Flytta utomlands med häst?

Svamlan

Trådstartare
Någon som testat det? Det finns omständigheter som gör att vi ev måste bo i Frankrike utanför Paris i minst ett år. Men. Dottern på 11 år har ju sin älskade b-ponny. Och ska hon kunna rida honom så som det är tänkt så kan vi inte bara kasta bort ett år, hon blir ju för stor sen...sälja honom är inte ett alternativ.

Så vi tänkte undersöka möjligheterna att ta med ponnyn. Hur har man häst i Frankrike? Någon som testat ta med hästen? Krånglig byråkrati?
 
Sv: Flytta utomlands med häst?

Jag har inte flyttat till frankrike men till England med mina hästar och det är inte alls krångligt att flytta med hästen inom EU.
En transportfirma kan hjälpa dig med pappersarbetet.
Det är egentligen bara ett häslointyg och pass som du behöver fixa.
Det som är svårt är väl kanske att hitta ett bra stall, men det kanske ni kan fråga runt och få hjälp med på plats.
Försäkringen bör du tänka på oxå, hästen behöver försäkras i nya landet, jag behöll min svenska försäkring och hade även en engelsk. Ville inte utförsäkra hästarna i Svergie. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 640
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 132
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 385
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp