prinsessfeminist
Trådstartare
Jag tycker det är bra att du tar vara på möjligheten att lära känna henne, och hon dig.Nu har Ohana varit hos mig strax över 2v. Första veckan gjorde hon ingenting mer än att landa och gå ut/in från hagen (förutom täckes-vänjningen). Nu senaste veckan har vi gått korta promenader (inte varje dag) med sällskap och idag skrubbade jag hennes grisiga bakben i spolspiltan när min vän höll i henne. Hon är otroligt cool i huvudet och verkar tänka lite jämfört med hästar som bara reagerar.
Imorgon släpps hon på lösdriften (lite försenat pga misstänkt förkylning i stallet) med en annan häst, då den tredje fått kolik och står på box nattetid. Den fjärde som också ska gå där är en av hästarna som hostat/snorat så hon får vänta.
Är det för mycket för en så ung häst att ”göra” något varje dag? Då tänker jag promenad vissa dagar, andra bara ge gröt utanför hagen, någon dag ta in i stallet och pyssla osv. Jag har aldrig haft en såhär ung hästmen jag märker väl om det blir för mycket tänker jag?
Visa bifogad fil 180697
Min unghäst gör jag just nu "ingenting" med, men eftersom han är född och uppvuxen med oss, så kan han alla rutiner och hanteras lite extra då och då.
Men han har alltid stått på box, har varit sjuk (tyvärr), och har därför redan fått mer hantering än många i hans ålder.
För dig gäller det att hjälpa din häst att komma in i ett nytt liv, nya rutiner, ny miljö och då tror jag att bara ditt engagemang och närvaro gör gott för att hon ska känna tillit till dig.
Du gör rätt som tar tag i allt på en gång. Hon är ju redan två år, även om det är tidigt på året ännu.