Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag hade vi ett riktigt skräppass. Redan när jag satt upp var hon sur och småkickade lite i skritten. Sen var hon supertryckig i traven och väldigt vevig med huvudet. Sur är bara förnamnet. Hon var nästan så här illa för tre veckor sen, så inte omöjligt att det är brunst som spökar. Hon trycker som riktigt på skänkeln så känns inte omöjligt.

Men vacker är hon iaf💜
IMG_20200408_213338_896.jpg
 
Vi börjar få kläm på det här med att svänga! Igår gick det mestadels riktigt bra att rida serpentiner i trav och stora volter i galopp med bibehållen bjudning👍
Dock var hon rätt tjafsig i munnen i början, vet inte om det kanske hade med sadeln att göra eller om hon bara tyckte det var svårt.. Lånade dressyrsadel av en kompis, den är lite smalare i bomvidd än min hoppsadel så kanske klämde, dock lugnade hon sig i munnen under passet och gick då bättre än någonsin så känns konstigt om hon upplevde obehag?🧐

6D3BA437-A056-4B4C-98A8-D78595AA6BFC.jpeg
 
Vi börjar få kläm på det här med att svänga! Igår gick det mestadels riktigt bra att rida serpentiner i trav och stora volter i galopp med bibehållen bjudning👍
Dock var hon rätt tjafsig i munnen i början, vet inte om det kanske hade med sadeln att göra eller om hon bara tyckte det var svårt.. Lånade dressyrsadel av en kompis, den är lite smalare i bomvidd än min hoppsadel så kanske klämde, dock lugnade hon sig i munnen under passet och gick då bättre än någonsin så känns konstigt om hon upplevde obehag?🧐

Visa bifogad fil 48560
Min förra häst började tjafsa med bettet så fort det var något med sadeln, hon lade även in att skaka på huvudet då. Och det var när sadeln åkte fram som hon gjorde så. Så det kan nog ha med det att göra.
 
@MiniLi Jag tänker att det är normalt att det går lite upp och ner även med hur de hanterar bettet (precis som att delar av ridningen också kan gå sämre ibland). Min kan ”klappra” med bettet i början och sedan inte vilja släppa det när jag tränsat av, tränset ligger på marken men hon håller kvar i bettet. Det var det en gång en bettföreläsare som sa att det är ett gott tecken. Hen var inte veterinär eller så men mycket erfaren tränare.

Om hästen kollas regelbundet i munnen och annars funkar bra hade inte jag oroat mig.

Till något annat, igår skickade jag in en film till en virtuell tävling. Min bana är isig och går inte att rida på så jag fick rida mitt mönster på vägen. Jag valde att delta i horsemanship skritt och trav så det var ett kort mönster men roligt och svårt. Det var 360-vändningar åt båda håll, sidepass, backning och trav där emellan.

Underlaget är dåligt överallt så jag kunde inte riktigt longera ordentligt innan jag red, det blåste och körde skotrar överallt (soligt och fint väder annars). Är stolt över att ha ridit mönstret och fått det på film, jag har aldrig ens travat ute på vägen förr med den här hästen.

Det var rolig inspiration och en liten utmaning. Förmodligen kommer det att bli fler sådana tävlingstillfällen, jag ska försöka att vara med då också.
 
@MiniLi Jag tänker att det är normalt att det går lite upp och ner även med hur de hanterar bettet (precis som att delar av ridningen också kan gå sämre ibland). Min kan ”klappra” med bettet i början och sedan inte vilja släppa det när jag tränsat av, tränset ligger på marken men hon håller kvar i bettet. Det var det en gång en bettföreläsare som sa att det är ett gott tecken. Hen var inte veterinär eller så men mycket erfaren tränare.

Om hästen kollas regelbundet i munnen och annars funkar bra hade inte jag oroat mig.

Till något annat, igår skickade jag in en film till en virtuell tävling. Min bana är isig och går inte att rida på så jag fick rida mitt mönster på vägen. Jag valde att delta i horsemanship skritt och trav så det var ett kort mönster men roligt och svårt. Det var 360-vändningar åt båda håll, sidepass, backning och trav där emellan.

Underlaget är dåligt överallt så jag kunde inte riktigt longera ordentligt innan jag red, det blåste och körde skotrar överallt (soligt och fint väder annars). Är stolt över att ha ridit mönstret och fått det på film, jag har aldrig ens travat ute på vägen förr med den här hästen.

Det var rolig inspiration och en liten utmaning. Förmodligen kommer det att bli fler sådana tävlingstillfällen, jag ska försöka att vara med då också.
Ja såklart. Hon brukar greja lite med bettet av och till men det här var ovanligt mycket. Hon är inte heller kollad i munnen, ska göra det nu i vår..
Min kan förövrigt också göra sådär att hon håller kvar bettet. Hon är överlag väldigtpillig med munnen, men det var värre i vintras när hon var så understimulerad.
Men jag undrar om det kanske var sadeln som störde.. Svårt att veta 😊

Kul med virtuell tävling! Häftigt!
 
Ja det kan ju vara många orsaker till stök @MiniLi Jag tycker dock ibland att många är snabba med att byta och krångla med bett när det kanske bara är en inlärningsfas som hästen går igenom. Sadlar är ju ett kapitel för sig :cool: Jag hoppas innerligt att mina sadlar kommer att passa, har tre av lite olika modell.

Tävlingen var riktigt kul, jag kanske lägger in filmen här när tävlingen är avslutad. Det ser dock inte så fint ut och vi kommer inte att placera oss men en rolig morot i träningen. Jag har sett på några ställen att de har sådana här tävlingar, det här är en i Finland och där är de ju mer begränsade så här i Corona-tider än vad vi är så det blir nog en del deltagare. Känns så underligt att gränsen är stängd!
 
Ja det kan ju vara många orsaker till stök @MiniLi Jag tycker dock ibland att många är snabba med att byta och krångla med bett när det kanske bara är en inlärningsfas som hästen går igenom. Sadlar är ju ett kapitel för sig :cool: Jag hoppas innerligt att mina sadlar kommer att passa, har tre av lite olika modell.

Tävlingen var riktigt kul, jag kanske lägger in filmen här när tävlingen är avslutad. Det ser dock inte så fint ut och vi kommer inte att placera oss men en rolig morot i träningen. Jag har sett på några ställen att de har sådana här tävlingar, det här är en i Finland och där är de ju mer begränsade så här i Corona-tider än vad vi är så det blir nog en del deltagare. Känns så underligt att gränsen är stängd!
Jag tänker att det är bra för hästens mun att variera bett och att det inte är någon fara att testa lite olika. Vi har hittills ridit på rakt eggbett och ett lite tjockare tredelat, tycker inte riktigt hon gillar det raka. Ska testa med ett annat tredelat också. Men inga konstigheter, bara vanliga bett som alla är lämpliga för en unghäst 😊
 
Jag tänker att det är bra för hästens mun att variera bett och att det inte är någon fara att testa lite olika. Vi har hittills ridit på rakt eggbett och ett lite tjockare tredelat, tycker inte riktigt hon gillar det raka. Ska testa med ett annat tredelat också. Men inga konstigheter, bara vanliga bett som alla är lämpliga för en unghäst 😊
Jag hade gärna varierat bett men har hittills bara hittat ett som ger en riktigt bra känsla. Så kör på det och varierar nosgrimma istället
 
Jag hade gärna varierat bett men har hittills bara hittat ett som ger en riktigt bra känsla. Så kör på det och varierar nosgrimma istället
Ja, ingen ide att rida på bett som de inte verkar gilla!
Vad växlar du mellan för nosgrimmor?
Jag växlar bara med två remont 🤣🙈
 
Jag hade gärna varierat bett men har hittills bara hittat ett som ger en riktigt bra känsla. Så kör på det och varierar nosgrimma istället

Jag har bara provat ett på min unghäst, ett vanligt tvådelat med fasta ringar. Använder aldrig nosgrimma. Hästen har inga problem med det och veterinären har sagt att det är ett bett som funkar. Jag ser ingen anledning till att variera just nu i alla fall, längre fram blir det ju ett stångbett också och då kan det nog bli en del provande för att hitta rätt.
 
Jag har bara provat ett på min unghäst, ett vanligt tvådelat med fasta ringar. Använder aldrig nosgrimma. Hästen har inga problem med det och veterinären har sagt att det är ett bett som funkar. Jag ser ingen anledning till att variera just nu i alla fall, längre fram blir det ju ett stångbett också och då kan det nog bli en del provande för att hitta rätt.

jag rider min på ett oledat bett med tungfrihet och fasta ringar. Det ger en jättefin känsla!
Har testat lite olika bett men det här ger överlägset bäst känsla
 
Elli har inte heller varit på topp i veckan. Förra veckan var hon kanon så här viss misstanke att det är brunst och kanske pälsfällning som spökar. Hon vill inte gå framåt helst alls och är väldigt vevig med huvudet och upplever henne som störd över nåt. Så jag börjar med enklaste lösningen och vilar henne 4 veckor. Om problemen består får jag väl åka in och utreda. Det är som inga nya grejer utan det är hennes sämre sidor som är ovanligt förstärkta. Hon har varit igång i sju veckor och har utvecklats rätt bra, så lite vila är nog inte fel.

Red sista passet på vår ena utebana som äntligen tinat fram. Avslutade med att skritta ut ensamma och vi mötte bil utan problem. Hoppas hon känns bra om en månad och att vi kan rida ut ensamma då så det blir ännu mer skogsridning!
FB_IMG_1586627780462.jpg
 
@Fiorano Det låter ju som brunstproblem. Jag har haft ett sto med mycket åsikter vid brunst så jag hade dragit en lättnadens suck om den bara stökar så där lite :D Eftersom jag haft de problemen så har jag mer än en gång tagit upp frågan med min tränare, hen har en teori om att de som har en tendens att bli stökiga behöver man i unga år tydligt säga ifrån till. Min som var rejält jobbig blev inriden som åttaåring och hade redan mycket åsikter om allt.

Det svåra är ju dock att veta helt säkert om det är brunst eller inte. Jag skriver dagbok efter varje ridpass så det tog inte så länge innan jag såg mönstret. Min brukade få vila under de värsta vårbrunsterna, lugnast för alla parter.
 
Vi red lektion idag och Nelly passade på att dra igång sin värsta sida. Stoppig och började resa sig när jag gick på henne framåt. Ändå glad att det kom just när vi skulle rida lektion så att vi fick hjälp direkt!
Kom igenom efter ett tag och så kör vi en ny lektion imorgon ifall det är samma tendenser då.

Hon är ofta väldigt snäll men det finns mycket skärpa när hon väl reagerar.. Gissar att brunst bidrog till det stoppiga plus att hon var spänd då det stormade en del utanför ridhuset.
 
Red lektion hemma för tränare. Kul att få lite input och verktyg. Vi jobbade lite med att flytta bogarna och tempoväxling/takt. Han vill gärna rinna iväg lite.
Galoppfattningarna ok och den är go hans galopp men man drömmer om hur det ska bli när han är starkare och äldre :) !

Jag blir lite småfrustrerad då jag inte tycker jag hänger med koordinationsmässigt och så hade jag dressyrsadeln som inte ligger optimalt utan blir i framvikt och där är han ju själv så blir lite svårt.
Får hålla mig till hoppsadeln:D


Nåja..red ut i lördags och kunde ta med mig övningarna i skogen.
Det var dessutom ljuvligt väder:love:
Han är väldigt snäll att rida ut själv och det är jag glad för.
 
Elli har inte heller varit på topp i veckan. Förra veckan var hon kanon så här viss misstanke att det är brunst och kanske pälsfällning som spökar. Hon vill inte gå framåt helst alls och är väldigt vevig med huvudet och upplever henne som störd över nåt. Så jag börjar med enklaste lösningen och vilar henne 4 veckor. Om problemen består får jag väl åka in och utreda. Det är som inga nya grejer utan det är hennes sämre sidor som är ovanligt förstärkta. Hon har varit igång i sju veckor och har utvecklats rätt bra, så lite vila är nog inte fel.

Red sista passet på vår ena utebana som äntligen tinat fram. Avslutade med att skritta ut ensamma och vi mötte bil utan problem. Hoppas hon känns bra om en månad och att vi kan rida ut ensamma då så det blir ännu mer skogsridning!Visa bifogad fil 48699
Vila är ju alltid bra när de varit igång ett tag. Hoppas att det hjälper!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 919
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 584
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 381
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp