Agorafobi/kenofobi - torgskräck. Detta innebär en rädsla för att tappa kontrollen, för att inte lätt kunna ta sig därifrån. Öppna platser, offentliga lokaler och folksamlingar väcker ångest, men också platser som på ett flygplan, i en kö eller på bio där möjligheten att fort ta sig därifrån är liten väcker ångest. Rör det sig om en generell rädsla för tomma ytor används även begreppet kenofobi.
Huh ... jag trodde att torgskräck var i samband med att vara kring andra människor. Därav när en psykolog skrev i min journal agorafobi så tyckte jag att det inte stämde då för mig spelar det ingen roll om andra människor är runt mig eller inte, utan det är av helt andra skäl. Men då passar nog den lite in på mig också.
 
Tryptofobi. Alltså klarar verkligen inte av.
Jag ryser bara jag skriver detta.

Upptäckte att min bror också har det när jag en gång vid en släktsammankomst kommenterade en superobehagligt hålig snäcka min pappa hade framme som prydnad och min brors flickvän säger något i stil med ”men tycker du också sånt där är äckligt precis som din bror?!”. Hon visste inte om att det var en grej. Har förstått att det är rätt vanligt med tryptofobi.

Sen tycker jag att det är obehagligt att köra bil över stora broar, typ Sundsvallsbron eller Ölandsbron. Inte så att jag hyperventilerar och får panik men det är obehagligt och jag blundar gärna om jag kan dvs inte är den som kör :p
Tryptofobi! Nu har jag fått ett namn på det, hade ingen aning om att det var detta jag "lider" av. Problemet är dock att jag googlade ordet och fick upp bilder som förslag och nu kommer jag må dåligt länge. Om jag ens får upp såna bilder i huvudet så gör det nästan ont i hela kroppen och jag känner mig helt yr/panikartad. FY. Känns som jag får såna hål på hela kroppen och jag mår illa av att ens skriva detta :nailbiting:
 
Just det här med att många fobier är så sjukt ologiska;

Jag har fobi för att köra bil över branta broar. Jag har inga problem att sitta som passagerare när någon annan kör över bron, jag har heller inga problem med att cykla, åka moped eller promenera över broarna. Det är heller inga problem om det tex är en bro över en dalgång, så att vägbanan är plan, även om bron är hög, eller om bron bara är svagt sluttande. Men brant sluttande bro, även om den bara är ett par meter hög, får mig att försöka hitta en annan väg, alternativt bita ihop och köra över, mitt i vägen, med gråten i halsen...
Jag älskar att köra bil, så det har inte med själva bilkörningen att göra heller. Har inga problem att köra bil i branta backar. Lite höjdskräck har jag, men inte alls så att det är i närheten av fobi och när det gäller broarna är det alltså inte höjden i sig som är problemet, utan just kombinationen bro+brant väg. Och det blir bara värre och värre med åren! När jag var yngre var det bara en svag obehagskänsla som högst troligt bara var den vanliga "milda" höjdskräcken, men sedan har det bara eskalerat...

Exempel:
Den här bron tyckte mina föräldrar att vi kunde köra över, jag tvärbromsade, parkerade bilen vid sidan av bron och sa att om vi går över bron om vi måste till andra sidan:
bridge.jpg
 
Jag är också höjdrädd. Egentligen är det ganska stört för jag minns typ när det startade och det är inte som med spindlar. Spindlar har jag alltid varit rädd för så länge jag minns så tror att det kanske är medfött i någon mån?

Men när jag var 7 så var det ett dike grävt kring vårt hus, tror det var för dränering. Jag hade aldrig varit höjdrädd förut, klättrat i träd och grejer utan problem. I alla fall låg det plankor över lite här och var och jag tänkte att jag skulle gå över. Jag stannar på mitten och tittar ner och får plötsligt svindel. Alltså sådär att synfältet drar ihop sig, jag blir knäsvag och tappar balansen. Fick snabbt gå ner på knä och hålla i mig för att inte trilla, ropade sen på pappa som fick lyfta bort mig.

Och så har det varit sedan dess, så fort det är "högt" så tappar jag balansen. Min fobi är liksom bakvänd? Jag var liksom inte rädd för att falla från början utan jag har utvecklat en rädsla för att jag vet att jag faller. Ganska udda.
Jag läste bara igenom den engelska wikipedia sidan när jag råkade på detta och tänkte genast på din beskrivning: "Basophobia, basiphobia – fear associated with astasia-abasia (fear of walking/standing erect) and a fear of falling"
Jag tyckte att det lät likt det du beskrev?
 
Min svärmor hade "knappfobi"
Hon sydde alla kläder till min man, när han var liten. Så som husmödrar gjorde på 60 talet, men när hon skulle sy i en knapp, gick det bara inte!
Svärfar fick "fånga" den på tråden, så sydde hon, samtidigt som hon grät hysteriskt.
Om hon hittade en knapp på golvet fick hon ofta kräkas.
När jag lärde känna henna hade hon lärt sig att sopa upp knappar på golvet, men hon tog aldrig i den.
Behöver jag skriva att ett av mina första uppdrag jag fick i den familjen, var att sy i knappar. :D

* Jenny *
 
Men den här bron kör jag över utan att blinka varje gång jag åker och hälsar på min syster eller mina föräldrar...
bro.jpg
 
Min svärmor hade "knappfobi"
Hon sydde alla kläder till min man, när han var liten. Så som husmödrar gjorde på 60 talet, men när hon skulle sy i en knapp, gick det bara inte!
Svärfar fick "fånga" den på tråden, så sydde hon, samtidigt som hon grät hysteriskt.
Om hon hittade en knapp på golvet fick hon ofta kräkas.
När jag lärde känna henna hade hon lärt sig att sopa upp knappar på golvet, men hon tog aldrig i den.
Behöver jag skriva att ett av mina första uppdrag jag fick i den familjen, var att sy i knappar. :D

* Jenny *
Koumpounofobi.
Jag läste om den förut och kom på det när jag läste ditt inlägg. Så det verkar vara vanligt nog för att ha ett namn, huh.

https://en.wikipedia.org/wiki/Koumpounophobia
 
Koumpounofobi.
Jag läste om den förut och kom på det när jag läste ditt inlägg. Så det verkar vara vanligt nog för att ha ett namn, huh.

Ja, genom åren har jag läst minst 2 ggr i veckotidningar om människor som har "knappfobi" Min svärmor blev glad att fler var drabbad, men hon tyckte så klart också synd om dom.

* Jenny *
 
Unna dig ett par timmar framför Youtube med daredevils som simmar där en inte ska. Eller bara hederligt yrkesfolk som putsar upp propellrar på ankrade supertankers eller kryssare. Klar bonus för propellerrummet på RMS Queen Mary - den kan en få guidade turer till att titta ner på (googla!). Dessutom sägs det spöka i maskinrummet intill...

Det SÄGS att bogpropellrar idag har galler på sig efter att en av dem på ett fartyg stannat... pga att ett lik fastnat med bäckenet i en propeller och låst den. Tänk på sånt, alla som har tvångstankar på att hoppa från översta däck på kryssningar! Nedslagsplatsen spelar roll för hur du sugs in under skrovet, och vilka propellrar du hamnar i. ;)
Såklart var jag tvungen att testa. Kollade tex när två dårar paddlade kajak över propellrarna på ett fraktfartyg fullt av containrar ute på öppet vatten. Vidrigt, men fascinerande. Jag skrattade högt som man gör när man åker en läskig bergochdalbana... 😂
 
Klättra på stegar, är helt övertygad om att stegarna ska trilla eller glida bak. Inga problem med höjd eller byggställning utan bara just stegar.

Gråsuggor, andra smådjur är som mest lite äckliga men gråsuggor är så vidriga där dom ligger på något äckligt ställe och ser förhistoriskt ut.
Åh, ja, där sa du något. Stegfobi har jag ABSOLUT. Klarar inget högre än en trappstege egentligen. Men en lift är inga problem. Då kan jag åka typ 8 meter upp i luften utan att det bekommer mig alls.
 
Såklart var jag tvungen att testa. Kollade tex när två dårar paddlade kajak över propellrarna på ett fraktfartyg fullt av containrar ute på öppet vatten. Vidrigt, men fascinerande. Jag skrattade högt som man gör när man åker en läskig bergochdalbana... 😂
Klart du gjorde.

Och kommer göra igen.

Det finns en diger flora därute...
 
Jag kom på en annan fobi idag, som jag helt hade förträngt - hissfobi.
När jag var mindre fastnade jag i en hiss och fick panik, väljer alltid trappor om det går.
Idag var jag på ett ställe och skulle egentligen åka en gammal hiss och sen åka ner med pallar i hissen... om det åtminstone hade varit en ny hiss. Kunden var dock gullig och mötte upp mig med pallarna medan jag höll på att bråka med att få intill bilen till en konstig brygga de hade.
 
Tryptofobi! Nu har jag fått ett namn på det, hade ingen aning om att det var detta jag "lider" av. Problemet är dock att jag googlade ordet och fick upp bilder som förslag och nu kommer jag må dåligt länge. Om jag ens får upp såna bilder i huvudet så gör det nästan ont i hela kroppen och jag känner mig helt yr/panikartad. FY. Känns som jag får såna hål på hela kroppen och jag mår illa av att ens skriva detta :nailbiting:
Jag gjorde också misstaget och googlade den en gång när jag fick höra att jag kunde ha det. Aldrig mer! Värsta jag sett :eek::arghh: Sitter hör och ryser av obehag bara jag läser det du beskriver. Förstår dig med andra ord.
 
Tryptofobi! Nu har jag fått ett namn på det, hade ingen aning om att det var detta jag "lider" av. Problemet är dock att jag googlade ordet och fick upp bilder som förslag och nu kommer jag må dåligt länge. Om jag ens får upp såna bilder i huvudet så gör det nästan ont i hela kroppen och jag känner mig helt yr/panikartad. FY. Känns som jag får såna hål på hela kroppen och jag mår illa av att ens skriva detta :nailbiting:

min kompis mådde också riktigt dåligt av att se bilderna. Jag får också obehagskänslor faktiskt men inte SÅ starka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp