Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red lektion igår igen. Känns bra att vara igång med träning en gång i veckan, tycker vi utvecklas snabbt framåt med hjälp av övningarna från lektionerna och såklart tränarens kommentarer.

Nelly tyckte det var rätt kämpigt igår. Nu när hon går fram ordentligt försöker jag jobba med hennes oliksidighet. Försöka böja sig åt vänster var en plåga😆
Jag sitter också och stöttar upp henne hela tiden. När hon blir lite tung framtill fastnar jag lätt i att hålla upp henne osv. Måste bättra mig med halvhalterna, dels försöka att faktiskt få igenom dem så hon inte bara plöjer på som en bulldozer och såklart att sen släppa och låta henne hitta sin egen balans. Nu vill hon ta stöd i handen med låg nacke för att balansera sig..

Superkul att komma framåt!
 
Vad grymma ni är @Mirtai och @Fiorano där ute på tävlingsbanorna! :love:

Vi kämpar på hemma men tänkte kanske försöka åka och rida någon annanstans för första gången inom en snar framtid, ska bara lastträna lite hemma först :)

202009290927140773.jpg



I morgon kommer dressyrtränaren tillbaka, hoppas omgivningarna är lite lugnare då så kanske vi kan komma lite mer till ridning :)

Vi får rida på ängarna runt stallet nu när dem slagit sista höt så nu konditionstränar vi lite också, vilket verkligen behövs
1601372221769.png


202009290916202728.jpg


Fårskräcken är nu dessutom botad :up: Korna tar vi nästa år....

202009290939370738.jpg
 
Idag har Geisli fått testa på att åka bort och bli riden, vi åkte till en travbana som har både paddock och ovalbana för islandshästar. Spännande och roligt tyckte han, han har ju bara åkt till veterinären innan så detta var helt nytt. Vi höll oss till paddocken som var inhägnad och skrittade ett varv på travbanan.

Han var spänd först men gjorde inget, är ju förståeligt att han var spänd. Men sedan slappnade han av hyfsat och vi kunde trava lite, iaf mot grinden.
Han uppförde sig riktigt bra tycker jag, och nu ska han få vila några dagar för att smälta alla intryck. Han har även börjat få kraftfoder, han är lite tunn och väldigt omusklad. :)
 
Vi har tagit det lugnt i veckan och bara huserat i skogen. Eller ja lugnt och lugnt, Elli började med sitt första trots och höll på att vända och tramsa. Ena dagen fick jag faktiskt sitta av för jag gillar inte när det lättar fram.. Släpade med henne upp i skogen och där var det inga problem att rida på. I fredags skrittade vi ut med sällskap och Elli var så brunstig att hon helst ville gå ovanpå den andra hästen🙄. Tur att brunsten kom nu och inte nästa helg när det är träning igen.
IMG_20201001_171112_412.jpg
 
Vi gjorde årets sista start igår. Ännu en LB:2 och trots att han var spänd och rädd för staket och annat så red vi ihop 66.8% och fick en röd rosett.

dagen innan var han ett riktigt as, skulle åka till mitt gamla stall och träna (där som tävlingen var) och han skulle bara inte vara uppe på ridbanan. Sprang ut från banan och ner till stallet en gång och så fick jag inte upp honom dit igen. Han reser sig och vänder i luften... ledde upp honom och satt upp. Så fort jag vände mot utgången stack han ditåt, men eftersom jag stängt kom vi inte ut. Istället reste han sigrakt upp två gånger, trodde nästan Han skulle få frambenen över staketet. Slutade med att tränaren fick ha oss på lina så jag kunde rida.Var så jäkla läskigt när han reser sig och exploderar samtidigt. Han har ju haft de där tendenserna innan men den här gången var han inte kontaktbar. Hoppas det är en kort trotsperiod...
 
Vi gjorde årets sista start igår. Ännu en LB:2 och trots att han var spänd och rädd för staket och annat så red vi ihop 66.8% och fick en röd rosett.

dagen innan var han ett riktigt as, skulle åka till mitt gamla stall och träna (där som tävlingen var) och han skulle bara inte vara uppe på ridbanan. Sprang ut från banan och ner till stallet en gång och så fick jag inte upp honom dit igen. Han reser sig och vänder i luften... ledde upp honom och satt upp. Så fort jag vände mot utgången stack han ditåt, men eftersom jag stängt kom vi inte ut. Istället reste han sigrakt upp två gånger, trodde nästan Han skulle få frambenen över staketet. Slutade med att tränaren fick ha oss på lina så jag kunde rida.Var så jäkla läskigt när han reser sig och exploderar samtidigt. Han har ju haft de där tendenserna innan men den här gången var han inte kontaktbar. Hoppas det är en kort trotsperiod...
Usch, inte kul. Nelly har ju också haft tendenser till att resa sig och har då gett känslan att det skulle kunna bli riktigt otäckt om hon pressas mer.
Tur i oturen att du hade tränaren på plats som kunde hjälpa er!
 
Nelly var lika halt igår när jag kollade henne så nu har jag bokat kliniktid. Ska iväg på torsdag och kolla henne. Är rätt nervös för jag kommer behöva åka själv (får dock hjälp att lasta när vi ska åka från stallet och kan ringa in en vän akut om jag inte får in henne när vi ska hem igen) och det blir dessutom första gången jag drar transport med min bil. Vet inte om ni sett det i mina tidigare biltrådar men jag har viss ångest över hur min bil kommer klara uppgiften (även om jag logiskt tänker att det bör funka bra) och har undvikit att ens testa med släp :o
 
Vi gjorde årets sista start igår. Ännu en LB:2 och trots att han var spänd och rädd för staket och annat så red vi ihop 66.8% och fick en röd rosett.

dagen innan var han ett riktigt as, skulle åka till mitt gamla stall och träna (där som tävlingen var) och han skulle bara inte vara uppe på ridbanan. Sprang ut från banan och ner till stallet en gång och så fick jag inte upp honom dit igen. Han reser sig och vänder i luften... ledde upp honom och satt upp. Så fort jag vände mot utgången stack han ditåt, men eftersom jag stängt kom vi inte ut. Istället reste han sigrakt upp två gånger, trodde nästan Han skulle få frambenen över staketet. Slutade med att tränaren fick ha oss på lina så jag kunde rida.Var så jäkla läskigt när han reser sig och exploderar samtidigt. Han har ju haft de där tendenserna innan men den här gången var han inte kontaktbar. Hoppas det är en kort trotsperiod...

Fy vad läskigt när de testar så mhycket och just reser sig så högt :arghh: Hoppas det inte är återkommande för er!

Grattis till fina procent och rosett :up:
 
Nelly var lika halt igår när jag kollade henne så nu har jag bokat kliniktid. Ska iväg på torsdag och kolla henne. Är rätt nervös för jag kommer behöva åka själv (får dock hjälp att lasta när vi ska åka från stallet och kan ringa in en vän akut om jag inte får in henne när vi ska hem igen) och det blir dessutom första gången jag drar transport med min bil. Vet inte om ni sett det i mina tidigare biltrådar men jag har viss ångest över hur min bil kommer klara uppgiften (även om jag logiskt tänker att det bör funka bra) och har undvikit att ens testa med släp :o
Vad tråkigt att hon inte blivit bättre! Skönt ändå att få tid och kolla upp det.
Hoppas resan går bra! :)
 
Nelly var lika halt igår när jag kollade henne så nu har jag bokat kliniktid. Ska iväg på torsdag och kolla henne. Är rätt nervös för jag kommer behöva åka själv (får dock hjälp att lasta när vi ska åka från stallet och kan ringa in en vän akut om jag inte får in henne när vi ska hem igen) och det blir dessutom första gången jag drar transport med min bil. Vet inte om ni sett det i mina tidigare biltrådar men jag har viss ångest över hur min bil kommer klara uppgiften (även om jag logiskt tänker att det bör funka bra) och har undvikit att ens testa med släp :o
Håller verkligen tummarna att det inte är ligamenten som gått upp! Hovböld är väl inte omöjligt om ni har lika blött som oss.

Missat bilproblemen men det brukar gå bra😁. Veckan jag tränade flr Bo och tävlade hela helgen la servostyrningen av på min bil🙄. Men vägrade låna nån annan för jag hade tankat fullt just för att jag skulle köra mycket. Så det var styrkepass att köra men det gick bra😁!
 
Håller verkligen tummarna att det inte är ligamenten som gått upp! Hovböld är väl inte omöjligt om ni har lika blött som oss.

Missat bilproblemen men det brukar gå bra😁. Veckan jag tränade flr Bo och tävlade hela helgen la servostyrningen av på min bil🙄. Men vägrade låna nån annan för jag hade tankat fullt just för att jag skulle köra mycket. Så det var styrkepass att köra men det gick bra😁!
Haha, ja snacka om styrkepass🤣

Ja jag hoppas på något enkelt som typ hovböld eller en vrickad led eller ngt. Allt som inte kommer ta evigheter att rehabilitera😅
 
Blev inte så mkt klokare hos veterinären idag. Vi har kunnat utesluta en del saker men inte hittat problemet.
Men det är inte hennes gamla skada iaf.
Bedövat de leder som veterinären tyckte var troliga (hovled och kotled) och lagt nervblockad på hela hoven utan att det blev någon skillnad. Inga böjprovsreaktioner någonstans. Ingen värme, ingen svullnad, ingen ömhet men väldigt halt i trav..

Vi fick ge oss sen. Hon får vila i några veckor, får se vad som händer då..
 
Blev inte så mkt klokare hos veterinären idag. Vi har kunnat utesluta en del saker men inte hittat problemet.
Men det är inte hennes gamla skada iaf.
Bedövat de leder som veterinären tyckte var troliga (hovled och kotled) och lagt nervblockad på hela hoven utan att det blev någon skillnad. Inga böjprovsreaktioner någonstans. Ingen värme, ingen svullnad, ingen ömhet men väldigt halt i trav..

Vi fick ge oss sen. Hon får vila i några veckor, får se vad som händer då..

Men åh så jobbigt när man inte får svar! :crazy:
Tar dessa bedövningar ni gjorde under utredningen "bort " hela hoven eller kan det fortfarande vara en hovböld ?
 
Strumpan har nu gått på 2 veckors semester, vi tränade förra veckan igen och det kändes väldigt bra. Jobbade med att hålla henne inom ramen med näsan framme även i övergångarna och testade även att ändra formen på slutet och låta hennes stretcha lite men utan att dippa in näsan. Sjukt svårt sjukt nyttigt att ha någon på backen i de lägena.
Filmsnutt 1
Filmsnutt 2
Lite lägre
 
Men åh så jobbigt när man inte får svar! :crazy:
Tar dessa bedövningar ni gjorde under utredningen "bort " hela hoven eller kan det fortfarande vara en hovböld ?
Ja det är verkligen skit!
Som jag fattat så gör en nervblockad att all känsel i hela hoven försvinner, ska alltså inte kunna vara en hovböld..
De sa tex att hästen absolut inte får gå i hagen samma dag eftersom den typ kan trampa på en spik utan att märka det.

Är något ovanför kotan och uppåt som bråkar. Kan ju teoretiskt vara något annat ben också men att hon kompenserar så det ser ut som vä fram, dock svårt att gå vidare när man inte hittar några ledtrådar alls. Kan ju inte bedöva hela hästen liksom..
 
Strumpan har nu gått på 2 veckors semester, vi tränade förra veckan igen och det kändes väldigt bra. Jobbade med att hålla henne inom ramen med näsan framme även i övergångarna och testade även att ändra formen på slutet och låta hennes stretcha lite men utan att dippa in näsan. Sjukt svårt sjukt nyttigt att ha någon på backen i de lägena.

Filmsnutt

Filmsnutt 2

Lite lägre
Ja det är verkligen skit!
Som jag fattat så gör en nervblockad att all känsel i hela hoven försvinner, ska alltså inte kunna vara en hovböld..
De sa tex att hästen absolut inte får gå i hagen samma dag eftersom den typ kan trampa på en spik utan att märka det.

Är något ovanför kotan och uppåt som bråkar. Kan ju teoretiskt vara något annat ben också men att hon kompenserar så det ser ut som vä fram, dock svårt att gå vidare när man inte hittar några ledtrådar alls. Kan ju inte bedöva hela hästen liksom..

Ah okej ja då är ju de uteslutet då helt enkelt. Så jobbigt för er!
Hoppas vilan gör att det antingen bara läker ut eller att ni kan hitta det verkliga problemet!

Att hon inte reagerar på böjning indikerar ju ändå att det sitter i hoven lixom speciellt eftersom hon är så pass halt i trav som det verkar på din beskrivning. Är dem säkra de satte bedövningen korrekt? :) Misstro verkligen inte din veterinär försöker bara hitta felkällor till att det kan vara typ en hovböld ändå :)

Håller tummarna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 852
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 483
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 874
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp