Bukefalos 28 år!

Flytta häst...

Sv: Flytta häst...

Hojta till dressyrtant om du vill ha kontaktuppgifter!
*hojtar* ;)

Iofs bra idé med transportör... men jag ska ändå ha en massa andra grejer flyttade också och får ÄNDÅ köra av och an många gånger. Därför är jag lite inställd på att köra själv. Får ju lassa bilen full med annat då på samma gång. ;) Men pm:a mig du, så får jag lite uppgifter om transportören.

Hästen jag ska flytta är en raggsocka som är 17 år och världens coolaste. Så att ta ut och skritta honom en stund emellan lär inte vara något problem. Vi har mött både traktor med harv som hängde in över trottoaren och en lastbil som fraktade ett helt hus, utan reaktioner. :D
Hon jag köpte honom av sa att "om man möter en stockbil på en trång skogsväg så kan man ju ta lite till sidan så att inte chauffören blir till sig". :cool:

Jag har ju kört sträckan utan häst ett antal gånger :angel: och är van att köra ensam med släp och lasta själv och så. Så jag är inte direkt skräckslagen över sträckan på det sättet.
 
Sv: Flytta häst...

Men om du nu ska flytta hästen till sverige ska du inte då titta på reglerna som är i landet där du kör ifrån, för att veta om du ska färdplan o.s.v ?
Borde rent logisk vara reglerna som gäller där som du ska följa, i alla fall tills du kommer till den svenska gränsen?
/Camilla
Mjaaa... första 35 milen är jag inte särskilt oroad över. Den sträckan har jag kört till klinik förr hur som. Dessutom vet jag hur papperskriget funkar här. Men jag vet ju inte hur det funkar i Sverige. Därför startade jag tråden. ;)
När jag ska ta in hästen, är det "mottagarlandets" regler som gäller. De pappren ska jag fixa. Här är det inte tvång med hästpass, så jag måste skaffa pass eftersom min häst är så gammal, så de inte ens ritade teckenkarta på honom när de identifierade honom. :crazy: Men det är på G, och de pappren vet jag vilka jag behöver. Veterinärkollen är 48 h innan man lastar i hästen.
 
Sv: Flytta häst...

Om ma n inte vill köra med betfor s köper man outspädd äpplejuice o häller i vattnet. Det brukar funka toppen. Jag brukar köpa de små förpackningarna som man späder 1/4. Lycka till med resan!
/ Christina
 
Sv: Flytta häst...

Men du om du inte behöver ha med hästen i släpet så får du ju in ännu mera grejer där... :angel: Jag röstar för transportör, hästarna åker bättre på lastbil och de har stor vana av att göra långresor med hästar.
Och jag hoppas att andledningen till resan är vad jag tror! :love:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 396
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 221
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Jag och min häst ska flytta till Gotland i mitten av december är det tänkt. Jag hade planerat att hyra hästlastbil efter att jag...
Svar
8
· Visningar
2 773
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp