foderfrågor

C

chrisse

1. Ungefär hur mycket hö (kilo) äter en normal häst som har fri tillgång till hö i hagen på tiden ca 07.00-17.00?? När det är snö ute.

2. Betfor. Vad gör det hästen? Om man ger hästen ett fördigfoder kan/ska man ge betfor till det då? eller ska man absolut inte det?

Hästen är connemara, lättfödd, utgör nu lättare ridning medans vi trappar upp men kommer om ett tag utföra medelhårt arbete. 5 år gammal.

mia
 
Det är VÄLDIGT olika hur mycket de äter vid fri tillgång. T ex så har jag två araber, maxad D båda två. Valacken äter vintertid (dvs när det är snö och kallt) MAX 12 kg hö per DYGN. Oftast stannar han på ca 10 kg dock. Stoet äter MINST 15 kg per dygn på fri tillgång.

Så, du får i princip testa och se hur mycket just din häst äter.

Betfor kan ges fast man ger färdigfoder, men man måste kolla hur det passar in i foderstaten. Betfor ger förutom snabb energi även en del protein, men framförallt är det ganska kalciumrik i jmf med en del andra kraftfoder, så man kan ställa till ca/p-kvoten t ex. Men får räkna på betforn ihop med övriga foderstaten. Vill man ge en liten slatt betfor så brukar det nästan alltid gå att mosa in dock, men man ska räkna på hela foderstaten inkl betfor för att veta om det passar eller ej.

Vad har du för analysvärden på höet?
 
Har inget hö än... Hästarna kommer få en stor rundbal HÖ ute i hagen och när den är slut så får dom en ny.
Men det måste ju betyda att höet blir sämre och sämre för var dag som går? Om det snöar på det och ligger ute.

Fyra hästar kommer det vara. Två araber, min mara och så en till som jag inte vet vad det blir för någon.
Så en rundbal kommer väl räcka hur länge? 4-5 dagar?

Jag undrar för dom kommer ju stå ute 07.00-17.00 ungefär och sedan får dom kraftfoder när dom kommer in.
Men sedan vid nattningen så funderar jag på hur mycket hö min häst "vill ha" under natten? :confused:
 
Bäst är ju om ni har något "plattform" att ställa den på, för direkt på marken är det ju inte så bra att ha den, kommer bli mkt spill då. Sedan är ju ett tak bra att ha med, höet blir ju inte så roligt om det kommer nederbörd på det.

Hur stora är rundbalarna ni får då? Hur mkt väger de alltså. Kommer det finnas analys?

Måste ni ha rundbalar? Är ju smidigare och bättre med småbalar.. :crazy:

Till natten vore väl kanske 2-3 kg lämpligt- men svårt att säga beroende på höets värden etc.
 
finns ingen plattform och inget tak i hagen.
Jag kommer väl iafl göra en egen analys nu när nästa nya bal kommer.
Den balen som ligger där nu har legat där i två veckor nu och den tar nog slut imorrn.
Men så finns det ju bete i hagen så de äter inte så mycket ur balen...
Så nästa bal kommer nog i helgen då kan jag passa på att ta lite ur den.

Att ha en rundbal är väl just för att slippa lägga ut massa småbalar...
Fast höet till natten blir småbalar så jag får nog göra två analyser då? Eller?

En bal är väl ungefär lika stor som en stor hösilage-bal som man ser ligga ute på åkrarna. Alltså till storleken.
Men hur många kilon det är i vet jag inte. 250-300 kanske???
 
Men är det så mycket jobbigare att lägga ut 3 småbalar hö i hagen per dag då?

Om du har rundbal på mark och utan tak så har du tre nackdelar:

1: Risken för att höet blir dåligt pga väderpåverkan (mögligt etc)

2: Risken för botulism (liten), jordkolik och annat när hästarna trampar sönder runt balen och mot slutet av balen plockar strån ur jorden

3: Du får en hel del hö förstört för dte blir nedtrampat.

Jag har (inte nu, men annars) fri tillgång på hö. I småbal. Har stora lådor i hagen. Lastpall i botten, och så sidor. På så sätt ligger höet inte direkt på marken, det är luftigt under. Och hästarna drar inte runt/trampar ner. Jag lägger ut för två - tre dygn i taget och jag tycker ärligt talat inte det är så jobbigt. Och det är lätt att kratta upp ev spill, och flytta lådorna om/när det blir upptrampat.
 
1. Jag vet inte hur lång tid det tar för fyra hästar att äta upp en storbal? Men den som har legat ute nu i två veckor i ur och skur har inte blivit dåligt mer än att det säkert har tappat näringsväden... (vilket inte säger att det inte kan bli dåligt sen men ändå)

2. Iafl min häst är vaccinerad mot botulism (åt hösilage förut och onödigt att avsluta en påbörjad vaccinering.. därför har den blivit kvar.)
Saker som har legat i jorden äter hästarna varje dag i hagen så det är jag inte rädd för...
Och det är ju inte heller så att man väntar tills sista strået är uppätet tills man lägger in en ny bal i hagen...

3. Det är inte mitt problem. Mig spelar det ingen roll hur mycket hö som går till spillo för rundbalen ingår i stallhyran så det är stallägarens problem. Synd för henne kanske men det drabbar inte mig. Dessutom är ju hon lika mån om att sina hästar ska ha bra hö som jag är om min...

Det kommer säkert bli upptrampat och när det fryser på - knöggligt. Men det är ju inget som går att hindra. Hela vinterhagar brukar vara knöggliga och senare med en vass skare. Synd men oundvikligt om man inte cementerar (finns det nåt sånt ord?) hela hagen....
 
Hö tappar inte näringsvärde för att det ligger ute.

Jag skulle inte ha så dålig hygien på min hästs mat som det blir genom att ställa ut en rundbal hö direkt på marken utan tak.
 
vad är det som är ohygieniskt då?
Hästarna äter ju från marken hela dagarna i hagen?

Och som jag sa, tänker inte låta hästarna gräva i leran efter sista höstrået utan man lägger ju naturligtvis ut en ny bal innan.

jag förstår inte riktigt????
 
"Man lägger såklart ut en ny rundbal innan". Jasså, du är säker på att stallägaren gör det? Och att alla hästar får chans att äta från balen och de ranglåga inte behöver äta en bit ifrån på marken?

Det ohygieniska är att du får spor och svamptillväxt i höet när det är blött. Syns inte, luktar inte, men minns du när man gjorde höinfusioner (eller vad det nu hette) i skolan. Man hade hö i vatten och efter några dagar tittade man i mikroskop på alla läskiga organismer som bildats.

Det går FORT att få spor- och svamptillväxt i hö som är blött/fuktigt. Dessutom får du mögel efter ett tag. Och regnar det inte ovanpå så kryper det upp fukt underifrån.

Jag håller helt med Nina, jag skulle INTE utsätta mina hästar för det. Jag hade förresten TORRT hö på höskulle. Intaget 1999. Helt torrt. År 2000 regnade det hela sommaren och hösten och en bra bit in på vintern. Annandag jul eldade jag upp 1.5 ton hö som möglat på skullen. Dammade inte, luktade inte, men om man lyste med ficklampa på det såg man massor med svarta prickar på höstråna. Mögel.
 
Man kan inte vaccinera mot botulism totalt. Det finns två typer av botulinum bakterier. Man kan vaccinera mot en, så får hästarna den andra typen av botulism är det tyvärr kört. Och det är inget man kan göra åt det!
 
Tja Alexandra gav just ett bra svar på varför jag inte skulle göra det.

Dessutom, även om hästen är vaccinerad mot botulism kan den ändå få det. Vaccinet skyddar inte heller till 100%.
 
jaja jag orkar inte diskutera det. Nu är det som det är och jag vet vad ni skulle ha gjort med era hästar.
Men det var inte det jag frågade.

Har kommit fram till att jag får prova mig fram hur mycket hö min häst vill ha till natten.
Kommer nog inte tillsätta betfor men färsk vitlök....
 
Men nsälla du, varför frågar du om något du egentligen inte vill ha svar på? Du får ursäkta, men jag har inte obegränsat med tid, och om jag då lägger ner tid att hjälpa någon här så kräver jag inte att de SKA göra som jag säger, men jag förutsätter iaf att folk är det minsta intresserad av svaret och inte bara tycker "jaja, jag gör som jag vill och tänkt ändå för era svar var inte det jag ville höra även om de är sanna"
 
Men snälla själv jag fick ju svar på det jag frågade. Ett svar av dig som visade att jag nog inte skulle ge betfor till min häst.

Och av Nina som sa 2-3 kg minst i boxen. jag hade från början tänkt ha kanske 1-1½ kg.

Jag är jättetacksam för de svaren, verkligen!

Men sedan börjar ni dra på om andra saker som inte har med mina frågor att göra. Varför inte stallägaren vill gå ut med småbalar i hagen varje dag, varför stallägaren låter höet ligga på marken och inte gjuter en plattform och bygger tak över också ( :confused: ) och att ni skulle göra si och så med era hästar.

Tack då vet jag det också men jag har inte heller obegränsat med tid och ville bara ha svar på mina två frågor och det fick jag, tack igen.
 
Okej, men jag kan ändå inte förstå hur man bara kan "bortse" från den hälsomässiga risken. Men bra att du fick svar på dina andra frågor!
 
jag tror inte stallägaren bortser från sådana saker. Det visar sig. Det är inget jag kan göra något åt just nu iafl.
 
Du kanske kan be stallägaren att fixa iordning en bra höplatta eftersom ni ska fodra med rundbalar och det är mest hygieniskt att göra så?

Om jag märker att ngn tänkt göra en grej som kanske inte är så bra för hästen, men frågar om nåt annat, då har jag faktiskt lite svårt att knipa igen. ;) Men jag menar inte att pusha eller hur jag ska uttrycka mig. Hoppas du förstår.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Angel
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 282
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp