Fodring till flera hästar

kvandi

Trådstartare
Hur fodras era hästar ute i hagen när de går tillsammans med andra hästar?


En hög till varje häst? En hög mer än antal hästar? En hög o så får de dela? Fodras inte gemensamt?
 
Sv: Fodring till flera hästar

Om de är vana att gå tillsammans och man ser att det funkar (alla får äta utan att bli bortfösta) så varsin hög.
Funkar det inte så fler högar än hästar.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Hur fodras era hästar ute i hagen när de går tillsammans med andra hästar?

Vi fodrar hösilaget i lådor gjorda av pallar och pallkragar. I mitt stos hage är dom 2 st och vi har 2 lådor.
I grabbarnas hage är dom 6 st och vi har 5 lådor till dom. Dom samsas bra, min lillkille vill oftast stå och äta med nån av de äldre grabbarna vilket han får utan problem. Dom har fri tillgång. Hade dom inte haft fri tillgångt kan jag tänka mig att vi hade behövt en låda till för då hade det nog blivit mer att "stick, min mat":D och den mest lågrangade hade nog inte fått äta.

Nu när det är så mycket snö så kommer dom inte åt att beta gräs vilket dom normalt varvar hösilageätandet med, så nu slänger vi även högar på backen för även om vi fyller lådorna fulla så räcker det inte en hel dag (går ute 13-15 timmar). Hungriga killar:p
 
Sv: Fodring till flera hästar

Vi brukar sprida ut det på många ställen. Fast det bara är tre hästar så tror dom att det som grannen äter är godare...:angel:
 
Sv: Fodring till flera hästar

Vi har just nu tre hästar och tre högar och ändå brukar alltid en hög vara "ledig" eftersom min häst och en av de andra gärna äter ihop.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Mina som går 2 och 2 får en gemensam hög för de står ändå vid samma oavsett om man skulle göra två.

De andra två hästarna i stallet får varsin hög.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Vi har 4 hästar och 4 högar. De står kvar vid sina högar tills det tar slut.

Förra vintern hade vi 3 hästar, varav en ofta blev bortflyttad av de andra. Då hade vi 6 högar.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Hos medryttarhästen läggs så många högar ut som möjligt (c:a 5-6 st) i hans hage där han går med sin hagkompis. Hade det bara varit två högar hade han vaktat bägge och hon hade blivit utan mat. Men han ger upp när det är för många högar att vakta ... ;)
 
Sv: Fodring till flera hästar

Det normala är en hög per häst, även fast man vet att de gärna äter ur samma. En vacker dag kanske de får för sig att ha en uppgörelse...

Är det hästar som nyligen är ihopsläppta brukar det bli en eller ett par högar extra.

Vära hästar går som mest 3 st i vinterhagarna, oftast 2 och 2.
 
Sv: Fodring till flera hästar

*KL*

Beror på vilka hästar som går ihop. De som är sams i alla väder får en eller ett par tillsammans, dvs mellan 0,X hög/häst till 1 per häst. De som kan råka lite mer i luven på varandra så dubbla antalet högar jmf med hästar. T ex 2 hästar då blir det 4 högar.

Aldrig ojämnt antal högar för hästar som inte håller helt sams även vid mat, det bäddar för bråk när det är 'en hög kvar'.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Jag sprider ut det.
Massor med småtussar.

Det är inte etologiskt;) att de står på ett o samma ställe o äter.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Mina hästar har en stor bytta, en kubik stor. Det var galler runt när jag köpte den, men jag tog loss allt sånt och skar bort "taket" på byttan.

För det etologiska så har de massor gräs under snön i hagen, samt massor grenar att knapra på. Från höet tar de bara näringen ;)
 
Sv: Fodring till flera hästar

Har två hästar, av väldigt olika storlek. Och islänning fick fång i Juli så därför går de i samma hagen men islänningen går in i en hage i hagen (hoppas ni är med ;) ) när det äts.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Minst två högar fler än antalet hästar i hagen, för frids skull. Fyra hästar = sex högar.
 
Sv: Fodring till flera hästar

dom går 2 och 2, och vi slänger alltid ut minst 2 högar till dom. Är det jag som fodrar så gör jag alltid minst 4 högar/hage. Inte för att dom brukar tjaffsa sådär jättemkt, men man vet ju aldrig... Bättre att köra säkert och göra fler högar :p
 
Sv: Fodring till flera hästar

Vi har en foderautomat per häst. (Ofta äter de två och två i alla fall).
I vårt förra stall gällde antalet hästar + 1.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Vi har 4 hästar och oftast står dem 2 och 2 ^^ Men vi lägger ut i 4 högar då får alla en varsin tuss eftersom äldsta hästen kan vara lite tjurig. Men innan dess får dem mat inne i boxen så dem får rätt giva på morgonen och i hagen har dem så dem kan tugga hela dagen.
 
Sv: Fodring till flera hästar

En hög till varje häst, aldrig några större problem. De byter väl hög ngn gång i början och kanske när det börjar ta slut, men alla får äta.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Vi fodrar frukost, lunch och eftermiddags hö i hagen. Vi lägger ut fler högar än hästar, på så sätt finns det alltid hö att äta av så länge det finns något att äta.
De tycker om att byta hög lite mellan varven, och då ska de få göra så dessutom minskar risken för att något blir utan.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 920
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 936
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp