Foderhäst /värd

fjordtokan

Trådstartare
Är det bara jag som blir lite konfunderad när jag hör om alla foderhästar som varit utlånade och kommit tillbaka i dåligt skick? Jag som letar foderhäst förstår nu varför det är så svårt att hitta efter läst alla dessa trådar om hur dåligt hästarna mått efter en fodervistelse.

Jag har haft en häst på foder som har blivit "flyttad" resterande har redan stått i mitt stall. Men den foderhästen tränade jag upp från att ha varit skrittad i skogen samt körd till att arbeta i en korrekt (hur fasen stavar man?) form i alla gångarter. Ägaren var supernöjd. Tyvärr fick hästen en fraktur strax efter att hon kommit hem så ägaren fick inte njuta länge. Men hästen kom ju hem i mkt bättre skick än när den åkte... Eller är denna historia en på miljonen?
 
Sv: Foderhäst /värd

jag försår det e svårt att hitta hästar som fodervärd eftersom det är så många om en häst så ska ägaren välja ut en så blir man aldrig vald så slutar allt med att man provar en massa olika hästar hela tiden visst man tjänar lite på det , det är erfarenhet rikare :rofl: men tråkigt i längden......

ja din historia är nog inte en på miljonen :bump:
 
Sv: Foderhäst /värd

jag försår det e svårt att hitta hästar som fodervärd eftersom det är så många om en häst så ska ägaren välja ut en så blir man aldrig vald så slutar allt med att man provar en massa olika hästar hela tiden visst man tjänar lite på det , det är erfarenhet rikare :rofl: men tråkigt i längden......

ja din historia är nog inte en på miljonen :bump:


glömde berätta det jag har haft många bra å dåliga erfarenheter som foder värd har bla annat haft ett varmblod som fick kroniskt bronkit tror jag det var, som fick avlivas eftersom hon hade problem med andningen när man red henne tråkigt men sant ! finns både och faktiskt!
 
Sv: Foderhäst /värd

Jag har också varit med om att hästar kommer hem i uselt skick men det finns också några som kommit hem superfina. Jag tror man måste vara mer nogrann att hålla kontakten (inte bara över mail/telefon). Nu förstår jag bättre varför det inte finns så många foderhästar.
 
Sv: Foderhäst /värd

Jag har dålig erfarenhet av fodervärdar.. Bägge mina killar har varit utlånade, till 2 helt olika tjejer i olika delar av landet.

Bägge 2 kom hem som 2 kollin (?) Magra, omusklade, för långa hovar, inga skor, halvklippta dvs en sida. Massa skorv i hårremmen.. Jag kan fortsätta listan en stund till :cool:

Nu så stannar dom hemma.. eller ja hittar någon som kan ha kvar dom där dom är.. för OM jag måste låna ut dom ska ja ha dom väldigt nära mig o då menar ja typ utanför dörren ;)

// Jessica
 
Sv: Foderhäst /värd

Vi har haft två foderhästar som båda två anlände till sitt hem i betydligt bättre skick när de kom. Det var så roligt när den ena ägaren sa att: nu gäller det bara att hitta några till som ni. Jag ska snart ta emot en gamling till, 26 år och det ska bli underbart att få rida, sköta och mata med god mat.

Man måste inse att tar man på sig något är det jätteviktigt att sköta det förtroendeuppdrag man får när man tar ett djur.
 
Sv: Foderhäst /värd

Jag kan kontra med att de flesta hästar jag känt som varit hos fodervärdar kommit hem i betydligt bättre skick än de var hos ägarna, mer välutbildade, musklade osv.
Har fått för mej att vissa hästägare blir leds & tappar intresset för sina hästar om de haft häst hela livet, men en fodervärd som bara har hästen en viss period kanske har mer inspiration att hålla på med hästen.
 
Sv: Foderhäst /värd

Jo man tycker ju att det borde vara så. Alla foderhästar som jag har lämnat tillbaka så har ägaren varit väldigt nöjd och glad..
 
Sv: Foderhäst /värd

Min häst hade det jättebra hos sin fodervärd!
De ville inte ha kvar henne iom att de ville ha en helt egen häst, annars hade hon nog stått där än idag.
Sen tror jag de helst ville ha en yngre då min trots allt var 19 år.
Första tiden de hade henne fick hon dessutom kotledsinflamation och strålröta :crazy:

Men jag är väldigt nöjd med det valet. Jag tror man måste gå på magkänslan när man väljer fodervärd och inte enbart leta efter någon som är duktig.

Min syster har haft flera foderhästar, och den ena ägaren kom dit och klagade på allting, så min syster valde att lämna tillbaka hästen.
TROTS att hon gjort ett jättebra jobb med hästen.
När hon var och provred så påstod ägaren att hästen inte gick att rida på annat än pessoa :smirk:
Det gick alldeles utmärkt. I början gick hästen inte ens att skritta på, utan hon taktade helahela tiden.

Så det finns nog dåliga människor från båda hållen tyvärr :crazy:
 
Sv: Foderhäst /värd

jag har haft jättebra erfarenhet när jag hade min ponny ute på foder, men då hade tjejen varit medryttare ett halvår innan...
annars hade jag varit orolig som in i bomben, hur vet man att man väljer rätt fodervärd liksom? tråkigt för alla de som vill vara fodervärdar, det finns säkert supermånga seriösa!
 
Sv: Foderhäst /värd

Jag ska ta ut min häst nu. Jag hoppas verkligen dom tar hand om honom bra. Annars skulle jag aldrig förlåta mig själv:(
 
Sv: Foderhäst /värd

Det är väl så att de som lånat ut sina hästar till en bra fodervärd inte skriver långa trådar om det.... ;) Om man däremot haft otur vill man ju gärna ventilera det.
 
Sv: Foderhäst /värd

Jag forstar inte hur man kan misskota nagons/t djur! Men det ar kansligt med fodervard. Det galler hitta ratt person och vara med och kolla upp ordentligt.

Jag har alltid haft egen hast och har bade varit fodervard och haft ute pa foder. Vara fodervard ar ledsamt jag blev djupt foralskad i den hasten och kom langt med honom under dem 2aren tillsammans.

Lamnade ut en hast pa foder pga stor tidsbrist, hade providningar och manga som ringde sa vi kunde valja ut ratt friskt bland folk som lat som rena drommen:) Men det spelade visst ingen roll att dem skulle vara duktiga ryttare och bodde nara, hasten kom hem kraftigt overviktig, sarig i munnen och vita harstran efter sadeltryck pa ryggen :cry: :( dessutom ljog dem oss rakt upp i ansiktet om skoningar osv nagot hovslagaren kunde ge oss korrekt information om efter nar vi kollade upp. Men man lar sig mycket om folk, och tyvarr ar man sjalv alldeles for snall.

sa meriter ar inte det viktiga utan att det blir till nagon som bryr sig om hasten och gillar den.:)

hoppas du hittar en foderhast med ratt agare!;)
 
Sv: Foderhäst /värd

Är det bara jag som blir lite konfunderad när jag hör om alla foderhästar som varit utlånade och kommit tillbaka i dåligt skick? Jag som letar foderhäst förstår nu varför det är så svårt att hitta efter läst alla dessa trådar om hur dåligt hästarna mått efter en fodervistelse.

Jag har haft en häst på foder som har blivit "flyttad" resterande har redan stått i mitt stall. Men den foderhästen tränade jag upp från att ha varit skrittad i skogen samt körd till att arbeta i en korrekt (hur fasen stavar man?) form i alla gångarter. Ägaren var supernöjd. Tyvärr fick hästen en fraktur strax efter att hon kommit hem så ägaren fick inte njuta länge. Men hästen kom ju hem i mkt bättre skick än när den åkte... Eller är denna historia en på miljonen?

Det tror jag absolut inte. Men det är ju som tidningarna, vem vill läsa i tidningen "Idag så var det fred i nästan alla länder i Afrika, barn gick till skolan och var mätta och glada. Människor skötte kommersen och det var fest och sång. Skörden slog väl ut och fåglarna kvittrade". För detta är ju sant, men krig i några fåtal av Afrikas länder är givetvis det som står i rubrikerna.

Hälsning Maja
 
Sv: Foderhäst /värd

Nä jag har min pålle på foder, han är ju i absolut mycket bättre skick. Kan inte förklara hur men kan lägga in bilder så kan ni jämföra.

Här var några veckor innan vi hämtade honom
16583920.jpg


Det här är en ganska nytagen bild, lite dålig vinkel men det var den enda nya jag hade.
18013628.jpg



Så länge man vet att det är seriösa människor man lämnar ut hästen till går det väl bra.
 
Sv: Foderhäst /värd

Så länge man vet att det är seriösa människor man lämnar ut hästen till går det väl bra.

Fast det vet man ju inte... jag lämnade ut min häst (för länge sen) till en där mamman skulle ha honom som promenadhäst när hon red med sina döttrar som i sin tur hade dyra tävlingsponnies som de bl.a tävlade EM i fälttävlan med. Egen gård hade de också och man skulle ju kunna tro att de var duktiga och skulle sköta honom väl.

Jag fick hämta honom efter kanske 4 månader då de "ledsnat" på honom. Han var då mager och omusklad och allmänt dåligt skött....
 
Sv: Foderhäst /värd

Nej iofs, Men jag har regelbunden kontakt med hon som äger min häst och hon ser bilder på honom nästan dagligen så hon håller sig underrättad med vad som händer här.

Fast det som hände med din häst lät ju inte sådär jättebra :o
 
Sv: Foderhäst /värd

Jag har mycket bra erfarenheter både av att låna och låna ut hästar på foder. När jag hade mitt sto utlånad på foder mådde hon otroligt bra och fick all kärlek och omvårdnad man kan önska. Men OM hon hade haft det mindre bra hade jag upptäckt det relativt fort eftersom jag såg till att hålla regelbunden kontakt med fodervärden. Klart de kan ljuga för en, men det gäller ju att man är lite människokännare också.

Nu har jag precis letat foderhäst (och hittat) och upplevde faktiskt inga problem alls med att hitta en lämplig. Mailade själv på ett par annonser samt satte ut annons och har idag, två veckor senare, hittat häst. Blev nästan överröst med bra, trevliga hästar i passande ålder/utbildningsnivå. Men jag har ganska stor erfarenhet/bra referenser pch det är klart det är lättare då. Vilket egentligen är synd, för även de som inte har haft häst innan måste ju få chansen, annars får de ju aldrig samma erfarenhet.

Men kämpa på så hitter du snart din drömhäst!
 
Sv: Foderhäst /värd

jag har dålig erfarenhet, visade det sig i efterhand. Trots mkt telefon & mail kontakt med bilder & film snuttar. Hästen kom hem, överviktig, ful i fötterna, dåligt skick i kroppen som vi fortfarande arbetar med 1 år efter. Hästen var vet.besiktigad u.a. på klinik innan hon åkte till fodervärd, ändå hävdar fodervärd att hästen var i bedrövligt skick när hästen kom till henne. Plus att hon dessutom utbildat hästen!!!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 828
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 894
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 476
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp