Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ah okej ja då är ju de uteslutet då helt enkelt. Så jobbigt för er!
Hoppas vilan gör att det antingen bara läker ut eller att ni kan hitta det verkliga problemet!

Att hon inte reagerar på böjning indikerar ju ändå att det sitter i hoven lixom speciellt eftersom hon är så pass halt i trav som det verkar på din beskrivning. Är dem säkra de satte bedövningen korrekt? :) Misstro verkligen inte din veterinär försöker bara hitta felkällor till att det kan vara typ en hovböld ändå :)

Håller tummarna!
Ja precis, veterinären trodde ju också på hovled/något i hoven först. De kollade känseln och bedövningen hade tagit. Inga reaktioner på visitertången heller (innan bedövning såklart).
Det kan ju också sitta högre upp antar jag, kanske på något ställe där det är svårt att provocera fram en reaktion..
 
Vi har tränat ikväll och jag är så nöjd med min lilla häst😍! Är kanon med tränare som bara kommer vsr 6-8 vecka, då hinner det vi jobbat på synas😁. Helt otroligt vilken skillnad det är sen första träningen i somras!
20201010_231054.jpg
 
Och jag har äntligen tagit hem min fina PRE (som fick stå kvar en månad hos uppfödaren för att vi skulle lära känna varann). Nu har vi en hel ny värld att upptäcka. (Vi har _väldigt_ långt kvar till att åka på tävling, men det är ok; vi tar saker i vår takt. Idag ska vi upptäcka ridbanan. )
 
Jag har sålt min Nasse men börjar nästan ångra. :grin:
Har ju inte hittat klicket men det är en otroligt härlig häst!
Nya ägaren är jätte duktig och har tävlat högre klasser. Han kommer få ett kanon hem. Om allt går vägen på onsdag med besiktning vill säga..
Känns sorgligt på ett sätt men vi får se vad framtiden har att erbjuda.

Väldigt oredigerad instafilm från igår i riiktigt skitväder. Men han bjöd på ett härligt åk om än lite vingligt och ofokuserat från pilotens sida..
 
Jag har sålt min Nasse men börjar nästan ångra. :grin:
Har ju inte hittat klicket men det är en otroligt härlig häst!
Nya ägaren är jätte duktig och har tävlat högre klasser. Han kommer få ett kanon hem. Om allt går vägen på onsdag med besiktning vill säga..
Känns sorgligt på ett sätt men vi får se vad framtiden har att erbjuda.

Väldigt oredigerad instafilm från igår i riiktigt skitväder. Men han bjöd på ett härligt åk om än lite vingligt och ofokuserat från pilotens sida..
Tråkigt! Ska du leta ny häst nu då om allt går som det ska?😊
 
Min lilla skrutthäst tar än så länge den här stilla perioden med ro. Jag vet ju hur jobbig hon blev i vintras men då vilade hon ju väldigt länge och stod flera månader i egen hage.
Hon tycker sjukhagen är tråkig men hon har kompisar omkring så håller sig ändå lugn. Jag tar dock in henne tidigt om jag har möjlighet, tycker inte att hon behöver riktigt lika långa dagar i sjukhage som i vanliga fall när hon går i stor och stimulerande hage med kompisar.

Vi promenerar lite och gosar mycket. Märks att hon inte får sitt sociala behov tillgodosett för hon är extremt gosig med mig nu :D
 
Vi har tränat ikväll och jag är så nöjd med min lilla häst😍! Är kanon med tränare som bara kommer vsr 6-8 vecka, då hinner det vi jobbat på synas😁. Helt otroligt vilken skillnad det är sen första träningen i somras!Visa bifogad fil 58465
Det är en sån grej som är extra roligt med unghästar. Utvecklingen går verkligen jättesnabbt!
Jag tycker ibland det känns som att man utvecklas i rekordfart sålänge man får chans att rida regelbundet.

Rider du bara för den här tränaren eller har du hjälp till vardags av någon annan?
Jag rider för en kompis, hade precis kommit igång regelbundet varje vecka nu innan hon blev skadad. Det har verkligen varit guld och känns som att vi tagit oss jättelångt på de tre veckorna!
 
Tråkigt! Ska du leta ny häst nu då om allt går som det ska?😊
Ja det är tanken. Han var ju lite min framtida vision men på hela tiden har jag inte varit riktigt med känslomässigt. Gillar ju honom men det är något som ändå inte klickat riktigt. Å supersnäll är han..
 
Det är en sån grej som är extra roligt med unghästar. Utvecklingen går verkligen jättesnabbt!
Jag tycker ibland det känns som att man utvecklas i rekordfart sålänge man får chans att rida regelbundet.

Rider du bara för den här tränaren eller har du hjälp till vardags av någon annan?
Jag rider för en kompis, hade precis kommit igång regelbundet varje vecka nu innan hon blev skadad. Det har verkligen varit guld och känns som att vi tagit oss jättelångt på de tre veckorna!

Ja just den snabba utvecklingen är det roligaste med unghäst! Det klickade i riktigt i somras för Elli och sen dess går det verkligen framåt för varje pass.

Rider mest för den här tränaren och hon kommer typ var 6-8 vecka. Har en vän jag rider mycket med som jag kan ta lite hjälp av ibland, annars rider jag mest själv. Har ju varit med en träning för Bo Jenå också. Är ganska trygg i min ridning och fördelen med att tränaren kommer med visst mellanrum är att jag har tid på mig att jobba vidare i lugn och ro. Och så kan vi ändå visa framstegen och komma vidare på träningen.

Utveckling you say😁
IMG_20201011_192507_998.jpg
 
Ja det är tanken. Han var ju lite min framtida vision men på hela tiden har jag inte varit riktigt med känslomässigt. Gillar ju honom men det är något som ändå inte klickat riktigt. Å supersnäll är han..
Det ska ju kännas bra! Du har ju nämnt flera gånger att du är osäker så det var säkert rätt beslut. Hoppas du hittar en ny pärla som du klickar bättre med känslomässigt!
 
En stallkompis fotade Nelly när hon stod och chillade i sin sjukhage. Hon är verkligen inte fotogenisk i hage (någonsin, ser oftast ut som ett riktigt slött ök 😆🤣) men alltid gullig😍

A98C9D95-09D0-4DE5-AE69-5F2176C6BA4C.jpeg


Hon hanterar sjukhagen väldigt bra hittills. Lugn och ser ut att finna i sig i hela situationen. Hon har kompisar på andra sidan staketet som hon kan prata med och ser många hästar omkring 👍

Promenaderna har varit lugna, fram tills igår. Blåste en del och plötsligt var hon som en tickande bomb 💣😅
Får se om det var en engångsgrej eller om överskottsenergin börjar bli påtaglig. Jag är dock redo, har ett recept på plegicil gel som ligger och väntar vid behov. Vis av erfarenheten från förra konvalescentperioden🙈
 
Elli förvandlades till lite av ett monster i veckan. Hon vilade i måndags efter träningen och i tisdags var vi ute på en väldigt spänd uteritt där jag fick sitta av igen för att få med henne förbi ett "farligt" ställe. På onsdagen red jag i ridhuset och hon var spänd, pigg och reaktiv. Fick lite tvångtendens i första galoppen, men höll i handtaget och sparkade på. Till andra galoppen kom en person in i ridhuset precis bakom oss, Elli blev rädd, stack och tvångade så jag åkte i backen med huvudet före.

Red tack och lov inte ensam så en vän ringde ambulans som fick komma och hämta mig. Summa summarum två otäcka dygn på sjukhuset och ett antal röntgen senare så har jag fått åka hem med nackkrage och tre frakturer I nacken.

Så Elli kommer få gå och skrota i en hage i tre-fyra månader innan jag är i skick att få rida igen. Vet ärligt talat inte om jag kommer våga rida henne heller, men det är väl ett senare problem.

Var rädda om er och använd hjälm!!
 
@Fiorano fy vad otäckt, hoppas du kryar på dig snabbt!❤

Noella har varit iväg på tävling idag, LB2.
På framridningen fick hon världens ryck, brallade iväg över hela ridbanan och var tur att ryttaren satt kvar. Noella har ALDRIG brallat innan!😱 Får hoppas på överskottsenergi!
Sen skötte hon sig i alla fall men tappade lite av energin när hon kom in i ridhuset.
Men är jättenöjda med henne, 64,5% och blev 9 av 28. Så stolt över min lilla häst!😃
 
Elli förvandlades till lite av ett monster i veckan. Hon vilade i måndags efter träningen och i tisdags var vi ute på en väldigt spänd uteritt där jag fick sitta av igen för att få med henne förbi ett "farligt" ställe. På onsdagen red jag i ridhuset och hon var spänd, pigg och reaktiv. Fick lite tvångtendens i första galoppen, men höll i handtaget och sparkade på. Till andra galoppen kom en person in i ridhuset precis bakom oss, Elli blev rädd, stack och tvångade så jag åkte i backen med huvudet före.

Red tack och lov inte ensam så en vän ringde ambulans som fick komma och hämta mig. Summa summarum två otäcka dygn på sjukhuset och ett antal röntgen senare så har jag fått åka hem med nackkrage och tre frakturer I nacken.

Så Elli kommer få gå och skrota i en hage i tre-fyra månader innan jag är i skick att få rida igen. Vet ärligt talat inte om jag kommer våga rida henne heller, men det är väl ett senare problem.

Var rädda om er och använd hjälm!!
Så svårt att föreställa sig att en sån olycka ens skulle hända.. Verkligen otäckt!
 
Kollade Nelly nu i slutet av veckan och hon är väldigt mycket bättre! Nu står hon fortfarande på metacam men på veterinärens order kollade jag henne en dag när hon fått metacam några timmar innan och en gång när det gått ett dygn sedan senaste dos.
Hon är fortfarande halt men eftersom det blivit så väldigt mycket bättre bara på en vecka så har jag gott hopp framåt👍

Har skickat filmer till veterinären. Tänker att vi fortsätter som nu med sjukhage och skrittpromenader, sen kollar jag henne igen till nästa helg då hon varit utan metacam ett tag (sista dosen idag). Om nu inte veterinären tycker annorlunda såklart.
Har också upptäckt att hon är stram i en muskel i vänster bog, det har också blivit som lite ”knölar” långt ner på bogen. Vet inte om det kan vara vätska som sjunker nedåt kanske från någon svullnad som inte synts tidigare..

F9F3C26C-3AB0-47A9-AF2A-8495A60AC57A.png
 
Nu har Geisli fått skor på alla hovarna, han var väldigt okomplicerad att sko. Jag tror att han rör sig lite bättre men gissar att det kommer succesivt. Så nu kan vi rida ut lite överallt :)

I ridningen går det framåt, men det är jobbigt att sväng i trav. Tyvärr finns det fyra hörn i paddocken och det är lämpligt att svänga vid varje. Men vi tränar på det, han orkar ju inte riktigt heller :)
 
Nu har Geisli fått skor på alla hovarna, han var väldigt okomplicerad att sko. Jag tror att han rör sig lite bättre men gissar att det kommer succesivt. Så nu kan vi rida ut lite överallt :)

I ridningen går det framåt, men det är jobbigt att sväng i trav. Tyvärr finns det fyra hörn i paddocken och det är lämpligt att svänga vid varje. Men vi tränar på det, han orkar ju inte riktigt heller :)
Så skönt för honom med skor! :)

Jag tycker styrningen tog ganska lång tid, men plötsligt så bara funkade det. Jag minns i ett betydligt tidigare skede då jag var lite nervös om det var fler som red samtidigt, orolig att vi skulle krocka om jag inte kunde styra :D
Nu går sån vardaglig styrning utan problem och vi kan till och med styra med lite precision och i mer snäva svängar. Kämpa på så kommer det snart :)
 
Nasse visade hälta vid böjprov så vila och ny besiktning på fredag.
Jag ser ingen hälta men ska ev longera lite idag.
Troligen nån liten vrickning men man blir
ju nojjig. Speciellt som man känner sig lite vacklig så nästintill boomprof och trevlig han är.
Blir ju bara mer känslomässigt utdraget såhär tyvärr men vi får se vad som händer på fredag.
Igår var dom busiga när alla fyra gick i lilla gästhagen som ligger närmre insläpp.
Hör konstiga ljud när jag är inne och inser att det är galloperande hästar.
Alla drog iväg ut genom hagen och genom grannens trädgård.
Gick lätt iof och fånga dom, jag min man och inackorderingen men roligare kan man ha än jaga efter hästar en lördag kväll :angel: !
Fast tur man inte är helt ensam i sådana lägen..
Inte ser han halt ut idag efter sitt äventyr.
 
På onsdag åker Elli på kollo några mil bort. Känns rätt skönt att det inte blev hela vägen ner till uppfödaren utan nu kan jag åka och hälsa på henne en dag i veckan iaf! Min vän red henne igår och då var hon tillbaka till sitt vanliga jag. Det gjorde mig så glad och jag ser fram mot våren och att jag får rida henne igen💖
IMG_20201018_104140_122.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 883
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 548
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 353
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp