Födda -21

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emma-vsm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 978
  • Visningar Visningar 125 188

Bukefalos 30 år!

Min 21a har nu flyttat till en större ridanläggning efter att hon gått med sitt föl på lösdrift och knappt gjort något alls på ett år. Vi ska börja med en vetcheck nu när hon landat för att se att allt står rätt till, sen ska hon tränas mot uppsuttet gångartsprov och löshoppningsprov i juli.
Vi har smygstartat med lite tömkörning, och hon skötte sig som att hon aldrig haft ett uppehåll. Ska introducera bett på riktigt nu också. Hon är ju bara riden bettlöst och bara testat tömkörning med bett någon enstaka gång, men hon är van att ha det i munnen så det ska nog inga vara några problem

Vad är era planer i vår? bete i sommar?
Jag har inte helt tänkt klart. Efter hösten känner jag att det är svårt att planera eftersom skador dyker upp och viloperioder blir oförutsägbara. Men om han håller sig frisk tänker jag att han hålls igång under våren, med någon eller några kortare vilor eller lugnare veckor vid behov. Jag kommer fortsätta jobba med att stärka kroppen och lägga fokus på att försöka få honom avspänd i situationer där han flippar. Inga mål att komma ut och tävla eller så, det känns väldigt avlägset just nu. Fortsätta inhoppningen är planen, åka till andra platser vore bra också. Vi har en miljöträning med UC inbokad i april bland annat. Kanske åka lite till terrängbanan om det känns tillräckligt safe.

I sommar kommer han få nån typ av semester och vila, men förhoppningvis kommer han gå ute dygnet runt större delen av sommaren även om han rids (beror lite på hur min andra häst klarar gräset, kanske får kompromissa lite första delen av sommaren). När och hur länge han vilar tänker jag beror på hur han känns och vad som passar livet i övrigt. Förra semestern ägnade jag åt vård av häst, vore kul att kunna rida på semestern istället 😊

Vad är era planer i vår? bete i sommar?
Kaj hade vila hela förra sommaren och gick på bete och blev smällfet 🙈 Så nu har han haft lite vila i februari istället och så ska han sättas igång igen nu och åka på utbildning under Juni månad då vi är mitt i en flytt och planen är att han ska hoppas in då. Han är inte alls i fas med vad en femåring "ska kunna" men det spelar mig inte någon större roll, men jag är lite för feg/obalanserad för att våga hoppa in honom själv så tänker att det är bättre att ett proffs får göra det. Sedan blir det flytt till ett nytt hem vart det nu blir, förhoppningsvis inte ett med alltför kraftigt bete sommartid 😅🙈

IMG_2630.webp

Frasse är nu igång igen och vi har fokus på uteritter med sällskap och lite repetition (halter, halvhalter, vändande och sidförande små hjälper) samt utveckling av trav som gångart. När snö och is har smält och torkat upp ska vi försöka få till galoppfattning för skänkel samt lite mer samlande dressyrarbete och övergångar från skritt till tölt. Sedan lite repetition av körning med rockard. Den här perioden tänker jag fokus på ridning under en del och fokus på körning nästa del (före vilan blandade jag ridning och körning). Lek med bommar och småkryss uppsuttet och löst som omväxling.

Vi släpper hela stallets hästar i sommarhagarna någon gång i maj-juni om det inte är för blött, men först ordentligt inbetning. De går där tills det blir för kallt, mörkt eller blött typ okt. Frasse kommer att arbetas under de fetaste sommarmånaderna, med vila före och efter. Han får inte lägga på sig för mycket eller stå still för mycket för att inte riskera fång.

Igår kom vi iväg på träning :love: Normalt kommer min tränare till oss varannan vecka men det har inte blivit särskilt kontinuerligt sedan B sattes igång, pga för få andra ekipage på tränarens ”rutt”. Det är väldigt smidigt att träna hemma, men nackdelen är ju att man inte får naturlig transport- och miljöträning. Sist jag lastade och åkte måste varit i somras, innan han skadade sig. Lastningen tog väl en kvart, helt okej med tanke på det. Han var också mycket coolare än vad jag hade trott när vi kom fram. Absolut spänd men inget dramatiskt agerande.

Halva träningen jobbade vi för hand, med rakriktning, balans och bärighet i skritt och trav. Det är ganska nytt för mig att jobba på det sättet (gå bredvid med tyglarna i ena handen vid manken) och ganska jobbigt för armarna och axlarna när man har en hög häst och korta armar :D

Men väldigt värdefullt och effektivt! När jag satt upp och gjorde samma sak från ryggen hade jag en väldigt fin känsla och tränaren sa att hon inte tidigare sett honom så balanserad. Så peppigt för motivationen efter flera ridpass av spänd häst på två ben :heart

Igår kom vi iväg på träning :love: Normalt kommer min tränare till oss varannan vecka men det har inte blivit särskilt kontinuerligt sedan B sattes igång, pga för få andra ekipage på tränarens ”rutt”. Det är väldigt smidigt att träna hemma, men nackdelen är ju att man inte får naturlig transport- och miljöträning. Sist jag lastade och åkte måste varit i somras, innan han skadade sig. Lastningen tog väl en kvart, helt okej med tanke på det. Han var också mycket coolare än vad jag hade trott när vi kom fram. Absolut spänd men inget dramatiskt agerande.

Halva träningen jobbade vi för hand, med rakriktning, balans och bärighet i skritt och trav. Det är ganska nytt för mig att jobba på det sättet (gå bredvid med tyglarna i ena handen vid manken) och ganska jobbigt för armarna och axlarna när man har en hög häst och korta armar :D

Men väldigt värdefullt och effektivt! När jag satt upp och gjorde samma sak från ryggen hade jag en väldigt fin känsla och tränaren sa att hon inte tidigare sett honom så balanserad. Så peppigt för motivationen efter flera ridpass av spänd häst på två ben :heart

vad roligt att ni kom iväg, och att det gick bra.
Man behöver sånna pass <3

Kom på häromdagen att min buse har nästan slutat bitas, måste ju vara någon form av mognads tecken iaf ?:cautious::)

1DF14E12-A7F9-49EE-96E6-CE9930DC66F4.webp

Kikar in här i tråden då vi hade ett sånt dunder-pass igår och jag känner att jag typ svävar på moln fortfarande 😍 Vi har verkligen haft våra utmaningar genom åren och Kaj har stundtals prövat mitt tålamod bortom alla rimliga gränser 😅🙈 Men nu har vi en sån stabil uppåtkurva att jag bara tänker tillåta mig själv att njuta!

Kaj har ju stått på lösdrift hela sitt liv typ och gått i stor flock från start. Periodvis har han varit sjukt flockbunden och liksom blivit helt blockerad när vi ska lämna gården själva. Därav har vi mest ridit ut med sällskap, och vissa sällskap är bättre inflytande än andra 😅😜 Men nu har vi börjat rida ut själva igen och det går så bra! 🙌 Faktiskt bättre än det gjort med sällskap, för han är mer fokuserad på mig och mina signaler än nån flockkompis. Igår var vi ute på ängarna vid stallet och övade galoppfattningar, och jag kände verkligen hur det blev ett sånt "aha"-moment för oss båda. Red dessutom barbacka, eller med sån padd, på samma äng där jag blev avkastad och bröt nyckelbenet för 2 år sen 😜 Så det har suttit lite i mig att där ska vi inte galoppera för det är att be om problem.

Men det märks att han har blivit äldre. Det känns som att jag har haft en trulig tonåring som har ifrågasatt precis allting jag gjort och nu har han mognat fram till en ung vuxen som typ börjar värdesätta allting jag faktiskt gör för honom 😅

Min har varit ganska lugn och klok som 3 och 4 åring.

Vårat år hitills har varit väldigt upp och ner i humör och temperament.
Känns som en vilsen tonåring typ..
Ena sekunden skritt och döds lugn på långa tyglar och nästa sekund blåser vi drake för något vi båda två varken ser eller hör haha.
har även gått och kärat ner sig i sin hag kompis som han inte noterat förut typ.
Så nu behöver jag nog inse att han kanske inte ska gå med sto eller just det stoet iaf.

Han har blivit extremt skrikig på andra hästar i nya miljöer och hemma.
Aldrig varit förut ..

Så ja vi inväntar lite mognad här.. =)

Min har varit ganska lugn och klok som 3 och 4 åring.

Vårat år hitills har varit väldigt upp och ner i humör och temperament.
Känns som en vilsen tonåring typ..
Ena sekunden skritt och döds lugn på långa tyglar och nästa sekund blåser vi drake för något vi båda två varken ser eller hör haha.
har även gått och kärat ner sig i sin hag kompis som han inte noterat förut typ.
Så nu behöver jag nog inse att han kanske inte ska gå med sto eller just det stoet iaf.

Han har blivit extremt skrikig på andra hästar i nya miljöer och hemma.
Aldrig varit förut ..

Så ja vi inväntar lite mognad här.. =)
Det är säkert väldigt individuellt! Vi har en jämnårig i stallet och han är tydligen inne i nån ny spökfas nu 😜

@service Jag fattar precis, min verkar lugnat sig lite för tillfället men tidigare under året var han väldigt kaxig och utmanande, både mot mig och mot hagkompisarna. Hoppas fasen går över för din snart!

@miumiu Jag funderar på att testa rida ut själv igen också. Rider bara ut med sällskap nu, när jag har provat själv blev han väldigt stressad men det var längesen nu. Vore så skönt och fint om det funkade! Kul att ni hade ett så peppigt pass!

Jag har en svacka i självförtroende just nu. Tänker att vi inte utvecklats nåt på ett år och att det inte går framåt alls. Fick lite pepp av min tränare idag iaf (”han är ju inte helt normal, och han är stor. Att traggla med grunderna kommer du ha igen sen”, typ).

När det gäller hoppningen har jag pausat försöken, för att jag inte vet hur jag ska gå vidare när han är så extremt spänd. Idag på träningen fick jag bra hjälp och vi kunde rulla över en upphöjd bom, till och med med lite bjudning. Inser att jag måste ut och galoppera mer framöver, och bygga upp konditionen för den är kass på oss båda 🫣 Har utökat handhästturerna så han går längre pass men då är det enbart skritt och lite trav.

Bifogade filer

• IMG_9529.webp
    IMG_9529.webp
    23,4 KB · Visningar: 1 190
Jag skrittade ut själv en liten pytterunda i dag, och då började fröken med att bocka i skritt(!?!) de första typ 200 m... 😂🤣 Misstänker att hon är som sina syskon och blir "häftigare" ju mera styrka och kondition hon får... :angel:

Sedan var hon faktiskt mycket snäll trots att kompisarna rejsade runt i hagen och ville hänga på. 👌

Red lite på banan också, och nu börjar hon ge en riktigt bra ridkänsla trots fortfarande väldigt grön... Vi har nästan enbart ridit ut hittils, men jag tömkör 1 - 2 dagar i veckan och det har gjort massor för hennes balans och styrka.

Hittade en hyffsat ny bild på skönheten, som fyller 5 nu på söndag 💕

20260421_212411.webp

@service Jag fattar precis, min verkar lugnat sig lite för tillfället men tidigare under året var han väldigt kaxig och utmanande, både mot mig och mot hagkompisarna. Hoppas fasen går över för din snart!

@miumiu Jag funderar på att testa rida ut själv igen också. Rider bara ut med sällskap nu, när jag har provat själv blev han väldigt stressad men det var längesen nu. Vore så skönt och fint om det funkade! Kul att ni hade ett så peppigt pass!

Jag har en svacka i självförtroende just nu. Tänker att vi inte utvecklats nåt på ett år och att det inte går framåt alls. Fick lite pepp av min tränare idag iaf (”han är ju inte helt normal, och han är stor. Att traggla med grunderna kommer du ha igen sen”, typ).

När det gäller hoppningen har jag pausat försöken, för att jag inte vet hur jag ska gå vidare när han är så extremt spänd. Idag på träningen fick jag bra hjälp och vi kunde rulla över en upphöjd bom, till och med med lite bjudning. Inser att jag måste ut och galoppera mer framöver, och bygga upp konditionen för den är kass på oss båda 🫣 Har utökat handhästturerna så han går längre pass men då är det enbart skritt och lite trav.

@emma-vsm Ja jag hoppas det ger med sig här, just nu är han fantastisk och skitjobbig på samma gång. En helt vanlig 5 åring kanske helt enkelt :rolleyes:
Sen så försöker jag och inte bli irriterad när han gör så där men det är svårt ibland.
Det går bra i perioder och rida ut själva, man får välja sina tillfällen.
Och ibland får jag gå ganska länge innan han slappnar av såpass att jag hoppar upp.

Blir han spänd/rädd för bommarna eller allmänt spänd?

@emma-vsm Ja jag hoppas det ger med sig här, just nu är han fantastisk och skitjobbig på samma gång. En helt vanlig 5 åring kanske helt enkelt :rolleyes:
Sen så försöker jag och inte bli irriterad när han gör så där men det är svårt ibland.
Det går bra i perioder och rida ut själva, man får välja sina tillfällen.
Och ibland får jag gå ganska länge innan han slappnar av såpass att jag hoppar upp.

Blir han spänd/rädd för bommarna eller allmänt spänd?
Han är nog en allmänt spänd och uppmärksam häst, iaf när det händer mycket i omgivningen. Men ja, också på bommar. Tycker att han även tidigare på löshoppningen har rusat lite.
Min tränare har spekulerat i om han har dålig syn, för han blir liksom överraskad och spooky, eller markskygg. Och visst han det vara så, men det märks inte i andra sammanhang (han har bra koll på benen när vi går offroad i skogen tex. Men det kanske är skillnad när det gäller färgade bommar.) Jag har en plan att jobba vidare med nu iaf, så får vi se om poletten trillar ner nångång!

Det låter som du tänker klokt med din, man får verkligen påminna sig om att man får rida den häst man har för dagen.

IMG_4089.webp

Kaj fortsätter att leverera! Den 31/5 åker han på utbildning och där får vi förhoppningsvis en liten skjuts med bommar/hoppning, för där har vi inte heller kommit någon vidare vart 😅 Men fram tills dess rider vi ut och kör mycket övergångar, han har blivit så sjukt lyhörd och uppmärksam på mina signaler nu så det känns som att han nästan kan läsa mina tankar ibland 💛

I dag var det väldigt blåsigt ute och det var fullt av främmande hästar i små hagarna runt om (träning för en förening över helgen). Jag ledde Frasse till stora ridbanan och gjorde några övningar från marken innan jag satt upp. Skrittade några varv med fokus på skritt-halt-skritt tills det plötsligt var dax att driva flocken från betet nära banan tillbaka till hagen vid stallet. De sprang i full galopp och Frasse blev spänd och försökte springa med. Det tog lite arbete med böjning, halter, småvolter för att få honom avslappnad igen. Fortsatte sedan med skrittarbete på volter med öppna och stepping over och sedan lite övergångar skritt-tölt-skritt. Satt sedan av och promenerade tillbaks till stallet.

Hur tänker ni med viloperioder (kortare eller längre) för era nu som 5-åringar? Såklart olika vart dom befinner sig i utvecklingen och hur mycket dom gör nu men skulle gärna höra era tankar.

B känns ganska matt och lite ovillig just nu. Det kan ju bero på tusen saker. Årstiden, behov av vila, något som gör ont, omotiverande träning, ect ect. Vet inte i vilken ände jag ska börja för att förstå honom men har träning på torsdag så då ska jag bolla lite med min tränare iaf.

Hur tänker ni med viloperioder (kortare eller längre) för era nu som 5-åringar? Såklart olika vart dom befinner sig i utvecklingen och hur mycket dom gör nu men skulle gärna höra era tankar.

B känns ganska matt och lite ovillig just nu. Det kan ju bero på tusen saker. Årstiden, behov av vila, något som gör ont, omotiverande träning, ect ect. Vet inte i vilken ände jag ska börja för att förstå honom men har träning på torsdag så då ska jag bolla lite med min tränare iaf.
Släpp på bete är mitt spontana råd :)

Jag har och ska släppa alla 5 åringar på bete. De behöver det. Vet inte hur mkt din varit igång men min uppfattning är att saker som varit svårt/jobbigt alltid (om det inte rör sig pga smärta osv) blir bättre efter vila. Jag hade tränat på torsdag, skrittat ut fredag, uppsuttet eller för hand och sen släppt honom på bete om det vore min häst 😇

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka