Bukefalos 28 år!

bygga lösdrift + uteboxar?

_Skifting_

Trådstartare
Hej.

Mannen och jag letar nu gård.. :love:

Jag SKA ha lösdrift!! även om den inte skulle användas, så känns det bra att ha den där iaf. :angel:

Jag fick nu en (möjlig idiotisk) tanke i huvudet. Tänk att man har ett vindskydd på ca 8x4m (tre väggar, ev. en liten bit vägg på den "öppna delen också om vinden skulle stå på det hållet).

Om man nu skulle vilja bygga ett utestall som ligger "rygg i rygg" med lösdriften med två boxar som är 4x4m. är detta möjligt? Det skulle med andra ord bli en helt kvadratisk byggnad på 8x8m, dock med överhäng från taket över uteboxarna.

Finns det något jag ska tänka på? Vill inte ha uteboxarna isolerade då den ena boxen kommer vara till min ena häst som har luftvägsproblem och helst inte ska stå i stall, men som inte klarar regn och väta.. Sen har hon även behov av att komma in i box ngn timme varje dag, då hon inte ligger ner ute och börjar bli till åren. vill att hon ska kunna ha möjlighet att vila ut liggande ibland.

Vad tror ni? Tips och ideer är varmt välkommna!
 
Sv: bygga lösdrift + uteboxar?

Jag tänker tvärtom:D Ska ha lösdrift men vill ha möjlighet att ta in hästarna vid snöstorm, storm, långvarigt regn. Så har jag det idag och både jag och hästarna trivs.

Om du vill att hästarna ska använda ligghallen mycket rekommenderar jag att du inte ha så himla hög fri höjd där de ska gå in, det blir ett stort vindfång då. Ha dessutom 2 ingångar längs en långsida, dvs en vägg i mitten.

Mina går in och lägger sig i ligghallen, kanske inte nattetid, men på förmiddagen. Får snällt acceptera att de inte har den dygnsrytmen jag har;)

Iaf, byggnaden du funderar på ska mycket väl vara genomförbar, jag tror bara inte på att ha så himla högt vid öppningarna på ligghallen, vilket ni måste ha om det ska vara 8 meter och ändå okej höjd i boxarna. Så sätt tvärslår under bärlinan i fronten på ligghallen. En bekant till mig byggde ligghall till sina hästar för 2 år sen, men det är så himla högt i tak att hästarna inte använder ligghallen, det blir liksom inget skydd.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 365
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 697
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 103
Senast: Pilot
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 301
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp