Inom 2,5km finns det minst 20 förskolor. Mest troligt många fler. Nu är det 75meter, snart blir det 75meter åt andra hållet.Nej, det är inte konstigt. Tänkte mer på dem som flyttar ifrån sin familj för att staden lockar.
Ja, det har du ju rätt i. Man hör mer om "gröna vågen".
Åh. Sådär har jag aldrig hört nån beskriva det faktiskt.
Det känns konstigt för mig, men det är ju bara att tänka att det blir tvärtom mot för mig.
Sen om just Sthlm. Jag har flera ggr tänkt att jag ska ge Sthlm "en riktig chans", jag tror jag spenderat max två veckor sammanlagt där under mitt liv och jag har väl inte sett så jättemycket, så för mig känns det mest som trängsel och betong. Men det vore kul att nån gång åka och se mer i lugn och ro. Jag kommer nog längta hem efter ett tag, men ändå.
Andra stora städer finns det som jag gillar.
Det låter faktiskt skönt.
Jag har ju bott närmre centrum tidigare, en kort period mitt i smeten, längre perioder med promenadavstånd till smeten. Men som sagt, för mig har det varit starkt förknippat med ung och utan barn (menar inte att jag festat massa alltså, men ändå). Men jag tar till mig vad ni skriver och öppnar upp min världsbild.
Jo, jag förstår att folk vill bo i städerna jag förstår att priserna inte varit vad de är annars, men jag känner inga stadsmänniskor IRL som jag kan prata om sånt med.
Ja, det låter faktiskt skönt.
Jag har cykelavstånd till jobbet (13 km) och min man jobbar hemifrån.
Visar sig den förskola/skola vi har närmast vara bra kommer vi ha cykelavstånd (2,5 km) (om vi får cykelvägen det pratas om, men det verkar så nu iaf peppar peppar!), annars blir det bil. Väljer barnet att gå gymnasiet här sedan går det buss.
Ska vi handla blir det bil, det går bussar, men har jag inget busskort (hade grymt subventionerat från jobbet första året vi bodde här, men det drogs in) blir det dyrare än bil.
Tyvärr fick jag pussla med lite skjuts på vintern även när jag hade busskort då det inte går någon passande på helgen. Var med i lokaltidningen om det t om, men fick ingen för det. Så det var/är lite synd.
En del skjutsade av barnet till aktiviteter kommer det bli sen, så är det, men rätt bra här vi det ändå.
Men jag tar till mig era svar. Det är intressant det här att det liksom är såhär det ser ut här och jag har liksom aldrig tänkt jättemycket på hur de tänker de som väljer stan, bara vetat att det inte är för mig och vad jag prioriterar.
-----
Tack för era svar alla som svarat mig.
Barnets friidrott är 50meter hemifrån, så han kan springa dit själv, medans jag klär på lillasyster.
Sen finns det många aktiviteter inom 15minuters promenad. 500 meter hemifrån har jag en skidbacke och ett av Stockholms större naturreservat. Så vill vi grilla och tälta går det att göra på promenadavstånd.
Till tunnelbanan har jag 5 minuters promenad och den går med 6-10 minuters Trafik.
Matbutik finns en 7 minuter bort. Men oftast beställer vi hem. Det är kostnadsfritt från våran närmsta stora Ica. Storhandla med barn är inte min grej.
Vi har en bekväm vardag! Kan istället lägga tiden på att leka i parken eller något annat mysigt.