Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

TwiggyM

Trådstartare
Allt eftersom ridhästarna försvinner från gården och inriktningen blir mer och mer på avel så känner jag att vi vill ha en lösdrift. Vi har en byggnad som vore perfekt men den ligger tyvärr inte i anslutning till den lämpligaste hagen.

Har letat i gamla trådar och sökt på nätet men inte riktigt hittat vad jag söker. Är det någon som har provat någon typ av flyttbar lösdrift eller vindskydd? Ni som byggt egna, hur har ni kommit undan billigt men ändå fått det fint och torrt?

Vill veta precis allt ni har att komma med. Gärna också för och nackdelar med lösdrift vs. box på avelsston och unghästar. (Vid fölning/nattövervakning finns boxar att använda på gården).
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Jag letar själv så denna tråd lägger jag genast som favorit. :bow:

Det enda jag hittat är de som finns på ladugårdsinrede. Men de är ngt dyra för mig.

Jag är för tillfället mest inne på en tälthall efter som att jag bara är ute efter en hall som rymmer ca 4 hästar. Men ska man ha stordrift tycker jag att man ska satsa på ngt redigare. Såhär ser tälthallarna ut som jag har tittat på:
8875877119.jpg

Finns på http://www.coverstore.se/. Den ovan är ganska liten, det finns större storlekar. För fyra storhästar hamnar jag på knappt 10 000:- och för mig är det värt det efter som att tanken är att jag ska hyra mark som inte är min egen och därav är det till fördel att den är lätt att packa ihop och ta med sig därifrån om jag en dag måste flytta till annan gård eller liknande.

Har ingen erfarenhet av någondera av dessa två. Men jag har hört att andra varit nöjda med ladugårdsinredes hallar.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Detta med tälthallar som denna vill jag bestämt avråda ifrån.

När hästarna ligger ner är det lätt hänt att de sparkar igenom tältduken vid rullning eller när de reser sig. Med påföljden att de börjar att dra/sparka med benen för att komma loss.
Sen har man ett par riktigt sönderskurna ben som ett brev på posten.

Det går FORT, det blir FULT och har man riktig otur så går tåsträckaren av. Läs en konvalecens på ett år eller så, om hästen går att rädda.

Det är jätteviktigt att nedersta metern (eller typ boxhöjd åtminstone) är av ett material som inte går sönder av en spark.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Jag tycker att lösdrift är extremt bra till unghästar. Eller egentligen bra för de flesta individer...
Jag upplever det som att de mår bra av att kunna umgås med varandra på ett naturligare vis, de rör på sig på ett annat sätt och blir bättre musklade.
Detta förutsätter att lösdriften fungerar väl och sköts.

Jag hade en variant i vintras som vi smällde upp i all hast (en nödlösning). Jag använde ett par metallramar av tre gamla skjutportar. De var 5 resp 6 meter länga och tre meter höga. Jag ställde dem som som ett U och lade reglar och plyfaskivor uppepå som tak. Sen plyfaskivor nedersta metern runt om för sparkskydd. Därpå presseningar på utsidan.

Detta blev en billig kostnad, fort, lätt och FULT. Men fungerande.

Nu till vintern kommer vi inte att fuskautan grusar ordentligt, gjuter plintar, reglar ordentligt och sätter glespanel och plåttak. Det blir inte så stor kostnad om man ser det i långa loppet. Det skall ju vara så litet skaderisker som möjligt och gärna se trevligt ut oxå.

Kan du så se till att det finns två utgångar, tillräckligt långt från varandra så ingen kan stå och vakta båda. Då kan de yngre ranglåga hästarna gå undan för de äldre avelsstona.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Tyvärr vet jag inget billigt och bra alternativ. Men du bör ta reda på hur eran kommun ställer sig till lösdrift.

Här var vi tvugna att gjuta platta och sätta skivor upptill 150 cm höjd. Det var krav från länstyrelsen för att få använda lösdriften.
Men jag vet att i andra kommuner är det ok grus el dyl. Var senast förra veckan till en gård med 100 talet ponnier de hade fått godkänt utan att gjuta platta på sina lösdrifter. Vi har bara tre hästar på lösdrift och var tvugna att gjuta platta. Kan bara konstatera att vi bor i "fel" kommun.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

tack för några svar. Ja jag känner mig lite tveksam till tältlösningen...känns ostabilt?

Vi har en stor fin lada med öppning åt ena hållet. Vi klurar nu på om vi kan röja i skogen runt för att flytta hagen närmare det som skulle bli lösdriften (hagen angränsar inte till ladan i dagsläget)...Vi funderar men kom gärna med fler förstal och ideer.

Berätta gärna vad nu har för underlag. Ladan står högt och det är hårdpackat grus/berggrund så den bör hålla sig torr. Tänkte rulla ut rejält med halm i botten.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Jag hade samma dilemma som du förra året.
För mig blev det så att jag köpte en lösdriftshall från ladugårdsinrede.
Hästarna har nu använt den i en vinter och jag är mycket nöjd!

Lite stökigt är det att flytta runt den. krävs en ordentlig traktor och breda öppninga/grusvägar.

/Åsa
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Absolut. Detta är jag medveten om. Hur en sådan vägg ska lösas är dock en fråga jag inte kommit fram till något bra svar på än. Jag har en del funderingar som jag ska ta med någon mer byggkunnig (läs: sambon ;)) och sen får vi se.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Vi har en stor fin lada med öppning åt ena hållet. Vi klurar nu på om vi kan röja i skogen runt för att flytta hagen närmare det som skulle bli lösdriften (hagen angränsar inte till ladan i dagsläget)...Vi funderar men kom gärna med fler förstal och ideer.
Det skulle ju vara toppen om ni kunde lösa det. Varför nöjja skogen? Tvärt om borde ni låta den stå kvar och hindra vind från att blåsa in i ladan. Hästarna tar sig lätt igenom skog och dessutom brukar de föredra att stå där under nätter och dåligt väder.

Berätta gärna vad nu har för underlag. Ladan står högt och det är hårdpackat grus/berggrund så den bör hålla sig torr. Tänkte rulla ut rejält med halm i botten.
Enligt min erfarenhet är bästa botten att ha bar mark med halm på. Väta och urin silas då igenom halmen, ner i marken och bädden hålls torr. Tack vare denna lösning behöver vi aldrig mocka ut halm förrän på våren när vi byter ut all halm helt inför nästa vinter. Så det du beskriver låter ganska ultimat i mina öron.

Det blir mycket mer lätthanterligt, mindre mockning och bädden hålls torr av sig självt. Dessutom liktar undviker man att urinet börjar lukta.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Ladans underlag låter ju som en bra grund! Jag har en icke-flyttbar sommar-lösdrift, vintertid står hästarna på traditionellt stall. Åkermark i botten som är grusad och sen är själva "utestallet" byggt där. Sommarhalvåret är det torrt och fint där inne men vinterhalvåret tränger markfukten upp där och det blir blött när det inte är fruset ute. Så på den platsen hade jag nog behövt en gjuten platta för att säkerställa torrheten vintertid om den användes som lösdrift året om.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Vi kommer att bygga en enkel lösdrift nu.
Vi kommer att byggade antingen mot stallet, så att stallets yttervägg blir innervägg på lösdriften, eller mot en gammal ruin, där rejäla stenväggar finns kvar.
Vi kommer att bygga med reglar (tryckt virke) som vi sätter plywood på, då jag redan fått tag på billig plywood.
Som tak blir det något enkelt plasttak från byggmax. Kostnaden för detta blir nog några tusenlappar.
Jag tänkte bygga ca 30-35 m2 för 2-3 unghästar.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Sönderskurna ben av en PRESENNING?

Hade det varit fårstängsel hade jag hållit med men jag har svårt att se en presenning som ett dödshot för en cool häst.

Rulla sig inne i vindskyddet? Gör andras hästar det? Mina står möjligen där och hänger om det är mycket flygfän ute. Rullar sig gör de i bästa leran utomhus :D

Mina islänningar ska få en sådan där coverstore-hall i hagen för att få lagliga mått, det stall jag har att tillgå har inte full takhöjd. Jag vet många som med just islandshästar som är mycket nöjda med de tälthallarna.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Jag vet inte vilken prisklass du tänker dig, och hur mycket ni tänkt göra själva.

Vi byggde en rejäl ligghall för runt 10 000 kr. Då gjorde vi allt jobb själva, och mycket av virket fick vi billigt. Den är på 90 kvm (om jag minns rätt), håller torrt, är snygg och hästarna gillar den.

Bild:

Lsdrift002.jpg


Du får naturligtivs gärna komma och titta, vi bor i samma län :)
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

spännande tråd.

de lösdrifter jag har erfarenhet av:

vet att några byggde ett rejält trä skjul med öppning framåt alltså hela långsidan var öppen och så satte de lutande rejält plåttak på halmat innuti utan betong platta.

det var väldigt stort och högt byggt.

sen vet jag att vissa ställer in halm balar som en 4kant ungefär och sen fäster en pressäning på....det tycker jag var smart.
lite enkelt sådär så har hästarna lite o knapra på med. varmt och skönt och inget att skada sig på.

annars kan man ju som trådskrivaren skriver, använda en lada tex där det ser ut som ett gammalt garage, nackdelen är väl att hästarna kan bli instängds där alltså det finns bara en utgång.


en sån lösdrift har jag dock nu men hästarna bråkar inte alls så det funkar bra man kan dock inte fodra där inne för då kan jag nog räkna med bråk.

annars borde man väl kunna spika upp nåt mellan 2 träd eller? eller funkar inte det när träden växer?

helst ska det väl vara 4 träd då och att man gör som ett skjul med plank på sidorna och ett plåttak på kanske eller vad tror ni om det? så suger (helst björkar kanske då) träden upp vätskan runtomkring så det förhoppningsvis håller sig torrt.
då slipper man ju iaf att gjuta i marken för att få det stadigt.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

mitt lösdrift stall är 40kvm box och 20 kvm sadel foder rum .har tre hästar . har stallet i trädgården om man nu ska förklara det så . mitt bete har jag över vägen på 3,5 hektar så dom kan gå där på helgerna hela vintern .har spån bädd hela vintern som traktorn mockar ut på sommaren . släpper dom på bete i april och tar in dom i okt nov om vädret är bra för att ha skogen som skydd .
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

mer bilder på lösdrifter..

hur kan man bygga smartast och billigast???

är det osmart att bygga mellan 4 trän???

vad behöver man för material och vad krävs för att det skall bli godkänt???
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Något som är populärt här är begagnade och utskrotade lastbilsskåp. Alltså sådana som suttit på lastbilar som av någon anledning blivit skrot. Jag byggar stall av dessa och har även ett höns hus gjort av lastbilsskåp.

Jag bor inte så långt från dig så om du vill ha ett nummer så pma bara.

Dessa är oftast 250cm breda och mellan 750 och 800cm långa, De jag har är 300cm i tak föruton hönshuset och sadelkammaren som är 220. Det går säkert att få till några hjul på dom, vet en som ska göra det för att dra bakom traktor eller bil. Jag flyttade mina genom lastare eller traktor. De största är ganska tunga, mellan 2 och 3ton, man mycket hållbara. Inte så snygga men går ju alltid att snygga till. Kostnaden är inte så stor heller. 3-5000kr/styck, beroende på skick och storlek.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

oj vad smart men är det någon botten på dem? du har ingen bild du kan visa?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 210
Senast: Angel
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 271
Senast: McFlurry
·
Ekonomi & Juridik Hej. Mannen och jag letar nu gård.. :love: Jag SKA ha lösdrift!! även om den inte skulle användas, så känns det bra att ha den där...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: lady_vip
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Jag har köpt mina morfaräldrars gård där det finns ett hus från början av 1900-talet. På gården fanns också ett litet uthus...
Svar
6
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp