Födda 2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att ha en volt att jobba i är verkligen ett av de bästa hjälpmedlen att ha till unghäst!

Någon här som har en globusgjord? Tänkte komma igång med tömkörning i vinter och velar på om jag ska köpa den dyrare med båge eller den utan. Har ju d-ponny/ liten storhäst och undrar om någon har koll på passform?

Jag har en Globusgjord som nu säkert är 15 år snart. Den duger bra men jag är sugen på en med båge. Upplever att min inte ligger optimalt på de som är lite bredare. Men som sagt så är min mycket använd under många år så jag kan inte vara annat än nöjd
 
Jag har en Globusgjord som nu säkert är 15 år snart. Den duger bra men jag är sugen på en med båge. Upplever att min inte ligger optimalt på de som är lite bredare. Men som sagt så är min mycket använd under många år så jag kan inte vara annat än nöjd
Jag tycker Taur verkar ha en till humant pris, tänker i värsta fall så provar jag och skickar tillbaka. Största anledning till att jag vill ha båge är att då är det två stroppar till gjorden, jag kan byta till annan/ resår om jag behöver. Sedan har ju AE gjorden båge, så tänker att har man tur är det en billigare kopia som kan funka ok.
 
Jag satt på min ”lille” kille för första gången sen 3-årstestet idag, känslan var wow! :love:
Så bärig o stabil trots stor och valpig kropp.

Halkade runt i ett par blankslitna jeans så jag red bara några varv i skritt o trav för att testa styrning, gas och broms vilket fungerade helt klockrent. Nya ridbyxor inhandlades i eftermiddags och det blir ett litet pass till imorgon. Hoppas få hjälp att knäppa en bild eller två.
 
Haha ja den här Haflingers jag köpt kommer ge mig många gråa hår känner jag ;) I söndags bestämde han sig för att släpa matte i benet sittandes i tömmar var en underbar idé! Matte mörbultad men inga brutna ben börjar äntligen bli som folk igen. Dumt misstag från min sida :wtf::turd: Men man lär sig något nytt varje dag! Dock är han otroligt lättlärd och snappar snabbt upp vad du ber om bara man visar tillräckligt tydligt.
16E33CB0-295A-4306-B655-0A13FABCEC6C.jpeg
 
Hur mycket får man egentligen skryta här?! :angel:
Jag sitter på en pall i stallet och är helt euforisk över hur fantastisk Drutten är :love:
Mina ridmuskler saknas så jag är inte det mest fantastiska stödet åt honom, men så enkelt han gör allt!
Klockrena galoppfattningar i båda varven, lugnt och kontrollerbart med fin bjudning. Jag kunde inte önskat mig en bättre häst!
Hade verkligen tur i lotteriet, man vet ju aldrig vad man får när man föder upp dem själv.

D6024FEE-7DA1-454F-AB70-AC17785C4B25.jpeg


När jag jämför bilder med från i våras inser jag att han vuxit en hel del mer än vad jag trott, framförallt har han fått riktigt mycket mer massa över fronten. Jag är ändå 183 cm lång med lång överkropp, och tycker det ser ganska proportionerligt ut.
Skulle nog behöva uppgradera min sadel också, den ligger bra på honom men jag sitter inte helt hundra i den.
 
Blev ett pass till på Drutten idag innan han ska vaccineras och få en microvila. Lyckades lura hem min käre far tidigt från jobb så jag kunde få hjälp.
Vi behöver jobba lite på gasen, broms o styrning funkar men att hitta lagom fart är svårt... :angel:

3FD4F065-8471-4C33-BA06-A71F797C5018.jpeg
 
325BDD50-6429-4707-9926-4232DC163597.jpeg

6 dagars vila för min lilla gangster efter han drog till mitt ben ordentligt, men imorgon är de slut vilar :devil: Imorse försökte han dra när jag släppte ut honom vilket han inte gjort sedan han kom då han var rastlös så de är väl överskottsenergin som spökar. Men hjälps inte när matte inte kunde gå son folk. :arghh: Han är rolig han går med den stora med täcke i vanliga fall men sen släppte vi in 2 åringen också och jäklar de blev livat i hönsgården två brudar och en kille :rofl:
 
Har kämpat med vikten på min treåring hela sommaren och hösten, nu känns det äntligen under kontroll. Det är också hennes enda minus, att hon blir fet av att fantisera om mat. Och att hon vuxit ur sadeln.. Satte upp en ny ryttare på henne idag när hon skulle agera stöd och ledsagare åt min fyraåring som är under inridning, hen tyckte hon var väldigt stabil för sin ålder! :D Och det är hon ju, häromveckan reds hon barbacka av 8åring i skogen med samma häst i rumpan. Att det finns så kompletta hästar :heart Ja nu såg hon ju inte vidare slimmmad ut men det ÄR stor skillnad och går åt rätt håll.

img-20181012-105517-resized-20181014-121718461.jpg
 
Jag har inte mätt Saffran sedan treårs (då var hon 164 cm) men jag upplever att hon blivit större under sommaren. Känns mycket högre än min andra som är 163 cm.
Ska låna en mätpinne någon dag och kolla :)
 
Mina är fortfarande små :( Lyxa va 163 när hon mättes i augusti men jag tror hon kanske är ett par cm till. Texas är nog kanske 163

De swb-hästar jag haft förr har växt allt mellan 4-9cm från 3-års till femårsåldern. Hoppas på att min slutar växa nu annars lär han bli enorm.. :angel:
 
Mini mättes till 161 för två veckor sedan, önskar verkligen att han växer 4 cm till men det är nog mycket tveksamt... funderar faktiskt på att kastrera honom pga höjden...

Vi har flyttat till nytt stort stall och han tycker det är superkul och spännande med massa nya kompisar. Släppte ut honom med ledaren i valackflocken som direkt sa åt honom vem som bestämde, sedan var det noll problem att introducera resten av gänget på 4 valacker och en 2-års hingst. :) Han vilar nu denna månad så kommer jag börja rida honom igen i november är planen.
 
De swb-hästar jag haft förr har växt allt mellan 4-9cm från 3-års till femårsåldern. Hoppas på att min slutar växa nu annars lär han bli enorm.. :angel:

Jag hoppas på att bägge växer ungefär så - men det tror jag inte kommer ske. Storasyster till Texas mättes till 156 på treårs och har vuxit en hel centimeter sen dess.
 
Mina är fortfarande små :( Lyxa va 163 när hon mättes i augusti men jag tror hon kanske är ett par cm till. Texas är nog kanske 163
Lyxa är hon efter Luxus? Min treåring efter Luxus är väldigt liten, 155 cm i juni på treårs, kanske någon centimeter till nu men känns inte som om hon växt något i sommar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp