Fodra häst rätt! Tips??

Eastwick89

Trådstartare
Jag får hem min första egna häst nästa helg och jag är supertaggad! Har haft foderhäst för nåra år sen och har överlag hållt på med hästar av alla olika typer och slag. Kan mycket men nu är det så att jag känner mig lite osäker på hur jag ska utfodra henne. Hon är ett sto på 13 år som ridits regelbundet i ca 10 år o även tävlat hoppning. Hon är sparsamt riden det senaste året , dels på grund av att hon hamna hos oseriös fodervärd där hon inte blev ridenoch föll ur jättefort. Hennes nuvarande ägare fick ta hem henne för hon tappat så mkt i vikt o nästan all muskulatur (hon hade fått mugg dessutom). Hon har fått tillbaka hullet men då hennes ägare inte ridit henne alltför mkt har hon inte så mkt muskler. Hon tycker det är jättekul att komma ut o bli riden o jag har lagt upp ett schema med ridningen varvat med longering o tömkörning. Men nu skulle jag vilja ha lite tips på bra foder för o muskla på henne när jag så småningom. Hennes nuvarande ägare tycker att KRAFFT Grund alltid varit bra till henne plus hö såklart men nu är det lilla kruxet att hon har gått på lösdrift sen i januari ( ska stå på box när jag tar henne o hon har gjort det förut) o hon äter bara gräs. Så jag känner mig lite osäker på hur jag ska utfodra henne nu med tanke på att stallet hon ska stå i hos mig har ju morgon o kvällsfodring nu på sommaren o sen lunch på vintern. Hur skulle ni vänja in hästen ? Börja med höet o sen succesivt gå på krafft grund eller har ni tips på andra fodersorter? Hon är ca 163 i mankhöjd o inte kräsen med maten, hon är ett varmblod och havre behövs det inte nåt av då hon är pigg o rätt stark :p ska såklart rådfråga veteronär men kul om ni kunde ge lite tips :) även bra böcker om fodring! Tacksam för svar!!
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Kan även tillägga att jag hållt på med hästar o ridit i ca 10 år o kan alla fodersorter men är inte jättehaj på det när det handlar om invänjning och just foder man handskas med dagligen osv. Sem är det alltid kul o bra att få tips från andra :) är även ny här på bukefalos o om tråden ligger fel lr så får ni ursäkta mig! Mvh ts.
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Jag skulle ge henne mycket hö (beroende på hur mycket gräs det finns i hagen) och även komplettera med antingen krafft grund eller groov, eftersom det är bra bas-kraftfoder med mineraler.
Jag skulle börja med att ge henne lite mindre krafft än vad hon ska ha sedan när hon är i full träningskondition..
Det bästa är att fråga ägaren hur mycket kraftfoder hon har ätit hos henne och gå vidare på det!
Sen det som jag tycker är allra viktigast är att hästen skall hinna äta hö i ca: 20 minuter innan den får kraften! (Min förra häst fick foderstrupsförstoppning hos tjejen jag sålde henne till och hon dog tyvärr... :( )

Va roligt att du äntligen får din första egna häst! :banana:
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Tack för tipset! Förstår såklart att hon ska vänjas in lite på kraften när jag sätter igång henne. Men vad tkr du om lucern? Hon har fått det mycket förut när hon var i kondition. Betfor har hon också haft. Det är inte så hög proteinhalt i höet hon kommer få så vilket av lucern, krafft och betfor tkr du eller andra är bra. Vad tkr folk om granngårdens foder? De lilla har jag har hört har vart bra.
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Angående lucern, krafft eller betfor...
Betfor tycker jag inte du ska ge henne om hon ska äta hö med lite protein i, betfor ger framför allt energi, inte så mycket protein. Och du säger ju att hon redan är i bra hull så det är ju inte energi hon behöver utan protein att bygga muskler av.
Själv föredrar jag lucern då det är ett grovfoder med mycket protein i och grovfoder är ju det bästa för hästen att äta.
Men om hon redan är invand på krafft och funkar bra på det så kan du ju så klart fortsätta med det. Krafft groov tex har ju mycket protein.
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Tack för den infon:) jag har inte vart i så mkt kontakt med lucern lika mkt som betfor. Jag kommer nog köra på lucern , det är det hon har gått på mest under åren med förra ägaren. Vet nån om det finns bra böcker om
fodring?
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Hästens näringsbehov och utfodring
av
Christina Planck och Margareta Rundgren

:)
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Hade jag varit du så hade jag gjort en analys på grovfodret och sedan hittat någon som skulle gjort en ordentlig och korrekt foderstat.

