Födda 2022

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 672
  • Visningar Visningar 95 342

Bukefalos 30 år!

Veckans Carl Vandal: en julgran har kastats ut i hagen (ej giftig). Ikväll sa min stallkompis att Carl äter julgran, han verkar ha hängt den på eltråden.
Kompisen går ut o fyller på vatten och samtligt tar ner granen från tråden och släpar in den i hagen. När hon sen ska gå ut från grinden hör hon en släpande bakom sig.
Då kommer Carl Vandal med granen, han håller den i toppen, det sticker ut grankvistar både mellan frambenen och ut från buken, för han drar granen under honom.
Hänger/ställer den på staketet med eltråden igen.

Carl Vandal försökte ta av sig täcke idag med. Men togs på bar gärning. Nu vet vi hur han gör. Han tar tag fram i täcket och drar det framåt så det åker upp på rumpan, så långt det går med bensnören. Då blir det ett mellanrum mellan han (halsen) och täcket och sen böjer han sig genom mellanrummet så han får täcket över halsen och det åker ner på ryggen. Sen går han och rullar och på nåt sätt får av det med bukgjordar och bensnören ointakta. Han borde ju kliva ur det?
Freddie (som visserligen är 13 och har övat längre ;)) lyckades häromdagen ta sig ur ett undertäcke - dvs han hade ett Amigo med liner och ett 100-grams termotäcke under och jag hittade det understa i hagen. Övertäckena var helt intakta, inte ens en gjord öppen och jag såg det inte ens när jag tog in honom. Dyr i drift.

Veckans Carl 2.0: Carl Vandal har nu funderat lite på staketet. När matte fodrade lunch hade en av tre grindhandtag ramlat ner. Så slarvigt av stallägaren som hade utsläppet.
På kvällen när matte packade höpåsar stod Carl vid grinden. Och böjde sig ner och tog handtaget i munnen…

Hur ska jag freda de där nu då?

Veckans Carl 2.1: ikväll kom Carl in nöjd över att inte ha täcke på rumpan…

Trodde ni veckans Carl skulle utebli??
Nähädå!
Men det tog till söndagen.
Stallkamraten hade gjort ett nytt frigolit-lock. Med lite tyg över.
Betoning på hade.
Locket, eller ja, delar av locket har nu bitmärken som hon funderar på att skicka in på DNA-analys.
Locket måste ha blåst in i Carl Alligators hage även om han inte har en aning om vad som hänt! Tyget låg i en hög. Tejpen var avdragen. :cautious:

Visa bifogad fil 181287
Vi kämpar på, lite för lite snö på ridbanan här hemma egentligen, men den duger för skritt i alla fall. Och hon sköter sig så fint! Trots minimala möjligheter till att rasta av henne ordentligt så är det bara att sitta upp och rida! Ska se om jag vågar ge mig ut till ridhuset någon dag så vi kan försöka oss på lite högre hastigheter igen (blåser det tycker jag att det är otäckt att gå dit eftersom vi måste gå igenom ett rejält skogsparti).

Visa bifogad fil 181287
Vi kämpar på, lite för lite snö på ridbanan här hemma egentligen, men den duger för skritt i alla fall. Och hon sköter sig så fint! Trots minimala möjligheter till att rasta av henne ordentligt så är det bara att sitta upp och rida! Ska se om jag vågar ge mig ut till ridhuset någon dag så vi kan försöka oss på lite högre hastigheter igen (blåser det tycker jag att det är otäckt att gå dit eftersom vi måste gå igenom ett rejält skogsparti).
Vi längtar alla till våren... usch vilken jobbig vinter.

Men din bild syns inte. Iaf inte för mig.

1000010966.webp

När man är lat en fredagskväll och inte orkar vare sig borsta eller släpa ner sadeln/barbackapadden från sadelkammaren. Då tar man bara ett kort pass för hand på banan. Och när grisarna sen kommer och gör en sällskap på andra sidan ridbanan, ja då ångrar man sig inte utan tänker att ibland är det bra att vara lat. 😅
Jag är livrädd för grisarna (vildsvin)! Så vi avslutade passet lite innan planerat och gick in i tryggheten i stallet för borstning och mys i stället. Men innan grisarna kom hade vi ett toppen pass i alla fall 😍🤩

Äntligen är vi igång igen! Bob har vilat sen mitten av oktober, skulle sätta igång vid jul men då var det bara is. Sen gjorde jag ett försök i januari men då började fölunge än som gick i samma hage att rymma när jag tog in honom. Nu har vi varit i gång med lite lätt jobb från marken någon vecka och igår red jag första passet. Kändes orimligt roligt så jag hoppas att det håller i sig och att underlaget håller i sig lite till!

1000005098.webp

Nova vilade 2 månader men är nu på gång sedan ett par veckor.
Och det känns jättebra🥰 rider i alla gångarter, hon blir trött snabbt men får hålla passen korta bara. Har ridit ut själv och det har gått bra! Den riktiga prövningen kommer väl när något verkligen händer, då får vi se. Hoppas det dröjer 🤣
Planen i vår är att hon ska få hoppa lite uppsuttet med en annan ryttare och jag tror jag ska testa att mäta henne som ponny. Till hösten hoppas jag hon kan komma ut på någon pay and ride och pay and jump om hon är redo, för miljöträning 😃

IMG_3135.webp

Nova är snäll men såg monster i skogen idag. Vänder på en femöring, hinner inte ens tänka. Travade och rätt va de är sitter jag på backen. Hon sprang inte hem iallafall. 🤷🏼‍♀️ upp igen så var hon lite i gasen och jättefin! Fatta galopp med väldans energi och jag fick påminna mig att hon ju kan bocka också 🙈🙈 men de gick bra.
Eländiga ponny 🤣

1000011169.webp

Min fina 😍
Vi kämpar på här hemma. Sakta men säkert går vi mot att bli ridhäst på riktigt. Ibland blir jag lite avundsjuk på dem som kommit längre. Men allt på hennes villkor och vår gemensamma säkerhet. Hon är snäll, men så galet explosiv och jag vill verkligen inte sitta i gruset, det är ju så himla långt till marken (hon har tangerat 170cm nu... Jag som beställde en 165cm häst... 😅)
Vi rider i alla fall säkert i skritt och trav nu, galopp blir det i veckan och i morgon ska vi göra uterittspremiär tänkte jag.

Bästa är i alla fall att jag har en väldigt effektiv broms "proo"=tvärnit 🤣 gasen behövde jag aldrig lära henne, den fanns där automatiskt 😅

Köpte ju mig en -22 i vintras. Nu sen ett par tre veckor tillbaka har jag satt igång hen med tömkörning och även anlitat en person som utbildar unghästar/rider in. Tyckte i vintras att hästen hade lite väl mycket stress kopplat till ridningen så personen som jag anlitat gör nästan en ny inridning innan vidare utbildning :) Känns som rätt beslut, i dag har personen både hängt och suttit på hen i skritt :up:

Skulle ju på operation med vandalen men kirurgen blev sjuk.
De ringde knappt 45 min innan vi skulle åka så det var tur.
Då tänkte jag att jag kunde ju lastträna, aldrig testat att gå in smalt. Förra gången för typ 2 veckor sedan gick vi på brett. Han har ju åkt innan men då en jättestor trailer utan uppbindning och superbred.
Men han så oerhört bra. Jag släpper honom lös i paddocken så jag inte hamnar i dragande, sen går han in efter mig i transporten. Testade med grimskaft också, rätt på. Ingen tvekan alls.
Sen önskar jag tips om grimma. Han är lång och smal i huvudet. Måste ha full men då blir det såhär. Nu går han inte med grimma mer än vid ut/insläpp men ändå.
Finns det några märken som är lite smalare?
IMG_2338.webp

Då tänkte jag att jag kunde ju lastträna, aldrig testat att gå in smalt. Förra gången för typ 2 veckor sedan gick vi på brett. Han har ju åkt innan men då en jättestor trailer utan uppbindning och superbred.
Men han så oerhört bra. Jag släpper honom lös i paddocken så jag inte hamnar i dragande, sen går han in efter mig i transporten. Testade med grimskaft också, rätt på. Ingen tvekan alls.
Sen önskar jag tips om grimma. Han är lång och smal i huvudet. Måste ha full men då blir det såhär. Nu går han inte med grimma mer än vid ut/insläpp men ändå.
Visa bifogad fil 183000
Repgrimma`? Jag har även flera som är ställbara vid nosen

Visa bifogad fil 183000
Så duktig han är!

Köp en som är ställbar runt nosen så borde det bli bra 😊

Carl Vandal: jag har täcke på mig! Då kan jag ju bita i det också!
Nej Carl, nej.

Täcket är sönder.

Här är Carl Vandal i paddocken. Han står och tittar på sin mamma. Hon säger varje gång att han har flyttat hemifrån. Han är vuxen nog att klara sig själv.

IMG_2344.webp

Liknande trådar

• Någon som har en MG5?
  • Don Fanucci Zet klar för Hugo Åbergs
  • Bruksprovet 2025
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd