Flytta utomlands med häst?

Svamlan

Trådstartare
Någon som testat det? Det finns omständigheter som gör att vi ev måste bo i Frankrike utanför Paris i minst ett år. Men. Dottern på 11 år har ju sin älskade b-ponny. Och ska hon kunna rida honom så som det är tänkt så kan vi inte bara kasta bort ett år, hon blir ju för stor sen...sälja honom är inte ett alternativ.

Så vi tänkte undersöka möjligheterna att ta med ponnyn. Hur har man häst i Frankrike? Någon som testat ta med hästen? Krånglig byråkrati?
 
Sv: Flytta utomlands med häst?

Jag har inte flyttat till frankrike men till England med mina hästar och det är inte alls krångligt att flytta med hästen inom EU.
En transportfirma kan hjälpa dig med pappersarbetet.
Det är egentligen bara ett häslointyg och pass som du behöver fixa.
Det som är svårt är väl kanske att hitta ett bra stall, men det kanske ni kan fråga runt och få hjälp med på plats.
Försäkringen bör du tänka på oxå, hästen behöver försäkras i nya landet, jag behöll min svenska försäkring och hade även en engelsk. Ville inte utförsäkra hästarna i Svergie. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 994
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 640
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp