Bukefalos 28 år!

Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Geisli är så trygg i sig själv, väldigt olik min andra. Igår red vi ut utan ledare för andra gången, min mamma ledde den andra hästen. När vi passerade hästar på bägge sidorna och fick bilmöte hoppade jag av, även om jag tror att det hade gått bra. När det kom en lös hund springandes hoppade jag av och så bytte vi hästar, är det någon som skulle fly eller sparka är det stoet. Den sprang runt Geisli och han gjorde ingenting.

I skogen var det lite blött och på vissa ställen mycket grenar, plus att det var ganska mörkt. Så när han ville gå runt en vattenpöl och gick rätt in i en grenhög hoppade jag av, främst för att det var en del låga grenar däromkring. Satt upp lite senare och lyste med mobilen för att se stigen, tror att han uppskattade att se den. Sen travade vi lite på en grusväg, inte lång för han var trött. Jag är väldigt nöjd med hur han uppförde sig även om han inte hade optimala förutsättningar. :)

Hur ofta rider/ tränar ni era?
 
Om 1,5 veckor flyttar Strumpan till ett nytt stall och kommer stallas in på box med 2 kompisar i hagen på dagarna och med tillgång till bland annat ridhus och 2 utebanor. Vi kommer sakna vännerna på lösdriften men jag tror det kommer bli väldigt bra på det nya stället också.

Med anledning av att vi flyttar från lösdrift till box så har jag förlängt hennes planerade korta vila fram tills vi åker 30/10. Det har hänt mycket i hennes liv de senaste och det känns bättre att hon vilar ordentligt nu när hon går på lösdrift så kan hon få lite kortare vila senare i vinter om det skulle behövas om hon skulle bli alldeles för pigg.

Så hos oss händer det inte så mycket alls just nu, vi myser mest och äter godis :)

202009290931229375.jpg
 
Var iväg på dressyrträning idag med min vanliga tränare. Har inte tränat för henne på 6 v pga olika omständigheter.
Det gick så himla bra och hon tyckte att Noella utvecklats så mycket på dessa veckor och att även kroppen hängt med. 😃
Idag satt även galoppfattningarna som hon haft lite svårt med, har velat höja upp huvudet i fattningen. Även skänkelvikningarna flöt fram på ett helt annat sätt än sist.
Blir jobb någon månad till för Noella, sista tävlingen är 15/11 och kommer sen jobba henne i körningen några gånger innan vilan. Har inte blivit så mycket körning nu eftersom jag prioriterat dressyren. Vill ju inte att hon ska glömma bort körningen!😃
 
Vi fortsätter skritta omkring. Mest promenader men lägger även in lite tömkörning där vi styr runt över bommar. Jag får skritta uppsuttet också men tycker inte det känns så meningsfullt på en så grön häst. Möjligen för att skritta ut i skogen men det känns inte helt tryggt, Nellys energinivå växlar en del och vissa dagar är hon verkligen som en tickande bomb. Då vill jag INTE sitta på 🙈

De flesta dagar är hon dock lugn och snäll. Sålänge det inte blåser för mycket, då blir det overload😜

Ska kolla henne igen snart, kanske idag.. Är försiktigt positiv, hoppas hon fortsatt bättre även nu utan metacam!

E86ADCF3-A210-4B5B-8B7C-E45ABDC2B057.jpeg
 
Var iväg på dressyrträning idag med min vanliga tränare. Har inte tränat för henne på 6 v pga olika omständigheter.
Det gick så himla bra och hon tyckte att Noella utvecklats så mycket på dessa veckor och att även kroppen hängt med. 😃
Idag satt även galoppfattningarna som hon haft lite svårt med, har velat höja upp huvudet i fattningen. Även skänkelvikningarna flöt fram på ett helt annat sätt än sist.
Blir jobb någon månad till för Noella, sista tävlingen är 15/11 och kommer sen jobba henne i körningen några gånger innan vilan. Har inte blivit så mycket körning nu eftersom jag prioriterat dressyren. Vill ju inte att hon ska glömma bort körningen!😃

Kul att det det gick så bra :up:
Hur länge tänker du att hon ska vila ? :) Kör du helvila med bara hage?

Strumpan har vilat i lite mer än 2 veckor nu med bara hage så nästa vecka kommer jag börja jogga henne på lina lite så hon inte har för mycket energi när vi flyttar till nytt stall om en vecka :)
Klippte henne för första gången i förrgår plättlätt tyckte Strumpan :D
 
Vi fortsätter skritta omkring. Mest promenader men lägger även in lite tömkörning där vi styr runt över bommar. Jag får skritta uppsuttet också men tycker inte det känns så meningsfullt på en så grön häst. Möjligen för att skritta ut i skogen men det känns inte helt tryggt, Nellys energinivå växlar en del och vissa dagar är hon verkligen som en tickande bomb. Då vill jag INTE sitta på 🙈

De flesta dagar är hon dock lugn och snäll. Sålänge det inte blåser för mycket, då blir det overload😜

Ska kolla henne igen snart, kanske idag.. Är försiktigt positiv, hoppas hon fortsatt bättre även nu utan metacam!

Visa bifogad fil 58978

Håller tummarna att det ser bra ut nu även utan metacam! :)
 
@Catrool tänker mig att hon får 3v utan något arbete, bara gå och skrota i hagen. Men sist hon hade helvila blev hon ju så sur av att stå så får se lite hur det blir.
Kommer sen rida/träna henne ett tag och sen lite vila till i februari innan det blir dags för att sätta igång med tävlingssäsongen.
Så är tanken just nu, men med hästar vet man ju aldrig, vad som helst kan hända!😉
 
Har bestämt mig för att sälja Elli. Varken vill eller orkar fortsätta med en häst jag är rädd för att rida. Så himla tråkigt för hon är en dröm på många sätt. Men ja, nu blev det så här..
Har sagt det till dig innan, men jag tror att det är klokt att följa sin magkänsla. Det ska vara kul att rida, inte ge ångest!
 
@Fiorano tycker du gör rätt. Hästar ska vara roligt att hålla på med, det är ju så mycket tråkigt som kan hända ändå!
Såg att du lagt ut annons och håller tummarna att det går smidigt att sälja henne.❤
 
Har bestämt mig för att sälja Elli. Varken vill eller orkar fortsätta med en häst jag är rädd för att rida. Så himla tråkigt för hon är en dröm på många sätt. Men ja, nu blev det så här..

Tråkigt, men du har gjort ett bra jobb med henne nu den tiden du haft henne, så borde inte vara så svårt att hitta nytt hem!
 
Har bestämt mig för att sälja Elli. Varken vill eller orkar fortsätta med en häst jag är rädd för att rida. Så himla tråkigt för hon är en dröm på många sätt. Men ja, nu blev det så här..
Det ska vara roligt med häst! Känns helt förståerligt att du vill ha/behöver något stabilare än unghäst efter olyckan. Hur snälla de än är så är unghästar alltid unghästar..
 
@Fiorano Det är såkkart tråkigt men ett klokt beslut! Ska som fler skrivit vara roligt och inte ge ångest.
Du ska ha en eloge som gjort ett så fint jobb med henne!
 
Var på åb för ny bes. Men Nasse är fortsatt lite halt efter böjprov hö fram.
Dessutom har han hålväggar mitt fram på båda men går högre upp på höger så lite svårt att veta vad han markerar för.
Har också haft jätteproblem att äta min lilla emliga tunnis :heart
Höger fram röntgades och då syns inget.
Tänder raspade och nu verkar han äta bättre.
Hålväggar uppverkade och jag får väl en kul faktura för varken hovvård eller tänder går väl på försäkring.
Ja ja..thats life.

Börjar väl också tveka lite om jag ska göra ett nytt försök att sälja när han blivit bra.
Men har ju läst anonnaer och tkr det är dyrt
Och jag vet ju vad jag har i honom som man alltid är trygg med ändå..
Det kanske jag ska värdera högre än jag gjort..
Hoppas få upp honom ordentligt i hull.
 
Jag och lilla Gul jobbar på, så långsamt. Nu har han bott i "mitt" stall två veckor, och hemma är det lättare att hitta sällskap för utepromenader och sällskap på ridbanan. Han är försiktig (vi har inte kommit in i spolspiltan än, t ex, för det är mycket monster i den delen av stallet) men i grunden väldigt cool. Det är lite trist med omställningen till vintertid eftersom det gör att det är mer eller mindre mörkt när jag kommer till stallet på vardagarna och jag är inte säker på att det känns optimalt att gå ut i mörker ensam. (Vi har både älg och gris, och förstås rådjur, i skogarna kring oss, så att det prasslar i busken är inte ovanligt.) Men vi får jobba på med att ge oss ut på helgerna och så småningom ta korta svängar ut t ex efter en stund med annan aktivering. Det här känns som en rätt häst så här långt.
 
Vi fortsätter skritta omkring. Mest promenader men lägger även in lite tömkörning där vi styr runt över bommar. Jag får skritta uppsuttet också men tycker inte det känns så meningsfullt på en så grön häst. Möjligen för att skritta ut i skogen men det känns inte helt tryggt, Nellys energinivå växlar en del och vissa dagar är hon verkligen som en tickande bomb. Då vill jag INTE sitta på 🙈

De flesta dagar är hon dock lugn och snäll. Sålänge det inte blåser för mycket, då blir det overload😜

Ska kolla henne igen snart, kanske idag.. Är försiktigt positiv, hoppas hon fortsatt bättre även nu utan metacam!

Visa bifogad fil 58978
Platina hatar också blåst så fick tips om att ha luva på henne. Köpte en soundless eller vad de nu heter. Gör stor skillnad. Bryr sig knappt något om blåst längre så det måste ha varit något med att det ven i öronen eller nått.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 957
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 629
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 474
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 931
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp