Foder tips - häst som magrar av

MiniLi

Trådstartare
Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han gärna ligga lite på gränsen till att vara tjock..

Han tappade en del av sin överlinje i somras vid en hälta. Den har inte kommit tillbaka efter igångsättning (tränats fullt ut i flera månader) och jag misstänker att det hänger ihop med att han tappar hullet.

Jag har tyvärr ingen analys på grovfodret, inga kommentarer om det tack. Jag vet att analys är mycket värt men nu finns ingen och på grund av olika omständigheter kommer det inte heller tas någon.

Under hösten har han varit dålig på att äta grovfoder. Han har fått i princip fri tillgång men jag uppskattar att han bara fått i sig ca 5-6 kg.
Sedan några veckor tillbaka har jag ändrat lite i givorna och nu får jag i honom ca 11 kg. Det är hösilage förresten.

När han började äta dåligt ökade jag lucernet till 1,5kg/ dag. (Kvarnbys)
Nu har jag ökat till 2,5 kg/dag.

Han får 2 kg krafft grund/dag.

Att han tappat hull över revbenen tyder på att han saknar MJ.
Överlinjen tyder på att protein saknas.

Nu till min fråga.
Tycker ni att jag ska avvakta lite för att se hur den ökade lucerngivan hjälper eller ska jag även öka grund?
Ett extra kilo lucern ger ju 8MJ.

Det är en ganska pigg häst och jag skulle kunna öka ca 0,5 kg grund utan att märka stor skillnad på temprament men jag har gett 3kg/dag förut och då har han varit på gränsen till för pigg.. Men det kanske inte skulle ge samma effekt nu om han behöver energin för att bygga upp kroppen?

Olja har jag gett förut, någon som tror att det är värt att börja med det igen?

I övrigt så får han ett mått tokosel/vecka.

Jättetacksam för hjälp. Jag tycker inte om att se min häst så tanig som han är nu :(
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag hade skyfflat i mer lusern, mycket mer.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Okej, hur mycket menar du att du skulle gett?
3kg? 4? 5?..
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Min häst har också lite svårt att hålla hull. Dessutom är han pigg som bara den, så jag har inte kunnat stoppa i honom vad som helst heller.
Just nu har han fri tillgång på ett riktigt bra hö, dessutom står han på halm som han kan tugga på. Han få 1kg kornkross och 1 kg groov. Det jag tyckte hjälpte var faktiskt oljan. Jag tyckte nog att han la på sig lite när jag började ge honom det :)
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

När jag själv haft en tunn häst - hade en som totalrasade efter kastration i somras - så har jag gett bortåt 6-8 kg lusern/dag. När jag sen kombinerade det med Kvarnbyfoders energifoder Derby så blev han jättefin ganska snabbt... Fast Derby kan de bli lite väl pigga av om man har otur.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Oj det var mycket lucern!
Finns det inga risker med att ge så mycket?
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag ska nog köpa olja och se om det gör skillnad. Kostar ju inte så mycket :)
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Se till så hästen har fri tillgång till lucernpellets på natten. Det klarar t o m mina ponnyer av.
Du kan ju ändå hälla på lite olja på den vanliga maten.
Ge kraftfoder ofta!
Lycka till!
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Oj det var mycket lucern!
Finns det inga risker med att ge så mycket?
Nej, det finns ingen övre gräns för hur mkt lusern du kan ge. Det är ett grovfoder, som du faktiskt kan ge som enda grovfoder om du vill.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

*KL*

Jag ger mitt varmblod, som också tunnar ur lätt...en full 20-liters hink med Lucern strö inne på natten. Vet inte hur mycket det blir i kg, men han äter upp allt under natten.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Eftersom hästen ser ut att behöva mer av allt så öka på tills du börjar se skillnad.
Lucern är ju jättebra att komplettera med och sålänge hästen äter upp så ge mer.
Tipsar i vanlig ordning om Rehab som är ett effektivt foder för att få både hull och överlinje (har inte märkvärdig kvot) med bra resultat. Skulle byta ut Grunden mot Rehab om jag var i dina kläder.
Kombon Rehab/Lucern fick mitt fbl att ta sig ovanligt snabbt efter en sommar då han föll ur och behövde både hull och muskler.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag hade tagit ett blodprov på bandmask och därefter ökat på både Grund och lucern.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Du kan ge rapsolja, majsolja eller kraffts soja olja på bag in box(dyrast):crazy:
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Varför ge Rehab? En häst med dåligt hull behöver mkt energi, krafft sport är ju då bättre, eller hälften Groov 125 för att täcka ev proteinbehov. Lucern+ Olja är alltid rätt att ge till en början pga av att "hästen är av naturen en gräsätare"...
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Vet att värdena på Rehab inte ser ut att vara något att hurra för, men det verkar vara lättsmält och ser bättre resultat på Rehab än Groov 125. Snabbare och utan att det sätter sig i huvudet.
TS häst behöver både mera MJ och Protein. Säger inget om Lucern eller olja. Gillar lucern som fodermedel, dock kan min häst bli känslig i magen vid större givor, därför combon med rehab som var jättelyckad. Största problemet är att TS häst äter för lite grovfoder (vet inte hur stor den är dock), eller att den har gjort det under en längre tid och därför har brist på "allt". Men om det inte går att få i den mer så skulle jag ge lucern (fler kg) och byta grunden mot rehab.

Eller helt sonika få tag på ett bättre hö som är analyserat att utgå ifrån.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Den bästa oljan är soja oljan, dock också den dyraste.:mad: Du kan ge Rapsolja eller majsolja direkt från mataffären till att börja med. Sen bör en analys av erat grovfoder göras! Om inte... Öka lucern givan till 4-5kg av det pelleterade fodret samt häll olja över. Hästar brukar inte bli pigga på oljan, däremot fina i hull, päls etc. Ge 1-4 dl/dag beroende på hur många ggr ni fodrar. Om hästen inte svarar i hull, ge krafft sport och vetekli samt behåll det övriga fodermdelena, dvs lucern, olja, betfor fri tillg på grovfoder etc etc.

Men OBS! Kolla parasitangrepp först, antingen via träckprov eller träckprov och blodprov, vilket jag själv tycket är det säkraste både på häst/hund och katt:laugh:
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Mja, såvitt jag har förstått så är det ingen reell skillnad mellan de olika typerna av olja, det går bra att välja vilken som.
Sojaolja har ju också den egenskapen att odling av sojabönor inte direkt är miljövänlig, där den sker. Det är ganska kontroversiellt med soja över huvud taget, av det skälet. Och sojaolja utvinns ju ur bönorna.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Soja oljan har enligt senaste forsknings resultat den gynnsammaste effekten på hästens muskulatur kontra slaggprodukter/mjölksyra.

Sen orkar jag inte vara miljömedveten "hela" vägen... Fodrar hellre med rent sojamjöl än kraffts protein ibland beroende på plånbokens storlek.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 050
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 040
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp