Född med otur?

Sv: Född med otur?

ser att det är många som kämpar med knäleds inflammationer ,även jag gör det har en häst som är 3½ år har en knäleds inflammation vä bak, det jag märkte först var att vä bak hov var mkt mindre än de andra och sedan att han vred hoven när han gick spec i nerförs backar har varit på klinik 2 ggr och han e beh med cortison i leden och ska även in en 3.e gång om ett par veckor och är han inte bättre då så tyckte min vet att man ska ta bort honom, annars är han pigg o glad i hagen o så. min sk "egna " vet trodde det kunde vara ngt neurologiskt men det har dom inte hittat nåt inne på klinik, de har röntgat o gjort ultraljud osv. är det ngn som har liknande som min häst så skriv o berätta hur det har gått osv.
 
Sv: Född med otur?

Men euwh. Så du menar att han springer mycket i hagen nu beror på att han har ont? Kan ju tillägga att han har betétt sig precis lika dan som när han varit frisk, han leker som vanligt i hagen...

Ja hästar som springer mycket i hagen kan göra det därför att de har ont. När man springer så utsöndrar man bla endorfiner och adrealin som är smärtstillande. Kan också ha att göra med att hästen är ett bytesdjur och de som visar sig svaga blir mat.

Nu menar jag inte en häst som tar en liten runda samtidigt som den bockar, utan det är mer hästar som springer runt så mycket att de till och med kan bli svettiga.

Det finns ett gammalt talesätt som säger att "Hästen springer ifrån det onda".

Travhästar som tex i värmningen ligger och pullar jättemycket kan ha ont någonstans. Inte alltid men det är en varningsignal.

Jag har haft en som pullade väldigt mycket. Efter mycket om och men så hittade vi en tand som var infekterad. Det hade antagligen gjort väldigt ont. Man tycker ju att hästen tvärtom inte skulle vilja gå framåt mot bettet om den hade ont. Efter att tanden blev åtgärdad så slutade hästen att pulla.

Mvh

Tora
 
Sv: Född med otur?

Om du misstänker att det är något med ryggen varför inte besöka en kiropraktor först då...

åtminstonde "vår" kiropraktor vill att hästen ska ha undersökts av veterinär först om det är specifika problem.
 
Sv: Född med otur?

jo, så känner vi med :bow: vi kom dessutom i kontakt med henne via veterinärens rek. fördelen med att dom "samarbetar" upplever iallafall vi att hon kan ta del av utredningarna/disskutera med vet. om lämpliga åtgärder.
 
Sv: Född med otur?

Detta är ju så det skall fungera. Resultatet brukar bli bäst då.

Mvh

Tora
 
Sv: Född med otur?

men för gudskull åk in med hästen!!
Min har löpt amok i hagen hela tiden trots att han haft dubbelsidig senskideinflamation bak (3 grader på böjprov) KS i hela ryggen o en störning i halskotepelaren som ger honom balansstörningar, han kan närsom helst bli som förlamad o ramla omkull.
Han har antagligen haft det här längre än vi trott o han har aldrig stannat på hinder utan alltid gjort sitt bästa.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 244
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 430
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
982
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 524
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp