Fodring till flera hästar

Sv: Fodring till flera hästar

Vi har tre hästar gemensamt. Två av dom är bästa polare och äter gärna ur samma hög. Den tredje kör dock gärna iväg tvååringen därifrån medan fuxen i sin tur kör iväg häst nummer tre... Brukar lägga en större hög där kompisarna får stå och äta, sen massor med små tussar på behöriga avstånd så kan den andra vandra runt och stöka med sig själv istället.
Ger enbart lunchen ute för att minimera risken att någon inte får äta hela sin ranson, och tvärtom att ingen äter massa mer än den ska ha.
 
Sv: Fodring till flera hästar

min häst gåt tillsammans med en annan häst och dom får en varsin hög med lika mycket i och jag tycker dom samsas bra utan att springa emellan så mycket, min häst är lite segare och äta men brukar få äta upp sitt hö i egen takt utan förmycket bråk:)
vad jag har sett iallafall :o
 
Sv: Fodring till flera hästar

Förut när dom fick olika tider så var det fler högar än hästar, men nu har de fri tillgång och då har sambon gjort höhäckar som dom delar på :)
 
Sv: Fodring till flera hästar

Gneisti och Styggur äter alltid i samma hög, så i den hagen har jag slutat att dela upp det. Lite kul faktiskt, Gneisti 22 år har aldrig delat hög med någon innan.

I stohagen har jag just nu 4 hästar, dessa får 6 högar, det är alltid lite rotation på dem, även om de mycket väl kan vara så att de kan äta alla 4 i en hög ena dagen är det skrik och panik, och alla ska ha en egen nästa dag. Knäppgökar:grin:
 
Sv: Fodring till flera hästar

Har två hästar och lägger ut två högar men de står oftast och äter i samma hög.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Nu äter mina båda hästar gärna från samma hög så nu lägger jag en eller två högar. När jag haft andra hästar här och min ena vaktar maten väldigt så lägger jag alltid ut en hög mer än det är hästar i hagen.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Fri tillgång på hösilage i storbal. För mer "oroliga" hagar har vi inne två balar = två matplatser.
 
Sv: Fodring till flera hästar

En hög till varje häst eller fri tillgång på storbal.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Familjens tre hästar går i samma hage utan andra hästar och vi har alltid lagt en hög mer häst, har inte haft några problrm.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Vi har två hästar just nu. Vi sprider ut höet i många små högar som de får gå o plocka i. De brukar då äta hö en stund o sedan gå iväg o göra något annat ett tag för att sedan leta upp en ny hög med hö att äta i osv.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Våra 4 hästar går 2 och 2 i de största hagarna just nu. Då får de 2 hömål om dagen - morgon och kväll. Detta läggs ut i varsin hög låångt emellan för att minska bråk och tjafs. Fungerar utmärkt! De får sina mål vid ung samma tid varje dag och fodras ena "paret" ska även de andra två ha mat.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Mina får en hög som de sedan äter ur båda två, aldrig någonsin ngt bråk om maten från någon av dem :)
 
Sv: Fodring till flera hästar

I mitt stall går hästarna två och två, och man lägger maten i två högar. Oftast äter de ur samma hög. I andra stall som jag stått har vi lagt ut i två eller fler högar än antalet hästar beroende på hur de samsas om maten.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Kl

Kul att läsa att de flesta faktiskt ger fler högar än hästar!. Jag har haft stora problem med vår ena häst som står uppstallad i storstall. De gav allt hösilage i en hög, först invid staketet. Sen när jag tjatat om att min häst inte får äta då så la dom i tre högar invid staktet-för nära varandra. Klagade då igen(dessutom var det lerigt) o då började de lägga ovanpå en mur, vilket funkade fint för då kan de stå på varsin sida i skydd av muren! Sen fick de en fin höhäck, då började de lägga i bara den. Min häst fick återigen stå o titta på? Nu lägger de på två ställen med en bra bit emmelan, men jag hör omvägar att min häst ändå står utan hög för att de andra ofta jagar bort honom o lägger beslag på bägge. Jag har försökt få dom att förstå att alla hästar inte håller sams vid maten även om de restrerande 37 hästarna i stallet verkar klara det. Nu vet jag att jag inte har fel när jag sagt till dom att det inte är normalt att låta hästarna slåss om en hög. Vi har varit nära att ta hem hästen pga detta...

Hemma har vi förr(och nu) gett en hög eftersom de två andra alltid äter ihop ändå, när hästen i ovanstående text kom in i flocken fick vi lägga i tre högar för han kunde inte dela med sig... Nu är han inte hemma o i nya flocken får han inte ens dela på nåder... Konstigt hur de kan förändras beroende på flocken?
 
Sv: Fodring till flera hästar

en stor cirkel med en massa småhögar, brukar bli ca dubbelt så många högar än hästar.
Då går dom runt i en cirkel och den som är lägst i rang går först och får bra med mat...
 
Sv: Fodring till flera hästar

Hos oss gör varje hästägare iordning en morgonkasse och en lunchkasse till sin häst. Således blir det en hög per häst i hagen ;) I den ena hagen kan hästarna äta tillsammans, i min hage är det lite mer bråkigt och ett sto med föl har fri tillgång. Hur högarna läggs ut beror på vem som fodrar och vad man känner för. Om hästarna är stirriga kanske man hellre slänger ut högarna utmed staketet. Är det lerigt föredrar vi ju om man går in och lägger det på ett torrt ställe.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodring till flera hästar

Kl

Kul att läsa att de flesta faktiskt ger fler högar än hästar!. Jag har haft stora problem med vår ena häst som står uppstallad i storstall. De gav allt hösilage i en hög, först invid staketet. Sen när jag tjatat om att min häst inte får äta då så la dom i tre högar invid staktet-för nära varandra. Klagade då igen(dessutom var det lerigt) o då började de lägga ovanpå en mur, vilket funkade fint för då kan de stå på varsin sida i skydd av muren! Sen fick de en fin höhäck, då började de lägga i bara den. Min häst fick återigen stå o titta på? Nu lägger de på två ställen med en bra bit emmelan, men jag hör omvägar att min häst ändå står utan hög för att de andra ofta jagar bort honom o lägger beslag på bägge. Jag har försökt få dom att förstå att alla hästar inte håller sams vid maten även om de restrerande 37 hästarna i stallet verkar klara det. Nu vet jag att jag inte har fel när jag sagt till dom att det inte är normalt att låta hästarna slåss om en hög. Vi har varit nära att ta hem hästen pga detta...

Hemma har vi förr(och nu) gett en hög eftersom de två andra alltid äter ihop ändå, när hästen i ovanstående text kom in i flocken fick vi lägga i tre högar för han kunde inte dela med sig... Nu är han inte hemma o i nya flocken får han inte ens dela på nåder... Konstigt hur de kan förändras beroende på flocken?

Vi hade tidigare fri tillgång och vissa stod ju och åt hela tiden medan mina hästar blev bortjagade. Vi ställe en till bal i andra änden av hagen men det hjälpte inte, de ranglåga stod ändå vid de ranghöga och ville äta ur samma bal. Det var ytterst sällan flocken delade upp sig så mycket att de var i var sin del av hagen trots att det var två grupper. Funkar mycket bättre med en hög per häst (fri tillgång funkade inte alls för oss).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 920
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 938
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp