Bukefalos 28 år!

Foder för att "torka" magen?

MittNyaJag

Trådstartare
7-åringen brukar kunna bli lite knölig i magen under vintern så även nu. De har varit installade knappt en vecka och nu är han lös i magen trots att han varit fin hela sommaren.
Inget radikalt foderombyte men de har bytt hage/stall och börjat äta mera hö än innan. Tycker dock höt borde ha en satabiliserande effekt eftersom det är torrt??

Finns det nått foder som hjälper att "torka upp" magen?
Förra året fick han lätt fuktad vetekli och jag inbillade mig att det fungerade rätt bra.. Vad tror ni om det?
Han äter just nu bara havre och hö..
 
Sv: Foder för att "torka" magen?

Halm är oslagbart om han äter det!

Annars är kli bra, men inte för mycket, då blir det motsatt effekt..

Annat bra är gran.. funkar på min häst.. stammar då, så de kan gnaga bark.

Har fodrat med Dodson&Horrells Safe&sound, det är fint för magen med..
 
Sv: Foder för att "torka" magen?

vi brukar smula ner jäst i maten. funkar bra mot lös-bajs (:)) faktiskt!
 
Sv: Foder för att "torka" magen?

Han fick faktiskt jäst förra året (blå bakjäst.. :)) Vet iinte om det var det eller kliet som lugnade magen.. :) Han fick ung. 5 dl kli..

Vet inte om jag får tag på någon halm, och tvivlar skarpt på att han skulle äta det..
Trugar i honom 4-5 kg hö på nätterna och lika mkt till ute om dagarna..


*tanke*
Är det samma bakterier i torrjästen som i färskjästen?
lättare att lura i honom torrjäst kanske för färskjästen fick man lov att se till att lösa upp helt om han skulle äta den..
Eller anser ni man måste ge (dyr) foderjäst?
Vad är skillnaden?
 
Sv: Foder för att "torka" magen?

Han fick faktiskt jäst förra året (blå bakjäst.. :)) Vet iinte om det var det eller kliet som lugnade magen.. :) Han fick ung. 5 dl kli..

Vet inte om jag får tag på någon halm, och tvivlar skarpt på att han skulle äta det..
Trugar i honom 4-5 kg hö på nätterna och lika mkt till ute om dagarna..


*tanke*
Är det samma bakterier i torrjästen som i färskjästen?
lättare att lura i honom torrjäst kanske för färskjästen fick man lov att se till att lösa upp helt om han skulle äta den..
Eller anser ni man måste ge (dyr) foderjäst?
Vad är skillnaden?


har ingen aning om det där med torrjästen. vi köper vanlig jäst i affären och det funkar bra. varför köpa något dyrare alternativ då?
om du har svårt att få i han det...mosa ner äpplen så ALLT smakar äpple kanske lite betfor om han kan äta det och andra god saker och se till att jästen är ordentligt smulad så det inte är enorma bitar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder för att "torka" magen?

Blir till att åka och handla jäst idag.. :)
Ska man börja att bara ge jäst eller ska jag även lägga till lite kli?

Är inte betfor blötande för magen?:confused:
Vill nog helst inte ge betfor då det kommer bli jobbigt med blötläggningen i vinter.. (kallstall..)
Men om man skulle ha jästen i betforen för att lösa upp den, hur länge kan man ha den där innan det börjar jäsa? (kallt vatten...)
Är det ok att ge den då eller försvinner "det-man-vill-åt" då?
Funderade lite på det där förra vinter men kom aldrig fram till någonting..

Just det, hur mkt jäst ger du/ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Foder för att "torka" magen?

Blötande, torkande? Vad pratar du om? Du kan inte gärna ge enbart torra fodersorter för att få ut ett torrare bajs ;) :rofl:
Så funkar det inte riktigt! Hästen din kanske behöver mer fibrer, som tex kli är rikt på, eller har han fått en störning i grovtarmen vid bytet från bete till hö? Men om han varit lite lös i magen längre tid, förr om vintrarna, kanske du ger honom någon fodersort han inte tål riktigt?
Provat att ge en omgång Mag-Tarm-balans för att se om det gör susen en gång för alla? Ständigt lite lös i magen är ju inte normalt..
 
Sv: Foder för att "torka" magen?

Är inte betfor blötande för magen?

Betfor innehåller mycket fibrer, vilket kan vara bra för en lös mage, Överskott på fibrer kan dock ge tvärtom effekt.

Observera att det inte handlar ett dugg om hur mycket vatten ett foderslag innehåller, för vatten blir de inte lösa i magen av!;)
 
Sv: Foder för att "torka" magen?

Till båda..

SOm sagt i annan tråd så är det mer vad jag haft erfarenhet av sen tidigare, inte det vetenskapligt bevisade jag härrör till..

De hästar jag varit bekanta med har ex. haft problem med för "torra" magar.. (jaja, ursäkta mitt uttryck..) och då fått betfor för det, lämpligen oxå väldigt blött. Från olika håll och med olika anledningar har jag oxå hört fler och fler argument att inte ge betfor så jag låter helst bli..
Andra hästar jag varit bekanta med som haft för "lösa" magar har fått ex. kli, lämpligen då bara fuktat..

Om jag då uppfattat min omgivning fel eller inte varit tillräckligt frågvis med deras förfarande så är väl det både mitt och deras fel.
Men min personliga åsikt är nog att "torrare" mat (torrare mat som typ kli, inte som typ ouppblött krafft..) ger magen mer att arbeta med och då blir det inte så mkt vätska "över" eller hur man ska säga.. Tarmarna får mer att jobba med och kroppen tar åt sig mer.
Om det sen i tekniska termer blir att man ökar fibrerna må så vara.
Det fungerar och det räcker för mig.
Personligen tycker jag det blivit foderhysteri och allt ska analyseras och räknas och pytsas på. Hur överlevde dragarkamparna förr eg.??

Med tanke på att han "tål" fodret om sommaren så tycker jag det är konstigt att han inte skulle tåla det på vintern..
 
Sv: Foder för att "torka" magen?

Du tänker nog bara annorlunda, och har förknippat det hela lite knas, tror jag... Men intressant att läsa! Se mitt svar i tråden om vetekli, så kanske vi kan få ihop våra teorier och upptäcka att de är samma, fast man tänker/uttrycker sig olika ibland ;)
Men akta dig för att fokusera för mkt på vattnet. Tänk fibrer istället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 337
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 742
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 659
Senast: svea
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp