Fodervärden krånglar..

A

azerbadjan

Hej,

Jag har fått lite problem med kvinnan som lånar mitt sto, hon övertog henne när stoet var 7 mån dräktigt p.g.a att jag fick lite problem i samband med en separation. Stallplats bla, för jag hade henne på min dåvarande sambos gård och där kunde vi inte stå kvar och det fanns inga stallplatser inom rimligt avstånd här ute på ödemarken där jag bor.

Vi har skrivit kontrakt och allt har vart frid och fröjd, tills nu när hon ska betala.

I kontraktet står att hon ska köpa fölet av mig, hon gjorde en delbetalning direkt när jag lämnade stoet och sedan skulla jag få resten när fölet var fött. FV får köpa fölet av mig för samma pengar jag lagt ut = det jag uppvisar kvitton och fakturor på.
Ihop med att vi skrev kontraktet fick hon kopior på alla utlägg och haft så att hon redan innan visste vad hon skulle lägga ut nu.

Men nu vägrar hon betala för allt utan hävdar att jag bara gett henne kvitton för ca hälften av vad det egetligen är och hon tänker bara betala för de kvitton/fakturor hon har.

Vad tusan ska jag göra?

Jag tvilar på att jag missat att ge henne 2 eller 3 kopior, hon kan ju lätt ha förlagt dem eller kastat dem också.
Jag har ju kopiorna som intygar vad jag lagt ut samt att det står ju i kontraktet att hon ska betala vad jag lagt ut
Det känns riktigt surt att bara få betalt för hälften, då fattas flera tusen för betäckningen som jag ska gör på mitt nya sto, hade ju räknat med att få den summan och har valt en hingst till det andra stoet efter det.
 
När man skriver ett sådant kontrakt, bör man infoga vilka kopior man hänvisar till. Dessa bör man också ange med bilage nr, på så sätt kan man inte trolla bort något av vad som ni avtalat.

Om du bara har uppvisat kvitton, och inte angett dessa i erat kontrakt står nog ord mot ord och det är ju som bekant svårt att bevisa i efterskott.
 
Sälj inte fölet till henne då utan annonsera ut det till försäljning.
 
Står det inte i kontraktet exakt hur mycket hon ska ge för fölet? Om det gör det är det väl det som räknas mest eftersom hon har skrivgit på det redan?
 
Ring en advokat som sysslar med hästjuridik,finns i "stallboken " tex. han eller hon kan ge dig rätt bra svar över en telefon,har självt gjort så då jag hamnade i knipa med den som lånade min häst.
Det hjälpte mig då iallafall.Jag fick reda på vad som gäller och inte gäller och vad man kan kräva etc.
Då vet du iallafall exakt vad du kan göra i just din situation!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
58 658
Senast: Narcissa
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 722
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 799
Senast: Kingsland89
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite tips och råd inför ett ev. avtal. Situation som följer, jag ska låna en häst av X. X vill ha en avkomma efter hästen under...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp