Bukefalos 28 år!

Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi ridit vårt första pass som femåring :)
skrittar 15 minuter och travar/galopperar 5 minuter. Har som mål att kunna rida dressyrträning om ca 3 veckor, även om det blir en lugn träning.

Har lite svårt att fatta att våra små bebisar nu är fem! Känns som förra året gick sjukt snabbt
 
Hade en alldeles fantastisk uteritt idag! Kallt, sol och snö ❄️

lite lugnande i hästen och så kunde vi skritta iväg på långa tyglar och även trava och galoppera utan problem. Har ridit utan lugnande inne men ville inte riskera ngt första gången ute.

däremot behöver jag nog skicka honom på kurs till @Gabby_Ossi och Pärlan hur man hanterar vatten ute 😂
 
Hade en alldeles fantastisk uteritt idag! Kallt, sol och snö ❄️

lite lugnande i hästen och så kunde vi skritta iväg på långa tyglar och även trava och galoppera utan problem. Har ridit utan lugnande inne men ville inte riskera ngt första gången ute.

däremot behöver jag nog skicka honom på kurs till @Gabby_Ossi och Pärlan hur man hanterar vatten ute 😂

Hur mkt Domosedan ger du innan du rider? 😊 När jag har gett rekommenderat dos för skoning o dylikt så blir min rätt sänkt. Skulle vara trevligt att ge en liten dutt för säkerhets skull såhär under igångsättningen med tanke på att vi enbart kan rida ut i skogen och damen är PIGG (och matte feg).
 
Hur mkt Domosedan ger du innan du rider? 😊 När jag har gett rekommenderat dos för skoning o dylikt så blir min rätt sänkt. Skulle vara trevligt att ge en liten dutt för säkerhets skull såhär under igångsättningen med tanke på att vi enbart kan rida ut i skogen och damen är PIGG (och matte feg).
Idag gav jag 1 ml (full dos för honom är 3) och då är han ganska dämpad först men vaknar ganska snabbt till. Har gett 0,5 vid ridning i ridhus och det tycker jag egentligen är bättre, då är han pigg och framåt men utan den där känslan att han ska explodera när som helst
 
God fortsättning allihopa :)
Så många fina 5 åringar (!!) vi har samlade här nu :love:

Vi är snart fullt igång igen och nu sitter jag och planerar året lite för att hitta ett bra upplägg för oss. Planerat in träningsperioder med kortare vila , ett långt bete i sommar och en vintervila i slutet av året. Vi kommer träna för hemmatränare kontinuerligt under dessa perioder och även åka en lite längre bit för extra hjälp då och då :)

Hur ser er plan ut för era 5 åringar 2021? :) Hur mycket rids dem per vecka / per pass nu när de väl är ingång igen efter ev. vintervila? :)
 
God fortsättning allihopa :)
Så många fina 5 åringar (!!) vi har samlade här nu :love:

Vi är snart fullt igång igen och nu sitter jag och planerar året lite för att hitta ett bra upplägg för oss. Planerat in träningsperioder med kortare vila , ett långt bete i sommar och en vintervila i slutet av året. Vi kommer träna för hemmatränare kontinuerligt under dessa perioder och även åka en lite längre bit för extra hjälp då och då :)

Hur ser er plan ut för era 5 åringar 2021? :) Hur mycket rids dem per vecka / per pass nu när de väl är ingång igen efter ev. vintervila? :)
Jag gör ingen planering, allt kan hända och utgår från dagsform. Har haft några unghästar och använt mig mest av individanpassat och märkt av när det behövs återhämtning och vila i form av t ex 2 vilodagar efter varann där dom haft sin aktiva vila ute i sin hage under dagen och inte gjort något mer än så med dom och tror det är bra låta dom få vila helt när dom väl ska vila och längre viloperioder har jag satt in när det behövts. Prioriterat mycket uteritt framförallt. Klättra, rida i skog och mark och bygga upp hästen mer naturligt utomhus där jag upplever dom får en positiv bjudning. Och det kommer jag fortsätta med även detta året med min 5 åring. Rida ut mer än i paddock och ridhus, tömköra ute på stigar. . Fortsätta rida för min tränare så det blir 1 pass i veckan ev 2 på ridbanan/ridhuset per vecka.
 
Senast ändrad:
@Catrool min planering kommer anpassas efter Noellas betäckning. Hon kommer få sin vila i samband med att hon åker till seminstationen.
Sen blir ju planeringen efter om hon blir dräktig eller ej!😃
Tanken är väll att jag ska träna och utbilda henne vidare i dressyr, tänker att hon ska kunna gå en hyfsad LA till hösten/vintern.

Här har vi äntligen fått lite snö så det blir lite ljusare!😃
Hovslagaren kommer i morgon så tänker sätta på snösulor och broddar. Fick massa styltor och halkade runt idag när vi skulle ner till ridhuset. Blir svårt att hålla igång henne annars. Vill inte rida mer än 1, max 2 ggr i veckan i ridhus.
Jag har även anmält oss till körträning i mitten av februari. Ska bli spännande, första gången vi är med och tränar i vagn.
Får hoppas det går bra, vi är ju inte så vana vare sig jag eller Noella. 😉
 
Jag gör ingen planering, allt kan hända och utgår från dagsform. Har haft några unghästar och använt mig mest av individanpassat och märkt av när det behövs återhämtning och vila i form av t ex 2 vilodagar efter varann där dom haft sin aktiva vila ute i sin hage under dagen och inte gjort något mer än så med dom och tror det är bra låta dom få vila helt när dom väl ska vila och längre viloperioder har jag satt in när det behövts. Prioriterat mycket uteritt framförallt. Klättra, rida i skog och mark och bygga upp hästen mer naturligt utomhus där jag upplever dom får en positiv bjudning. Och det kommer jag fortsätta med även detta året med min 5 åring. Rida ut mer än i paddock och ridhus, tömköra ute på stigar. . Fortsätta rida för min tränare så det blir 1 pass i veckan ev 2 på ridbanan/ridhuset per vecka.
Jag är en sådan person som vill planera/ ha en plan men sedan gör jag en plan med liv i som ändras hela utefter förutsättningarna :) Håller helt med dig om att man såklart känner av och ger lite extra vila osv på känsla :)

Låter som väldigt bra och allsidig träning :up:
 
@Catrool min planering kommer anpassas efter Noellas betäckning. Hon kommer få sin vila i samband med att hon åker till seminstationen.
Sen blir ju planeringen efter om hon blir dräktig eller ej!😃
Tanken är väll att jag ska träna och utbilda henne vidare i dressyr, tänker att hon ska kunna gå en hyfsad LA till hösten/vintern.

Här har vi äntligen fått lite snö så det blir lite ljusare!😃
Hovslagaren kommer i morgon så tänker sätta på snösulor och broddar. Fick massa styltor och halkade runt idag när vi skulle ner till ridhuset. Blir svårt att hålla igång henne annars. Vill inte rida mer än 1, max 2 ggr i veckan i ridhus.
Jag har även anmält oss till körträning i mitten av februari. Ska bli spännande, första gången vi är med och tränar i vagn.
Får hoppas det går bra, vi är ju inte så vana vare sig jag eller Noella. 😉
Så spännande med beteckningen :)
Åh så härligt med snö! (Även om de blir styltor...) Här har vi precis fått minusgrader och allt är stenhårt :wtf: Förvisso mindre lerigt osv men tråkigt att inte kunna göra mer än att skritta ute!
 
God fortsättning allihopa :)
Så många fina 5 åringar (!!) vi har samlade här nu :love:

Vi är snart fullt igång igen och nu sitter jag och planerar året lite för att hitta ett bra upplägg för oss. Planerat in träningsperioder med kortare vila , ett långt bete i sommar och en vintervila i slutet av året. Vi kommer träna för hemmatränare kontinuerligt under dessa perioder och även åka en lite längre bit för extra hjälp då och då :)

Hur ser er plan ut för era 5 åringar 2021? :) Hur mycket rids dem per vecka / per pass nu när de väl är ingång igen efter ev. vintervila? :)
Jag brukar ha någon övergripande plan men nu känns det som att jag bara kör. Får se när Nelly är bra så att vi kommer igång och sen kommer jag nog inte planera in ngn vila på länge. Hon har vilat så det räcker nu, och tenderar ju att ge sig själv viloperioder då och då 😉
Får gå på känn helt enkelt.
 
Jag brukar ha någon övergripande plan men nu känns det som att jag bara kör. Får se när Nelly är bra så att vi kommer igång och sen kommer jag nog inte planera in ngn vila på länge. Hon har vilat så det räcker nu, och tenderar ju att ge sig själv viloperioder då och då 😉
Får gå på känn helt enkelt.
Förstår dig! Hoppas ni kan komma igång ordentligt snart :up:
 
Jag är en sådan person som vill planera/ ha en plan men sedan gör jag en plan med liv i som ändras hela utefter förutsättningarna :) Håller helt med dig om att man såklart känner av och ger lite extra vila osv på känsla :)

Låter som väldigt bra och allsidig träning :up:
Har aldrig varit en planeringsmänniska då jag anser det sällan ändå blir som man hoppats eller planerat och resulterar bara i besvikelse eller man inte känner för det man planerat in just den dagen vilket är ofta. 😄
Jag vet vad jag ska göra dag till dag utgår från vad jag har lust med just idag och hur min hästs dagsform är, såpass strukturerad är jag utan att behöva planera och skriva ner. 😄 Jag jobbar mina unghästar mycket ute för där har dom en chans stärka sig på ett bra, positivt och naturligt sätt och få en variation jobbmässigt utifrån vilken slinga/väg jag väljer att rida. Tycker det är synd att trötta ut dom redan vid så tidigt ålder i ridhus och ridbana. Tömköra är väldigt bra komplement till ridning att få arbeta utan ryttare. Sen att dom går att rida ut på ensamma är något jag börjar med tidigt. Vill inte vara avhängig av andra för att kunna rida ut. Och väldigt skönt få komma ut ensam i skog och mark. Bra för ens egna hälsa tycker jag 😁 Har svårt att tro någon häst inte skulle uppskatta det. Har hållt på med unghästar ett tag så har i mitt huvud hur deras plan ser ut och hur dom bör jobbas. Men är man ny på unghästar och inte så mycket erfarenhet kan jag förstå man behöver planera.
 
Senast ändrad:
@Catrool jag gör inte heller någon plan i år eftersom jag inte alls vet hur det blir. Nu har han precis vilat två månader pga skada så tänker köra på och hoppas han håller sig frisk!
Tidigare år har jag gjort en övergripande plan utifrån visningar och breeders men de har sällan hållit 😂 är det inte skador så är det Corona... enda målet jag har igår är att kunna rida LA på ett bra sätt framåt vårkanten

kan bli någon veckas vila i maj, har inte tänkt bete i år eftersom jag faktiskt vill kunna tävla i sommar.

är han frisk rids han ca 5 dagar i veckan, varierat inne/ute och den marken. Blir tyvärr inte så mkt bommar och hoppning för jag hinner inte riktigt med.
 
God fortsättning allihopa :)
Så många fina 5 åringar (!!) vi har samlade här nu :love:

Vi är snart fullt igång igen och nu sitter jag och planerar året lite för att hitta ett bra upplägg för oss. Planerat in träningsperioder med kortare vila , ett långt bete i sommar och en vintervila i slutet av året. Vi kommer träna för hemmatränare kontinuerligt under dessa perioder och även åka en lite längre bit för extra hjälp då och då :)

Hur ser er plan ut för era 5 åringar 2021? :) Hur mycket rids dem per vecka / per pass nu när de väl är ingång igen efter ev. vintervila? :)

Pärlan har inte haft vintervila än, vi ska på vetcheck om 2 veckor och oavsett tänkte jag att hon skulle få vila ca en månad efter det.

Annars har jag inte så mycket plan, vill gärna prova rida 5-årsprogrammen och helst Breeders i dressyr igen. Vill också göra någon fälttävlansstart om det hinns med när vi väl får börja tävla. Beroende på hur det känns under våren blir jag kanske mer sugen på att starta Breeders i fälttävlan istället. :p
 
@Catrool min planering kommer anpassas efter Noellas betäckning. Hon kommer få sin vila i samband med att hon åker till seminstationen.
Sen blir ju planeringen efter om hon blir dräktig eller ej!😃
Tanken är väll att jag ska träna och utbilda henne vidare i dressyr, tänker att hon ska kunna gå en hyfsad LA till hösten/vintern.

Här har vi äntligen fått lite snö så det blir lite ljusare!😃
Hovslagaren kommer i morgon så tänker sätta på snösulor och broddar. Fick massa styltor och halkade runt idag när vi skulle ner till ridhuset. Blir svårt att hålla igång henne annars. Vill inte rida mer än 1, max 2 ggr i veckan i ridhus.
Jag har även anmält oss till körträning i mitten av februari. Ska bli spännande, första gången vi är med och tränar i vagn.
Får hoppas det går bra, vi är ju inte så vana vare sig jag eller Noella. 😉
Så roligt med körningen vill försöka mig på det också. Håller med dig helt om 1-2 ggr i veckan max i ridhus.
 
@Catrool jag gör inte heller någon plan i år eftersom jag inte alls vet hur det blir. Nu har han precis vilat två månader pga skada så tänker köra på och hoppas han håller sig frisk!
Tidigare år har jag gjort en övergripande plan utifrån visningar och breeders men de har sällan hållit 😂 är det inte skador så är det Corona... enda målet jag har igår är att kunna rida LA på ett bra sätt framåt vårkanten

kan bli någon veckas vila i maj, har inte tänkt bete i år eftersom jag faktiskt vill kunna tävla i sommar.

är han frisk rids han ca 5 dagar i veckan, varierat inne/ute och den marken. Blir tyvärr inte så mkt bommar och hoppning för jag hinner inte riktigt med.
Hur ofta rider ni ut? 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 996
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 684
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 508
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 938
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp