Foder med minst % spannmål..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 13 474
E

ecssory

...på marknaden skall vara "First choice".
Jag har från flera håll blivit rekommenderad detta foder just för att det skall vara det torrfoder som innehåller minst andel spannmål och bra balanserat mellan energi och tilltaget protein.

Ett foder jag blivit "varnad" för som ställer till det för känsliga hundar (förrutom stormarknads foder) är Eukanuba.

Har ni några erfarenheter?

Vilka är det som tillverkar fodret? Så ska jag kolla vad som finns i det.

Det ska finnas foder helt utan spannmål också, men jag tror att det beror mycket på vad folk räknar som spannmål.

Eukanuba gillar jag inte alls, har inte så bra erfarenheter av det.

Jag har en hund som har väldigt stora problem med sin mage och han fungerar bäst på stormarknadsfoder (Best In Show) och extra fibrer. Han har ätit allt ifrån Veterinärfoder (Hills I/D, Specific CID) till andra dyra märken, men inget har fungerat lika bra som Best In Show. Prova ett foder som du är intresserad av och om din hund verkar må bra, varför då byta?

/Anna

Därför att den generella linjen för hundar som reagerar negativt på foder är just hög andel spannmål.

I så fall kan jag rekommendera Standart! Det är svenskt, köttbaserat och innehåller ingen spannmål alls! Om man inte räknar in ris och majs. För övrigt varken vete, korn eller annat skit! Och det är dessutom väldigt prisvärt. Jag betalade 361 kr för 15 kg.

De kör inte med dyr reklam och det finns oftast inte på lager i affärerna, men ALLA djuraffärer som har Gibbon som leverantör kan ta hem det.

Hemsida hittar du här: http://www.standardt.se/

lone star innehåller också bara majs. men majs räknas väl också till spannmål, fast att det är skonsamt och inte så allergiframkallande som vete?

visst är det så. finns det någon vegetabilie som hundar faktiskt kan tillgodogöra sig när vi ändå har ämnet uppe? ris ska ju vara så himla bra, kan de ta upp näring från det?

First Choice skulle enligt djuraffären här vara helt fritt från spann¨mål?
Jag har inte kollat upp det något eftersom det inte är aktuellt att byta foder just nu eftesom min kille får bara äta hills allergifria foder just nu men jag funderade faktist på ist choice enbart för att det var spannmåls fritt...
Ska kolla upp det och gå och klaga om det finns spannmål i det *sur*

Standart använder ris som kolhydratkälla och majs är med för att kunna göra bra kulor, i mindre mängd. Det stämmer att majs är osmältbart (för alla, även människor!) i obearbetad form. Men som flingor eller mjöl funkar det. Plus att majs inte är känsligt för kroppen, som tex vete, för hundar.

Intressant detta. Jag har sedan många år ett stort intresse av hästfoder, nu blir vi med hund och då inser jag att jag är miljöskadad och måste veta vad jag stoppar i hunden också.

Problemet med hundfoder är att marknaden är större än för hästar och jag hittar ingen bra informationskälla och alla inkl veterinärer säger olika.

I min jakt har jag snubblat över lite intressant info som tex att det pissdyra och välrenommerade Hills (standardfoder) inte utmärker sig gällande procentuell andel spannmål, däremot är deras specialfoder (veterinärfoder) mkt bra.

Hur är det då, kanske finns det någon som verkligen kan detta med hundfoder så jag kan åka snålskjuts?
Är det så att gällande andelen spannmål så är majs, korn och vete sådant man helst inte vill ha i hundfodret pga hundens brist att tillgodogöra sig + överkänslighet men att ris är ok?

Ris är ju annars något som gamla rekommendationer säger att man själv kan fodra sin hund med + tillsatt protein (fisk, fågel, nöt) om man vill laga sin hunds egna mat?

Ris är enligt min mening den bästa kolhydratkällan. Hundar med magproblem som måste gå på diet blir oftast ordinerade ris och fisk/kyckling. Det är proteinkällor som är lättsmälta.

Med det i åtanke borde ett foder innehållande just dessa ingredienser vara bäst, men samtidigt ska man ha i åtanke att fungerar hunden bra på ett foder som innehåller nöt och korn istället är det inte nödvändigt att byta.

Jag ger min hund RC maxi adult och det innehåller majs, vilket jag inte är förtjust i, men övriga foder jag testat ger henne klåda. Det gäller även de baserade på ris och kyckling.

ÄR det inte märkligt med denna allergi hos hundar gentemot foder?

Förr var det vanligare med hushållsrester, då var allergierna mer sällsynta, det som var på tapeten då var magproblem (diarréer mm).
Man undrar ju....vad det är i fodren egentligen.

Exakt. Om man läser innehållsförteckningarna så är det fullproppat med mysko ingredienser med häftiga namn. Och inget kan hunden vara utan, för då döööör den! :crazy:

Jag tror inte det är så mycket fodrens fel, utan det är aveln som är på väg åt helvete. Det avlas på så mycket skräp att hundar är känsligare idag än de var förr.

Hundar som svälter sig själva, har klåda, magproblem osv, alla typer finns det i aveln och så står folk och kliar sig i huvudet och undrar varför allergierna ökar.

Jag har läst på ganska mycket om foder dom senaste åren, så om det är något jag kan svara på hjälper jag gärna till.
Var väldigt intresserad på hästsidan också förut, när jag var aktiv med hästar, men sen jag började ägna mig enbart åt hundar så har jag forskat om hundmat istället och vad som finns i där.

Av "bukfyllan" som stoppas i olika foder, så är majs det som hundar reagerar allra minst på. Har inte vart med om någon som reagerat på det - än. Vete och korn däremot reagerar ganska många på. Dom kanske inte blir sjuka av det, men oftast så ger det en halvtaskig mage och det är svårt att hålla hullet uppe. Ofta får man ge upp till dubbelt så mycket av ett stormarknadsfoder som är baserat på spannmål, än ett dyrare foder. Så det jämnar alltid ut sig i längden, trots att många vägrar inse det fortfarande.

Och du har rätt i att Hill's vanliga foder inte är något speciellt foder, men dom har ett bra rykte och kan därför hålla priserna uppe ändå genom sitt samarbeta med veterinärerna. Deras veterinärfoder är dock mycket bra, likaså RC's veterinärfoder.

Varför välja ett foder som har "minst" % spannmål såsom vete etc. när du kan välja bort det helt! Ris är ett jättebra innehåll. Vete går BORT!
Bra foder med mycket bra innehåll är James Wellbelowed och Nutro Choice tycker jag.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och... 2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 155
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde... 2
Svar
24
· Visningar
5 527
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka