Bukefalos 28 år!

Foder med minst % spannmål..

Sv: Re: Foder med minst % spannmål..

Hur man räknar om det till deciliter är olika på precis varje fodersort, eftersom alla kulor är olika stora etc.

Min hund äter RC Energy 4800, och 740 g där är 14 dl. När hon åt RC Maxi Sensible så åt hon 12 dl, och det var 720 g. Så det är väldigt olika..

För min hund tog det 2 v när jag bytte första gången, från en billig varian av RC som hon åt hos uppfödaren, till Maxi Sensible. När jag därefter gick över på 4800 eftersom hon inte kunde hålla hullet uppe, så tog det nästan 4 v innan hon var perfekt. Då glänste pälsen ännu mer, hullet var perfekt, hon satte muskler jättelätt och fick mer energi.

Jag kan förklara mer ingående imorgon när min hjärna är mer klar men enkelt:

Ett bra foder innehåller inte bukfylla så som vete, korn och liknande. Dom flesta innehåller lite majs, vilket man sällan kan komma undan och som inte stör hundens mage lika mkt.
Spannmål är alltså inte bra, om man kan komma undan det.

Vad som sen är viktigt är hur fettet och proteinet är i förhållande till varandra, och vad det kommer ifrån.

Ca/P-kvoten är även den ganska viktig, och ska helst ligga runt 1.2-1.4.

Jag kan hålla på ett bra tag, men har varken tid eller ork nu inatt, så jag återkommer lite senare.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Får känsla av att alla tror att ett billigt foder är sämre än ett dyrare, lättlurade?
Själv använder vi Karo som finns på Granngården, ända fodret som colliens mage tål och lappen äter. Kostar runt 150:- säcken.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Jag för min del "tror" ingenting.
Jag har provat.
Ville också gå den trevliga vägen, den billiga vägen.
Men det blev inte billligare i längden plus att det innebar en hund som inte mådde bra.
Så jag vill väl inte kalla mig lättlurad, jag vill ha en frisk hund.
För Nova innebär det ett mycket dyrare foder per kg men som hon istället får mindre av. RC.

Den andra hunden har däremot inga problem och går kvar på Carrier. Men hon bajsar också nästan mer än hon får, så jag undrar verkligen vad hon kan tillgodogöra sig av det fodret.
Därför har jag nu börjat ge henne hälften RC ligth, för att snart gå över till det.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Friskaste hunden får du om du gör maten själv och du vet vad du ger dem.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Jag är beredd att hålla med dig.
Men när det är en fråga om tid och prioriteringar så väljer jag att ge mina hundar färdigfoder.
Därifrån utgår jag när jag skriver också.
Ang. att laga själv och veta vad man ger det, det är ganska mycket man skall veta...
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Det finns jättebra böcker när det gäller att göra sin egen mat. Förstår inte varför hundägandet ska vara så fruktansvärt komplicerat.
Förstår inte heller hur man kan betala mer för hundmat än man betalar för sin egen mat. Fullständigt sanslöst. Svenska folket klagar på dålig ekonomi men betalar 600-700 kr för en säck hundmat.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Jag äter för åtminstone 1600-1700 kr/mån, så jag tycker att jag kommer undan väldigt billigt med min hundmat.
Men så är jag van vid att se min låtsasmammas kvitton över sina hundar där det går åt runt 4000 kr/mån i hundmatskostnader också.

Jag tycker inte att det är värt att stå och laga egen mat och slita med det när man kan köpa färdig, som är riktigt bra om man väljer rätt foder. Min hund äter upp sin mat med glädje, utan att få något gott på. Däremot så äter hon inte upp om man blandar i rester där i, utan vill ha bara sin hundmat och rester separerat. Då äter hon upp hundmaten före resterna..
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Ja visst absolut finns det böcker, och dem bör du studera rigoröst för att ge dig in i det.
Men det är där tidsfrågan kommer in i bilden. Jag gör det inte av tids skäl, jag väljer att ge färdigfoder.

Jag måste säga att i mina öron låter det som att laga egen mat är det som skulle göra hundägandet komplicerat.

Jag betalar inte mer för hundmat än för min egen mat.
Jag klagar inte på dålig ekonomi.
Jag betalar inte 600-700,- för en säck.

Du verkar tycka att det bara är ditt sätt som är bra. Är det så?
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Nej, så är det inte. Självklart tycker jag att mitt sätt är bra annars skulle jag väl inte göra som jag gör, köpa billigare foder.
Den som vill får väl köpa mat som kostar 600-700, jag anser inte det är ett skäligt pris för hundmat. Det skulle vara intressant att veta vad det är för exklusiva råvaror i dem som gör att de kostar så mycket.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Åter igen tillbaka på 600-700kr. Vilket foder är det som kostar så mycket egentligen?

Är det inte skäligt om man kan reducera givan betydligt och därmed få det totala kostnaden i princip samma som med ett annat foder där du ger mer men betalar mindre?

Ang. råvarorna så är det bara att läsa på säckarna.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Jag ger inte mer till hundarna nu med ett billigare foder än med ett av de dyrare.
Gå in i en djuraffär så får du se hur många av fodren som är svindyra.
Läser man på säckarna så skiljer det inte speciellt mycket förutom att det finns olika smaker så klart.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Billigare foder? Jag har räknat på det där och det skulle kosta mig minst 200 kr MER per månad för mig med exempelvis Doggy Original. Det eftersom min stackars hund skulle få klämma i sig ca 1½ kg om dagen då, vilket blir ca 45 kg/mån. :crazy:
Nu käkar hon 22 kg/mån, och det kostar mig ca 600 kr.

Och jag som tycker att jag kommer billigt undan i mina kalkyler över hur mycket det kommer att kosta när nästa hund kommer. 2000 kr/mån är billigt för att få ha två älskade hundar, en hobby att utöva och ett liv fyllt av skoj :)
(Man glömmer ju bort allt det jobbiga efter ett tag ;))
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Hur mycket kostar Doggy orginal där du bor. Här kostar det ca 200 kr säcken.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Det är ju svårt för mig att ha insikt i hur du fodrat med "billigt" resp. "dyrt" foder.
Men ofta är just det fina med de dyrare fodrerna att de inte är utdrygade med sådant som inte ger annat än bukfylla. Vilket i sin tur innebär att du ger mindre eftersom fodret är mer koncentrerat.

Jag handlar mitt foder i djuraffär, men jag var nyfiken nu. Inte nästa gång jag skall handla.

Man behöver väl inte kalla råvarorna för exklusiva, man kan väl nöja sig med att kalla dem i "billigare" för skit?!

Om du inte gett mindre av de mer koncentrerade fodrerna och inte läst dig till någon annan skillnad än den i smak, då förstår jag att du inte tycker att det är värt det. Men ärligt, tycker du att det verkar så enkelt?
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

359 kr för 18 kg. Så det blir alltså minst 200-300 kr dyrare för mig att använda det. Plus att jag inte vill ha en hund som är mager med dålig päls och dåliga klor etc.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Jag tror inte det är svårare än så.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Oki doki!
Då säger vi så!
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Håller helt med Francess!

Standardt är helt klart det torrfoder med minst kolhydrater och mest kött.
Standardt redovisar ju bara köttproteinet i sitt foder, jämfört med ex Royal som anger en proteinhalt på ex 28 % men då är bara hälften köttprotein och övrigt är vegetabiliskt.

Det är många som blir lite "frälsta" då man ser vad ett riktigt bra foder kan göra med en hund.
Gav Hill's förr, och ville nog påstå att mina hundar mådde strålande på det.
Nu först har jag insett att så inte var fallet...
Varför inte köpa ett svenskt foder med råvaror av övervägande humankvalité?
Dessutom är det ju bra mycket billigare!

Jag ger nu inte bara torrfoder utan har även börjat ge kött och ben (rått).
Härligt att se dom sätta tänderna i ett stort fläskben eller ett helt kycklingskråv!!!

Ang spannmål, så har flera "kvalitétsfoder" börjat smyga i lite igen.
Ex Nutro & Eukanoba, som tidigare var spannmålsfria.
Nästa steg är att titta på hur mycket kolhydrater ett torrfoder innehåller.
Marie Sallander förespråkar upp till 70 % av fodret...
Hundar har ju ingen nytta utav kolhydraterna, utan de leder bara till övervikt, led- och njurbesvär mm (precis som för oss människor).

Kul att folk börjar sätta sig in i vad fodren verkligen innehåller, och inte bara tittar på hur mycket protein och fett det är!
Det finns ju foder med 26 % protein, med köttinnehållet i påsen är bara 4 %...
Vegetabilier är ju inget för hundar.
Kött ska det vara!
 
Sv: Re: Foder med minst % spannmål..

Finns Lone Star utan vete. Exvis LoneStar lamm och ris som min hund får.
Har ganska nyligen bytt till LS men vet inte ännu om jag är nöjd eller inte. Min (annars kräsna) hund äter det gladeligen, men jag tycker ändå inte hon går upp i vikt (något som vore klart önskvärt!). Ibland kräks hon dessutom galla fastän hon har fri tillgång och äter mellan 10 och 14dl/dag. Dessutom har avföringen varit lös stor del av sommaren (vilket iofs KAN bero på både värme och löp) så nu har jag köpt en säck till för att ge fodret en ärlig chans, sen får vi se..? Är ju hur som helst trevligt med ett foder som hunden äter rakt upp och ner. :smirk:

Har jag förstått det här rätt att fast avföring i liten mängd är det man eftersträvar i kombination med fin päls och lagom hull?

/JES
totalt vilse i hundmatsdjungeln
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 828
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 831
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 885
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp