Födda 2015

Vetkoll förra veckan konkluderade med samma som jag misstänkt, att skoningen inte är helt optimal sedan jag bytte hovis i oktober. Vilket troligen lett till lite överansträngda sidoligament (men inget allvarligt än). Så nu blir det lite annorlunda skoning, och i samma veva ett par veckor med metacam och skrittpromenader i samband med kastrering. Sedan "fullt kör" från februari, förhoppningsvis. 🙂

Andra 5-åringen skötte sig super på dressyrträning, rider honom 2-3 dar i veckan nu. Kanske kommer film/bilder på honom med så småningom. 🙂
 
Vetkoll förra veckan konkluderade med samma som jag misstänkt, att skoningen inte är helt optimal sedan jag bytte hovis i oktober. Vilket troligen lett till lite överansträngda sidoligament (men inget allvarligt än). Så nu blir det lite annorlunda skoning, och i samma veva ett par veckor med metacam och skrittpromenader i samband med kastrering. Sedan "fullt kör" från februari, förhoppningsvis. 🙂

Andra 5-åringen skötte sig super på dressyrträning, rider honom 2-3 dar i veckan nu. Kanske kommer film/bilder på honom med så småningom. 🙂
På vilket sätt var skoningen inte optimal ?
 
IMG_20200119_130552_269.jpg

Jag och Myran idag.
 
Nu är min älskling vallack. 💔 😥 Allting har gått bra hittils, så håller tummarna att det läker ihop fint och snabbt.

Red G (den andra 5-åringen) på lektion för 2. gången i går, och med honom går det jättesnabbt framåt. Snart dags att börja galoppera lite, det har vi inte testat än pga han stack i panik som en tok innan jag övertog ridningen.
 
Ingen som känner för att uppdatera ang. sina fina 5-åringar? 🤔

Vi har haft ute sadelutprovaren i dag och ändrat lite på stoppningen i hoppsadeln, dressyrsadeln var tyvärr domen att han vuxit ut av, så numera har jag inget annat val än att faktiskt börja använda min svindyra hoppsadel... 😂

Funderar på att sikta in oss på en LC dressyr om en månad, tur att jag är rutinerad ft-ryttare, så jag kan tävla blåbärsklasser i dressyr i hoppsadel utan att skämmas. :angel:
 
Jodå, Myran har börjat jobba igen efter semestern. Men jag kan inte riktigt bestämma vad jag ska göra med henne. Hon är ju världens finaste ponny, snäll att rida, fina gångarter. Rolig att hoppa med. Nu går hon att lasta också 😇
Men jag har tyvärr gått upp några kg som jag inte blir av med helt enkelt och jag känner mig lite för tung för henne. Inte för lång egentligen, hon bär upp vuxen ryttare lätt. Hon rids ju bara kortare pass och hon är verkligen rolig att jobba med. Jag borde sälja henne och köpa en stor D ponny istället.
Men jag tycker hon är så himla fin- ett bra avelssto också om man vill ta fler föl. Dottern säkert rida henne om 1 år eller så men dottern som fyller 11 år imorgon, är inte redo för någon ungponny ännu. Egentligen skulle jag betäckt om förra året och tagit ett föl till. Men nu tycker jag det känns lite bakvänt att betäcka igen.

Kanske letar jag upp någon lämplig tävlingsryttare åt henne, hur lätt det nu är det vet jag inte. Eller så försöker jag bli av med de där extrakilona och startar henne själv. Det är ju det jag vill egentligen.
 
Alltså egentligen borde jag väl ha en stor häst- men det känner jag inte riktigt för nu, jag sålde mitt halvblod och vill inte köpa ett nytt. Jag har fastnat för ponnyerna och får i så fall ha en mer viktbärande modell, mot maxad D.
 
Min Myran kommer hem nästa vecka eller veckan därpå. Var och red på henne förra helgen. Kändes overkligt att få rida henne för första gången.
Äntligen får jag hem min häst. Så taggad.
Hon är ju bara riden sen oktober så hon ligger ju långt efter men det spelar ingen roll. Är bara så glad att det gick att lösa problemet, vad det nu var som hände under inridningen när hon var 3.
 
Har varit ute på en pay and ride med min 5 åring. Red ihop 72% så jag är mkt nöjd med den. ”Ingenting” berör den förutom en sak, ränderna som det blir när det är harvat 🙈 Det blev lite vingligt innan den övertalade sig själv jamen detta går att gå på😝 Ser framemot att åka på några PR till innan vi siktar på tävling i april/maj.
 
Min ponny har nått matchvikt! 50 kilo ner på ett år! Var på tandkoll och vaccination och borde verkligen öva på att lasta henne ensam, hon knallar rätt in varje gång så borde inte vara så svårt. Fick mycket beröm av vet för mycket fin häst i toppform :love:
 

Bifogade filer

  • Snapchat-1308552918.jpg
    Snapchat-1308552918.jpg
    252,6 KB · Visningar: 35
@sassiball Har ju också en ponny trots att jag egentligen är för stor, dessutom en liten d-ponny. Vet inte om min noja någonsin kommer släppa, frågar alla veterinärer, equiterapeuter, hovslagare och tränare jag använder om storleksförhållandet. Men jag vill inte ha en storhäst, tycker ponny har många fördelar. Har inget klokt att bjuda på men känner igen tankarna iallafall.
 
Alltså egentligen borde jag väl ha en stor häst- men det känner jag inte riktigt för nu, jag sålde mitt halvblod och vill inte köpa ett nytt. Jag har fastnat för ponnyerna och får i så fall ha en mer viktbärande modell, mot maxad D.
Jag har ju quarter, i Sverige är de oftast väldigt små (mindre än i USA iaf) och ofta är de rejält byggda med musklar och breda mellan frambenen. De kan man ju rida dressyr och hoppning på, om man inte siktar så högt i klasserna.
 
Tack för era tankar @Pilot och @Bluefish .

Idag red jag ut med PonnyMyran (Finns ju en hästMyra också i tråden 😇 )
Så pigg hon var! Det blåste rejält men jag tänkte att äsch hon är ju så lugn o sansad.

Eh, jag har nog överskattat det där lite med lugn o sansad. Svinpigg och blev lite nervig vid en skällande hund (hela staketet lutar ut åt vägen när hunden kastar sig mot det) men det brukar hon inte bry sig om något nämnvärt. Idag trodde jag nästan att jag skulle flyga av. Men det gjorde jag inte.

Däremot blev jag fast i min övertygelse att Myran är inget för min dotter ännu i alla fall. Hon behöver ridas av en mer erfaren ryttare ett tag till. Det är ju lite nerver i de där welsharna.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 774
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 535
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp