Foder för att få upp hullet

Pathmaker

Trådstartare
Finns det ett bra kompletteringsfoder att ge hästar med dåligt hull?
Har kollat runt lite på buke's gamla trådar och de flesta har sagt Lucern.

Men finns det inget annat? Kan betfor funka på samma sätt, eller är det bättre att ge ett proteinrikt foder istället? :)

Anledningen till att jag frågar är för att jag hamnade i diskussion med en vän häromdagen om det här. Vi bollade fram och tillbaka om olika alternativ men fastnade lite. :p
Vi vet att det krävs att höet har bra näringsvärden, så det behöver ni inte käbbla om.
Det är kompletteringsfodret vi vill ha tag på :)
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Det beror ju helt på vad som ska kompletteras. Är det energi eller protein som saknas?

Ett foder kan ju vara jättebra till ett grovfoder, medan samma kraftfoder kan vara rena katastrofen till ett annat grovfoder.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

När vi pratade om det så utgick vi ifrån att hästen var mager över revbenen och kanske lite omusklad.
Och eftersom ingen av oss är "experter" tänkte vi höra runt här och se om någon hade lite mer svar :)

Så protein är väl kanske det som önskas i sådana fall :)
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Behövs både energi och protein om revbenen syns.
Sen får man försäkra sig om att hästen kan ta upp näringen den får. Tandkontroll och maskkontroll. Vidare så behövs balans av mineraler och vitaminer för att näringsupptaget ska fungera.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Ja, det kan du ju inte veta förrns du har analys på höet. Men i allmänna drag så lusern och linfröolja samt selen.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Varför måste ni ha kraftfoder? Är det inte bättre att försöka pussla med grovfoder istället?
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Av erfarenhet så har både min vän och jag aldrig sett att det räcker med att hålla igång en häst som ska kunna användas till hobby och tävling med enbart hö :) Och även om jag uppskattar att bara använda hö så märkte jag personligen väldigt stor skillnad när jag skulle bygga min unghäst, att han behövde ett kompleterande kraftfoder som gav en extra push med protein för att få lite extra muskler ;)

Men det är klart, det är bara mina åsikter och upplevelser och det är säkert fel.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Då har ni inte sett mycket. Hobbyridning och några lokaltävlingar varje sommar kräver generellt inte kraftfoder om man har ett okej grovfoder!

Jag har inte givit min häst kraftfoder ordentligt på 3-4 år (han har fått krubbskrammel och för att han ska få i sig extra mineraler).

Han har ridits 6 dagar i veckan och tävlade en del under en av säsongerna... :)


MYCKET billigare att öka grovfodret än köpa massa kraftfoder, om det är möjligt alltså :)
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Där ser man :) Det funkar så olika för varje individ!
För mina pojkar hade det inte funkat alls tyvärr. Spelar ingen roll om jag ökar hömängden, dem hade inte orkat ändå :) Iallafall inte min unge pojk.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Jag tror att många inte förstår hur mycket hö en häst behöver äta egentligen.
Finns fortfarande människor som tror att om hästen får mer än 8 kg hö så blir den tjock.

Det är bla därför som det är viktigt att ha analys på grovfodret och luska ut sin hästs behov och därefter påta ihop en lämplig foderstat där hästens alla behov blir tillgodosedda. Ofta så krävs det bra mycket mer än 8 kg hö och 2 kg färdigfoder för att en häst ska få i sig allt den behöver.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Varför inte satsa på lusern i första hand? Då kommer man undan kraftfoder och får bra värden, och ett foder som är snällt mot magen.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Köp ett bra kraftfoder med både energi och protein. Är hästen mager så måste den ha båda. Energin bygger hull och protein bygger muskler. Att bara fodra med hö till en mager häst är rent ut sagt korkat.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Jag har en häst som periodvis är svår att hålla i hull och titt som tätt faller ur, har därför provat på de flesta proteinrika foder som finns på marknaden till min mycket kräsna häst :mad: . Det som varit smidigast för mig såväl som hästen har varit att använda Hippo Breed som basfoder utöver fri tillgång på grovfoder. Dessa pellets är små och kräver inte uppblötning (vilket lusernpellets och krafft gör), de ligger högre i protein än "standardfodret" (ca 135) och normalt i energi. Lätt att pytsa på med lite olja eller havre om mer energi behövs. Dessutom bra prismässigt.

Dodson & Horrells musli med extra protein är också en trevlig blandning som hästarna verkar uppskatta.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Köp ett bra kraftfoder med både energi och protein. Är hästen mager så måste den ha båda. Energin bygger hull och protein bygger muskler. Att bara fodra med hö till en mager häst är rent ut sagt korkat.

Även om man har ett hö med 10 MJ och 70 g smrp/kg?
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Rent generellt - om vi utgår ifrån att man har ett grovfoder som har hyfsat näringsinnehåll och förutsättningen är att man har en häst som behöver gå upp ordentligt i vikt.
Det man då ska göra är att hitta näringstätt foder, alltså sånt som ger så mycket näring (energi och protein) som möjligt av så lite tuggande som möjligt. Ge fri tillgång till grovfodret och sen helt enkelt öka mängden av det andra fodret som hästen får.
Det finns en del hästar som inte klarar sig på enbart grovfoder, även om de flesta gör det. Det finns också en del hästar som av någon anledning inte äter så mycket grovfoder som man skulle önska. I dessa fall måste man alltså ge tillskott av andra lämpliga foderslag. Och det spelar egentligen inte så jättestor roll vad man ger, bara man ger tillräckligt mycket av det.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

När min häst (17år) föll ur som värst i vintras så köpte jag Müsli med hög fetthalt till honom, funkade superbra!
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Korkat och korkat... man gör det svårare för sig skulle jag vilja säga. Har man en mager och/eller svårfödd häst så är det svårt att få i dem så mycket hö att det räcker för dem att gå upp i vikt och att hålla vikten.

Jag tror annars på att ge mycket, bra grovfoder och komplettera med kraftfoder bara om det behövs. Det har funkat jättebra på de flesta hästar men "tunnisarna" har behövt kraftfoder, OCH mycket grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 953
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 247
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 087
Senast: Irival
·
F
Hundhälsa Det påstod i alla fall en instruktör häromdagen. Enligt hen ska man inte blanda färskfoder och torrfoder, då det kan uppstå kalkbrist...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 181
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp