Sv: Fodervärdstips tack!
Jag ska eventuellt låna ut mitt fina lilla sto åtminstone ½-1 år. Mitt mål är att sälja henne sedan. Då har hon förhoppningsvis mer rutin och är kanske värd mer...Har nu några som vill låna henne och det känns "rätt". Fodervärden ska stå för alla kostnader men vad anser ni om försäkringen? Om de vill ha en bredare försäkring än den som är nu, ska de stå för den kostnaden utöver den nuvarande premien? Eller ska de kanske betala hela försäkringspremien?
Dessutom kan jag inte garantera dem att de om ca. 1 år, om de vill, får köpa hästen för det värde den har idag (ett förslag nämligen...). Då bör hon vara värd mer och jag säljer henne därefter. Självklart kan man ju ha en "goodwill". Men jag vill inte skriva på något sådant. Har erbjudit dem att köpa i nuläget men de är inte intresserade av det idag.
Vad tycker ni om fodervärdsavtal? Är det på era villkor ni lånar ut helt och hållet (ni som lånat ut)?
Det tycks vara knepigt med fodervärdsavtal - men så här gör jag.
Jag har ett tyskt ridponnysto maxad C. Hon är 5 år i år. Jag har henne för avel men vill gärna ha henne riden av barn (grundutbildad av vuxen). Hon fick ett klass I föl 2006. Nu vill jag se hur stoet artar sig inom sporten och hur fölet artar sig innan jag bestämmer om jag ska behålla henne för vidare avel.
DÄRFÖR har jag henne utlånad på foder. Nu är hon efter fölets avvänjning på foder hos en familj som har en duktig dotter 8 år! (+ "liten" mamma o även hon duktig). Dottern har egen B-ponny som inte gärna rör sig frivilligt och dottern vill utvecklas i sin ridning.
Vi har avtal enligt Deckeman som är bra tycker jag, där finns bl a en paragraf som lyder "I den mån hästen genomgår utbildning eller på annat sätt förkovras genom fodervärdens försorg under avtalstiden äger inte fodervärden gottgöra sig ersättning härför".
Jag betalar självklart försäkring, övrigt betalar fodervärden. Vi har en bilaga till fodervärdsavtalet där vissa speciella saker framgår (som jag kan skicka vid förfrågan).
Vårt avtal grundar sig på att
- familjen vill ha en C-ponny (man har flera hästar) av god kvalitet under en viss period, dottern växer ju, vi har 1 mån uppsägningstid eftersom vi bor nära varandra o fungerar inte samarbetet kan stoet när som helst komma hem.
- jag vill ha mitt ponnysto utbildad o tränad o tävlad för att senare om det blir aktuellt sälja henne alternativt sätta in henne i min avel igen.
Ett idealiskt förhållande kan tyckas - men jag har turen att ha duktiga ryttarbekanta med duktiga barn.
MEN trots att vi är bekanta/vänner skrivs alltid avtal för man vet aldrig vad som händer.
Syftet är att fodervärden får en bra ponny under ett par år - som dottern kommer att växa ur o då slipper man bekymmer med att sälja OCH jag får min ponny utbildad. Båda parter är nöjda.