Flytta eller bo kvar och renovera?

Bukefalos 30 år!

Nej, det är inte konstigt. Tänkte mer på dem som flyttar ifrån sin familj för att staden lockar.

Ja, det har du ju rätt i. Man hör mer om "gröna vågen".

Åh. Sådär har jag aldrig hört nån beskriva det faktiskt.
Det känns konstigt för mig, men det är ju bara att tänka att det blir tvärtom mot för mig.

Sen om just Sthlm. Jag har flera ggr tänkt att jag ska ge Sthlm "en riktig chans", jag tror jag spenderat max två veckor sammanlagt där under mitt liv och jag har väl inte sett så jättemycket, så för mig känns det mest som trängsel och betong. Men det vore kul att nån gång åka och se mer i lugn och ro. Jag kommer nog längta hem efter ett tag, men ändå :p.
Andra stora städer finns det som jag gillar.

Det låter faktiskt skönt.
Jag har ju bott närmre centrum tidigare, en kort period mitt i smeten, längre perioder med promenadavstånd till smeten. Men som sagt, för mig har det varit starkt förknippat med ung och utan barn (menar inte att jag festat massa alltså, men ändå). Men jag tar till mig vad ni skriver och öppnar upp min världsbild.

Jo, jag förstår att folk vill bo i städerna jag förstår att priserna inte varit vad de är annars, men jag känner inga stadsmänniskor IRL som jag kan prata om sånt med.

Ja, det låter faktiskt skönt.

Jag har cykelavstånd till jobbet (13 km) och min man jobbar hemifrån.
Visar sig den förskola/skola vi har närmast vara bra kommer vi ha cykelavstånd (2,5 km) (om vi får cykelvägen det pratas om, men det verkar så nu iaf peppar peppar!), annars blir det bil. Väljer barnet att gå gymnasiet här sedan går det buss.
Ska vi handla blir det bil, det går bussar, men har jag inget busskort (hade grymt subventionerat från jobbet första året vi bodde här, men det drogs in) blir det dyrare än bil.
Tyvärr fick jag pussla med lite skjuts på vintern även när jag hade busskort då det inte går någon passande på helgen. Var med i lokaltidningen om det t om, men fick ingen för det. Så det var/är lite synd.
En del skjutsade av barnet till aktiviteter kommer det bli sen, så är det, men rätt bra här vi det ändå.
Men jag tar till mig era svar. Det är intressant det här att det liksom är såhär det ser ut här och jag har liksom aldrig tänkt jättemycket på hur de tänker de som väljer stan, bara vetat att det inte är för mig och vad jag prioriterar.
-----

Tack för era svar alla som svarat mig :).
Inom 2,5km finns det minst 20 förskolor. Mest troligt många fler. Nu är det 75meter, snart blir det 75meter åt andra hållet.

Barnets friidrott är 50meter hemifrån, så han kan springa dit själv, medans jag klär på lillasyster.

Sen finns det många aktiviteter inom 15minuters promenad. 500 meter hemifrån har jag en skidbacke och ett av Stockholms större naturreservat. Så vill vi grilla och tälta går det att göra på promenadavstånd.

Till tunnelbanan har jag 5 minuters promenad och den går med 6-10 minuters Trafik.

Matbutik finns en 7 minuter bort. Men oftast beställer vi hem. Det är kostnadsfritt från våran närmsta stora Ica. Storhandla med barn är inte min grej.

Vi har en bekväm vardag! Kan istället lägga tiden på att leka i parken eller något annat mysigt.

Inom 2,5km finns det minst 20 förskolor. Mest troligt många fler. Nu är det 75meter, snart blir det 75meter åt andra hållet.

Barnets friidrott är 50meter hemifrån, så han kan springa dit själv, medans jag klär på lillasyster.

Sen finns det många aktiviteter inom 15minuters promenad. 500 meter hemifrån har jag en skidbacke och ett av Stockholms större naturreservat. Så vill vi grilla och tälta går det att göra på promenadavstånd.

Till tunnelbanan har jag 5 minuters promenad och den går med 6-10 minuters Trafik.

Matbutik finns en 7 minuter bort. Men oftast beställer vi hem. Det är kostnadsfritt från våran närmsta stora Ica. Storhandla med barn är inte min grej.

Vi har en bekväm vardag! Kan istället lägga tiden på att leka i parken eller något annat mysigt.
Ja precis. Vi hade 900 meter till förskolan, jag tyckte det var rätt mysigt att få den stunden på morgonen.Vi gick ofta men cyklade ibland också, det finns 4 förskolor närmare oss/på vägen.. Jag hade dock tyckt det varit lite segt med 2,5 km när barnet började cykla själv vid 4.. skolan ligger 100 meter bort, barnet kan gå själv. Den aktivitet vi har längst till är 10 min med cykel (1,5 km). Matbutik (bra sådan) 2 min hemifrån, cyklar till nästan hela stan på under 20 min.
Jag var bilburen ganska många år av mitt liv, det vill jag aldrig vara tvungen att vara igen (har bil men behöver egentligen aldrig köra utan det är bara för nöjen vi kör).
Kan inte tänka mig något bekvämare än att bo som jag (kan tillägga att vi har en stor skog bakom knuten och ett naturreservat 10 min bort, stor park 5 min bort).
Jag är uppväxt i villa i förort och lovade mig själv att aldrig utsätta mina barn för det beroendet av pendling och hämtning..
Klart bekvämast hade såklart varit att bo där jag bor men i en hyresrätt av motsvarande standard, det är tyvärr svårt/omöjligt. Så kanske ett bra svar på @starcraft s fråga från mitt håll. Ta hyresrätten och spar pengarna på ett klokt sätt så de kan växa ändå :)

Det där ju inte unikt för en storstad. I min lilla stad skulle jag kunna göra allt det där inom samma avstånd. Minus skidbacken p.g.a. Skåne och tunnelbanan p.g.a. liten stad så inte nödvändig då man kan cykla överallt även med barn.

Mataffär 2 min (ytterligare en 5-10 min)
Gym 2 min
Busshållplats 2 min
Flera badstränder 10 min med cykel
Kulturskolan, flera idrottsklubbar, ridskola m.m. 5-10 min med cykel

Det där ju inte unikt för en storstad. I min lilla stad skulle jag kunna göra allt det där inom samma avstånd. Minus skidbacken p.g.a. Skåne och tunnelbanan p.g.a. liten stad så inte nödvändig då man kan cykla överallt även med barn.

Mataffär 2 min (ytterligare en 5-10 min)
Gym 2 min
Busshållplats 2 min
Kulturskolan, flera idrottsklubbar, ridskola m.m. 5-10 min med cykel
Jag vet. Det var till ts som tyckte hon hade relativt nära förskolan med 2,5km. Jag tyckte det lät jättejobbigt att ha 2,5 till förskolan!

Jag har i princip aldrig skjutsat mitt barn, numera vuxen. Eftersom vi har bott i stan. När han gick i gymnasiet övernattade hans kompisar en hel del, pga bristfällig kollektivtrafik till deras kranskommuner. Det upplevde jag som väldigt tryggt i en annars lite instabil åldersfas.

Åh ja det lät ju jätteskönt att ha det så ❤.

Stockholm är faktiskt grönare (och blåare) än de flesta mindre stadskärnor runt om i landet. Jag vet för jag har jämfört i jobbet. Håller man sig borta från centralen och gamla stan, är det en väldigt god grön procent i resten av centrala Stockholm. Stockholm är en väldigt vacker stad.

Jomen det kan jag tänka mig faktiskt.
Jag har sprungit på Lidingö några gånger, där vet jag att det är grönt iaf 👍.
Vi får väl ta ett par veckor i Sthlm om ett par år när bäbisen är större och kika lite. 😊

Oj!

Så skönt :)

Åh, vad kul. Ja det är väl såna grejer jag känt att det "inte går" att göra i stan.
Men känns det tryggt att tälta där då?

Vi ska försöka fixa en liten by-lekpark här faktiskt:).
Och annars har vi trädgården och skogen gränsar till trädgården, det gillar jag 😊.

Jag hade dock tyckt det varit lite segt med 2,5 km när barnet började cykla själv vid 4.
Jag tänker att vi får ha nån sorts sits eller tsm-cykel först, vi får se hur det går :).
Sen är det ju inte nån särskilt lång period på året man cyklar heller kom jag på :p (med semester osv).
Då blir det bil, men känns ändå inte som att det är så väldigt långt tycker jag. :)

Jag är uppväxt i villa i förort och lovade mig själv att aldrig utsätta mina barn för det beroendet av pendling och hämtning..

Det kan jag iofs förstå!
Men för min del är det ändå till det bättre nu med t ex bussförbindelser.

Busshållplats 2 min
Bussen har vi 8 min gångavstånd till och två badplatser ca 15 resp 20 min cykel. 🙂

Jag kör tre mil enkel väg😵‍💫

Jösses! 😩
Finns det ingen närmre eller är de närmre inte bra?

Åh ja det lät ju jätteskönt att ha det så ❤.

Jomen det kan jag tänka mig faktiskt.
Jag har sprungit på Lidingö några gånger, där vet jag att det är grönt iaf 👍.
Vi får väl ta ett par veckor i Sthlm om ett par år när bäbisen är större och kika lite. 😊

Oj!

Så skönt :)

Åh, vad kul. Ja det är väl såna grejer jag känt att det "inte går" att göra i stan.

Vi ska försöka fixa en liten by-lekpark här faktiskt:).
Och annars har vi trädgården och skogen gränsar till trädgården, det gillar jag 😊.

Jag tänker att vi får ha nån sorts sits eller tsm-cykel först, vi får se hur det går :).
Sen är det ju inte nån särskilt lång period på året man cyklar heller kom jag på :p (med semester osv).
Då blir det bil, men känns ändå inte som att det är så väldigt långt tycker jag. :)

Det kan jag iofs förstå!
Men för min del är det ändå till det bättre nu med t ex bussförbindelser.

Bussen har vi 8 min gångavstånd till och två badplatser ca 15 resp 20 min cykel. 🙂

Jösses! 😩
Finns det ingen närmre eller är de närmre inte bra?

Det finns men det är skilsmässorelaterat. Jag valde att flytta men yngsta är på grund av att Fadren bor kvar i huset skriven där. Alltså är det bara att köra för min del, finns ingen lösning då vi inte har någon fungerande kommunikation. Dessutom trivs barnet på skolan så jag vill ge hen möjligheten att gå kvar. Effekten blir att jag istället för att ha 15 min till jobbet så kör jag 1 h till jobbet. Skolan tre mil åt fel håll, sen kör jag tillbaka 3,5 mil.

ja! Det känns tryggt och lugnt!

Vi flyttade hit när vi hade småbarn, just för att det passar vårat liv just. Men små
barn, stora barn och nära till jobbet. Iom att vi har 12 minuter till city med tunnelbanan finns det MASSOR med jobb att välja på inom rimligt avstånd.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Farligt att bo på nedre botten?
  • Flytt till Malmö
  • Bolån ränta

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka