Bukefalos 28 år!

Fodervärdsavtal?

Dum fråga kanske men för tydlighets skull; det är väl inte bara så att ni använt SKKs avtal, hon är väl SKK-uppfödare?
(Finns ju de som använder SKKs avtal för att det "ser bra ut" men inte är medlemmar i SKK-organisationen och följaktligen heller inte reggar sina valpar där eller följer reglerna.)
 
Det är tillochmed så, att om Du inte skulle vilja ha hunden får Hon köpa loss hunden från dig.

Njae, en fodervärdshund kan lämnas tillbaka men utan ersättning. Har du tagit en hund på foder, så har du inte betalat några pengar för den utan ska betala i form av ev kullar/parningar.

men ett avtal är ett avtal och uppfödaren/den som står för avelsrätten får inte begära pengar för hunden om den inte duger i avel. Det är bara att låta avtalet löpa ut i så fall så tillfaller den dig automatiskt när den är 5 år. Du kan dock inte kastrera den före dess om du vill göra det om den inte skrivs över på dig före.
 
Det är tillochmed så, att om Du inte skulle vilja ha hunden får Hon köpa loss hunden från dig.

Källa:SKK, då en vän till mig ville få tillbaka en foderhund och undersökte alternativ.
Stämmer att fodervärden får betala om de vill häva avtalet. Har själv köpt tillbaka. När hunden inte platsade i aveln ville vi att hennes kvalitéer skulle nyttjas ändå vilket fodervärden inte var lika intresserad av så vi köpte tillbaka och sålde tiken vidare för tjänst ist. Vi fick betala tillbaka hela köpesumman för att få loss tiken som då var 13 mån.
Jag skulle aldrig ha mage att kräva 50% för en hund med D-höft. Hade snarare varit tacksam att fodervärden inte lämnade tillbaka hunden och dessutom ville kosta på den en kastrering.
 
Stämmer bra det. Har själv köpt tillbaka. När hunden inte platsade i aveln ville vi att hennes kvalitéer skulle nyttjas ändå vilket fodervärden inte var lika intresserad av så vi köpte tillbaka och sålde tiken vidare för tjänst ist. Vi fick betala tillbaka hela köpesumman för att få loss tiken som då var 13 mån.
Jag skulle aldrig ha mage att kräva 50% för en hund med D-höft. Hade snarare varit tacksam att fodervärden inte lämnade tillbaka hunden och dessutom ville kosta på den en kastrering.

Fast det är ju en annan sak - ni betalade pengar för att fodervärden skulle vilja släppa hunden :) Hade hon velat lämna tillbaka den, så hade hon inte kunnat kräva pengar för den.
 
Fast det är ju en annan sak - ni betalade pengar för att fodervärden skulle vilja släppa hunden :) Hade hon velat lämna tillbaka den, så hade hon inte kunnat kräva pengar för den.
I vårat fall så var det ömsesidigt. Fodervärden orkade inte med hunden. Dock hade hen investerat mycket i hunden i utbildning. Hunden hade dubblat sitt värde och då är det inte mer än rätt att vi gav hen valppriset. Hade vi skrivit över hunden hade hen kunnat sålt hunden vidare för det dubbla utan att vi hade vetat var den hamnade. Att behålla en hund på papperet som inte ska användas i avel ser jag som uppfödare som enbart dumt.
 
I vårat fall så var det ömsesidigt. Fodervärden orkade inte med hunden. Dock hade hen investerat mycket i hunden i utbildning. Hunden hade dubblat sitt värde och då är det inte mer än rätt att vi gav hen valppriset. Hade vi skrivit över hunden hade hen kunnat sålt hunden vidare för det dubbla utan att vi hade vetat var den hamnade. Att behålla en hund på papperet som inte ska användas i avel ser jag som uppfödare som enbart dumt.

Ja ömsesidigt är ju allra bäst för alla parter :)
Absolut är det både dumt att behålla en hund på papper som inte ska gå i avel - men det finns säkerligen dom som gör det bara för att det går. Ett sätt att försöka övertala fodervärden om att betala loss den:cautious: Sådant gillar jag inte.
 
Ja ömsesidigt är ju allra bäst för alla parter :)
Absolut är det både dumt att behålla en hund på papper som inte ska gå i avel - men det finns säkerligen dom som gör det bara för att det går. Ett sätt att försöka övertala fodervärden om att betala loss den:cautious: Sådant gillar jag inte.
Vi står ju tex för hundens försäkring fram tills den övergår helt till fodervärden (för att vara 100% säkra på att hunden är försäkrad) och jag har då inte lust att stå för sådana kostnader för en hund vi aldrig ska använda. Eller riskera att få tillbaka en hund vi inte behöver. Lika bra att göra upp direkt isf :)
 
Det är tillochmed så, att om Du inte skulle vilja ha hunden får Hon köpa loss hunden från dig.

Källa:SKK, då en vän till mig ville få tillbaka en foderhund och undersökte alternativ.

Som fodervärd har man alltid utan undantag rätt att återlämna hunden om man vill det oavsett vad uppfödaren vill i frågan, men som uppfödare har man aldrig rätt att återta hunden mot fv vilja så att säga om man skulle vilja det.

Sen kan man ju avtala privat och välja att inte följa just skk's avtal i fråga om pengar hit och dit om man så vill och om alla parter är överens, men däremot så kan man inte som fodervärd kräva att uppfödaren ska köpa tillbaka en hund som är placerad på foder.
 
Precis som dom andra säger är det uppfödaren som har fel.

Själv gick jag också på en nit när jag köpte hund med avelsrätt och har skk i ryggen men precis som du är det en liten ras och jag är fortfarande lite tveksam om det är värt att bråka om och ligger lågt. (fast jag vet att jag inte borde)
 
Som fodervärd har man alltid utan undantag rätt att återlämna hunden om man vill det oavsett vad uppfödaren vill i frågan, men som uppfödare har man aldrig rätt att återta hunden mot fv vilja så att säga om man skulle vilja det.

Sen kan man ju avtala privat och välja att inte följa just skk's avtal i fråga om pengar hit och dit om man så vill och om alla parter är överens, men däremot så kan man inte som fodervärd kräva att uppfödaren ska köpa tillbaka en hund som är placerad på foder.
Nej precis, men om du som uppfödare vill ha tillbaka hunden av en eller annan anledning menade juristerna att bästa chans är att erbjuda sig att köpa tillbaka hunden.
 
Jag får ta det en runda till med henne... Saken är den också att jag inte riktigt vill bli/göra mig ovän med henne. Då det är en ganska liten ras och alla känner alla inom den och denna uppfödaren är välkänd...
Etablerad uppfödare behöver inte betyda att den är bra, eller egentligen att den har medhåll bakom sig från uppfödarkollegor. Min kompis har en väldigt liten ras med en snäv pool av uppfödare både i Sverige och globalt sett. En av de uppfödarna som har hållit på längst tid i Sverige (mer än 25år) är även en av de mer oseriösa. Som typ tagit in fler ägare på kenneln för att kunna ta fler kullar, har haft kullar på mer inavelsprocent än rekommenderat, inte finns med i rasklubbens rekommendation av uppfödare osv.

Hunden ska bli din, allt annat bör vara kontraktbrott.
 
Som fodervärd har man alltid utan undantag rätt att återlämna hunden om man vill det oavsett vad uppfödaren vill i frågan, men som uppfödare har man aldrig rätt att återta hunden mot fv vilja så att säga om man skulle vilja det.

Sen kan man ju avtala privat och välja att inte följa just skk's avtal i fråga om pengar hit och dit om man så vill och om alla parter är överens, men däremot så kan man inte som fodervärd kräva att uppfödaren ska köpa tillbaka en hund som är placerad på foder.

Men enligt SKK får en uppfödare som är medlem i SKK inte ingå egna avtal med privatpersoner, eller ändra i de avtal som finns.
De avtal som finns ska följas.
 
Nu vet jag inte hur det funkar i din ras TS men får man regga valpar efter en tik med D-höfter?
Om inte så har ju uppfödaren inte en chans att avla på henne ändå utan att få diciplinnämnden på sig.
Nej man får inte avla på D-höfter... och eftersom hon inte en vill göra en omröntgen så ser jag det som att hon gett upp hunden för avel!
 
Dum fråga kanske men för tydlighets skull; det är väl inte bara så att ni använt SKKs avtal, hon är väl SKK-uppfödare?
(Finns ju de som använder SKKs avtal för att det "ser bra ut" men inte är medlemmar i SKK-organisationen och följaktligen heller inte reggar sina valpar där eller följer reglerna.)

Jo hon är en SKK uppfödare, det dubbelkollade jag innan avtalet skrevs!
 
Nej man får inte avla på D-höfter... och eftersom hon inte en vill göra en omröntgen så ser jag det som att hon gett upp hunden för avel!

Då är jag mer övertygad om att uppfödaren försöker köra en fuling med dig. Stå på dig. Hon ska inte ha ett öre av dig.

Med 2 D-höfter har hunden inte ens ett bruksvärde så hon borde vara oändligt tacksam att du inte hotar med att lämna tillbaka den. Även om det är en ovanlig ras så kan det bli svårt för henne att omplacera den. Ännu svårare att sälja den.

Jag hade faktiskt kontaktat SKK med det här. Det är lågt av en uppfödare att försöka manipulera en köpare så här.:mad:
 
Då är jag mer övertygad om att uppfödaren försöker köra en fuling med dig. Stå på dig. Hon ska inte ha ett öre av dig.

Med 2 D-höfter har hunden inte ens ett bruksvärde så hon borde vara oändligt tacksam att du inte hotar med att lämna tillbaka den. Även om det är en ovanlig ras så kan det bli svårt för henne att omplacera den. Ännu svårare att sälja den.

Jag hade faktiskt kontaktat SKK med det här. Det är lågt av en uppfödare att försöka manipulera en köpare så här.:mad:

Precis - för det som uppfödaren försöker göra med dig, kan den lätt göra av fler och det är ju trevligt att kunna tjäna en hacka på "trasiga" hundar.....:cautious:
 
Nu vet jag inte hur det funkar i din ras TS men får man regga valpar efter en tik med D-höfter?
Om inte så har ju uppfödaren inte en chans att avla på henne ändå utan att få diciplinnämnden på sig.
Lite OT, men när jag läste registreringsbestämmelserna för i år var det inte många raser som krävde att föräldrarna var friröntgade :eek: Främst brukshundar och jakthundar.. Hade för mig att det var många fler raser som det gällde..
 
Lite OT, men när jag läste registreringsbestämmelserna för i år var det inte många raser som krävde att föräldrarna var friröntgade :eek: Främst brukshundar och jakthundar.. Hade för mig att det var många fler raser som det gällde..
Friröntgade är en sak men man kan ju tillåta B och tom C-höfter. En del raser har inga krav alls. Därav min fråga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 243
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 528
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Senast: Voffisarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp