Fodervärdsavtal och utrustning

Bukefalos 30 år!

Du skriver att tiken var över ett år när ni skrev fodervärdsavtalet. Det innebär att avtalet är giltigt fem år framåt från det datumet, så alltså tills att tiken är över 6 år.

I övrigt verkar det vara mycket här som jag inte förstår, men det bästa ni kan göra är att hålla tiken tillgänglig för uppfödaren.

Vi har absolut inga planer på att undanhålla tiken från uppfödaren. Vi har henne på foder för att hjälpa till och gynna rasen. Så vi vill att hon ska få så fina valpar som bara går.

Vi förstår heller inte allt. Vi kan liksom bara gissa hur hon tänker.

Hälsotester som ska göras inför kontrakt är gjorda och DNAtester för rastypiska sjukdomar är gjorda. Hon blir allmänkollad av veterinär vid varje vaccination. Och hon får med största sannorlikhet ett nytt hälsotest innan parning. Inga mentaltester tyvärr trots att jag personligen har varit positivt inställd till dom.

Du får ju såklart själv anmäla till BPH (eller MH) om du är intresserad själv av att bekosta det, skillnaden är att uppfödaren ska stå för såna omkostnader hon vill/anser är nödvändiga. Det var ju lite tråkigt att det inte fanns intresse av det men men. Sen är det ju vissa raser där det inte förekommer så mycket, har själv bc där arbetsprov är det viktiga men har gjort BPH på bägge för "skojs skull".

Du får ju såklart själv anmäla till BPH (eller MH) om du är intresserad själv av att bekosta det, skillnaden är att uppfödaren ska stå för såna omkostnader hon vill/anser är nödvändiga. Det var ju lite tråkigt att det inte fanns intresse av det men men. Sen är det ju vissa raser där det inte förekommer så mycket, har själv bc där arbetsprov är det viktiga men har gjort BPH på bägge för "skojs skull".
Jag fattar att man som vanlig sällskapshundsägare avstår BPH om inte uppfödaren vill bekosta det, här kostar det 1500-1700kr per hund så det är inte lite pengar direkt.
Sen borde det självklart ligga i uppfödarens intresse att utvärdera avkommorna till sitt avelsdjur, särskilt om en avkomma planeras gå i avel.

Jag fattar att man som vanlig sällskapshundsägare avstår BPH om inte uppfödaren vill bekosta det, här kostar det 1500-1700kr per hund så det är inte lite pengar direkt.
Sen borde det självklart ligga i uppfödarens intresse att utvärdera avkommorna till sitt avelsdjur, särskilt om en avkomma planeras gå i avel.
Ja. Jag håller med dig. Speciellt när det är lite blandad kompott mentalt inom denhär rasen så skulle jag ha valt att ha mina mentaltestade för att ha en arbetsrikning i avelsarbetet. Men nu är jag bara hobby hundägare.

Ja, jag sa bara att man kan göra det själv om man tycker det skulle vara intressant. Förra året kostade lilla Ms BPH typ 700 som jag anmälde henne till, fick dock tillbaka det från uppfödaren som annars själv skulle ha anmält henne till BPH.

Du kan ju alltid kolla om uppfödaren vill sponsra en del eller hela avgiften, det kostar ju inget att fråga :D .
Det är våran släkting som är uppfödaren till honom, så hon skulle säkert vilja sponsra. Men han var skänkes så det känns taskigt. Däremot om valpen blir kvar så skulle det vara extra busigt att vara jätte engagerad med honom och göra bph på båda.

Det är fri prissättning så det kan löna sig att kolla runt. I Skåne kostar det runt 1000 kr. Och höra med rasklubben, ibland sponsrar de.

Oavsett så är det jättetråkigt att det blir såhär när man försöker ta det på allvar att vara fodervärd. Hade hon bara låtit oss från början så hade vi ju varit proaktiva inför meriterande prov och/eller utställningar och tiken kanske hade haft några meriter redan utan stress.

Ja @tanten. Du har faktiskt helt rätt. Jag skrev detdär mest i affekt. Vi har pratat lite fram och tillbaka här hemma och bestämt att när tiken är våran på papper så åker vi och BPH testar alla vi har hemma. Och hon ska få den aktivaste pensionen hon behagar att ha hur den än ser ut då.

Ni kan vara helt lugna. Det är OERHÖRT svårt för ett uppfödare att återta en hund frår en fodervärd. SKK är i princip alltid på fodervärdens sida även när kontraktet uppenbarligen inte har följts eller att hunden är märkbart vanvårdad.

Lite skav på nosen eller att uppfödaren har annan åsikt om utrustning kommer knappast ens vara värt att ta upp i juridiska rådet.

Sen måste jag som menatiltetsnörd få vara lite språkpolis ( :D ) och säga att MH och BPH inte är ett test. Det är en beskrivning. Antingen genomför hunden eller så genomför den inte. Finns inget godkänt eller icke godkänt. De "poäng" som kryssas i i protokollet är enbart en beskrivning av om hunden "gör mycket eller gör lite".

MH = mentalbeskrivning hund
BPH = Beteende- och personlighetsbeskrivning hund

MT - mentaltest- däremot är ett test där hunden får poäng på varje moment och en slutpoäng som sedan avgör om hunden är godkänd eller inte.

Liknande trådar

• ”Fodertik” med brister
  • Valp, tips och råd
  • En hund till?
  • Klövjeväska till mindre hund.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn