Fodervärd?

Belethien

Trådstartare
Nu vill jag veta: vilka har överlåtit en hund på foder? Och vilka har en fodervärdshund? Är det annars någon som har haft ett sådant arrangemang tidigare?

Jag är lite intresserad över hur det har gått för er? Har det strulat någon gång? Vad innebar det att vara fodervärd resp. överlåtare? Vad hade ni för slags kontrakt? Vem betalade försäkringen? Hur har ni gjort när hunden blivit skadad? Har ni haft en sällskapshund eller en hund som varit aktiv i avel/utställning/tävling o dyl? Tik eller hanne? Hur gick det vid parningar och ev. valpningar?

Och sist men inte minst: hur var förhållandet mellan överlåtaren och fodervärden? Kände ni varandra sedan tidigare? Blev det problem/missförstånd/krångel någon gång?

Är jättenyfiken då det kanske blir aktuellt för mig att ha ett litet knyte på foder :bump:
 
Sv: Fodervärd?

Våran hund är en fodervärdshund :laugh:

Vi har inte stött på något som helst krångel,
uppfödaren är jättetrevlig och väldigt lättsam.

Det vi har som åtagande är att se till att hunden är
i fint skick för utställning och att hunden är tillgänglig
för uppfödaren i samband med utställning.
Nu ser hon dock hellre att vi ställer ut, än att hon gör det
då vi känner hunden bättre.

Vi ska åka iväg så att hunden blir ögonlyst i april,
vem som betalar vet jag inte riktigt ännu.
Men är det vi som står för det, så överlever vi nog. *s*

Vi har SKK´s avtal.
Uppfödaren betalade försäkringen fram tills Januari -09
ca ett år efter att vi hämtade hunden.

Uppfödaren har inte ställt något krav ang träning/tävling.
Däremot tycker vi att det är jättekul med kurser etc så
vi har gått kurs i viltspår, och jakthundens grunddressyr
(den senare mest för den sociala biten).

Vi svarade på en annons på blocket och kände inte
uppfödaren sen tidigare.

Men jag har absolut inga klagomål eller så,
utan allt har fungerat hur bra som helst.
 
Sv: Fodervärd?

Jag var halvfodervärd på min yngsta tik. Hon fick dock livmoderinflamation så det blev aldrig några valpar!
Jag stod på försäkringen så det var jag som tog ut den när hon inte längre kunda vara avelshund..
Hade/har jättebra kontakt med mina uppfödare men jag kan ju lova att jag hade åsikter vad gällde tilltänkt partner för min gumma:o
Det föll inte i god jord:cool:
Skulle ALDRIG göra om det!
 
Sv: Fodervärd?

Jag är fodervärd på min ena hund.

Vi har avtal enl SKK, med ett par tillägg. Ska tex ställa ut två ggr om året och hålla hunden i utställningsskick. Hon har rätt till fem parningar innan hunden är fem år.

Jag står för försäkringen, och om något skulle hända min hund.

Jag betalade röntgen på armbågar och höftleder, uppfödaren betalade DNA test för PRA.

Vi kände varandra sedan innan, och vi har superbra kontakt. Hon har tex själv sagt att om pälsen blir för jobbig i vissa perioder så tar vi gemensamt beslut ang nerklippning. Vilket aldrig behövts.

Hon ser det som att hunden är min, förutom avelsrätten.
 
Sv: Fodervärd?

Jag har min Leon på helfoder.
Jag står för alla kostnader såsom försäkring o MH o röntgen, vid ev avlivning delar jag o ägaren på livbeloppet.
Ägaren står för alla kostnader i samband med ev parningar.
Vi har SKKs standardavtal.

mvh
 
Sv: Fodervärd?

Jag har lämnat ut hundar på foder.
Bara till folk jag känner väldigt väl och som jag vet har varit helt införstådd vad det innebär att vara fodervärd.

Och nu är jag för första gången i mitt långa hundliv själv fodervärd!
När det gäller ”lillan” så har vi självklart SKK`s kontrakt.
Uppfödaren är en fd valpköpare till mig, så vi känner varandra sedan tidigare.

Uppfödaren betalar allt som har med aveln att göra det vill säga hon betalade HD/AD röntgen och MH (det är ras som har detta som krav för att reg valpar)
Uppfödaren betalar livförsäkringen och jag veterinär försäkringen.

Jag betalar/ställer ut henne själv för att jag är intresserad av utställningar.
Och självklart allt annat som rör vardagslivet som vaccinationer, foder, utrustning osv.

Den dag det är dags för parning står uppfödaren för alla kostnader för parning/uppfödning av kullen.
Uppfödaren och jag har självklart mycket tät kontakt om vår gemensamma hund!
Viktigt ju att ”lillan” och hon har bra kontakt och känner varandra den dag det är dags för valpar.

Har väldigt svårt för att se att några som helst problem skulle kunna uppstå mellan mig och uppfödaren.
Jag är väl medveten om vad det innebär att vara fodervärd.
Vilket inte alla fodervärdar tyvärr tycks vara för fodervärdar är det som det är mest ärende i SKK`s disciplin nämnd
 
Sv: Fodervärd?

Det är inte genomförbart att få 5 kullar fram till 5 års ålder om man ska hålla SKK`s regler........
Jag är fodervärd på min ena hund.

Vi har avtal enl SKK, med ett par tillägg. Ska tex ställa ut två ggr om året och hålla hunden i utställningsskick. Hon har rätt till fem parningar innan hunden är fem år.

Jag står för försäkringen, och om något skulle hända min hund.

Jag betalade röntgen på armbågar och höftleder, uppfödaren betalade DNA test för PRA.

Vi kände varandra sedan innan, och vi har superbra kontakt. Hon har tex själv sagt att om pälsen blir för jobbig i vissa perioder så tar vi gemensamt beslut ang nerklippning. Vilket aldrig behövts.

Hon ser det som att hunden är min, förutom avelsrätten.
 
Sv: Fodervärd?

Fast står det parningar bör det väl handla om en hanhund? För hanhund finns inga max antal parningar i avtalet. Står så här:

"HANE: Överlåtaren förbehåller sig rätt till högst ............ antal parningar.
(Om en tik paras under samma löpperiod mer än en gång räknas detta likväl endast som en parning.)
Överlåtaren svarar för samtliga kostnader i samband med utnyttjande av sina rättigheter enligt ovan.
Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda, dock senast när hanhunden uppnått ............ års ålder (högst sju år)."
 
Sv: Fodervärd?

Förlåt, tänkte givetvis också på att det var en tik.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Hemligt nick för att inte skapa mer gnissel än nödvändigt. Såhär här det: Blev fodervärd åt en tik som ägdes av en vän. Inget...
Svar
17
· Visningar
3 838
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 116
Senast: Laa
·
B
Övr. Hund Behöver verkligen hjälp med ett problem: vi har en hund placerad hos oss på foder. Har haft div problem med uppfödaren som är oerhört...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 132
Senast: TripleX
·
H
Övr. Hund Detta är ett lånt inlägg, hoppas nån orkar läsa igenom och ta sig tid att svara. Jag tar ett anonymt nick då detta är känsligt och jag...
Svar
14
· Visningar
1 979
Senast: heltlost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp