Fodervärdstips tack!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Valencia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 381
Sv: Fodervärdstips tack!

Ja dom har nog ofta procent - vet dock en landslagshäst (reserv) som blev skadad det året dom vart uttagna. Året därpå var hästen fräsch men då skulle ägaren ha tillbaks den för avel.
Ryttaren bönande och bad - hon hade haft stoet sen unghästtiden - men näpp - avtal var avtal, dom ville ta föl NU - hästen var ju känd och fölet var ju värt pengar så länge någon visste vem stoet var.
Ryttaren fick inga pengar för fölet.
Det är ägarens häst.

Jag ska eventuellt låna ut mitt fina lilla sto åtminstone ½-1 år. Mitt mål är att sälja henne sedan. Då har hon förhoppningsvis mer rutin och är kanske värd mer...Har nu några som vill låna henne och det känns "rätt". Fodervärden ska stå för alla kostnader men vad anser ni om försäkringen? Om de vill ha en bredare försäkring än den som är nu, ska de stå för den kostnaden utöver den nuvarande premien? Eller ska de kanske betala hela försäkringspremien?
Dessutom kan jag inte garantera dem att de om ca. 1 år, om de vill, får köpa hästen för det värde den har idag (ett förslag nämligen...). Då bör hon vara värd mer och jag säljer henne därefter. Självklart kan man ju ha en "goodwill". Men jag vill inte skriva på något sådant. Har erbjudit dem att köpa i nuläget men de är inte intresserade av det idag.
Vad tycker ni om fodervärdsavtal? Är det på era villkor ni lånar ut helt och hållet (ni som lånat ut)?

Det tycks vara knepigt med fodervärdsavtal - men så här gör jag.

Jag har ett tyskt ridponnysto maxad C. Hon är 5 år i år. Jag har henne för avel men vill gärna ha henne riden av barn (grundutbildad av vuxen). Hon fick ett klass I föl 2006. Nu vill jag se hur stoet artar sig inom sporten och hur fölet artar sig innan jag bestämmer om jag ska behålla henne för vidare avel.

DÄRFÖR har jag henne utlånad på foder. Nu är hon efter fölets avvänjning på foder hos en familj som har en duktig dotter 8 år! (+ "liten" mamma o även hon duktig). Dottern har egen B-ponny som inte gärna rör sig frivilligt och dottern vill utvecklas i sin ridning.

Vi har avtal enligt Deckeman som är bra tycker jag, där finns bl a en paragraf som lyder "I den mån hästen genomgår utbildning eller på annat sätt förkovras genom fodervärdens försorg under avtalstiden äger inte fodervärden gottgöra sig ersättning härför".

Jag betalar självklart försäkring, övrigt betalar fodervärden. Vi har en bilaga till fodervärdsavtalet där vissa speciella saker framgår (som jag kan skicka vid förfrågan).

Vårt avtal grundar sig på att

- familjen vill ha en C-ponny (man har flera hästar) av god kvalitet under en viss period, dottern växer ju, vi har 1 mån uppsägningstid eftersom vi bor nära varandra o fungerar inte samarbetet kan stoet när som helst komma hem.

- jag vill ha mitt ponnysto utbildad o tränad o tävlad för att senare om det blir aktuellt sälja henne alternativt sätta in henne i min avel igen.

Ett idealiskt förhållande kan tyckas - men jag har turen att ha duktiga ryttarbekanta med duktiga barn.

MEN trots att vi är bekanta/vänner skrivs alltid avtal för man vet aldrig vad som händer.

Syftet är att fodervärden får en bra ponny under ett par år - som dottern kommer att växa ur o då slipper man bekymmer med att sälja OCH jag får min ponny utbildad. Båda parter är nöjda.

Det är ju de som vill låna henne. Jag kan tänka mig att sälja henne nu...men de vill ju inte köpa henne så då borde man ju acceptera att hästen faktiskt stiger i värde...eller? Jag känner inte för att skriva in något i kontraktet men jag kan ändå tänka mig att ge ett "juste" pris om det nu kommer en dag då de vill köpa henne...

MEN det är fodervärden som utbildar henne och lägger pengar på träning, tävling, stallplats etc, etc. Om h*n då dks köpa henne till ett verkligt marknadspris om t ex ett år, då hat ju h*n betalat MER än någon annan - man kan ju i princip säha att h*n får betala DIG för att h*n själv har utbildat hästen - med allt vad tid och pengar det faktiskt kostar.

Sätt ett fast pris nu, tycker jag.

är dom inte villiga att köpa hästen nu så ska dom väl ändå inte ha reducerat pris om ett år! Har man inte råd att köpa direkt så får man stå sitt kast och betala vad hästen är värd senare trots att man själv utbildat den tycker jag! Som hästägare vinner man inte ett dugg på att vara snäll mot folk. Sen att fodervärden har lagt ut pengar på hästen under tiden, änsen. Personen i fråga får ju låna hästen gratis, då får man se till att betala vad det kostar att hålla häst också. Så som jag fattat det är det inte bestämt att personen ska tävla hästen utan det är frivilligt. Personen i fråga får ju en bra häst dessutom "gratis" under en tid, ska då personen gynnas genom att få allt gratis?

Det är ju fodervärdens val - köp nu eller betala mer.
Ägaren måste väl för sjuttsingen få bestämma hur den ska göra med sin egen häst.

Ja dom har nog ofta procent - vet dock en landslagshäst (reserv) som blev skadad det året dom vart uttagna. Året därpå var hästen fräsch men då skulle ägaren ha tillbaks den för avel.
Ryttaren bönande och bad - hon hade haft stoet sen unghästtiden - men näpp - avtal var avtal, dom ville ta föl NU - hästen var ju känd och fölet var ju värt pengar så länge någon visste vem stoet var.
Ryttaren fick inga pengar för fölet.
Det är ägarens häst.

Ja, och i det fallet så tycker jag att det är helt riktigt!
Självklart så ska fölet och stoet tillbaka till ägaren, allt enligt kontraktet som de säkert hade.

Hade hästen däremot sålts och en vinst gjorts pga av ryttarens arbete så hade saken vart annan.

Visst kan man säkerligen förhandla in i kontraktet att en viss procent på ev fölvinster kska ingå pga av att ryttaren har meriterat stoet och gjort henne mer "eftertraktad" som mamma.

Tror att nästan alla ryttare som rider på en högre nivå ser till att skriva ordentliga kontrakt när de arbetar tillsammans med en uppfödare/hästägare.
I alla fall ALLA de jag känner gör det.

Vet vad det kostar att åka långt med hästarna för att tävla. Det är inte billigt alls, med diesel, båtfärjor och flygtransporter.
Så jag anser det vara helt rätt att ryttare ska ha betalt för sitt jobb. Det har ju oftast kostat dom en hel del att åka runt och meritera hästen.

ska fodervärden då betala för ryttarens meriter också, det är ju inte bara hästen som får ovärderliga meriter...??

ska fodervärden då betala för ryttarens meriter också, det är ju inte bara hästen som får ovärderliga meriter...??

??

Nu förstår jag nog inte hur du menar faktiskt!

De som jag syftar på är inte några fodervärdar alls, det inlägg som jag svarade på tidigare och även citerade i mitt inlägg var om tävlingsryttare som skriver kontrakt på hästear de rider.

..eller menar du hästägaren kanske?

Att hästägaren ska betala för ryttarens meriter?

För så är ju ofta fallet, att man som hästägare betalar en riktigt bra ryttare för att rida sin häst. Det är ju så det oftast fungerar, att man får betala för det man vill ha.

Ryttarna har ju oftast detta som yrke och självklart ska de då ha betalt för sitt jobb.

Vad ryttaren hade velat var att ha hästen ett år till - så hon kunde få tävla i landslaget.

Men det är ägarens häst - det är bara så det är. Hur synd man än kan tycka om någon som utbildat hästen.

Det tycks vara knepigt med fodervärdsavtal - men så här gör jag.

Jag har ett tyskt ridponnysto maxad C. Hon är 5 år i år. Jag har henne för avel men vill gärna ha henne riden av barn (grundutbildad av vuxen). Hon fick ett klass I föl 2006. Nu vill jag se hur stoet artar sig inom sporten och hur fölet artar sig innan jag bestämmer om jag ska behålla henne för vidare avel.

DÄRFÖR har jag henne utlånad på foder. Nu är hon efter fölets avvänjning på foder hos en familj som har en duktig dotter 8 år! (+ "liten" mamma o även hon duktig). Dottern har egen B-ponny som inte gärna rör sig frivilligt och dottern vill utvecklas i sin ridning.

Vi har avtal enligt Deckeman som är bra tycker jag, där finns bl a en paragraf som lyder "I den mån hästen genomgår utbildning eller på annat sätt förkovras genom fodervärdens försorg under avtalstiden äger inte fodervärden gottgöra sig ersättning härför".

Jag betalar självklart försäkring, övrigt betalar fodervärden. Vi har en bilaga till fodervärdsavtalet där vissa speciella saker framgår (som jag kan skicka vid förfrågan).

Vårt avtal grundar sig på att

- familjen vill ha en C-ponny (man har flera hästar) av god kvalitet under en viss period, dottern växer ju, vi har 1 mån uppsägningstid eftersom vi bor nära varandra o fungerar inte samarbetet kan stoet när som helst komma hem.

- jag vill ha mitt ponnysto utbildad o tränad o tävlad för att senare om det blir aktuellt sälja henne alternativt sätta in henne i min avel igen.

Ett idealiskt förhållande kan tyckas - men jag har turen att ha duktiga ryttarbekanta med duktiga barn.

MEN trots att vi är bekanta/vänner skrivs alltid avtal för man vet aldrig vad som händer.

Syftet är att fodervärden får en bra ponny under ett par år - som dottern kommer att växa ur o då slipper man bekymmer med att sälja OCH jag får min ponny utbildad. Båda parter är nöjda.

Låter som jag tänkt mig. Vart får man tag i Deckemans fodervärdsavtal?

är dom inte villiga att köpa hästen nu så ska dom väl ändå inte ha reducerat pris om ett år! Har man inte råd att köpa direkt så får man stå sitt kast och betala vad hästen är värd senare trots att man själv utbildat den tycker jag! Som hästägare vinner man inte ett dugg på att vara snäll mot folk. Sen att fodervärden har lagt ut pengar på hästen under tiden, änsen. Personen i fråga får ju låna hästen gratis, då får man se till att betala vad det kostar att hålla häst också. Så som jag fattat det är det inte bestämt att personen ska tävla hästen utan det är frivilligt. Personen i fråga får ju en bra häst dessutom "gratis" under en tid, ska då personen gynnas genom att få allt gratis?
Jag måste hålla med dig här. Resonerar likadant. Jag bedriver ju ingen välgörenhet...hon får tävla om hon vill. Det frågade de nämligen, och det är helt OK. Eftersom jag erbjöd att köpa idag och de tackade nej så anser jag också att de får stå sitt kast. De kanske ändå inte vill köpa om något år...Sen tycker jag att det är upp till dem om de vill lägag pengar på träning, tävling etc. Ska dottern utvecklas så har de en chans när de får låna min häst iaf. De slipper lägga pengar på att köpa en egen och blir snabbt av med henne när hon ska tillbaka till mig. Tack för alla svar!

Ja, och i det fallet så tycker jag att det är helt riktigt!
Självklart så ska fölet och stoet tillbaka till ägaren, allt enligt kontraktet som de säkert hade.

Hade hästen däremot sålts och en vinst gjorts pga av ryttarens arbete så hade saken vart annan.

Visst kan man säkerligen förhandla in i kontraktet att en viss procent på ev fölvinster kska ingå pga av att ryttaren har meriterat stoet och gjort henne mer "eftertraktad" som mamma.

Tror att nästan alla ryttare som rider på en högre nivå ser till att skriva ordentliga kontrakt när de arbetar tillsammans med en uppfödare/hästägare.
I alla fall ALLA de jag känner gör det.

Vet vad det kostar att åka långt med hästarna för att tävla. Det är inte billigt alls, med diesel, båtfärjor och flygtransporter.
Så jag anser det vara helt rätt att ryttare ska ha betalt för sitt jobb. Det har ju oftast kostat dom en hel del att åka runt och meritera hästen.

Jo, men nu handlar det om en ponnyryttare under 10-årsåldern som ridit ett par-tre år...H*n är ingen unghästutb...

Jag tycker att det är rätt att skriva in ett pris i avtalet som fodervärden får köpa hästen till om dom vill köpa den när fodervärdstiden är slut, för det är ju ändå fodervärden som i så fall gör jobbet om hästen skulle ha ökat i pris.

Om jag tog en häst på foder som jag skulle få köpa efter fodertidens slut och det inte var satt nåt pris, så skulle jag under detta år inte göra mer än att göra allt det grundliga med att hålla hästen i samma skick och utbildningsnivå som när jag fick hem hästen, och mer eller mindre koncentrera mig på att "lära känna hästen" just för att jag inte skulle göra ett jättejobb så att ägaren ska kunna ta ut ett pris som jag kanske inte skulle ha råd att ge för ett jobb som jag gjort.

Har man haft sin häst ute på foder ett år eller så, och tycker att det funkar jättebra hos fodervärden varför inte låta fodervärden få en förmån än att kanske behöva sälja hästen till nån annan där du inte vet om det kommer att fungera, bara för att man vill tjäna lite extra på affären.

Det är ju fodervärdens val - köp nu eller betala mer.
Ägaren måste väl för sjuttsingen få bestämma hur den ska göra med sin egen häst.

SJÄLVFALLET får hon göra det, fattas bara annat. Inte tänkte JAG försöka bestämma åt henne. Grejen är ju att ägaren i fråga faktiskt lade ut en tråd här och frågade vad vi andra tyckte :angel: ... Så snäll som jag är svarade jag ...

Och till syvene och sist är det ju upp till fodervärden att acceptera avtalet eller att strunta i det.

Dock är det ganska vanligt att man i sådana här fall sätter ett fast pris (det kan ju mycket väl ligga mellan dagsvärdet och det förväntade värdet) om man förväntar sig att fodervärden ska utbilda hästen. Gör man så vinner ju både säljare och fodervärd på det.

tycker att det är på dina vilkor som de ska låna ponnyn på. tycker de inte om de vilkoren du har så får de leta efter en annan ponny.

fast om tanken ändå är att sälja så tycker jag att du ska sälja den nu så slipper du alla bekymmer. likaväl som den kan stiga i värde kan du lika gärna få hem den halt å oridbar..

Jag tycker att det är rätt att skriva in ett pris i avtalet som fodervärden får köpa hästen till om dom vill köpa den när fodervärdstiden är slut, för det är ju ändå fodervärden som i så fall gör jobbet om hästen skulle ha ökat i pris.

Om jag tog en häst på foder som jag skulle få köpa efter fodertidens slut och det inte var satt nåt pris, så skulle jag under detta år inte göra mer än att göra allt det grundliga med att hålla hästen i samma skick och utbildningsnivå som när jag fick hem hästen, och mer eller mindre koncentrera mig på att "lära känna hästen" just för att jag inte skulle göra ett jättejobb så att ägaren ska kunna ta ut ett pris som jag kanske inte skulle ha råd att ge för ett jobb som jag gjort.

Har man haft sin häst ute på foder ett år eller så, och tycker att det funkar jättebra hos fodervärden varför inte låta fodervärden få en förmån än att kanske behöva sälja hästen till nån annan där du inte vet om det kommer att fungera, bara för att man vill tjäna lite extra på affären.

De har inte sagt att de vill köpa henen av mig sedan. De har fått chansen NU till ett bra pris men tackat nej. De vill ha henne på foder. Hur som helst vill de ha in i kontraktet att de om det blir aktuellt får köpa henne för dagens värde eller billigare än vad hon förväntas bli värd. Och jag har delvis som syfte med att låna ut en fin ponny med ett högt avelsvärde att hon ska öka i pris. Å andra sidan kan jag likagärna sälja idag om det nu vore så. Tycker att man får stå sitt kast om man fått chansen att köpa men tackat nej...

MEN det är fodervärden som utbildar henne och lägger pengar på träning, tävling, stallplats etc, etc. Om h*n då dks köpa henne till ett verkligt marknadspris om t ex ett år, då hat ju h*n betalat MER än någon annan - man kan ju i princip säha att h*n får betala DIG för att h*n själv har utbildat hästen - med allt vad tid och pengar det faktiskt kostar.

Sätt ett fast pris nu, tycker jag.

Jag har gett dem chansen att köpa NU som sagt var...anser att det är upp till dem att välja om de vill lägga pengar på träning, tävling etc. så att ryttaren utvecklas och får ha en ponny. Vill de itne köpa nu så får de väl vara medvetna om att de gör en ekonomisk förlust. Jag lånar som sagt inte ut av välgörenhet enbart utan jag vill ju att det ska ge mig en vinst. Jag gör det ju inte för en förlust!

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 725
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 354
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 984
Senast: fio
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka