Födda -21

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emma-vsm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 925
  • Visningar Visningar 117 656
Tömkörde lite i rundkorallen igår och ”på riktigt” på ridbanan idag. Start och stopp sitter nu även när jag går bakom. Hade tänkt tömköra över bommar, men bommarna var bortplockade för målning så jag lade bara ut två sockerbitar och tömkörde på åttvolter i skritt och tölt.
Sedan bara ett par galoppfattningar i varje varv. Allt detta gick över förväntan och jag är supernöjd! Är dags att hänga på svanskappa , baksele och brösta. Och nu undrar jag ju varför jag sålde dragrep och svängel? Behöver ju dem nu för att komma vidare i inkörningen. Behöver i och för sig en lämplig rockard med.

Vi fortsätter framåt men med små steg. Vi hade ett bakslag med galoppfattningar för ett par månader sen och fick backa några steg. Jag är så otroligt tacksam att ha hittat en tränare som jag trivs med och som synkar i min syn på utbildning.

Sadelstrul har vi också, så just nu rider jag i lånade sadlar. Jag hade hoppats att vi kunnat prova ut en ny sadel innan sommaren men sadelmakare och utprovare verkar vara yrkeskategorier som helst inte önskar ha kontakt med potentiella kunder :meh:

Överlag tycker jag att B är starkare och har blivit mer vuxen i kroppen (och stor, vilket jag aldrig gissade att han skulle bli). Hur tänker ni med sommarvila för era?

Idag var det debut på terrängbanan! Diken, stockar och vatten tränar vi lite smått på hemma och det märks att det inte är en stor sak för honom med just de hindertyperna. Vi provade gravar, upp-nerhopp och vatten, och han fick till och med vara ledhäst för sin vuxna kompis över gravarna :love: På det sättet är han väldigt cool!
Jag var beredd på att han skulle vara stissig pga ny plats men han tog det ändå bra utan stress. Däremot var det tydligen svinkul och spännande så han var ganska explosiv och flög i luften titt som tätt. Hur jag ska kunna sitta på och sitta kvar återstår att se men med små steg går det kanske :)

Bifogade filer

• IMG_8186.webp
    IMG_8186.webp
    91,3 KB · Visningar: 52
Vi fortsätter framåt men med små steg. Vi hade ett bakslag med galoppfattningar för ett par månader sen och fick backa några steg. Jag är så otroligt tacksam att ha hittat en tränare som jag trivs med och som synkar i min syn på utbildning.

Sadelstrul har vi också, så just nu rider jag i lånade sadlar. Jag hade hoppats att vi kunnat prova ut en ny sadel innan sommaren men sadelmakare och utprovare verkar vara yrkeskategorier som helst inte önskar ha kontakt med potentiella kunder :meh:

Överlag tycker jag att B är starkare och har blivit mer vuxen i kroppen (och stor, vilket jag aldrig gissade att han skulle bli). Hur tänker ni med sommarvila för era?

Idag var det debut på terrängbanan! Diken, stockar och vatten tränar vi lite smått på hemma och det märks att det inte är en stor sak för honom med just de hindertyperna. Vi provade gravar, upp-nerhopp och vatten, och han fick till och med vara ledhäst för sin vuxna kompis över gravarna :love: På det sättet är han väldigt cool!
Jag var beredd på att han skulle vara stissig pga ny plats men han tog det ändå bra utan stress. Däremot var det tydligen svinkul och spännande så han var ganska explosiv och flög i luften titt som tätt. Hur jag ska kunna sitta på och sitta kvar återstår att se men med små steg går det kanske :)

Kul! :love: Var ni i Mantorp? Eller finns det andra terrängbanor i närheten av er?

Vi har ju tagit det jättelugnt under våren och haft en del ofrivillig vila, så nu är väl tanken att A får hålla i gång tills efter ridhästprovet, om vi hinner bli redo för det. Jag funderar lite halvt på att hyra in en proffspilot som kan visa henne, men tycker det är svårt när man är ny i miljön och inte riktigt vet hur de olika ryttarna rider/tränar....

Håller tummarna att ni får tag på en bra sadelutprovare - det där är ju ett gissel med unghästar, jag minns med A's mamma så fick jag byta eller ändra på hennes sadlar typ varje halvår från hon var 5 tills hon blev 8.... Nu har jag en Passier dressyrsadel som passar hyffsat på alla än så länge, men borde nog börja lägga undan pengar till en ny sadel eller två eller tre till unghästarna..... :angel:

@sorbifolia Vi var på Åkerbo, hemmabanan 😊 Det var jättekul, men första språnget (på bilderna) ville jag ge honom ordentligt med lina i språng och landning men hans bakdel kom farligt nära mig så resten av passet fick han inte samma utrymme 😬

Låter som en bra plan med A. Är unghästprovet i augusti? Du kanske kan få tips på vettiga visare i området? B har hållits igång typ hela våren, även om det varit lugnt och nån veckas vila här och där, så jag funderar på en månads sommarlov åtminstone.

När det gäller sadlar har jag ett specifikt märke och modell som jag är ganska säker på passar mig, och som jag skulle vilja prova på B men det geografiska avstånden och bristen på kommunikation gör det uppenbarligen svårt. Har försökt få tag på en utprovare här som har gott rykte för plan B om det skiter sig med den första men utan framgång än så länge. Ganska frustrerande!

Det höll på att gå illa för min fröken efter fölning, då hon blev väldigt dramatisk och slet sönder efterbörden (så det blev några bitar kvar inuti). Men sex dagar (!!) av veterinärbesök senare + fortsatt medicinering och noga koll i ytterligare en vecka vågar vi nog andas ut nu.
Fölet mår i alla fall toppen, och har gjort så hela tiden 🥰.

Dom har precis flyttat till lösdrift där dom just nu går ensamma, men snart ansluter hennes mamma + föl också. Där ska dom gå och bara vara hela sommaren, förutom en visit till kvalitetsbedömning i augusti där 21:an ska visas för eventuellt exteriördiplom, hennes mamma ska stambokföras och fölen hänger med på bedömning när dom ändå är där. Ser väldigt mycket fram emot att sätta igång henne igen framåt hösten, då ska jag vara färdigrehabad efter en större operation och hon lär vara taggad på att hitta på saker igen 🩷

IMG_4428.webp

Enda bilden där man såg båda någorlunda vettigt så står hon och drakblåser pga tickande staket. Så snart stallägaren hunnit med att stängsla klart så kommer dom få tillgång till träden bakom lösdriften + en bit vidare bortåt med både lite kuperad terräng och öppet fält 😍

Gjorde min första avramling av Frasse idag. Hade satt upp en liten bom/cavalettibana i stil med Huset. Red först över bommar på marken och runt de upphöjda på volter i skritt som uppvärmning i båda varven. Sedan i tölt och då gjorde han små skutt över bommarna på marken. Han var jätteduktig! Seda blev han plötsligt rädd för något i hörnet och gjorde ett skutt åt sidan, men det var inte piloten beredd på utan fortsatte framåt utan häst, som stannade och tittade förvånat på mig. Satt upp igen och red klart övningen.

20250624_5.webp

Fröken är mammaledig. Jag längtar massor efter att fortsätta inridningen igen i höst, men måste ta mig igenom en lång egen rehab först 😓. Hästarna har flyttat in på en fin lösdrift, så dom är nöjda med tillvaron. Så snart äldsta stoet (som också har föl) kommer hem från seminstationen så ska dom få gå ut på mer gräs i en ännu roligare hage 🤩

Har nu spänt för draglinor och det var helt odramatiskt. Tömkörde först på en stor gräsinhägnad. Det stod ett släp parkerat där så vi gick på en stor fyrkant runt det och vändningarna funkar superbra. Lade till en draglina på vänster sida utan reaktion och lade även till den andra efter ett varv och ingen reaktion. Styrde i lite åttor och runt hela inhägnaden och tillbaka, med halter och vändningar. Lade sedan upp draglinorna över ryggen och styrde hem på grussträckan (är en rakbana för islandshästar). Ena draglinan ramlade ned, men det var inget bekymmer. Lade upp den igen (vill inte nöta läderlinorna på gruset, måste skaffa replinor igen, och svängel). Frasse hade dock lite bråttom hemåt så jag gjorde en massa halter tills han var lugnare.
Har sett en lämplig rockard inte alltför långt bort, men måste besikta släpet innan jag kan hämta något. Och få ordning på dragkroken på bilen som naturligtvis varnar för att dragkulan ej är i låst läge.

IMG_2009.webp

Kaj kikar in i tråden och säger hej 👋 Han är igång sedan september och går 3-5 pass/vecka nu. Förutom en älg som höll på att skrämma skiten ur honom så har det varit ganska odramatiskt än så länge nu i höst. Inväntar med spänning vintern då han har blivit ganska mycket mer energisk vintertid tidigare år 😜

Denna tråd har jag glömt av lite!

Vi har fortsatt med inkörning och ridning. Har spänt för rockard utan problem och vi har varit med på en Pay&Ride (bomhöjd). Har också blivit lite vila pga min förmodade covid och så ett sår på Frasse som satt lite dumt till så att han blev halt!

Idag hade vi WE-träning. 9 olika hinder gick vi igenom och Frasse var lugn och cool. Han ville mest bita på tjuren, dyka ned i de blå tunnorna och välta bordet med kannan. Vi red bara i skritt och tog oss igenom ”bord med kanna”, fållan, parallellslalom, tre tunnor, lydnadshinder (bom på marken för vår del) utan problem och fick jobba lite mer steg för steg med repgrinden och lans och tjur. Men inga reaktioner på lans eller på tjuren. Men plötsligt var momentet ”ryggning” som bortblåst, så grinden var ju lite svår. Han var så duktig!
I morgon blir det att spänna för rockarden för tredje gången. Har försökt laga en punktering, får se om det håller eller om jag måste byta slangen.

Behöver jobba med att stärka upp vänstersidan mer igen. Var svag i vänster efter en skada i vänster bog när jag köpte honom och har jobbat med det och nu skadade han åter vänster fram och måste stärkas upp igen.

Vi har vilat oss igenom sista månaderna i princip. Bestämde mig i juli för att skjuta upp vilan, han var pigg och fin och jag ville rida på semestern. Lagom till min semester fick han ett litet sår på hornhinnan. Några dagar efter sista medicineringen trampade han in en sidokappa i hoven och var halt ganska länge. Satte igång och hann rida två träningar, sen halt på samma ben igen, med en liten svullnad över kotsenskidan. Metacam och vila. Såg ohalt efter ett par veckor och jag skulle kolla honom på lina, då släpade han tån när jag tog in från hagen. Sår efter spark högt upp insidan framben, troligtvis på muskelfäste. Så där är vi nu.. Lite mycket på kort tid och jag hoppas att jag snart får njuta av att rida igen!

Vi har vilat oss igenom sista månaderna i princip. Bestämde mig i juli för att skjuta upp vilan, han var pigg och fin och jag ville rida på semestern. Lagom till min semester fick han ett litet sår på hornhinnan. Några dagar efter sista medicineringen trampade han in en sidokappa i hoven och var halt ganska länge. Satte igång och hann rida två träningar, sen halt på samma ben igen, med en liten svullnad över kotsenskidan. Metacam och vila. Såg ohalt efter ett par veckor och jag skulle kolla honom på lina, då släpade han tån när jag tog in från hagen. Sår efter spark högt upp insidan framben, troligtvis på muskelfäste. Så där är vi nu.. Lite mycket på kort tid och jag hoppas att jag snart får njuta av att rida igen!
Samma ställe som Frasses sår. Muskeln till tåsträckaren sitter där. Han släpade tån i några dagar, sedan blev det bättre och bättre och helt ohalt när såret började läka. Vätskade en hel del i början.

Samma ställe som Frasses sår. Muskeln till tåsträckaren sitter där. Han släpade tån i några dagar, sedan blev det bättre och bättre och helt ohalt när såret började läka. Vätskade en hel del i början.
Precis så. Det syntes att det liksom var mekaniskt svårt att lyfta tån.
Han gick bättre redan på kvällen, tror han var ganska nysparkad när jag såg det. Kollade honom idag på lina, det har gått en vecka, och han är ohalt. Såret ser bra ut men inte helt läkt än såklart. Det blev iaf inte särskilt djupt sår, jag tror det var mer smällen som han haft ont av.

Frasse har vilat från ryttare ett tag eftersom han haft en låsning i ländryggen på vänster sida (blev WE-träningen för mycket eller har det kommit i samband med såret på vänster fram eller har han halkat i hagen när han och ettåringen busat??). Han har också vilat från att dra rockarden, var tvungen att köpa ett nytt hjul. Så vi har gått lite promenader och miljötränat (det gick inte alls att ta sig förbi en gubbe som fått för sig att tvätta bilen på sin uppfart, vattenslangen var väldigt läskig!) och tömkört över bommar i skritt. Testade att köra med rockarden en kort stund i går och det funkade alldeles utmärkt. Ska gå lite över bommar i dag och så blir det lite mer vila då jag har ett par långa arbetsdagar framför mig den här veckan. Sedan kanske jag åker och köper in lite större rockard som jag har kollat in.

Liknande trådar

• Vilken ras?
  • Färger!! Skimmel,gul?
  • Att driva stuteri som företag?
  • Födda-24

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III