Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Det låter ju som brunstproblem. Jag har haft ett sto med mycket åsikter vid brunst så jag hade dragit en lättnadens suck om den bara stökar så där lite :D Eftersom jag haft de problemen så har jag mer än en gång tagit upp frågan med min tränare, hen har en teori om att de som har en tendens att bli stökiga behöver man i unga år tydligt säga ifrån till. Min som var rejält jobbig blev inriden som åttaåring och hade redan mycket åsikter om allt.

Det svåra är ju dock att veta helt säkert om det är brunst eller inte. Jag skriver dagbok efter varje ridpass så det tog inte så länge innan jag såg mönstret. Min brukade få vila under de värsta vårbrunsterna, lugnast för alla parter.
Tror inte på att starta bråk med hästarna. Om nån startar bråk med mig en riktig pms-dag och jag dessutom har nåt ont i kroppen då jäklar i hoppet är det krig😂. Hon är ju hormonstinn tonåring och tänker att lugn konsekvens är rätt väg. Nu har jag "lurat" henne till att göra som jag vill med hjälp från marken, så hon har inte fått "komma undan".

Har många gånger tänkt även i lite annan hantering att hon är urtypen av häst som kan ta över alldeles. Hon har väldigt stark personlighet och allt ska vara på hennes villkor. Naturligtvis måste hon lyda men i mycket måste jag vara smartare än henne för att ha henne "med" mig och inte mot mig. För blir vi ovänner på riktigt tror jag det blir omöjligt att jobba med henne.
 
Tror inte på att starta bråk med hästarna. Om nån startar bråk med mig en riktig pms-dag och jag dessutom har nåt ont i kroppen då jäklar i hoppet är det krig😂. Hon är ju hormonstinn tonåring och tänker att lugn konsekvens är rätt väg. Nu har jag "lurat" henne till att göra som jag vill med hjälp från marken, så hon har inte fått "komma undan".

Har många gånger tänkt även i lite annan hantering att hon är urtypen av häst som kan ta över alldeles. Hon har väldigt stark personlighet och allt ska vara på hennes villkor. Naturligtvis måste hon lyda men i mycket måste jag vara smartare än henne för att ha henne "med" mig och inte mot mig. För blir vi ovänner på riktigt tror jag det blir omöjligt att jobba med henne.
Det låter ju klokt. Man kan komma igenom problem på olika sätt. Dumt att pressa för hårt, vem vet vad de hittar på då..
 
Tror inte på att starta bråk med hästarna. Om nån startar bråk med mig en riktig pms-dag och jag dessutom har nåt ont i kroppen då jäklar i hoppet är det krig😂. Hon är ju hormonstinn tonåring och tänker att lugn konsekvens är rätt väg. Nu har jag "lurat" henne till att göra som jag vill med hjälp från marken, så hon har inte fått "komma undan".

Har många gånger tänkt även i lite annan hantering att hon är urtypen av häst som kan ta över alldeles. Hon har väldigt stark personlighet och allt ska vara på hennes villkor. Naturligtvis måste hon lyda men i mycket måste jag vara smartare än henne för att ha henne "med" mig och inte mot mig. För blir vi ovänner på riktigt tror jag det blir omöjligt att jobba med henne.
Låter som min Myran. Hon har humör så det räcker och blir över.

För ett tag sedan så kändes hon väldigt explosiv, pigg och ville bocka - då fick hon en kortare vila. Sen efter det var hon som vanligt så jag vet inte vad det var med henne. Men vilan gjorde nog henne gott i alla fall.
 
Ja jag har aldrig våldsridit igenom ett sådant brunsttillfälle, det vågar jag inte även om det skulle fungera. Däremot hoppar jag inte av och går hem utan försöker fundera ut något annat. Att rida någon slags sidvärtsrörelse kunde fungera rätt bra samt att ha sporrar att kunna ha ett jämnt tryck med i motsats till en ”klämmande” skänkel. Jag tänker att det är trist om jag tänkt tävla med min häst och måste planera allt utifrån brunst (det finns inte så många tävlingstillfällen här där jag bor) så jag försöker hellre ”rida igenom det” och hitta en strategi. Extra viktigt om det är en häst med åsikter eller stor personlig svär eller vad man vill kalla det, det kan ju bli farligt annars.

Strategierna kan förstås se olika ut. Själv vill jag ha några mycket strikta regler som alltid gäller alla hästar, då blir det enklare om jag till exempel är sjuk och min sambo behöver ordna med hästarna.

@Fiorano
 
Igår var Noella med på sin första paj&jump. Trots en hel del blåst så skötte hon sig jättebra. Det var lite läskigt inne på banan för det stod en reklambil i ena hörnet och den ville hon inte gå förbi först. Lite osäker vid första hindret på första rundan men sen var det inga problem.
Felfri i både 50 och 60 cm, så himla nöjd med henne.
Bara att ge henne långa tyglar efter och hon skrittar lugnt ut trots blåst, musik och stressade hästar. Hon är så cool.
Nu blir det lite lugnare för henne ett tag, ingen mer hoppning förutom löshoppning 25/4.
Ska försöka lägga in en film senare!
 
Igår var Noella med på sin första paj&jump. Trots en hel del blåst så skötte hon sig jättebra. Det var lite läskigt inne på banan för det stod en reklambil i ena hörnet och den ville hon inte gå förbi först. Lite osäker vid första hindret på första rundan men sen var det inga problem.
Felfri i både 50 och 60 cm, så himla nöjd med henne.
Bara att ge henne långa tyglar efter och hon skrittar lugnt ut trots blåst, musik och stressade hästar. Hon är så cool.
Nu blir det lite lugnare för henne ett tag, ingen mer hoppning förutom löshoppning 25/4.
Ska försöka lägga in en film senare!
Å vad duktiga ni är:heart! Så himla kul det lät med pay`n jump! Tyckte min var duktig som sprang över typ 40 cm idag på ridbanan, ha, ha..Idag i hoppsadel förvisso:D
 
@polly p jag är inte speciellt duktig, däremot ser jag till att Noella ska få de bästa förutsättningarna för att lära sig rätt. Därför har jag en tjej som hjälper mig att hoppa in henne och även ska tävla henne längre fram.
Jag själv kommer börja träna hoppning med henne i höst när hon har lärt sig bjudning med en säkrare ryttare.
Själv ska jag försöka ta mod till mig att våga starta någon pay & ride till hösten med henne. Men jag är ju inte någon tävlingsmänniska, så får se hur det går!😀
 
@polly p jag är inte speciellt duktig, däremot ser jag till att Noella ska få de bästa förutsättningarna för att lära sig rätt. Därför har jag en tjej som hjälper mig att hoppa in henne och även ska tävla henne längre fram.
Jag själv kommer börja träna hoppning med henne i höst när hon har lärt sig bjudning med en säkrare ryttare.
Själv ska jag försöka ta mod till mig att våga starta någon pay & ride till hösten med henne. Men jag är ju inte någon tävlingsmänniska, så får se hur det går!😀

Ok. Men tycker det är klokt som du gör med att ge hästen olika förutsättningar!
Jag var inte heller tävlingsmänniska när jag köpte min andra häst som föl och idag är 14 och är inte någon speciellt duktig ryttare men lite tävlingar har det blivit.:)
 
Fy, nu börjar jag bli orolig över Nasses hosta som inte släpper. Även den andra fyraåringen är lite hostig och snorig nu. Nasses började ju för ca sex veckor sedan. Hade liknande i fjol och då fick han en pencillinkur.
Var då en övre luftvägsinflammation orsakad av unghästvirus, vi tog prov mm.

Bollade med den veterinär som var ute förra veckan och fixade tänder samt vaccinerade och hon tyckte bara jag ska vänta ut hostan men vete katten..
Hon hade svårt att tro att provtagning efter så lång tid skulle visa något och menade att hosta kan hänga i länge men det känns inte riktigt bra..
Han är dock pigg och feberfri.
Stallmiljön god och dom är ute mycket.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro:(.
 
Ja jag har aldrig våldsridit igenom ett sådant brunsttillfälle, det vågar jag inte även om det skulle fungera. Däremot hoppar jag inte av och går hem utan försöker fundera ut något annat. Att rida någon slags sidvärtsrörelse kunde fungera rätt bra samt att ha sporrar att kunna ha ett jämnt tryck med i motsats till en ”klämmande” skänkel. Jag tänker att det är trist om jag tänkt tävla med min häst och måste planera allt utifrån brunst (det finns inte så många tävlingstillfällen här där jag bor) så jag försöker hellre ”rida igenom det” och hitta en strategi. Extra viktigt om det är en häst med åsikter eller stor personlig svär eller vad man vill kalla det, det kan ju bli farligt annars.

Strategierna kan förstås se olika ut. Själv vill jag ha några mycket strikta regler som alltid gäller alla hästar, då blir det enklare om jag till exempel är sjuk och min sambo behöver ordna med hästarna.

@Fiorano
Jo då här finns det strikta regler. Skulle heller aldrig hoppa av utan att ha fått igenom det jag ville, såvida det inte blir farligt. Men det gäller att välja sina strider och att ligga steget före hästen. I detta fallet gör jag det genom att ge hästen återhämtning och så får jag ta det därifrån sen. Med mognad och mer skolning tror jag inte tävling under brunst kommer vara ett problem.
 
Fy, nu börjar jag bli orolig över Nasses hosta som inte släpper. Även den andra fyraåringen är lite hostig och snorig nu. Nasses började ju för ca sex veckor sedan. Hade liknande i fjol och då fick han en pencillinkur.
Var då en övre luftvägsinflammation orsakad av unghästvirus, vi tog prov mm.

Bollade med den veterinär som var ute förra veckan och fixade tänder samt vaccinerade och hon tyckte bara jag ska vänta ut hostan men vete katten..
Hon hade svårt att tro att provtagning efter så lång tid skulle visa något och menade att hosta kan hänga i länge men det känns inte riktigt bra..
Han är dock pigg och feberfri.
Stallmiljön god och dom är ute mycket.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro:(.
Min connemara hade jag problem med vareviga vår. Snor och hosta som vägrade ge sig. Aldrig feber och det enda som påvisades var nicoletellabakterier, som är en del av normalfloran men kan orsaka hosta. Förra året testade jag att ge antihistaminer, cetirizin. Det funkade! Så pollenallergi var boven! Kan vara samma med din kanske.
 
Min connemara hade jag problem med vareviga vår. Snor och hosta som vägrade ge sig. Aldrig feber och det enda som påvisades var nicoletellabakterier, som är en del av normalfloran men kan orsaka hosta. Förra året testade jag att ge antihistaminer, cetirizin. Det funkade! Så pollenallergi var boven! Kan vara samma med din kanske.
Ja jag har förstått det av tidigare trådar och tänkte ev pm:a så tack för input :),
Jag tror ju heller inte det är något som smittar idag men vill inte åka något på träning mm. Skulle ju vilja ha svar på vad det är och ev. Behandling. Är bara lite små långt drygt till vettig station..
 
Red igår igen, samma tendenser som i söndags dvs att hon blir istadig så fort jag lägger på skänkeln. Igår var hon dock alls lika uppstressad och hon försökte inte resa sig på samma sätt. Tyckte vi kunde rida igenom det och mot slutet svarade hon fint för skänkel.
Jag försöker jobba igenom det här nu utan att rida med spö. Vill helst inte bli beroende av spö med henne och min kompis/tränare har en bra strategi som verkar funka.

Nu tar vi en dag med longering och en vilodag, får se hur det känns på torsdag igen.

En bra sak med att vi fick jobba med de här dumheterna är att jag (ironiskt nog?) nu känner mig ännu tryggare på henne. Tror det är för att jag lär känna henne mer även i henne dåliga sidor sas, hur hon beter sig och hur jag kan agera i olika situationer. Jag är normalt sett inte särskilt rädd av mig men med unghästar kan allt kännas lite oberäkneligt 😆
 
Fy, nu börjar jag bli orolig över Nasses hosta som inte släpper. Även den andra fyraåringen är lite hostig och snorig nu. Nasses började ju för ca sex veckor sedan. Hade liknande i fjol och då fick han en pencillinkur.
Var då en övre luftvägsinflammation orsakad av unghästvirus, vi tog prov mm.

Bollade med den veterinär som var ute förra veckan och fixade tänder samt vaccinerade och hon tyckte bara jag ska vänta ut hostan men vete katten..
Hon hade svårt att tro att provtagning efter så lång tid skulle visa något och menade att hosta kan hänga i länge men det känns inte riktigt bra..
Han är dock pigg och feberfri.
Stallmiljön god och dom är ute mycket.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro:(.

Jag har en häst som varje år i maj fått hosta från att den var åtta år fram till den var fjorton år. Förra året blev den ingen hosta. Jag väntar med spänning O_o på om det blir hosta i år. Jag har bollat detta med flera veterinärer och till sist har vi landat i att så länge det bara är det här och inte blir mer så gör vi inget mer. Den torrhostar typ en gång om dagen så att jag lägger märke till det. Lösdrift dygnet runt. Förmodligen har den någon slags allergi som @Fiorano s häst. Jag har uppfattat av veterinärerna att det inte är ett helt okänt fenomen. Kanske samma för din häst?
 
Igår så var jag och Pärlan iväg på terrängträning för första gången :love:

Funderade lite på innan om jag tagit mig vatten över huvudet, insåg i helgen att vi knappt hoppat högre än sockerbits-kryss, så i lördags satte jag upp och hoppade i alla fall ett par språng på "stående sockerbit" :laugh:

Har heller aldrig åkt iväg och ridit henne borta förut så visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Men tänkte att några små stockar borde vi ju kunna ta oss över, bra miljöträning om inte annat.

Men det gick så mycket bättre än jag hade kunnat hoppas på! Det blev perfekt upplägg på träningen som byggde upp självförtroendet efter hand och vi avslutade med att hoppa en liten bana med 80-hinder. Hade skrittat fram och visat de lite tittigare hinderna först men annars var hinderna helt "nya" och hon hoppade utan minsta tvekan.

Det enda hon var lite mer skeptisk till var vattnet, där fick vi ha ledhjälp i första gången och hon fortsatte stå emot lite även när vi varit igenom några gånger. Så i slutet på sista banan skulle vi hoppa ett litet hinder och sedan galoppera nerför slänten och i vattnet, men jag var så koncentrerad på att rama in henne till hindret att när hon väl hoppat blev jag lite för avslappnad, hon bromsade till lite innan vattnet, jag tappade balansen, hon smet åt sidan och jag landade i grusen och skrapade knäna (helt nya ridbyxor hade jag också som gick sönder :arghh: ). Men jag hoppade upp igen och travade igenom vattnet och hoppade det sista hindret som var en stock på en liten kulle efter vattnet. Vi gjorde inte om att hoppa hindret direkt innan vattnet igen dock, tränaren sa efteråt att det kanske var lite väl svårt. Men nu när jag har sett filmen efteråt så var det egentligen inte alls mycket hon gjorde, hade jag bara tänkt lite mer "säkerhetssits" över lilla hindret så hade det nog inte varit några problem. Men jag har ju inte heller ridit någon terräng på över 4 år så får väl skylla på att jag var lite ringrostig :o .

Har klippt ihop film på hela träningen som håller på att laddas upp, men den har kommit drygt halvvägs på två timmar nu så dröjer nog lite innan den är klar. :angel:
Men sista rundan (inklusive avfallningen) finns på min instagram iaf:

 
@Gabby_Ossi vilken fantastisk häst du har!❤
Hoppar ju allt lekande lätt, och ser ut att ha bra teknik!😀
Verkligen jättefin terrängbana också, var är det någonstans?
 
Ser superfint ut @Gabby_Ossi . Som en skolfilm för inhoppning terräng med unghäst, lugnt, mjukt och metodiskt :heart ! Å så är din häst så vacker, är grymt förtjust i gula hästar..
 
Jag har bokat tid på klinik på torsdag. Tycker det är bättre att kolla upp igen. Hostar lite för ofta och är mer slemhosta även om han inte låter något vid ridning förutom när han hostar då..
Men för mycket och har hållt i för länge så nu känns det som jag vill kolla upp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 853
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 501
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 887
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp