Höjder. Jag får tvångstankar om att slänga saker eller hoppa. Det senare innebär att jag t.ex. inte kollar in stora smältan i Sandviken. Jag står där och tänker att jag borde hoppa. Borde?!

PS när jag tränade med de tuffa grabbarna var de avundsjuka - de föreställde sig vilken rush det borde vara för mig att köra t.ex. bungy jump eller extrem skidåkning
 
Höjder. Jag får tvångstankar om att slänga saker eller hoppa. Det senare innebär att jag t.ex. inte kollar in stora smältan i Sandviken. Jag står där och tänker att jag borde hoppa. Borde?!

PS när jag tränade med de tuffa grabbarna var de avundsjuka - de föreställde sig vilken rush det borde vara för mig att köra t.ex. bungy jump eller extrem skidåkning

Eller snabbspår till hjärtattack. Har samma märkliga reaktion på höjder, ett skrämmande sug efter att hoppa. Kan inte vara evolutionärt gynnsamt på något sätt alls. Har väldigt svårt för markbunden höjd, men älskar att flyga segelflyg, flygplan och helikopter (de få gånger det funnits möjlighet).
 
Submechanophobia.

Bildgoogla och se om du är en i gänget!

Har KBTat den, och är nu orimligt road istället.
Jag visste inte ens att det fanns, men JA... :nailbiting: Inte ohanterbart, men så att det ryser lite i kroppen liksom...
Tillägg: Meeen, jag skulle ALDRIG snorkla eller dyka vid ett vrak...
 
Senast ändrad:
Det märkliga var när vi var vid Grand Canyon, Släkting och jag. Vi träffade människor som hörde till Raptor Watch. De satt vid kanten och räknade rovfågel. Först höll jag mig på behörigt avstånd - typ 20 m därifrån - men plötsligt satt jag där boktavligen på kanten och kollade örnar ovanifrån.
 
Det märkliga var när vi var vid Grand Canyon, Släkting och jag. Vi träffade människor som hörde till Raptor Watch. De satt vid kanten och räknade rovfågel. Först höll jag mig på behörigt avstånd - typ 20 m därifrån - men plötsligt satt jag där boktavligen på kanten och kollade örnar ovanifrån.

Hmm. Jag kan nog också det så jag tänker att jag ändå inte har en fobi - utan det är det där suget som skrämmer. Med rationella tankar kan jag också låta barnen gå närmare än 20 meter från kanten och våga mig dit själv. Men det kräver något slags maximal koncentration, så det är inte njutbart för egen del. Med rovfåglar ovanifrån (det erbjuds inte på varje destination...) skulle jag nog också satsa på att få uppleva det.
 
Hmm. Jag kan nog också det så jag tänker att jag ändå inte har en fobi - utan det är det där suget som skrämmer. Med rationella tankar kan jag också låta barnen gå närmare än 20 meter från kanten och våga mig dit själv. Men det kräver något slags maximal koncentration, så det är inte njutbart för egen del. Med rovfåglar ovanifrån (det erbjuds inte på varje destination...) skulle jag nog också satsa på att få uppleva det.
Det var magiskt! (Vi såg en kondor också men för Raptor Watch var den bah, bah!)
 
När jag var liten hade ja nålskräck, tyckte inte om spruto eller att gå till tandläkarn va värst när de skulle bedöva, den nålen kändes som den var gigantiskt.
Har inga problem alls med nålar längre.
 
Insekter. Harkrankar och spindlar mest.
Hål
Ljud förknippade till mat. Jag fastnar och fungerar knappt. Undviker därför att äta med okända samt att jag mer eller mindre slutat vara i våra rastlokaler på jobbet om nån annan är där. Åker deras matlåda fram, brukar jag gå därifrån.
Matfobi, har väldigt svårt för att testa viss mat. Mestadels grönsaker.
Jag tror också jag har mer eller mindre fobi för att bli lämnad. Men om det finns nått namn för det, vet jag inte.
Viss social fobi har jag kvar, har svårt för vissa affärer.
Jag var paniskt mörkrädd när jag var yngre.
 
Tryptofobi. Alltså klarar verkligen inte av.
Jag ryser bara jag skriver detta.

Upptäckte att min bror också har det när jag en gång vid en släktsammankomst kommenterade en superobehagligt hålig snäcka min pappa hade framme som prydnad och min brors flickvän säger något i stil med ”men tycker du också sånt där är äckligt precis som din bror?!”. Hon visste inte om att det var en grej. Har förstått att det är rätt vanligt med tryptofobi.

Sen tycker jag att det är obehagligt att köra bil över stora broar, typ Sundsvallsbron eller Ölandsbron. Inte så att jag hyperventilerar och får panik men det är obehagligt och jag blundar gärna om jag kan dvs inte är den som kör :p
 
Tryptofobi. Alltså klarar verkligen inte av.
Jag ryser bara jag skriver detta.

Upptäckte att min bror också har det när jag en gång vid en släktsammankomst kommenterade en superobehagligt hålig snäcka min pappa hade framme som prydnad och min brors flickvän säger något i stil med ”men tycker du också sånt där är äckligt precis som din bror?!”. Hon visste inte om att det var en grej. Har förstått att det är rätt vanligt med tryptofobi.

Sen tycker jag att det är obehagligt att köra bil över stora broar, typ Sundsvallsbron eller Ölandsbron. Inte så att jag hyperventilerar och får panik men det är obehagligt och jag blundar gärna om jag kan dvs inte är den som kör :p
Höga kusten bron med höjdrädd förare - spänningen var olidlig skulle hen följa suget och köra över kanten eller fortsätta att köra 40 med varningsblinkers?

PS men konstigt nog känns Pont de Normandie som vanlig väg?
1597778313189.png
 
Jag har svår akrofobi (aka höjdskräck) och får också ett otroligt sug efter att slänga väska, plånbok, nycklar eller mig själv när jag är högt upp, tur ibland att man inte kan öppna fönster på tunnelbanan eller pendeln :crazy:
 
särskilt i små utrymmen (t ex hissar). Har svårt för små rum även ensam, väljer gärna handikapptoaletten.
Människor som talar språk jag inte förstår.
Att sitta fast, kan känna panik av att dragkedjan i jackan fastnar.
 
Alltså har funderat vidare på den där submechano-fobin. Räknas det med broar och bryggor som ju sticker upp ur vattnet (mest jobbigt när det är mörkt) och att jag får riktiga rysningar bara av tanken att simma nära ett stort skepp. Typ stor färja eller ännu värre - containerskepp. Med propellrar... :arghh: I såfall är jag klart submechanofobisk. :o
 
Jag avskyr myror, dock inte på fobinivå.

Min kompis har dock trypofobi, alltså på nivån att hon fick panikångest och behövde bli tröstad av sin man tre nätter i rad efter att hon bildgooglat. Jag tycker faktiskt också att en del av de bilderna är obehagliga och när jag googlade fram vad man tror ligger bakom fobin så känns det rimligt.
 
Maskar.
Inte ormar. Laver...inte så jobbigt. Men maskar 🙈😱

Här om dagen kom en attackdaggmask upp ur marken precis intill min strandmadrass. Den förflyttningen jag gjorde från marken med madrass och allt trodde jag inte att min kropp var kapabel till att göra rent fysiskt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp