Foder tips - häst som magrar av

Sv: Foder tips - häst som magrar av

tror att det finns resultat på forskning av olja oxå...

1.sojaolja
2.Majsolja
3.Rapsolja
4.matolja
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag har liknade problem med min. Jag har dock analys på mitt hö.Men jag missberäknade lite i foderstaten och har uppenbarligen en häst som behöver mer energi än jag trodde. Så i mitt fall tror jag att det tyvärr blivit så att min häst fått lov att ta av proteinet och omvandlat det till energi vilket är en ganska mödosam procces som jag förtått det.Han har haft gott om protein i foderstaten medans energin har legat precis över behovet.Så nu får jag pyttsa i honom extra energifoder.Så nu har jag saftat på rejält åt min pojk och för tillfället får han nog mer energi/protein än han igentligen skulle behöva men så får det vara tills jag ser någon förändring på honom..
Först och främst rekomenderar jag att du kollar tandstatus på hästen och ev parasitförekomst om han inte tar sig.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

en 20 liters hink brukar bli ungefär 1½ kg lusernhack knappt.Ingen jätte mängd alltså..
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

KOM IHÅG! Att det är väldigt FÅ hästar som är TABELL HÄSTAR!!!

Ge Hellre i överkant av tabellen till att börja med vad gäller GROVFODER och JUSTERA efterhand. Energi och Protein från Grovfoder är inte Farliga!!!

Dra hellre ner på kraftfodret vid Hull+, samt öka i första hand på grovfoder vid hull-. Reglera därefter med lämpligt kraftfoder UTIFRÅN ANALYS!
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag kan bara tala för mig själv.. jag visste redan innan att min inte är någon tabellhäst.Att ha min på en kvot på 6 är helt stört omöjligt.Han måste ha minst 7.5
Jag föredrar att ha fri tillgång på grovfoder tex. men i år har jag tyvärr inte fått tag i något hö med tillräckligt bra värden för att det ska fungera öht. (hadde räknat honom som om han gick lätt arbete ) Vilket han klarade sig bra på i fjol.Jag hadde dock inte riktigt räknat med att han skulle bli så mycket mer livlig överlag som han blivit nu när han tränas mer frekvent.i så bra kondis som han är i nu har han inte varit sen han var starthäst på travet.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Ja, jag kan bara tala för mig själv. har både avel av hopphästar och har haft avel av travhästar och har i dagsläget en startande travhäst som vi fött upp själva. (Startade för övrigt 3ggr som 2-åring och vann 2ggr... ) Har fö sprungit in över 500.000kr. Har aldrig haft en häst i dåligt hull eller varit avmagrad!

Men är däremot oerhört noggran och träckprovar/avmaskar/analyserar foder samt räknar foderstater. MEN FODRAR DESSUTOM MED ÖGAT på unghästar, stressade/nerviga hästar, samt veterinär undersöker alla hästar regelbundet. All undersökning från hältutredning till invärtes medicin, dvs koll av magsår etc dvs stressrelaterade sjukdomar som kan störa såvål hopp/dressyr/trav/galopp och övriga ridhästar.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Av matoljor är rapsen den som innehåller bäst fetter = högt fleromättade av omega 3 tex.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Se till så hästen har fri tillgång till lucernpellets på natten. Det klarar t o m mina ponnyer av.
Du kan ju ändå hälla på lite olja på den vanliga maten.
Ge kraftfoder ofta!
Lycka till!

Ja så ska jag nog göra, tack för tipset :)

Eftersom hästen ser ut att behöva mer av allt så öka på tills du börjar se skillnad.
Lucern är ju jättebra att komplettera med och sålänge hästen äter upp så ge mer.
Tipsar i vanlig ordning om Rehab som är ett effektivt foder för att få både hull och överlinje (har inte märkvärdig kvot) med bra resultat. Skulle byta ut Grunden mot Rehab om jag var i dina kläder.
Kombon Rehab/Lucern fick mitt fbl att ta sig ovanligt snabbt efter en sommar då han föll ur och behövde både hull och muskler.

Krafft grund ingår i stallhyran, därför jag ger det. Jag vill i första hand behålla grund som kraftfoder just från den ekonomiska synvinkeln.
Men jag ska hålla rehab i tanken om det blir aktuellt med byte.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag hade tagit ett blodprov på bandmask och därefter ökat på både Grund och lucern.

Okej..
Ger bandmask sådana symtom? Har aldrig varit med om att en häst fått bandmask så vet inte mycket om det..
Är det inte bandmask som sätter sig i bla a nacken?

tror att det finns resultat på forskning av olja oxå...

1.sojaolja
2.Majsolja
3.Rapsolja
4.matolja

Jag har också fått lära mig den ordningen. Men har sedan hört här inne på buke att det inte ska vara någon skillnad..

Jag har liknade problem med min. Jag har dock analys på mitt hö.Men jag missberäknade lite i foderstaten och har uppenbarligen en häst som behöver mer energi än jag trodde. Så i mitt fall tror jag att det tyvärr blivit så att min häst fått lov att ta av proteinet och omvandlat det till energi vilket är en ganska mödosam procces som jag förtått det.Han har haft gott om protein i foderstaten medans energin har legat precis över behovet.Så nu får jag pyttsa i honom extra energifoder.Så nu har jag saftat på rejält åt min pojk och för tillfället får han nog mer energi/protein än han igentligen skulle behöva men så får det vara tills jag ser någon förändring på honom..
Först och främst rekomenderar jag att du kollar tandstatus på hästen och ev parasitförekomst om han inte tar sig.

Tänderna kollades tidigt i våras. Om han skulle fått problem tror jag att jag skulle märkt det i ridningen.
Tog träckprov i början av sept. 150 epg lilla blodmask, ingen stora blodmask eller spolmask.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Nej, det finns ingen övre gräns för hur mkt lusern du kan ge. Det är ett grovfoder, som du faktiskt kan ge som enda grovfoder om du vill.

det stämmer förutsatt att vi pratar lucern hacket, inte pelletsen. Om man ska fodra med lucern som ENDA grovfoder behöver det vara hacket, för fibrernas och matsmältningens skull.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag rider ett fullblod som också är svår att hålla i hull. Det som fungerat bäst på honom är lusern och fibergi. Han har dessutom fått olja i maten, jag använde linfröolja eftersom det ska vara snällt mot magen och han har en känslig mage.

Det finns ett foder som heter Race också som har fungerat bra. Jag är lite osäker på märket men tror det heter Best Horse. Det svarade han också bra på.

Nu när kylan han kommit har han börjat tappa i vikt igen. Han fryser lätt och går ner i vikt när det blir kallt. :(
Så nu får det bli en tur till affären och handla lite mer lusern.

Jag har hört att fullblod som gått löp kan behålla säsongrytmen oerhört länge, att de går ner i vikt när det brukar vara tävlingssäsong. Jag är lite skeptisk, det har handlat om hästar som inte gått löp på 10 år...:confused:
Någon som hört nåt liknande?
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

*KL*

jag har ett halvblod som varit svår att få att hålla hullet. Sommrarna har han varit fin men så fort det blivit höst o pälssättningar o sånt börjat så har han fallit ur.

Efter mycket funderande så bestämde jag mig i höstas att byta ut krafft grund mot krafft groov 125. Han får även en liten giva lucern och kraffts multivitamin. Och 20-25kg hösilage/dag.

Och nu är han riktigt rund o fin! Och jag håller tummarna att de ska hålla sig även vid pälsfällningen i vår.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Hästen fryser för att den är tunn, det blir en ond cirkel.

Mer mat ger mer fett, enkel logik.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Ja, jag instämmer. Det blir en ond cirkel.
På sommaren och hösten brukar han vara riktigt rund och fin, men så när vintern kommer så tappar han i hull. Och fryser. Det brukar kunna gå att få upp honom i hull igen men det tar tid.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Är det inte bandmask som sätter sig i bla a nacken?
Nej, den parasiten heter nackbandmask. Bandmasken kan ge dåligt hull, raggig hårrem, ev kolik..men ibland syns inget alls. Ta ett prov och kolla.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Hej
Undrar lite ang grovfoder. Jag har ett bra hö med mycket protein och normalt med energi. Vill ge mycket hö eftersom jag tycker att hästen behöver tugga. Nu får hon nästan inget kraftfoder, endast lite betfor + mineraler. Kan jag ge hur mycker grovfoder som helst utan att hon går i taket. Har grovfodret någon påverkan på hur pigga, på tårna hästarna blir. Hon är lagom i hull men behöver sätt muskler.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Ja det kan du. Enda som ev kan hända är väl att hästen går upp i vikt. Men det är alls inte säkert den gör det.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Knapplån

Den bästa oljan bör väl vara den som innehåller mest av de essentiella fettsyror som ngn redan har skrivit. Jag har inte tabellerna här men har för mig att sojaolja då är bra och även rapsolja. Dessa fettsyror är även bra för grovtarmens bakterier så då tycker jag att de också bör vara bäst för en häst som har lite problem med magen. Jag hade då valt rapsolja som är ett bättre alternativ för miljön.

Lusernpellets är också ett grovfoder och kan säkert användas som enda grovfoder det också.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Min är inte avmagrad heller. Dock tycker jag inte att han är tillfredställande i sitt hull.Jag trodde han skulle tagit sig bättre på fodret han stod på men det gjorde han inte.Jag gör oxå sprecis som du.Använder ögat och följer inte mina uträkningar slaviskt.Utan jag använder uträkningarna bara för att se till att behovet täcks på alla plan sen pytsar jag på mer med grovfoder först och främst sen kraftfoder om jag finner att det behövs utefter hur hästen ser ut.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Om nu hästen alltid går ned i vikt en viss tid på året, är det inte då bättre att i god tid förbereda innan hästen tappar i vikt ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 050
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 043
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp