Fodergrind

Bukefalos 30 år!

Syrax

Trådstartare
Jag ska köpa en timer från feed-x och ha en fodergrind i hagen.
Vilken öppning är bäst för vintern när det är minusgrader osv?
Jag funderar på en flexigate eller liknande som rullar upp sig, men är orolig att den ska frysa.

Tips på vilken typ av grind öppning som är bäst eller mest pålitlig under vintern?

Och vet ni någon timer ni tycker är bättre än feed-x får ni gärna tipsa :)

Jag hade en Buffe
Enda tillfället den inte funkade var när det var hög fuktighet och det sedan frös (Skåne) så det blev ett is lager över allt. (den är omgjord så borde inte hända med den nya)
Krånglig att ställa in men när den väl var igång var den toppen.

@Blyger
buffégrinden finns med dubbla trådar.

@Syrax
jag har buffégrinden sen några år och är mycket nöjd. De gånger den inte löst ut har varit när jag glömt ladda batterierna.

Har elastisk grind till den (den som följer med vid köp). Den kan mista elasticitet om det är slask som sen fryser på tråden, och då inte öppna helt, annars har jag inte haft några problem. Sen fjongar den iväg när den löses ut, så en del hästar kan tycka det är läskigt i början.

Tillverkaren har också varit bra att ha att göra med, har behövt reservdelar ett par gånger när den blivit utsatt för våld.

Jag har till den här säsongen också skaffat en feedx. Buffégrinden ställer du och så öppnar den samma tid varje dag, men jag vill också ha möjlighet att bara ställa timern 1-2 timmar framåt vid nån av fodringarna vilket bör vara lättare med feedx.

Jag har en feed-x (med två trådar) men utan flexigate. Jag har haft ner till -25 och enda väder den inte löst ut i är när det varit väldigt fuktigt och sedan plötsligt frusit på, så att det legat istäcke över allt.

Sen får jag spraya mekanismen och tråden omkring den med 55-56 på hösten inför att den ska igång igen så att den löper fint.

Jag har en feed-x (med två trådar) men utan flexigate. Jag har haft ner till -25 och enda väder den inte löst ut i är när det varit väldigt fuktigt och sedan plötsligt frusit på, så att det legat istäcke över allt.

Sen får jag spraya mekanismen och tråden omkring den med 55-56 på hösten inför att den ska igång igen så att den löper fint.
Vad är 55-56?
Om du inte har flexigate, vad har du istället?

Jag har haft Feedx lunchgrind. Tyvärr fungerade den inte till två företagsamma ponnysar. De kom snabbt på att de enkelt kunde öppna själva eftersom det bara är magnet som håller fast det undre repet mot stolpen.
Så det blev tvärt om, de smet in till lunchhagen och åt lunchhöet som en andra frukost och stod där tills timern öppnade grinden ut till stora hagen igen vid lunch 🙈

Jag har haft Feedx lunchgrind. Tyvärr fungerade den inte till två företagsamma ponnysar. De kom snabbt på att de enkelt kunde öppna själva eftersom det bara är magnet som håller fast det undre repet mot stolpen.
Så det blev tvärt om, de smet in till lunchhagen och åt lunchhöet som en andra frukost och stod där tills timern öppnade grinden ut till stora hagen igen vid lunch 🙈
Ja det är ju min farhåga, speciellt efter att de två små rymde nyligen :cautious:

Ja det är ju min farhåga, speciellt efter att de två små rymde nyligen :cautious:
Jag hade en sådan häst (RIP) <3
Han tog tag i tråden och drog loss från magneten.
Löste det med en anordning med elektromagnet som vid rätt tidpunkt släppte loss en sprint som löste ut tråden. Så tråden satt fast rejält från tills sprinten drogs ur :)

Det är ju om det går att få ström i tråden på något vis. Men vet inte riktig hur man skulle göra det på ett bra sätt.
Mina var en shettis och en islandshäst. Inga problem för dom att öppna nedre tråden och krypa in 😆

Det är ju om det går att få ström i tråden på något vis. Men vet inte riktig hur man skulle göra det på ett bra sätt.
Mina var en shettis och en islandshäst. Inga problem för dom att öppna nedre tråden och krypa in 😆
Haha jag provade en gång med ström i tråden som skulle öppna in till lunchdelen av hagen. Min häst stod och försökte få tag på tråden mellan stötarna, han lyckades då ta tag i tråden och rycka loss den.
Någon gång tog han bara sats och sprang igenom :laugh:

Det som fungerade bäst var att ha höpåsar högt upp i träd, som släpptes ut vid klockslag och där han inte kom åt repen som höll.

Liknande trådar

• Foder till ponny med EMS?
  • Förvarings fråga
  • Lusern
  • Hjälp mig lägga upp fodring :)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat