Fodring till flera hästar

Sv: Fodring till flera hästar

Hur fodras era hästar ute i hagen när de går tillsammans med andra hästar?


En hög till varje häst? En hög mer än antal hästar? En hög o så får de dela? Fodras inte gemensamt?

Mina 3 får allt hö på samma ställe och dem samsas vid den tills det tar slut.
Min underbara Cilla blir fly förbanad om nån skulle grina vid maten lika så vid grinden vid in och utsläpp.

Upplever det som en av hästarna blir lite stressad av att ha flera högar då han springer runt till att flera gånger för det kan vara godare i den andra högen.


Får väl ta tag i att höra av mej till dej så jag kan komma så vi kan rida ut, antar att du har mycket bättre ridvägar :laugh:

Kram
 
Senast ändrad:
Sv: Fodring till flera hästar

Större stall med många hästar i hagen och en flock där det kommer och går hästar, kräver många högar med bra avstånd från varandra.
Det blir oroligt i hagen vid matdags annars.
Det händer att hästar tappar hull när dom kommer till ett större stall med för få högar av hö eller att högarna ligger för närma varandra.
Om din häst är inne på nätterna så kan man ju ge rejält med nattfoder för att kompensera om nu inte stallägaren kan lösa problemet på ett tillfredsställande sätt.
Jag förstår att kvandi gärna vill ha kvar sin häst med tanke på att finns så bra träningsmöjligheter där.
Hoppas det löser sig och att stallägaren hittar ett bättre sätt att fodra.
Et fullservicestall bör ju innebära att hästen får den mat den skall ha.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Det är nog lite olika... Jag gör på olika sätt beroende på antal häsar och vilken typ av hage. Jag brukar om jag kan utnyttja hagens "naturliga" foderplatser och lägga fodret uppe på något.. ex vis en stor gammal stubbe, en stor sten, uppe på en stenmur (Har gott om sådana)... På det viset så minskas mängden foder som trampas ner genom att hästarna står i maten.

I den gamla vinterhagen så serverades hö i höhäckar... Olika många häckar beroende på antal hästar och hur pass sams hästarna är vid häckarna.. Det var en klassisk hage... platt stor gräsyta med lite träd och buskar i ena hörnet.

Nu i vinter så går de i en skogshage.. Den är rätt knagglig och full med stora stenar och gamla stubbar och en hel del lövsly.
I den hagen serveras hö i små portioner spridda över hagen. Hästarna tvingas således att vandra runt i hela hagen för att hitta högarna. När fodret läggs ut så placeras det på olika platser varje dag just för att stimulera hästarnas naturliga fodersök.
 
Sv: Fodring till flera hästar

Alla får samma hög. 3 halvblod och 1 kallblod. Inget bråk och inget tjafs. Runt 25 kg hö får de i hagen på morgonen.
 

Liknande trådar

Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 953
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
877
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp