Födda 2022

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 672
  • Visningar Visningar 95 342

Bukefalos 30 år!

Calle är världsmästare. Han gick rätt på idag på transporten, första gången smalt och med bakbom. Åkte som en klippa i 7-8 mil. Lastades av helt lugn, ingen stressbajs.
Vägdes in på stadiga 585 kg, ”stor kille det här men så fin i hullet” säger djurvårdaren. Imorgon är det dags för operation.

fina lilla Nova har hoppat uppsuttet för andra gången idag! Poletten hade trillat ner rejält sen sist, hon bjöd mot hindren och nu såg det busenkelt ut! Hon har en van ryttare så hon får bra förutsättningar.
Dessutom toppen miljöträning, första gången hon rids på denhär ridbanan.
Nu blir det mikrovila i 3-4 dagar pga blåsväder 🤣☠️ hon är oftast snäll men jag törs inte chansa 😁

https://www.instagram.com/stories/k...rce=ig_story_item_share&igsh=ZGQwd3JzbmY4OXYx

1000011551.webp

Min fina 😍

Uterittspremiären är avklarad! Och jag har världens coolaste häst. Soptunnor, brevlådor, människor med hund, människor med stavar och robotgräsklippare är nemas problemas. 😁 Bil har vi sluppit än så länge men uppochnervända badkar och fladdrande påsar har vi stött på. Hon bryr sig verkligen noll och inget. Sjukt cool känsla! Har ju tyvärr ingen som kan följa med så får göra allt själva, men det går ju toppen!

I går fick hon bakskor, jag hade hoppats att hon skulle klara sig ett tag till utan. Men hon har ärvt morsans fötter så det går inte längre. Framförallt inte nu när vi ska rida ut, mkt grusvägar som tyvärr blir stenhårda nu när det inte kommer regn. Hon sliter för hårt helt enkelt.

Carl! Varför är du vid traktorvagnen som snart är uppäten?! Och varför är sidorna nerfällda?! Carl!

Moi?????????

Visa bifogad fil 182567

Vad härligt att Carl Vandal inte behövde opereras och behöver stå på boxvila. Han har väl alltid varit något av en emil i lönneberga från han var föl? Han kommer säkert vara kul att rida och hitta på lite mer upptåg. Han är så fin :love: älskar hans uppsyn.

Heja Carl! Han vill väl att hans människa inte ska ha det tråkigt och tar sig an uppgiften med stort allvar.

Visa bifogad fil 183959
Min fina 😍

Uterittspremiären är avklarad! Och jag har världens coolaste häst. Soptunnor, brevlådor, människor med hund, människor med stavar och robotgräsklippare är nemas problemas. 😁 Bil har vi sluppit än så länge men uppochnervända badkar och fladdrande påsar har vi stött på. Hon bryr sig verkligen noll och inget. Sjukt cool känsla! Har ju tyvärr ingen som kan följa med så får göra allt själva, men det går ju toppen!

I går fick hon bakskor, jag hade hoppats att hon skulle klara sig ett tag till utan. Men hon har ärvt morsans fötter så det går inte längre. Framförallt inte nu när vi ska rida ut, mkt grusvägar som tyvärr blir stenhårda nu när det inte kommer regn. Hon sliter för hårt helt enkelt.
Fantastiskt! Vad roligt!
Vi som har en uppfödning, som numera är såld, fick en rolig uppdatering nyligen.

Nu har "vår" lilla häst fått prova på sin första hoppträning. Så kul! Han rids också ut själv då sällskap saknas. Inga problem.

1000011661.webp

Bildbevis på att vi har tagit oss ut nu! 😁

Emeri överträffar alla mina förväntningar. Hon är modig, känslig och alldeles perfekt för mig! I går red vi ut en liten längre runda, förbi presseningsväxthus, hösilagebalar och över vattenslangar och annat spännande. Hon bara knatar på tryggt framåt. Eller, stora stenar i vägkanten, det var läskigt! Men kliar jag henne bara lite på manken så går hon förbi utan problem. Vi har även knäckt koden för galopp nu, lite hopp och bus i fattningarna, men inget som är svårt att sitta kvar i så det kommer nog redan ut sig. Nu blir det en liten mikrovila någon vecka eller två, sen jobbar vi ett par veckor till för att sen ta sommarlov.

I torsdags gjorde jag premiär på att rida helt själv och inte att utbildaren ridit innan jag hoppade upp. Det gick fint, vi kom runt i alla tre gångarter :up:

I dag red jag igen och nu kände jag mig mer bekväm med att "rida" mer och inte åka. Först ville hen dra iväg i galopp och när inte det gick så blev det lite bromsig/tråck känsla. Det tog vi oss igenom rätt ok och fick en trav som höll någorlunda samma tempo och takt hela varvet. Galopperna var bra, kom på hjälpen och tänkte framåt. Avslutade med en långsida i trav där vi fick ett fint sug framåt utan att springa iväg, till och med lite sökande fram till handen kom där :) Supernöjd!

Carl har nytt namn. Carl Clåfinger. Han har monterat ner en bärande del till en tillfällig vägg. Inte så allvarligt som det låter men delen ligger i hans box på morgonen. Ni ser den på bilden.
Clåfinger drar också i vattenslangen så den går inte att lämna.
Nu när matte är skadad gör vi ingenting. Känns som aldrig Clåfinger kommer göra något. Men han är ju ändå bara 4. Har vuxit till sig lite i kroppen också.
IMG_2438.webp

Ikväll fick han täcke med rosa kant på sig, men det kommer nog Clåfinger äta upp. Köper bara begagnat till honom, detta kostade 200 kr på loppis. Storlek 155.

Carl har nytt namn. Carl Clåfinger. Han har monterat ner en bärande del till en tillfällig vägg. Inte så allvarligt som det låter men delen ligger i hans box på morgonen. Ni ser den på bilden.
Clåfinger drar också i vattenslangen så den går inte att lämna.
Nu när matte är skadad gör vi ingenting. Känns som aldrig Clåfinger kommer göra något. Men han är ju ändå bara 4. Har vuxit till sig lite i kroppen också. Visa bifogad fil 185127
Ikväll fick han täcke med rosa kant på sig, men det kommer nog Clåfinger äta upp. Köper bara begagnat till honom, detta kostade 200 kr på loppis. Storlek 155.
Du kanske inte vill ha tips eller redan testat, men våra hästar äter också täcken. Både sina egna och sina kompisars. Rambo håller.

1000011996.webp

Jag har världens bästa häst 😍

Tänk så fort det kan gå framåt när poletten väl har trillat ner! I början på mars red jag fortfarande barbacka i grimma med vad som kändes livet som insats (inte riktigt eftersom vi tagit det sååååå lugnt men ni förstår nog). Nu rider vi ut själva i skritt och trav, möter bilar och andra hästar osv. utan problem. Galoppen fungerar fin fint på ridbanan och ja, det känns bara så magiskt att äntligen vara igång!

Nova rullar på, hon har börjat träna hoppning och hoppar jättefint! Hoppas hon kan starta 70cm iår 🤩 Har försökt mäta henne som d-ponny meeeen 151 är tydligen inte ponnysize.
I dressyren går det också bra! Flyttar lite för skänkeln, fattar galopp på hjälpen. Superduktig❤️ hoppas vi törs starta någon LC till hösten, galoppen behöver bli lite stadigare och jag vill att hon känns rättså trygg i situationen.

Såklart finns det bara filmer och bilder från när hon hoppar, då står jag på backen 🤣

IMG_3540.webp

Nu måste jag också skriva en liten uppdatering, för M fyller nämligen 4 år i dag! 🥰🥳

Och nu har poletten trillat ner såpass att vi i går kunde skritta själv (lite tveksamt, men dock...) från stallet bort till ridbanan, ett varv där inne och tillbaka till stallet, så totalt kanske 150 meter... :angel: Han har koncentrationsförmåga som ett tvåårigt barn, men han är åtminstone lyhörd (fram tills det blir för fullt i huvudet) och lär sig rätt så snabbt.

Jag har lagt ut en annons att jag söker medryttare till honom, då jag känner att två helt gröna unghästar blir lite väl mycket för bara mig. Så har en tjej som känns interessant som ska komma och hälsa på under veckan.

En liten inridningsbild på födelsedagsbarnet kan jag bjuda på också :)

Bifogade filer

• Skärmavbild 2026-05-11 kl. 23.14.03.webp
    Skärmavbild 2026-05-11 kl. 23.14.03.webp
    55,2 KB · Visningar: 1 922
Calle har fått en ny titel. Calle Brandvakt. Han vaktade igår när stallägaren eldade lite. Jag bad Calle att akta sin fagra man och lugg, det vore ju dumt om Calle Brandvakt började brinna? Då är ju vakt ett yrke som inte riktigt passar. Calle lovade och stod en liten bit bort (det var staket mellan elden och vakten så ni kan vara lugna) men hade ändå stenkoll, 10 meter kanske? Där stod han och stirrade bara som en brandvakt kan göra, med ett vilande bakben för att inte meddela flocken att det var fara och färde. Han hade ju koll!

Calle har fått en ny titel. Calle Brandvakt. Han vaktade igår när stallägaren eldade lite. Jag bad Calle att akta sin fagra man och lugg, det vore ju dumt om Calle Brandvakt började brinna? Då är ju vakt ett yrke som inte riktigt passar. Calle lovade och stod en liten bit bort (det var staket mellan elden och vakten så ni kan vara lugna) men hade ändå stenkoll, 10 meter kanske? Där stod han och stirrade bara som en brandvakt kan göra, med ett vilande bakben för att inte meddela flocken att det var fara och färde. Han hade ju koll!
Tror att det är två år sedan jag eldade gammalt hö och elden spred sig till kanten på hagen där Bob stod, min häst född 2022. Vem stod inte med nosen i kanten och kolade på elden? Givetvis Bob, han tänker bli brandman! Eller polishäst, det har han sagt flera gånger 😂

Liknande trådar

• Någon som har en MG5?
  • Don Fanucci Zet klar för Hugo Åbergs
  • Bruksprovet 2025
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026