Jag gav min varmblodskille lucernpellets och mineraler och hur mycket hö som helst, när han var som din, och det enda som hände var att han blev bukig.. Han såg verkligen för anskrämlig ut! Skickade då in en analys och bad sedan en vän räkna ut en korrekt foderstat. I samband med fodret, träning och välpassande utrustning (var tvungen att byta sadel var 3de månad ett tag där för att han musklade sig så :p) Nu är han helt perfekt i hull och han har äntligen muskler på överlinjen :)

Hoppas du hittar nåt som passar för din häst! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Jag tycker lucern är fantastiskt!
Det har fungerat super till min pålle och eftersom han inte får något kraftfoder än, så får han ändå något i krubban samtidigt som de andra! :)
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Tack för svaren! Ska se om jag hittar den där boken :) Det värsta är ju när hästen får upp ett bra hull en tid och sen går det över i bukighet. Det är ett pusslande! Vilket lucern är bäst? Har ju sett att Hööks har lucern-pellets. Alltid kul att få veta om olika märken :)
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Min häst äter lucern "hackad strå" från krafft och det tycker jag är bra! Dels för att han får samma tuggmotstånd som från ett hö och sen gillar jag inte pellets i torr form eftersom det sväller så mycket när det kommer i kontakt med saliv!
Nu går min pålle på gräs och har blivit både tjock och bukig...
På sommaren är det svårast att hålla bra hull, men på vintern får man pussla lite och fodra med ögat helt enkelt! :)
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Detta med utfodring av hästar är inte helt enkelt. Det handlar inte så mkt om att känna till alla färdiga foder som finns utan mer om att veta hur man sätter ihop en bra foderstat. Du kan kanske få lite hjälp där du ska ha hästen? Eftersom det är mitt i sommaren så tycker jag att det bästa vore att ha hästen på bete. Om det nu inte går så bör du skaffa en analys av ditt hö. Det är denna analys som sedan avgör om och vilket foder du ska komplettera med. Du börjar i fel ände.

Lycka till!
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

jag hade gett hö och mineraler + betfor, tills hästen gör ett arbete där hon behöver mer energi och protein för att orka med.

hur väl känner du hästen? det är ett nytt stall en ny ryttare, vissa hästar blir lite knäppa av allt det nya och det tar ett tag innan dom hunnit landa. min häst till ex tog det ca 2 månader tills vi kunde ha henne ute i hagen en halv dag utan att hon skenade och bara vandrade. det tog ca ett år innan man kunde ha kontroll över henne när man gick till hagen och 2,5 år innan hon slutade sparka i väggen.
de första 2 månaderna så fick hon bara betfor och hö, hade hon fått mer energi så hade man inte kunnat kontrollera henne. och ändå så red jag henne 2 ggr om dagen :/.
hade ridit henne och skött henne nästan varje dag i ett år innan jag köpte henne, hon flyttade ca 1km och blev till ett monster.

men nu 3 år senare så är hon snäll och glad ^_^ vandrar bara när hon kommer i en "ny" hage nu och är mer lätt hanterlig :p

... min häst var nog ett stort undantag på hur hästar hanterar flytt :P sällskaps hästen vi har nu också tog det 10 min sen så var hon helt ok med flytten, även om hon hade min polle som stirrade som en galning som granne ^_^ det var också sällskaps hästen som fick slut på bankandet i väggen hos min häst :p
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Tack för alla tips ! :) Jag har kollat analysen på grovfodret och det kommer bli lucern hon får så småningom! Hon är som tur var en väldigt lugn och säker häst i sig själv så jag tror hon kommer tackla omställningen bra,kommer såklart ta det lugnt både ridmässigt och fodermässigt såklart. Tack för alla tips!
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Min häst äter lucern "hackad strå" från krafft och det tycker jag är bra! Dels för att han får samma tuggmotstånd som från ett hö och sen gillar jag inte pellets i torr form eftersom det sväller så mycket när det kommer i kontakt med saliv!

Jag brukar blötlägga lucernpellets, det blir visserligen som en "geggamoja" men mitt sto gillar att slaffsa med det :)

Jag är i och för sig sådan som gärna blötlägger allt som är torrt/pelletsform då jag vill undvika risk för foderstrupsförstoppning.
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Ja precis! Har en häst hemma som har ätit krafft groov och den blötlägger jag också alltid!! (Inte kul att diska krubban dock!) ;)
Min pålle får dock strå eftersom han sväljer allting helt annars... Och jag gillar hö-känslan! (men det är ju bara som jag är töntig... smaksak!) :p

Sålde som sagt min förra häst som där fick foderstrupsförstoppning och dog! :cry:
Så torr pellets eller att ge kraften först är något som jag gärna undviker om man säger så! :crazy:
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Tänk på att Krafft Grund är ett havrebaserat foder så inget bra alternativ om man vill undvika havre. Näringsvärdet i Krafft grund är i stort sett samma som i havre
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Kul att många svarade,tycker om att höra andras erfarenheter! Har funderat på att prova Mustangs Lucern som har linfrökaka i sig,eller är det helt fel tycker ni? Detta är analysen på höet!

MJ: 7,0
Smbrp: 28 g/ kg foder
Kalcium:1,3 g/kg
Fosfor:1,4 g
Magnesium:0,5 g
Ca/P kvot 0,9
Kalium:12,7 g
Natrium: <0,1

Veterinären kommer ut nästa vecka och ska rådfråga henne men kul att veta vad ni har för åsikter :)
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Har du provat att lägga in hövärdena på hippocampus och prova lite olika foder till?
 
Sv: Fodra häst rätt! Tips??

Fick lära mig när jag jobbade i ett travstall att det är bra hö som gäller i massor och några dagar innan ett hårt träningspass så gasar man med lite havre eller ett kraftfoder. Jag gillar granngårdens havre fria musli som komplement till mina hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 808
Senast: Lobelia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
461
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 733
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp