emma-vsm
Trådstartare
Tack för råd!Släpp på bete är mitt spontana råd
Jag har och ska släppa alla 5 åringar på bete. De behöver det. Vet inte hur mkt din varit igång men min uppfattning är att saker som varit svårt/jobbigt alltid (om det inte rör sig pga smärta osv) blir bättre efter vila. Jag hade tränat på torsdag, skrittat ut fredag, uppsuttet eller för hand och sen släppt honom på bete om det vore min häst![]()
Juli-dec förra året var han igång kanske 7 veckor totalt pga olycksfågel. Men sedan dess har han varit igång och haft ett par ströveckor vila under våren. Han tävlas inte. Har tränats 4 dagar/vecka, några veckor på sistone 5 dagar, varav 1-2 avsuttna pass, oftast som handhäst. Typ 1 dag i veckan i ridhus, 2 som mest när det var kasst underlag. Resten i skogen. Rent fysiskt känns det som att han mestadels går väldigt lätta pass med låga krav men med tanke på hur lite han är riden/tränad totalt i sitt liv är det kanske ändå dags för längre vila. Mentalt om inte annat.
Regelrätt bete blir det nog inte tyvärr. Han går i stor kuperad gräshage men så länge gräset är kraftigt behöver han vara sällskap inne åt mamma på nätterna. Förhoppningsvis blir det ändå ett par månader ute dygnet runt sista delen av sommaren.