Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppa ni? 🙃
Tänkte när jag såg bröstan😁
När vi rider ut är den mest till för att jag ska hålla i mig i nåt :D
Men ja hon är inhoppad, hon hoppade liten bana som avslutning på våren 2020 sedan är hon hoppad lite sporadiskt under hösten :)

Hur ofta hoppar ni era 5 åringar?
Eller har planer att göra detta året?
Alt kör markträning eller bommar och cavaletti?
Jag tömkör en gång i veckan och har då ofta med bommar på marken. Sedan har jag även bommar / markarbete i ridningen ibland och till våren tänkte jag försöka vara med på hoppträningarna/ markarbete varannan vecka ungefär :)
 
När vi rider ut är den mest till för att jag ska hålla i mig i nåt :D
Men ja hon är inhoppad, hon hoppade liten bana som avslutning på våren 2020 sedan är hon hoppad lite sporadiskt under hösten :)


Jag tömkör en gång i veckan och har då ofta med bommar på marken. Sedan har jag även bommar / markarbete i ridningen ibland och till våren tänkte jag försöka vara med på hoppträningarna/ markarbete varannan vecka ungefär :)
Du har inte testat halsring? Är väldigt bra att hålla sig i. 😁

Är det du som hoppat med henne?

Tömkörning tycker jag är så himla bra.
Är inte mycket för longering blir ju inte att dom jobbar igenom kroppen som med tömköring.
Tömköring är ju som att rida fast från marken 😊
 
Senast ändrad:
Självklart är det bra med varierad träning, men tiden räcker inte riktigt till att göra båda på regelbunden basis. Är svårt att hoppa hemma i stallet, dels är underlaget lite halt på vissa ställen men framförallt så finns det inte så mkt hindermaterial.
Förstår man gör så gott man kan 🙂
 
Hur ofta hoppar ni era 5 åringar?
Eller har planer att göra detta året?
Alt kör markträning eller bommar och cavaletti?
Jag kommer inte hoppa regelbundet med min. Blir kanske något litet skutt här och var, men inte planerat hoppning. Han är ju islandshäst och ganska liten så det känns inte nödvändigt. :)
 
Du har inte testat halsring? Är väldigt bra att hålla sig i. 😁

Är det du som hoppat med henne?

Tömkörning tycker jag är så himla bra.
Är inte mycket för longering blir ju inte att dom jobbar igenom kroppen som med tömköring.
Tömköring är ju som att rida fast från marken 😊
Nej inte testat halsring, använt ett stigläder runt halsen vid inridning förr vid behov bara :D

Det är uppfödaren som hoppat in henne våren 2020 men ja sedan i somras då jag köpte henne är det jag som hoppat henne. :)
 
Hur ofta hoppar ni era 5 åringar?
Eller har planer att göra detta året?
Alt kör markträning eller bommar och cavaletti?
Min är aldrig hoppad uppsuttet. Har inte hunnit med det helt enkelt, för mkt skadeperioder.. Har tänkt hoppa ganska regelbundet så småningom iaf, men vi har prio på dressyrträning.

Just nu tömkör jag regelbundet över cavaletti i skritt, har varit några gånger i veckan sista tiden.
 
Nej inte testat halsring, använt ett stigläder runt halsen vid inridning förr vid behov bara :D

Det är uppfödaren som hoppat in henne våren 2020 men ja sedan i somras då jag köpte henne är det jag som hoppat henne. :)
Tänkte förslår stigläder det är väldigt bra.
Vilken höjd har ni hoppat på tänkte om hon var hoppad sedan tidigare av förra ägare? Hur mycket har du hoppat sen du köpte henne? 🙂
 
Min är aldrig hoppad uppsuttet. Har inte hunnit med det helt enkelt, för mkt skadeperioder.. Har tänkt hoppa ganska regelbundet så småningom iaf, men vi har prio på dressyrträning.

Just nu tömkör jag regelbundet över cavaletti i skritt, har varit några gånger i veckan sista tiden.
Skritt är ju en väldigt underskattad gångart. Hoppas på ett år utan skador.
 
Hon är bara hoppad småhinder av både uppföranden och mig ☺️

hur mycket hoppar du med din? 😀
Jag kör kanske ungefär en dag i veckan nu på lite lägre höjd beroende på hur han känns och vad jag känner för, som sagt har inga bestämda dagar utan vi har ridit mestadels ut. Man brukar ju säga en 5 åring i utbildingsfas brukar ligga på en 110. Jag rider ju för tränare en dag i veckan och då gör vi lite varierat med bommar för att utveckla styrka och kondition.
 
Jag tycker det är svårt att hinna med allt man "ska" göra... Rida ut gärna minst 2 dagar i veckan, jobba avsuttet, hoppa, dressyr, vila...

Jag rider oftast bara ut en gång i veckan, får inte in 2 gånger nu när det blir mörkt så tidigt. Försöker ha typ var 5e dag så det blir lite tätare men vissa veckor blir det var 7e.

Sen har ju Pärlan KS så jag prioriterar jobb utan sadel mer istället. Brukar longera över bommar en gång i veckan, för just det jag vill åt tycker jag longering med chambon ger bättre effekt än tömkörning. Brukar tömköra också en gång i veckan eller i alla fall varannan, men då blir det lite mer sidvärts och samling, har svårt att få samma stretching på töm.

Hoppar inte varje vecka nu heller, ett par gånger i månaden kanske.

Har oftast två vilodagar per vecka.
 
Jag tycker det är svårt att hinna med allt man "ska" göra... Rida ut gärna minst 2 dagar i veckan, jobba avsuttet, hoppa, dressyr, vila...

Jag rider oftast bara ut en gång i veckan, får inte in 2 gånger nu när det blir mörkt så tidigt. Försöker ha typ var 5e dag så det blir lite tätare men vissa veckor blir det var 7e.

Sen har ju Pärlan KS så jag prioriterar jobb utan sadel mer istället. Brukar longera över bommar en gång i veckan, för just det jag vill åt tycker jag longering med chambon ger bättre effekt än tömkörning. Brukar tömköra också en gång i veckan eller i alla fall varannan, men då blir det lite mer sidvärts och samling, har svårt att få samma stretching på töm.

Hoppar inte varje vecka nu heller, ett par gånger i månaden kanske.

Har oftast två vilodagar per vecka.
Klart då blir ju träningen lite viktigare för att hålla hästen fräsch.
 
Jag tycker det är svårt att hinna med allt man "ska" göra... Rida ut gärna minst 2 dagar i veckan, jobba avsuttet, hoppa, dressyr, vila...

Jag rider oftast bara ut en gång i veckan, får inte in 2 gånger nu när det blir mörkt så tidigt. Försöker ha typ var 5e dag så det blir lite tätare men vissa veckor blir det var 7e.

Sen har ju Pärlan KS så jag prioriterar jobb utan sadel mer istället. Brukar longera över bommar en gång i veckan, för just det jag vill åt tycker jag longering med chambon ger bättre effekt än tömkörning. Brukar tömköra också en gång i veckan eller i alla fall varannan, men då blir det lite mer sidvärts och samling, har svårt att få samma stretching på töm.

Hoppar inte varje vecka nu heller, ett par gånger i månaden kanske.

Har oftast två vilodagar per vecka.
Känner igen mig lite i de du skriver att det är svårt att hinna med allt man ska! Min har en rätt lång rygg så jag försöker också spara på uppsuttna pass, innan hon är stark nog, därför är vissa av mina uteritter avsuttna, går i skogen för hand , joggar ute i naturen med henne avsuttet to.m. bra för min kondition dessutom :)

Jag både longerar och tömkör precis som du tycker också man kan nå lite olika resultat, använder equiband vid longering :)
 
Känner igen mig lite i de du skriver att det är svårt att hinna med allt man ska! Min har en rätt lång rygg så jag försöker också spara på uppsuttna pass, innan hon är stark nog, därför är vissa av mina uteritter avsuttna, går i skogen för hand , joggar ute i naturen med henne avsuttet to.m. bra för min kondition dessutom :)

Jag både longerar och tömkör precis som du tycker också man kan nå lite olika resultat, använder equiband vid longering :)
Visst är Equieband amazing?!
Är så nöjd jag köpte mitt. Bästa investering då man även kan använda det uppsuttet.
 
Vad tycker du om appen?
Hade läst en del om den innan jag laddade ner/ köpte den den, om många som var besvikna över att det inte riktigt var några bra övningar, men jag tycker den är bra. Tycker om filmerna som faktiskt visar väldigt bra hur hästarna kommer till arbete genom kroppen. Tycker dessutom visst den innehåller bra övningar :)
 
Hade läst en del om den innan jag laddade ner/ köpte den den, om många som var besvikna över att det inte riktigt var några bra övningar, men jag tycker den är bra. Tycker om filmerna som faktiskt visar väldigt bra hur hästarna kommer till arbete genom kroppen. Tycker dessutom visst den innehåller bra övningar :)
Ok har bara hört gott om den men klart alla kan ju inte vara nöjda 😁
Jag gillar den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 860
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 520
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 336
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 900
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp