat lika summa som nån annan så kan en sån aspekt avgöra. Ni kommer vara mindre "jobbiga" att sälja till då ni bara har uppsägningstiden på hyresrätten att ta hänsyn till.

Eftersom ni inte är intresserade av att renovera så skulle ju hyresrätt passa bra. Men kolla området, prata gärna med folk som bor där och hos den hyresvärden om hur det funkar så att ni vet vad ni kan förvänta er.
Väldigt tänkvärda aspekter! Tack.

Nuvarande hyresgäst var nöjd med både värden och boendemiljön, men det är ett område under uppbyggnad/förändring så mycket kan hända. Därför känns det också säkrare med hyres framför att köpa i samma område.

Jag som har småbarn säger att hiss är värt mycket! Eller bo på bottenplan.

Vi behöver ta 1 trappa i en vecka och svär som sjutton! Golvet ska renoveras i den entré vi brukar ta annars, där är inga trappsteg alls.

Sen betalar jag gärna för att bo stort. Gör det att vi i familjen mår lite bättre så är det värt det, för oss! Hade det bara varit jag och maken hade vi inte alls behövt lika mycket extra utrymme.

Vi bor i en bostadsrätt, i närförort till Sthlm på 130kvadrat. För oss är det perfekt. Marginellt med underhåll, om man jämför med villa. Men fortfarande gott om yta. Det är bara öppna altandörren och springa ut till kompisarna på gården.
Hade en villa inte kostar från 11 miljoner hade jag gärna haft en. Men så mycket pengar vill jag inte lägga! Förutom all tid det skulle ta
Tack för ditt svar! Känns som ni haft lite samma tankar som oss :)

Jo, jag kom på det. Såg att en villa skulle kosta många miljoner för er eller vad du skrev. Så det stämmer nog.
Det med underhåll skrev du också, sorry.

Hyresrätt är inte bara lägenhet i flerfamiljshus med rökande grannar som gör att man inte kan vädra eller vara på balkongen. Så har jag också bott, liksom folk jag känner som haft det så i sin bostadsrätt.
Fast det har jag aldrig skrivit :). Jag kan köpa att jag kunde vägt mina ord bättre, men sådär tycker jag inte.

Personligen tycker jag att hyresrätt är perfekt för barnfamiljer. Med små barn har man ofta mycket att göra med att bolla jobb, hämtingar och lämningar på förskola/skola/fritidsaktiviteter, vab osv. I en hyresrätt slipper man jobba på huset för att något behöver fixas. Tid frigörs så man kan lägga den på barn, partner och sig själv istället för att underhålla huset.
Det låter iofs skönt :)
Jag känner inga familjer som bor i hyresrätt. Det är nog som sagt något som har med ens uppväxt att göra. Här är det vanliga att mellanlanda i en (eller flera olika) lgh och sen köpa villa (eller så kan man göra som min bror och hans tjej gå direkt på villa från föräldrahemmen, men det är nog inte så vanligt).

Hade en villa inte kostar från 11 miljoner hade jag gärna haft en.
😮😮💰💰💰

Tack för ditt svar! Känns som ni haft lite samma tankar som oss :)
Vi har använt barnvagn mycket längre än vad jag trodde. Vi åker mycket kollektivt och det är fortfarande ofta våran 4,5åring somnar på vägen hem. Vilket passar oss utmärkt, då får vi ju flera timmar att göra saker på.

I tex torsdags var vi på Skansen till efter 19, sen somnade barnet I vagnen. Hade vi förväntat oss att han skulle gå till båten, åkte kollektivt hem och sen lägga sig för att somna i tid hade vi ju behövt åka 1,5h tidigare!

Idag var det bara den lilla som somnade på vägen hem.

Så argumentet med hiss är viktigt för mig!

Jo, jag kom på det. Såg att en villa skulle kosta många miljoner för er eller vad du skrev. Så det stämmer nog.
Det med underhåll skrev du också, sorry.

Fast det har jag aldrig skrivit :). Jag kan köpa att jag kunde vägt mina ord bättre, men sådär tycker jag inte.

Det låter iofs skönt :)
Jag känner inga familjer som bor i hyresrätt. Det är nog som sagt något som har med ens uppväxt att göra. Här är det vanliga att mellanlanda i en (eller flera olika) lgh och sen köpa villa (eller så kan man göra som min bror och hans tjej gå direkt på villa från föräldrahemmen, men det är nog inte så vanligt).

😮😮💰💰💰
Jag känner nog ingen som lyckats mellanlanda i en hyresrätt och sen köpt villa i någon av de städerna jag bott i som vuxen.. två större, två halvstora. Däremot känner jag folk som lyckats ha TUR att få en hyresrätt (bla mig själv vid ett tillfälle) och folk som bytt upp sig successivt och sen köpt en villa en bra bit utanför stan.. det är lite olika verkligheter tänker jag. Jag känner en familj i barnets skola som bor i villa. Resten bor i allt emellan 2:or-5:or hyres/brf med 1-3 barn..

Känner mig träffad här.

Jag är uppväxt i hus, har bott i hyreslägenhet, radhus, haft eget hus och bor nu i hyresrätt igen eftersom jag tycker det är det bästa som finns!
Vill absolut inte ha ett hus igen trots att vårt var superfint, helt nyrenoverat och noll underhåll de åren vi bodde där.

Jag och min familj trivs utmärkt här.
Familj = jag och mina katter.

Jag är uppväxt i hus, har bott i hyreslägenhet, radhus, haft eget hus och bor nu i hyresrätt igen eftersom jag tycker det är det bästa som finns!
Vill absolut inte ha ett hus igen trots att vårt var superfint, helt nyrenoverat och noll underhåll de åren vi bodde där.

Jag och min familj trivs utmärkt här.
Familj = jag och mina katter.
Jag gillar också hyresrätt!
Uppväxt i hus men har därefter alltid bott i hyresrätt. Drömmen är någon gång en stuga här på Skottska landsbygden men det spelar ingen större roll om jag äger eller hyr den.
Mor och far har sålt stora villan som farfar byggde och hyr numera (förvisso en enorm) lägenhet och tänker inte köpa bostad igen. Allas dröm är liksom inte samma dröm. :)
Det enda jag aldrig känt mig lockad av är bostadsrätt, men det funkar ju finfint för andra!

En villa vore en mardröm! Taket går sönder, pannan går sönder, något annat vad som helst behöver åtgärdas och kostar en massa pengar. Det går inte att budgetera kostnaderna alls. För mig är det helt orimligt att betala så mycket för att bo!
Med bostadsrätt kan man tvingas till kostnader man inte alls vill ha. I en av mina tidigare föreningar ville man bygga ut balkongerna, fast de redan var på 12 kvm, och glasa in alla balkonger. Kostnaden skulle ligga runt 100 000 för varje lägenhet.
I hyresrätt kan man ju också få ändrat och ombyggt på ett sätt som man inte gillar och höjd hyra, men man slipper hosta upp större belopp på en gång.

Sen vill jag personligen inte bo på marken, inte bo utan folk omkring mig, och kostnaden för att värma upp hus till den temperatur jag önskar kostar en mindre förmögenhet.
Älskar min hyresrätt, högst upp i Stockholms innerstad och ägs av allmännyttan.

En villa vore en mardröm! Taket går sönder, pannan går sönder, något annat vad som helst behöver åtgärdas och kostar en massa pengar. Det går inte att budgetera kostnaderna alls. För mig är det helt orimligt att betala så mycket för att bo!
Med bostadsrätt kan man tvingas till kostnader man inte alls vill ha. I en av mina tidigare föreningar ville man bygga ut balkongerna, fast de redan var på 12 kvm, och glasa in alla balkonger. Kostnaden skulle ligga runt 100 000 för varje lägenhet.
I hyresrätt kan man ju också få ändrat och ombyggt på ett sätt som man inte gillar och höjd hyra, men man slipper hosta upp större belopp på en gång.

Sen vill jag personligen inte bo på marken, inte bo utan folk omkring mig, och kostnaden för att värma upp hus till den temperatur jag önskar kostar en mindre förmögenhet.
Älskar min hyresrätt, högst upp i Stockholms innerstad och ägs av allmännyttan.
Folket runtomkring är mitt största minus med hyresrätten, men det får jag ju lika mycket om jag köper en lägenhet, eller slipper om jag hyr en stuga. :D Det mesta går att anpassa.
Jag fattar att det finns någon slags status i att kliva in på bostadsmarknaden men att äga bostad är verkligen inte bara rosor det heller!

Har bott i lgh o avskyr stökiga grannar med ungar som springer i trappen med träskor bla,
Aldrig haft brl tycker personligen att det bör vara en dålig affär, uppväxt i hus o lgh några år.
Köpte mitt första hus/gård som 25 åring o på den vägen är det

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Farligt att bo på nedre botten?
  • Flytt till Malmö
  • Bolån ränta

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka