Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bokat tid på klinik på torsdag. Tycker det är bättre att kolla upp igen. Hostar lite för ofta och är mer slemhosta även om han inte låter något vid ridning förutom när han hostar då..
Men för mycket och har hållt i för länge så nu känns det som jag vill kolla upp.
Om du behöver slemlösande be dom skriva ut acetylcystein som humanprep. Är brustabletter du löser upp och sprutar in i munnen. Kostar nära ingenting. Motsvarande till häst kostar runt 6-700:-.
 
@Gabby_Ossi vilken fantastisk häst du har!❤
Hoppar ju allt lekande lätt, och ser ut att ha bra teknik!😀
Verkligen jättefin terrängbana också, var är det någonstans?

Tack! Hon hoppar ju inte som de "riktiga" hopphästarna med massa rygg och skickar upp bakbenen, men det gör inte mig så mycket för de sprången är så svåra att följa med i :p Sen vet man ju aldrig hur tekniken utvecklas när det blir lite större hinder.

Det är Velanders bana på Revingehed, utanför Flyinge. Jättebra träningsbana med alla hinder samlade och bra introduktionshinder!
 
Om du behöver slemlösande be dom skriva ut acetylcystein som humanprep. Är brustabletter du löser upp och sprutar in i munnen. Kostar nära ingenting. Motsvarande till häst kostar runt 6-700:-.
X Det ska jag tänka på. Är uska i åldreomsirgen så vet precis vilka det är. Tack för tips:)
 
Även min lille fölis har varit i terrängen för första gången. Hade eg bara tänkt gå runt och introducera lite hinder från marken men han var så positiv att jag hoppade upp. Väl uppe så gick allt så lätt att jag knappt trodde det var sant. Hoppade grav, stockar, lådor, nedhopp och gick ner i vattnet. Är så sjukt nöjd och stolt att jag nog kollat på den här lilla snutten fem miljarder gånger:D

Fölis
 
Vad kul det verkar att rida i terräng så som ni gör @Ottisen och @Gabby_Ossi!
Grannen ska ha öppen bana på terränghinder inomhus i helgen och man blir lite sugen efter ha sett era filmer! ;) Kommer nog gå ner och kika lite!
De ska bygga upp en terrängbana utomhus under vår/sommar så då har man ju möjlighet och testa om man vill.
Nu har ju inte jag hoppat min häst så mycket själv än, bara nedblåsta träd i skogen, så kommer vänta till efter sommaren att träna med henne.
Jag själv är lite rädd för hoppning, samtidigt som jag tycker det är jätteroligt. Min förra häst kunde ena minuten ladda mot hindret och hoppa som bara den, nästa gång funkade ingenting, vilket gjorde mig osäker.
Noella har ju hitintills inte visat några tendenser till att bli osäker med hinder så hoppas att det fortsätter så.
 
Vad modiga ni är som hoppar terräng! Det ser roligt ut så här vid sidan om :)

Min träning har går i stå, igen. Det har snöat 20-30cm de senaste dagarna och nu började det igen. Blötsnö med vatten-is-snösörja under är inget man vill gå på. Även den äldre hästen ogillar det och den brukar bara gå på som en pansarvagn oavsett underlag. Nå igår longerade jag i skritt och lyckades tajma det fint med att det körde förbi ett par timmerbilar, vi har inte så mycket trafik här i skogen så man får ta alla chanser till att vänja hästarna :D Det var massaved och annat från vår egen skog så jag tänkte ”där rullar mitt ridhus”, allvarligt talat så känns det som att ett eget ridhus snart är nödvändigt med de här dåliga vintrarna vi fått på senare år. Måste bara fundera ut hur jag ska ordna finanserna...
 
Vad kul det verkar att rida i terräng så som ni gör @Ottisen och @Gabby_Ossi!
Grannen ska ha öppen bana på terränghinder inomhus i helgen och man blir lite sugen efter ha sett era filmer! ;) Kommer nog gå ner och kika lite!
De ska bygga upp en terrängbana utomhus under vår/sommar så då har man ju möjlighet och testa om man vill.
Nu har ju inte jag hoppat min häst så mycket själv än, bara nedblåsta träd i skogen, så kommer vänta till efter sommaren att träna med henne.
Jag själv är lite rädd för hoppning, samtidigt som jag tycker det är jätteroligt. Min förra häst kunde ena minuten ladda mot hindret och hoppa som bara den, nästa gång funkade ingenting, vilket gjorde mig osäker.
Noella har ju hitintills inte visat några tendenser till att bli osäker med hinder så hoppas att det fortsätter så.
Vet allt om att vara nervös mot hinder! Men börjar man smått så chansar man inte, jag kommer inte våga hoppa högt på många år, kanske aldrig. Men det är roligt i terrängen, blir att man inte trixar lika mkt tycker jag. Banhoppning är mkt värre!
 
Vad modiga ni är som hoppar terräng! Det ser roligt ut så här vid sidan om :)

Min träning har går i stå, igen. Det har snöat 20-30cm de senaste dagarna och nu började det igen. Blötsnö med vatten-is-snösörja under är inget man vill gå på. Även den äldre hästen ogillar det och den brukar bara gå på som en pansarvagn oavsett underlag. Nå igår longerade jag i skritt och lyckades tajma det fint med att det körde förbi ett par timmerbilar, vi har inte så mycket trafik här i skogen så man får ta alla chanser till att vänja hästarna :D Det var massaved och annat från vår egen skog så jag tänkte ”där rullar mitt ridhus”, allvarligt talat så känns det som att ett eget ridhus snart är nödvändigt med de här dåliga vintrarna vi fått på senare år. Måste bara fundera ut hur jag ska ordna finanserna...
Har du räknat ngt på det, hur mkt tror du det skulle landa på? Är också så sugen på att bygga ridhus. var så lyxigt här i vinter, man kunde rida på ridbanan nästan hela tiden. Så mkt tid man sparar på att slippa traila till ridhus.
 
Har du räknat ngt på det, hur mkt tror du det skulle landa på? Är också så sugen på att bygga ridhus. var så lyxigt här i vinter, man kunde rida på ridbanan nästan hela tiden. Så mkt tid man sparar på att slippa traila till ridhus.

Vi har inte räknat särskilt noga. Har en hel del maskiner att använda samt virke och såg. Det är takstolarna som är det knepiga. Vi kommer dock troligtvis att titta noggrannare på det längre fram.

Ett normalt år har vi snö och fin ridbana hela tiden men nu med den globala uppvärmningen går vi mer mot is vilket funkar dåligt med barfotahästar (inte så bra med skodda heller om det blir ojämn is). Jokkmokk har ju redan nått två graders uppvärmning så vi är nog också nära :nailbiting:
 
Hur mycket tränar ni era hästar nu? Tycker det är svårt att veta hur mycket man kan jobba med dem.
Man får höra så mycket olika träningsupplägg av unghästar så blir svårt att sålla ibland.
Jag vill ju inte pressa henne för mycket, men vill ju samtidigt utveckla henne!
Här blir det ridning/annat jobb 3 dagar ena veckan och 4 den andra. Jobbas ibland ett par dagar i rad och får fler dagar sammanhängande vila.
Blir mest riden i skogen, 1 dag/ vecka på bana. Min dressyrtränare tycker jag ska lägga till en dag till på banan.
Träningen är 30 min med skrittpauser, rider ungefär lika när jag rider själv.
Vad tror ni? Ska jag lägga till ett träningspass på banan?🤔
 
Hur mycket tränar ni era hästar nu? Tycker det är svårt att veta hur mycket man kan jobba med dem.
Man får höra så mycket olika träningsupplägg av unghästar så blir svårt att sålla ibland.
Jag vill ju inte pressa henne för mycket, men vill ju samtidigt utveckla henne!
Här blir det ridning/annat jobb 3 dagar ena veckan och 4 den andra. Jobbas ibland ett par dagar i rad och får fler dagar sammanhängande vila.
Blir mest riden i skogen, 1 dag/ vecka på bana. Min dressyrtränare tycker jag ska lägga till en dag till på banan.
Träningen är 30 min med skrittpauser, rider ungefär lika när jag rider själv.
Vad tror ni? Ska jag lägga till ett träningspass på banan?🤔
Nelly går ca 4 dagar per vecka. Mest ridning på bana, de flesta dagar i ridhuset men ibland iVarierar med lite longering/tömkörning och nu ska jag försöka få in lösgalopp och löshoppning. Har som ambition att rida lektion en gång i veckan, kan bli mer om vi stöter på problem och behöver extra hjälp.

Jag har ju inte kommit igång med att rida ut än, hon har ju varit galen av överskottsenergi efter lång skadeperiod, nu är hon lugn men jag vågar inte bara ge mig ut. Behöver ha (rätt) sällskap osv så det kräver viss planering..

Jag vill hålla igång Nelly ordentligt nu med arbete 4 dagar per vecka för jag vill se att hon håller och inte blir halt igen. Men jag tycker hon orkar bra! Lägger in några dagars sammanhängande vila då och då. Ibland går hon mer varannan dag, det varierar.

Har lite dålig koll på klockan när jag rider, men vi är nog ofta i ridhuset totalt 45 min inklusive framskrittning, avskrittning, eventuellt rasta på lina innan uppsittning och så ridpass med skrittpaus lite då och då.

Hon går egentligen lite mer enformigt än vad som är optimalt, framförallt lite för mycket på samma underlag och för lite uteritter. Men det får vara så nu, det är ändå en begränsad period innan vi övat på uteritter under säkra former. Promenerar ut med henne ibland på vilodagarna.
 
Hur mycket tränar ni era hästar nu? Tycker det är svårt att veta hur mycket man kan jobba med dem.
Man får höra så mycket olika träningsupplägg av unghästar så blir svårt att sålla ibland.
Jag vill ju inte pressa henne för mycket, men vill ju samtidigt utveckla henne!
Här blir det ridning/annat jobb 3 dagar ena veckan och 4 den andra. Jobbas ibland ett par dagar i rad och får fler dagar sammanhängande vila.
Blir mest riden i skogen, 1 dag/ vecka på bana. Min dressyrtränare tycker jag ska lägga till en dag till på banan.
Träningen är 30 min med skrittpauser, rider ungefär lika när jag rider själv.
Vad tror ni? Ska jag lägga till ett träningspass på banan?🤔
Jag hittade ett väldigt bra flyt med fyra-fem dagars aktivitet per vecka. Då var oftast bara tre dagar uppsuttet och de andra passen var som handhäst, på töm, löshoppning.
 
Vi jobbar på med det här istadiga beteendet. Tredje passet igår, hon tjurade initialt men vi jobbade på enligt instruktion från tränaren och efter ett tag började det lossna. Har varit mindre och mildare beteende för varje gång så det går åt rätt håll. Extra skönt också att jag kunde lösa det på egen hand igår utan att tränaren var med!

När vi väl kommer igång så känns hon fin! Just nu rider vi dock mest runt med lite halvlånga tyglar i full fart (när hon väl kommer igång) så inte särskilt dressyrigt 😆
 
Jag har noll motivation och tycker dagarna går sjukt långsamt. Fager går i sin sjukhage och blir mer och mer rastlös. Ska ta honom på lina imorgon en kortis, är han ohalt blir det promenader för hand nästa. Är han fortfarande ofräsch blir det återbesök.
 
Jag har noll motivation och tycker dagarna går sjukt långsamt. Fager går i sin sjukhage och blir mer och mer rastlös. Ska ta honom på lina imorgon en kortis, är han ohalt blir det promenader för hand nästa. Är han fortfarande ofräsch blir det återbesök.
Håller tummarna för er!
 
@Novalisa Jag rider Fager ca 4 dagar i veckan när han är igång. Försöker få till 2 pass ute i skogen och 2 på bana men i vinter har det blivit lite för mkt ridhus egentligen men det har verkligen inte gått att rida ut pga is.

Jag jobbar honom inte så mkt från marken eftersom han verkligen inte tycker det är kul. FÖrsöker variera arbetet istället med bommar/små hinder osv. Har också fördelen (även om det är en nackdel när det är halt) att stallet ligger i botten av ett "berg" så all uteritt innebär mkt kuperat och klättring.
 
Även min lille fölis har varit i terrängen för första gången. Hade eg bara tänkt gå runt och introducera lite hinder från marken men han var så positiv att jag hoppade upp. Väl uppe så gick allt så lätt att jag knappt trodde det var sant. Hoppade grav, stockar, lådor, nedhopp och gick ner i vattnet. Är så sjukt nöjd och stolt att jag nog kollat på den här lilla snutten fem miljarder gånger:D

Fölis

Vad fin! Känner igen det där, har också tittat på min film eeh, ganska många gånger. Ibland stänger jag av innan avravlingen dock :angel:
 
Jag har noll motivation och tycker dagarna går sjukt långsamt. Fager går i sin sjukhage och blir mer och mer rastlös. Ska ta honom på lina imorgon en kortis, är han ohalt blir det promenader för hand nästa. Är han fortfarande ofräsch blir det återbesök.

Jag känner med dig, jag har samma läge fastän hästen är ridbar. Det finns ingenstans att rida. Att ensam börja rida ut känner jag inte att jag klarar av, skulle iaf behöva longera/markjobba ordentligt innan men det går ju inte heller. Så tråkig vår det här är, förra året hade jag barmark på banan för en vecka sedan. Hoppas hästen blir fräsch!

Nu ska jag skrapa min ridbana, igen :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 853
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 493
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 879
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp