Foderförvirring

farin

Trådstartare
Nu är det sent och jag gör inte det här så ofta... Finns det någon snäll här som kan organisera upp min hjärna lite?

Värdena på vårat hösilage har nu kommit. Ska jag räkna SMRP/MJ kvot på kg foder eller torrfoder? Samma sak med Ca/ph kvot??
Fast kvoterna blir lika illa vilket som, och vad gör jag åt det?
MJ per kg foder är 7,1, per kg TS 10,1.
SMRP per kg foder 73, per kg TS 104. Alltså kvot cirka 10,3?
Calcium är 4,3, per kg TS 6,1.
Fosfor är 1,3, per kg TS 1,9. Kvot cirka 3,2. :crazy:

TS-halten är 70%, motsvarar det 1,4 kg/100 kg hästvikt som jag hört tidigare? Alltså grovfodermängd, om jag ska försöka förklara mig.
:confused:

Snälla, någon duktig fodermänniska, hjälp mig sova inatt :bow:
 
Jag orkar inte just nu egentligen. Men kan säga grattis till en lätt, billig och bra foderstat.

Vad är magnesiumvärdet?

Du räknar med värdena per kg foder enbart.
 
Grattis? Jag trodde kvoterna var alldeles för höga :confused: :confused:

Magnesium är 1,3 per kg foder.

Jag väntar gärna till i morgon om jag kan få hjälp då, så går jag och sover nu.

TACK för ditt snabba svar. :bow:
 
Vad går hästen på för foderstat idag och hur funkar den på det?

Som jag ser det så är det endast fosfor som fattas i ditt hösilage, så du kommer att få tilläggsfodra med vetekli och/eller fosforbalans.

mvh Jessica
 
Det är inte en häst som går på någon foderstat i dag, det är ett helt stall med cirka 30 hästar. Det jag vill veta är om kvoterna inte är helt åt --- ?? Men om Nina säger att det verkar bra så väljer jag att tro det också, det gör livet så mycket enklare :bump:
Varför tror du att det är för lite fosfor? P ga kvoten eller pga mängden fosfor/kg foder? Enligt vad jag läst (kan självklart vara fel!) så gör det inte lika mycket skada om calcium/fosfor kvoten är hög när det är i grovfoder?
Vetekli dessutom höjer väl calcium/fosfor kvoten ännu mer :confused:
 
Kvoten räknas Ca/P. Ska helst ligga på 1.3 - 1.8 på vuxna hästar. Om du har en hög kvot och lägger på fosfor så minskar du kvoten =)

Du har dock helt rätt i att en hög Ca/P-kvot inte gör något åt icke-växande hästar sålänge den är från grovfodret. Dock kan det vara så att man måste fosforkomplettera för att täcka hästens behov.

och oftast lägger man ju till något kraftfoder (folk brukar inte kunna låta bli, trots att det där är hösilage där det inte behövs kraftfoder alls för de allra flesta vuxna hästar). Och om du iom kraftfodret höjer Ca/P-kvoten ännu mer är det läge att korrigera den.
 
Tack för förklaringen.

Och som du så riktigt antar, folk kommer lägga till kraftfoder. Eftersom det inte är mina 30 hästar kan jag inte säga så mycket om det, mer än att informera om värdena på hösilaget, havren och kornet.

Tack för alla svar, det är mycket som klarnat.

:) farin
 
Det stämmer som Alexandra skriver, det är det grundläggande fosforbehovet som inte täcks av hösilaget, därför måste det läggas till fosfor.

mvh Jessica
 
Vad är det grundläggande fosforbehovet för häst? Beräknas det på hästens vikt också? Och när vi ändå funderar, vad behöver de i calcium och magnesiummängd?

Det är tur att man alltid kan lära sig något nytt :bow:
 
Man räknar ut hästens ca, p och mg behov utifrån hästens energibehov. Om en häst(vi kan ta min som exempel) har ett mj behov på 105 mj och då tar man 105 x 0,4 och då får man ut ca behovet. Det blir då ett behov på 42 g ca.
P behovet tar du x 0,3 och mg behovet tar du x 0,15.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 229
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 602
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 036
Foder & Strö Jag har ett parti hö bokat och klart till mina hästar. Skördat tidigt och med höga värden på MJ och SMBRP, 9,3 resp 71 per kg foder...
2
Svar
31
· Visningar
3 972
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp