Bukefalos 28 år!

Foder med minst % spannmål..

Min är också väldigt kräsen. Ganska påfrestande att se hur hunrig hon är, men ibland bara vägrar hon att äta. Hon vill ha människomat, och godsaker på maten.

Men det kan hon glömma :p
 
Haha, min hund har en lite mer lättövertalad matte :angel:

Men nu var han nyss och åt av sin vanliga mat och ligger nu här och sover gott. Varenda gång jag hör hur det rasslar i matskålen kan jag inte låta bli att bli lite stolt och glad över att han är duktig och äter :bump:

Ska gå och fylla på så att han har mer mat nu.
 
Jag kan förstå att man jagar foder med liten andel spm till en hund med känslig mage. Men generellt är det ingen nackdel med spm till hund (och ja både ris och majs räknas som spm, ngn undrade). Hundar har inga problem med att bryta ner spm om man inte menar fiberfraktionen av det, i princip alla hundfoder är ju också processade på ett eller annat sätt vilket ytterligare ökar tillgängligheten.
Valpar och dräktiga och lakterande hundar behöver också glukos vilket enklast fås från kolhydrater av ngt slag.
En annan aspekt är att många hundar faktiskt motioneras för lite för att äta de mer koncentrerade fodren och då är fiber en bra utfyllnad för att de ska slippa gå hungriga (som svar på att man kan ge mindre fode av de dyrare märkena, alltså inte alltid en fördel...).

Ett annat inlägg i debatten om hundfodermärken; min rottistik vägrade äta RCfoder och kräktes dessutom av det när hon åt det. Min blandis blir dålig i magen av Best in Show. Däremot går Revelj alldeles utmärkt...
mvh Maria
 
Min gamla schäfer var allergisk mot ALLT och det enda som funkade på henne var Sensibel Choice, det sas innehålla enbart ris och kyckling.
alla andra foder inkl det dom säljer på klinikerna (HIlls?) blev hon dålig av.
 
Hypotetisk fråga:

Om det är ett billigare foder och man har stoppat i t.ex vete för att fylla ut och få ner priserna. Finns det inte risk att det finns andra billiga ingredienser som inte är nyttiga i längden? T.ex buljong med salt i?
 
Enligt den kunskapen jag skaffat mig bla gällande kost för människor gällande vardags/träning/prestation samt samma sak gällande hästar är att bukfylla inte är ok. Fodra med mat som man inte kan tillgodogöra sig går bort.
Halm är den typen av bukfylla jag kan tänka mig att ge hästar som är så lätthullade att de på vanligt hö inte kommer upp i minimikvot.

Ris har jag nu fått lära mig är lättsmält och ger dessutom hunden kolhydrater.
Ris har även veterinärt sett minst problem i svallvågorna.

Spannmål som enbart är bukfylla och kända för att ge problem: korn, vete

Därav vill jag undvika korn och vete redan från början.
Hunden (JR) kommer få röra sig mkt och ligger dessutom genetiskt högt i förbränning så den kommer, precis som hästen, få äta den bästa sammansatta kosten utifrån deras behov.

Dessutom blir det inte dyrare att välja foder utifrån ovan nämnde anledningar och då finns det ännu mindre anledning att inte ta det säkra före det osäkra.

Byta foder är ngt jag vill undvika :).
 
Min är också väldigt kräsen. Ganska påfrestande att se hur hunrig hon är, men ibland bara vägrar hon att äta. Hon vill ha människomat, och godsaker på maten.

Men det kan hon glömma :p



det kallas bortskämd hund!! hunden äter maten när den blir tillräckligt hungrig,låt inte hunden bestämma över er....
 
Jag skulle nog också äta allehanda skitäcklig mat om jag var tillräckligt hungrig.
Inte är jag bortskämd för det?
Klart att man inte ska skämma bort hunden med människomat eller andra godsaker så fort den ber om det.
Men samtidigt vill jag också att min hund ska gilla den mat den får :smirk:
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

ecssory skrev:
...på marknaden skall vara "First choice".
Jag har från flera håll blivit rekommenderad detta foder just för att det skall vara det torrfoder som innehåller minst andel spannmål och bra balanserat mellan energi och tilltaget protein.

Ett foder jag blivit "varnad" för som ställer till det för känsliga hundar (förrutom stormarknads foder) är Eukanuba.

Har ni några erfarenheter?


VAR hittar man First Choice? Vi har rätt långt till avancerade hundbutiker. Finns det någon vanlig återförsäljare för fodret?

Vi har haft Doggy Professional till våra hundar och det har funkat bra. Det är inte så mycket spannmål i och inga färg- eller konserveringsmedel osv. Nu tog fodret slut för en dryg vecka sen och eftersom vi omöjligt kunde ta oss till butiken vi brukar köpa mat i så handlade vi en påse vanlig Doggy och en påse Pedegree på ICA så att de skulle ha så länge.
Doris har nu blivit MYCKET sämre! Hon bajsar hur mycket som helst och verkar öht inte må speciellt bra trots att hon just nu går på en dundermedicinering.
Alltså spelar fodret visst roll!!! Jag har provat en massa olika sätt att utfodra och ett antal olika foder utan att vi märkt nån speciell skillnad. Har t.o.m. lagat mat själv, men då tappade hon bara i hull och blev mager.

Finns First Choice där vi bor så kan det ju vara väl värt att prova!
 
Sv: Re: Foder med minst % spannmål..

Jag håller med dig! Varför betala mer för ett foder som är bra när man kan få ett annat foder som är minst likabra fast billigare?

Var i en hundaffär nyligen och försökte ta reda på vad de olika foderna kostar och så och så pratade jag med en av säljarna. Jag frågade helt enkelt varför RC är bättre än Pedigree och då sa hon att det är från hund till hund. Det finns hundar som klarar sig utmärkt på Dogman Dinner, men det finns hundar som måste ha special foder. Klarar min sig bra på Pedigree? Ja, det gör hon nog, så varför byta? Jag ska nog ändå byta till Doggy eftersom det finns i light variant och det behöver hon! Men RC, det fodtret får nog vänta lite till tills jag tjänar mer pengar och kan fodra med ett högstatusfoder och betala en rejäl slant för namnet! Än är jag inte villig att göra det, och förresten, jag har kollat lite bland foder och det lönar sig inte rent pengamässigt att fodra med RC framför tex Doggy! I alla fall inte på en hund som inte har problem med stormarknadsfoder!
 
Sv: Re: Foder med minst % spannmål..

Jag är definitvt ingen foder expert, men vad säger att problemen visar sig samma dag som du ger fodret?
Eller samma dygn, vecka, månad?
Min instruktör gav ett "mindre" bra foder och bröt ner hunden totalt vad gäller päls och hull. Men det tog 1 år ungefär. Han var fin innan dess. Sedan tog det sååå lång tid att få honom bra igen.
Ja, foder är nog den ständiga frågan.
 
Sv: Re: Foder med minst % spannmål..

Mina hundar blev också dåliga av BIS Lamm&Ris...tiken t om började tugga hål på sig själv :crazy: bägge blev matta o torra i pälsen....konstig var att jag gett dom detta även för flera år sen...och då var dom fina :confused:

Idag kör jag med Coops torra...det funkar jättebra och hanen som är knepig med maten väljer att detta går an...och så får det bli( har provat massa olika foder och han äter några dar, sen skiter han i det)
 
Sv: Re: Foder med minst % spannmål..

Nej det är klart. Men de hundar jag har haft före denna har fått Doggy eller Pedigree och de har varit fina i päls o d, ingen har sagt något negativt om dem. Hunden jag har nu får Pedigree och hon ser absolut inte illa ut. Jag tror också att det är flera här som ger sina hundar ett billigare foder och vars hundar ändå ser fina ut, så jag är nog inte ensam. Men sedan finns det skillnad även på de billigare alternativen också.
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Man får vad man betalar för,,,men,,,,
Sen beror det lite på hur många händer, reklam o.s.v som
fodert får genomgå innan det kommer i affären.

Själv använder jag ett rätt så billigt, (i förhållande till innehåll) helt spannmålsfritt (Nja, majs innehåller det) foder som varken är särskillt kännt eller gör mycket reklam för sig.
Detta tycker jag är bra, för det betyder att min kostnad blir låg. :)

Men skall man då jämföra mitt foder med typ Pedigree, så är mitt foder dyrare, och därför mycket bättre.
För med all den reklam som Pedigree har, så kan det inte bli mycket över till högklassiga råvaror, därför blandar dom upp sitt foder med billigt spannmål.
Det var min åsikt i ämnet...

P.S Min hunds foder alltså! :p
 
Sv: Foder med minst % spannmål..

Tror faktiskt att Doggy är bättre, fast vet gör jag förstås inte eftersom det kvittar vem jag frågar så kan de inte förklara varför de dyrare foderna är bättre eller så ger dem helt olika svar allihop. Med andra ord, jag kan inte så mycket om foder utan får gissa vilket av dem som är bra och vilka som är dåliga. Säljaren i hund affären litar jag på för tillfälligt eftersom hon gav en bra förklaring. Min hund bajsar varken mer eller oftare än andra hundar med dyrare foder, hon har fint hull, dock nu mer åt det tjocka hållet, tyvärr, då min mamma har tjafsat om att hon varit för smal ( fast nu har jag kommit på att jag inte skulle bry mig om henne då hon tycker alla hundar som är slanka äör smala ), och pälsen är jättefin. Varför byta foder när så många människor har så olkia åsikter om saken OCH om min hund ser bra ut på det hon äter? Jag vill givetvis inte betala mer för ett foder som inte är bättre än ett annat.

Såg ett nytt foder i dag som visserligen innehöll majsmjöl och vetemjöl och enligt återförsäljaren skulle det vara ett bra foder. Det kostar 349 kr och tillhör den dyra klassen om man säger så. Fast det är ju inget garanti för att det är ett bra foder...
 
Senast ändrad:
Sv: Re: Foder med minst % spannmål..

Jag skulle få ännu högre matkostnader om min hund gick på ett sämre foder.

Nu äter hon 740 g/dag, och det kostar mig ca 600 kr/mån.
Med Doggy Orginal skulle hon behöva äta strax över 1400 g/dag vilket blir ca 800 kr/mån. Dessutom skulle min hund aldrig kunna få i sig så mycket mat, eller ens hålla hullet på ett sådant foder..

Så jo, det lönar sig för mig att ge min hund ett foder som RC. Dom allra flesta tycker att sina hundar ser bra ut på billigare foder, och dom allra flesta som jag sett byta har inte insett hur fin hunden ser ut på ett ännu bättre foder. Men självklart finns det dom som funkar bättre på dom sämre också, undantag finns ju alltid.
 
Sv: Re: Foder med minst % spannmål..

Så hur tycker du jag ska göra då? Köpa RC och betala en massa och vänta något år och se om hunden ser bättre ut? Om du nu är duktig på det här med foder, varför förklarar du inte istället hur jag ska göra? Vad ska jag gå efter? Vad ska fodret innehålla? Hur ser jag om det är ett dåligt foder? Hur ser jag om fodret är fel för hunden? Hur ser jag att det är rätt?
Jag ändrar gärna min inställning om någon kommer med FAKTA, jag menar, så många olika fakta kan det väl ändå inte finnas om ett och samma foder?!
Till någon kan svara på mina frågor så kör jag på med de billigare varianterna eftersom jag, som det är nu, inte kan se det negativa hos dem. Jo, i ett foder, Dogman Dinner där jag har kollat hur mycket min hund skulle få på en månad. Hon skulle äta 39 kg enligt anvisningarna och bara 18 kg av Doggy. Då väljer jag givetvis Doggy.

Och en sak till, hur räknar man om fodret i dl? 740 gr säger inte mig, som hatar matte, så mycket, inte heller 1400gr.
Tacksam för svar, som lägger fram fakta för hur ett bra foder ska vara.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 827
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 831
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 882
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp