Grundutbildning Födda 2013 del 4

Ang Àmnet medryttare sÄ hÄller jag ju med @Mistimed, Àr ju fullkomligt omöjligt att hitta nÄn vettig mÀnniska som klarar av det dom sÀger att de ska. Denna vinter har jag haft otrolig tur dÄ en tjej som haft egen hÀst hos mig innan, var arbetslös sÄ hon har hjÀlpt mig massor. Men nu har hon fÄtt jobb sÄklart sÄ nu fÄr jag traggla pÄ sjÀlv igen, orkar inte ens annonsera efter hjÀlp.
Det Àr svinsvÄrt. Medryttare Àr ett mÄste för mig, jag kan inte lösa omvÄrdnad alla dagar sjÀlv. Har inte nÄn i familjen som kan hoppa in heller och förut hade jag sÄ lÄng pendlig att bara mocka var ett stort projekt.

Denna tjej fann jag för 3 Är sen nÀr jag fick barn 1. Hon red Frans mamma och Àr guld! Jag tror att hon liksom mig fastnat för hÀstarna i sig, det handlar inte bara om ridning. Och med fuxarna Àr det ett mÄste :D
NÀr jag tog bort mamman i vÄras fortsatte hon med Frans vilket visserligen Àr en större utmaning men ocksÄ mer möjlighet. Han har bÀttre förutsÀttningar helt klart.

Jag tar inte betalt, ovanligt i sthlm. Hon vÀljer dagar och vad hon hittar pÄ Àven om jag rekommenderar tex longering först eller inte att rida ut pga omstÀndigheter. Jag litar pÄ henne och stÀller inte krav pÄ att hon ska ta stallpass eller smörja utrustning eller annat trist Àgare gÀrna dumpar pÄ medisen. Jag Àr medveten om svÄrigheten att finna medryttare sÄ Àr glad för avlastningen.

Sen Àr hon som sagt toppen och hÀnger gÀrna med pÄ tÀvlingar som extrahjÀlp, köper foder ibland osv.
RidmĂ€ssigt Ă€r hon inte supererfaren men mjuk och lugn och tuff. Åkte av i mĂ„ndags igen men hon kör pĂ„. Vilket behövs pĂ„ BroncoBertil.

Mistimed

TrÄdstartare
Det Àr svinsvÄrt. Medryttare Àr ett mÄste för mig, jag kan inte lösa omvÄrdnad alla dagar sjÀlv. Har inte nÄn i familjen som kan hoppa in heller och förut hade jag sÄ lÄng pendlig att bara mocka var ett stort projekt.

Denna tjej fann jag för 3 Är sen nÀr jag fick barn 1. Hon red Frans mamma och Àr guld! Jag tror att hon liksom mig fastnat för hÀstarna i sig, det handlar inte bara om ridning. Och med fuxarna Àr det ett mÄste :D
NÀr jag tog bort mamman i vÄras fortsatte hon med Frans vilket visserligen Àr en större utmaning men ocksÄ mer möjlighet. Han har bÀttre förutsÀttningar helt klart.

Jag tar inte betalt, ovanligt i sthlm. Hon vÀljer dagar och vad hon hittar pÄ Àven om jag rekommenderar tex longering först eller inte att rida ut pga omstÀndigheter. Jag litar pÄ henne och stÀller inte krav pÄ att hon ska ta stallpass eller smörja utrustning eller annat trist Àgare gÀrna dumpar pÄ medisen. Jag Àr medveten om svÄrigheten att finna medryttare sÄ Àr glad för avlastningen.

Sen Àr hon som sagt toppen och hÀnger gÀrna med pÄ tÀvlingar som extrahjÀlp, köper foder ibland osv.
RidmĂ€ssigt Ă€r hon inte supererfaren men mjuk och lugn och tuff. Åkte av i mĂ„ndags igen men hon kör pĂ„. Vilket behövs pĂ„ BroncoBertil.
LÄter som en dröm!
Jag tar inte heller betalt, det Àr dock frivilligt att hjÀlpa till med skoningskostnad om man vill. Och de fÄr vÀlja sjÀlva vad de vill ha ut av sin ridning, förutsatt att de har sunt hÀstvett och inte vill hoppa högt. :p Om de bara vill lulla i skogen Àr det helt okej, om de vill trÀna och/eller sikta pÄ att tÀvla (nÄgot annat Àn hoppning) Àr det fritt fram. Om de vill göra lite allt möjligt sÄ go for it. De behöver komma bra överens med Iska och kommunicera med mig sÄ vi vet vad den andra gör nÀr den Àr i stallet (sÄ vi kan planera vÄran ridning). De behöver inte ta nÄgra pass eller utföra nÄgon stallskötsel alls, allt det ingÄr i uppstallningen.
Jag hade ju Àlskat ett sÄnt upplÀgg om jag var hÀstlös sjÀlv. :grin:

Nu kan jag lösa det sjÀlv, vet inte vad jag hade gjort annars. Kommer nog inte lÀgga ut nÄgon ny annons i första taget i alla fall, hon ska vÀl ridas igÄng ordentligt först. Eller sÄ Àr det en dÄlig taktik. :p

SÀkert handlar det Àven om bortom sjÀlva hÀstarna att hon trivs med dig som Àgare och blir litad pÄ och uppskattad tÀnker jag . Det Àr rÀtt sÄ essentiellt ang att fÄ bra medryttare att trivas och stanna kvar !

LÄter som en dröm!
Jag tar inte heller betalt, det Àr dock frivilligt att hjÀlpa till med skoningskostnad om man vill. Och de fÄr vÀlja sjÀlva vad de vill ha ut av sin ridning, förutsatt att de har sunt hÀstvett och inte vill hoppa högt. :p Om de bara vill lulla i skogen Àr det helt okej, om de vill trÀna och/eller sikta pÄ att tÀvla (nÄgot annat Àn hoppning) Àr det fritt fram. Om de vill göra lite allt möjligt sÄ go for it. De behöver komma bra överens med Iska och kommunicera med mig sÄ vi vet vad den andra gör nÀr den Àr i stallet (sÄ vi kan planera vÄran ridning). De behöver inte ta nÄgra pass eller utföra nÄgon stallskötsel alls, allt det ingÄr i uppstallningen.
Jag hade ju Àlskat ett sÄnt upplÀgg om jag var hÀstlös sjÀlv. :grin:

Nu kan jag lösa det sjÀlv, vet inte vad jag hade gjort annars. Kommer nog inte lÀgga ut nÄgon ny annons i första taget i alla fall, hon ska vÀl ridas igÄng ordentligt först. Eller sÄ Àr det en dÄlig taktik. :p
FortsÀtt söka Àr mitt tips, det dyker upp nÄn bra till slut. Har du krÄnglig pendling eller dÄliga ridmöjligheter? Ofta sÄnt som det kan falla pÄ ocksÄ tycker jag.

SÀkert handlar det Àven om bortom sjÀlva hÀstarna att hon trivs med dig som Àgare och blir litad pÄ och uppskattad tÀnker jag . Det Àr rÀtt sÄ essentiellt ang att fÄ bra medryttare att trivas och stanna kvar !
Absolut. Och hon gillar att vara med i teamet runt hĂ€sten. Även om beridaren tĂ€vlar Ă€r det vi alla som bidrar till att hĂ€sten kan prestera.

Jag ska se om nÄgon av de nya som börjar jobba hÀr verkar vettig och kan tÀnka sig att rida pÄ Florence... Men det Àr ju inte sÄ lÀtt heller nÀr man inte kan hoppa upp sjÀlv och visa hur hon Àr, och det Àr ju ingen annan som har suttit pÄ henne förut sÄ jag vet ju inte alls hur hon reagerar :crazy:

Mistimed

TrÄdstartare
FortsÀtt söka Àr mitt tips, det dyker upp nÄn bra till slut. Har du krÄnglig pendling eller dÄliga ridmöjligheter? Ofta sÄnt som det kan falla pÄ ocksÄ tycker jag.
Skulle sÀga att bÄda Àr okej, men inte optimala. Det Àr inte ett stort ridhus precis vid stallet och bussen stannar inte precis utanför, men det Àr gÄngavstÄnd frÄn bussen och ridavstÄnd till ridhus och ridbana. Inte för att jag nÄgonsin anvÀnt ridhuset, jag inbillar mig att det Àr trÄngt och fullt i andra ekipage. :D

Men ja, jag ska nog leta vidare. NĂ€r jag samlat kraft till det. :p

Frasses energitips Àr över tackolov :) fick en veckas vila i samband med vaccin och min förkylning. Denna veckan har han varit sÄ trevlig och idag skrittade vi ut en svÀng. Vi har fÄtt massor av snö och det var sÄ vackert!
Jag upplever inte hans man sÄ lÄng frÄn marken men hÀrifrÄn ser den vild ut!

3FE08C0C-5AD8-4CD0-9B4F-60CE0A34F205.jpeg

Han fick hoppa lÄgt igÄr. Maken till lycklig hÀst :heart NÀr jag började Àndra bommar fick ryttaren helt plötsligt en turbo under sig och första hindret var galoppbom kryss galoppbom men Frans tog ett skutt in och sen ett jÀÀÀÀötttelÄngt sprÄng. Inte meningen men man kan bara skratta Ät honom, hela hans lös av lycka.

Usch, trÄkigt @Pontevecchio ... Fast bra sÄklart att smittorna tas pÄ allvar

Jag fick av gipset i förrgÄr och har börjat fundera pÄ om man kanske kan rida med enhandsfattning om man longerar lite innan man hoppar upp :angel:

Mistimed

TrÄdstartare
hoho! @Hedwig @Mistimed @Novali01 @Gabby_Ossi och ni andra.

Vi fick precis anlĂ€ggningen stĂ€ngd i en mĂ„nad framĂ„t. Även för beridaren. Shajt. Jag som ska pĂ„ semester en vecka och överlag Ă€r lite för tjock och otymplig just nu för Frans. JĂ€vla smittor.
Nej vad trist! :(
Iska Ă€r rĂ€tt pigg och spĂ€nd fortfarande efter vilan, men i vanlig ordning rĂ€tt snĂ€ll Ă€ndĂ„. :p Longerade lite idag och hon gjorde det fint! Även om hon sparkar bakut en hel del i galoppen pĂ„ lina. Skönt hon inte hĂ„ller pĂ„ sĂ„ nĂ€r man sitter pĂ„. :D
Imorgon kommer en tjej och ska provrida inför eventuellt medryttarskap, hoppas de trivs ihop. Om inte sÄ Àr det inte hela vÀrlden heller, jag Àr rÀtt glad i henne sjÀlv jag med. :angel:
Jag dÀremot har legat i influensa i nÀstan 1,5 vecka, fortfarande trött som ett as. Inte helt optimalt inför provridningen men de senaste dagarna har hon fÄtt röra sig i alla fall. Kanske lika bra att provrida nÀr hon Àr som "vÀrst" resonerar jag. :angel:

Jag ska se om nÄgon av de nya som börjar jobba hÀr verkar vettig och kan tÀnka sig att rida pÄ Florence... Men det Àr ju inte sÄ lÀtt heller nÀr man inte kan hoppa upp sjÀlv och visa hur hon Àr, och det Àr ju ingen annan som har suttit pÄ henne förut sÄ jag vet ju inte alls hur hon reagerar :crazy:
Var har du henne nu?
Hon som ridit in och visat Texas Ät mig bor ju i dina trakter och har kanske möjlighet att hjÀlpa dig

Vi fick precis anlĂ€ggningen stĂ€ngd i en mĂ„nad framĂ„t. Även för beridaren. Shajt. Jag som ska pĂ„ semester en vecka och överlag Ă€r lite för tjock och otymplig just nu för Frans. JĂ€vla smittor.
Vilken skit detta virus Àr, jag Àr helt livrÀdd faktiskt. Har inte tÀnkt tÀvla alls förrÀn i april men trÀnar gör jag ju sÄ...svÄrt att veta hur man ska göra.

Nu Ă€r Eskil tillbaka hos ryttaren och min andra "lilla" 5-Ă„ring Ă€r igĂ„ngsatt sĂ„ jag fĂ„r ta tjuren vid hornen o rida henne nu...föredrar lille Eskil...🙄. PĂ€rlan Ă€r nĂ€mligen 170 cm o stor som ett hus pĂ„ alla hĂ„ll o kanter!

Vi har ocksĂ„ stĂ€ngt Ă€ven om vi inte har sjuks hĂ€star och Ă€ven anlĂ€ggningen dit jag Ă„ker o trĂ€nar. Urtrist men nödvĂ€ndigt kĂ€nns det som. SkitlĂ€skigt med denna smitta. Men om alla hĂ„ller stĂ€ngt nu sĂ„ ska vi förhoppningsvis fĂ„ bukt pĂ„ spridningen. Och jag hoppas verkligen vĂ„ren tĂ€nker komma nu sĂ„ ridbanorna blir mer anvĂ€ndbara.đŸ„Ž

Mistimed

TrÄdstartare
Jahopp, ingen medryttare denna dag heller, men nÀr tjejen gÄtt och Iska bara var uppvÀrmd sÄ satt jag upp och körde ett dressyrpass. Och hon som varit lite ofokuserad och busig nÀr jag visade henne (minns ni hur jag sa "tur att hon inte sparkar bakut sÄdÀr nÀr man sitter pÄ"? :D Jag tar tillbaka det :D ), blev helt plötsligt en helt annan hÀst (eller ja, jag sa till henne att "nÀ, nu rÀcker det" nÀr hon sparkade bakut nÀsta gÄng och dÄ var det som att hon bara höll med och började fokusera istÀllet) och allt bara flöt sÄ himla fint och hon Àr sÄ mjuk och kÀnslig och fin och hade sÄ mycket energi som hon anvÀnde till att jobba. :love: NÀstan sÄ man skulle bli dressyrryttare, nÀr man har en sÄ kÀnslig och fin hÀst dÀr man bara behöver tÀnka "flytta" och plötsligt flyttar vi. :love:
Nu Àr hon sÄ duktig pÄ att flytta för skÀnklarna att det stÀller mycket högre krav pÄ mig för jÀklar vad noga jag fÄr vara för att hon inte ska flytta undan för mycket. Vi lÀr oss fortfarande. Och idag var utÄtstÀllningen pÄ volt helt klockren ocksÄ! Och vi fick till ett par galoppfattningar som var sÄ mjuka och fina. Vilken hÀst jag har alltsÄ. :love: :love:

Vilken skit detta virus Àr, jag Àr helt livrÀdd faktiskt. Har inte tÀnkt tÀvla alls förrÀn i april men trÀnar gör jag ju sÄ...svÄrt att veta hur man ska göra.

Nu Ă€r Eskil tillbaka hos ryttaren och min andra "lilla" 5-Ă„ring Ă€r igĂ„ngsatt sĂ„ jag fĂ„r ta tjuren vid hornen o rida henne nu...föredrar lille Eskil...🙄. PĂ€rlan Ă€r nĂ€mligen 170 cm o stor som ett hus pĂ„ alla hĂ„ll o kanter!
Jag Ă€r rĂ€tt chill. Är ett stall som har ett stort utbrott och sĂ„ en enskild hĂ€ndelse pĂ„ annat stĂ€lle. 3 indexfall, 2017 var det 5! SĂ„ tror mest det Ă€r pga Ultunas slarv vi fĂ„tt veta sĂ„ pass mycket om det. Men lĂ€skigt virus Ă€r det! Hemskt nĂ€r de blir sĂ„ sjuka.

HĂ€stdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

• HöstförĂ€ldrar 2018, del 2
  • Klimatet
  • Vad gör vi? Del 102, CII

Dagbok

• Lite ljus i mörkret

Radannonser

• D-Ponny önskas

HĂ€stnyheter

Bukefalos

• Problem att logga in