Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar använda ett odelat kimblewick som nödbroms på de hästar det behövs. Och öva mycket lydnad även ute såklart. Övergångar i massor och att passa så man inte blir fast i handen och det blir dragkamp. Skritt, halt, skritt, halt. Trav, skritt.
Oledat utan tungfrihet funkar tyvärr inte, han klarar inte tryck på tungan...

och 99% av tiden funkar bromsen toppen, vill ha ngt den där gången han inte lyssnar. Det är bara i galoppen han inte lyssnar och jag tror det kommer gå över när han blir lite mer igång och rastad :)
 
”Brukar
Oledat utan tungfrihet funkar tyvärr inte, han klarar inte tryck på tungan...

och 99% av tiden funkar bromsen toppen, vill ha ngt den där gången han inte lyssnar. Det är bara i galoppen han inte lyssnar och jag tror det kommer gå över när han blir lite mer igång och rastad :)
Som jag brukar säga, bromsen funkar för det mesta😆
 
Jag brukar använda ett odelat kimblewick som nödbroms på de hästar det behövs. Och öva mycket lydnad även ute såklart. Övergångar i massor och att passa så man inte blir fast i handen och det blir dragkamp. Skritt, halt, skritt, halt. Trav, skritt.
På explosionsfärdig och tokpigg häst rider jag aldrig övergångar för lydnad. Få saker triggar igång dom mer än övergångar. Bättre att låta dom rulla på framåt och faktiskt sätta på en nödbroms.
 
På explosionsfärdig och tokpigg häst rider jag aldrig övergångar för lydnad. Få saker triggar igång dom mer än övergångar. Bättre att låta dom rulla på framåt och faktiskt sätta på en nödbroms.
När min islänning är väldigt pigg och riskerar att explodera framåt är det övergångar som hjälper, annars finns risken att han börjar rusa iväg istället.
Med varmblodet är det stadig trav och nödbroms, men hon har aldrig skenat eller varit påväg.

Så det varierar nog väldigt mellan individerna :)
 
På explosionsfärdig och tokpigg häst rider jag aldrig övergångar för lydnad. Få saker triggar igång dom mer än övergångar. Bättre att låta dom rulla på framåt och faktiskt sätta på en nödbroms.
Ja, jag håller med. Är de explosiva på det sättet brukar det vara bättre att låta dem rasa av det värsta så de blir kontaktbara.
 
... Och jag flyttade tillbaka min till ridskolan i helgen 😐 Upplevde från början en förbättring av hennes stressnivåer men sen blev hon sakta snarare mkt värre än i gamla stallet och när hon dessutom började falla ur rejält (mindre mat och fodrades två ggr per dag så gick nog hungrig en del i typ - 20 😩) och inte kunde motioneras pga all snö och brist på ridbana beslöt jag att vi flyttar tillbaka henne.

Nu har hon en hagkompis, nästintill fri tillgång till hösilage och upplevs genast mkt gladare och nöjdare och jag har börjat sätta igång henne så smått.
Så bra du lyssna på din häst. (Tänk om fler kunde göra detta😏!)

Oftast när dom faller ur eller får magsår är ju ett tecken på att dom inte mår så bra. 2 fordringar per dag 😳
Hur mycket mat fick hon sammanlagt?

Upplever nästintill fri tillgång på mat det bästa för en glad välmående häst. 😊
 
Så bra du lyssna på din häst. (Tänk om fler kunde göra detta😏!)

Oftast när dom faller ur eller får magsår är ju ett tecken på att dom inte mår så bra. 2 fordringar per dag 😳
Hur mycket mat fick hon sammanlagt?

Upplever nästintill fri tillgång på mat det bästa för en glad välmående häst. 😊
Jag tyckte fri tillgång var perfekt fram tills nyligen. När de är yngre och växer så behöver de ju rejält med mat. Nu i vintras däremot blev min häst plötsligt jättetjock så då är det ju tydligt att hon inte har samma behov längre 😊
 
Så bra du lyssna på din häst. (Tänk om fler kunde göra detta😏!)

Oftast när dom faller ur eller får magsår är ju ett tecken på att dom inte mår så bra. 2 fordringar per dag 😳
Hur mycket mat fick hon sammanlagt?

Upplever nästintill fri tillgång på mat det bästa för en glad välmående häst. 😊

Jo jag var något tveksam till upplägget från första början med mat x2 per dygn och när hon (såklart) började tappa i vikt trots att hon bara stod i hagen utan motion fick jag panik. Hon fick där 10 kg hösilage uppdelat på två givor (6+4), stallägarens hästar som var något större än min fick 11.

Nu får hon 15-16 kg nånting av hösilage åt det lite torrare hållet uppdelat på 6 fodringar (frukost i box, frukost i hage, lunch, eftermiddag, intag, kväll). Eg ligger hon ju waaaaay över sitt MJ behov på detta, men det är - 20 ute och hon busar med sin kompis i hagen och är nu under igångsättning så så länge hon inte blir smällfet står högivan kvar. Hon får ju endast mineraler utöver detta ändå så 🤷🏼‍♀️ Hästen är iaf nöjd och glad och det är det viktigaste 😊
 
Så bra du lyssna på din häst. (Tänk om fler kunde göra detta😏!)

Oftast när dom faller ur eller får magsår är ju ett tecken på att dom inte mår så bra. 2 fordringar per dag 😳
Hur mycket mat fick hon sammanlagt?

Upplever nästintill fri tillgång på mat det bästa för en glad välmående häst. 😊
Två fodringar behöver ju inte innebära ett problem om man har hästar som äter ganska lugnt och har stora givor så det räcker ett tag. Men håller annars med att kan man ge fritt så är det oftast bäst.
 
Jag tyckte fri tillgång var perfekt fram tills nyligen. När de är yngre och växer så behöver de ju rejält med mat. Nu i vintras däremot blev min häst plötsligt jättetjock så då är det ju tydligt att hon inte har samma behov längre 😊
Är ju lite olika faktorer där som spelar in 😁
Värde på hö kontra kraftfoder kontra motion.
Hästar är ju gjorda för att äta lite och ofta.
Är ju inte mängden mat utan antal tugg som behöver tillgodoses.
Upplever tristess osv blir mindre när dem har att pilla med.

Men klart är väl som oss människor vissa räcker dem tittat på en bulle så har dom blivit runda 🤭😁
 
Är ju lite olika faktorer där som spelar in 😁
Värde på hö kontra kraftfoder kontra motion.
Hästar är ju gjorda för att äta lite och ofta.
Är ju inte mängden mat utan antal tugg som behöver tillgodoses.
Upplever tristess osv blir mindre när dem har att pilla med.

Men klart är väl som oss människor vissa räcker dem tittat på en bulle så har dom blivit runda 🤭😁
Ja självklart. Men det är nog ganska få vuxna normalfödda hästar som fixar helt fri tillgång på ett normalt grovfoder.

Det går ju utmärkt att tillgodose både ättid och tuggtid utan fri tillgång. Hästarna måste ju inte äta konstant för att bli nöjda.

Nelly bantar nu men vi har jättefin halm i stallet så har bara bytt ut några kg hösilage mot halm.
 
Två fodringar behöver ju inte innebära ett problem om man har hästar som äter ganska lugnt och har stora givor så det räcker ett tag. Men håller annars med att kan man ge fritt så är det oftast bäst.

Så är det absolut. Min fick i småmaskigt hönät men ändå så var maten slut kring 14-tiden och nästa mål mat var kl 20 så det funkade inte riktigt med den givan och det upplägget för henne. Nu var ju hon hungrig också så formligen inhalerade höet trots nätet. Nu när hon har större total giva så äter hon mkt lugnare och hon får inte heller nåt i nät utan äter från marken.

Men något orolig för övervikt är man ju, så försöker hålla lite koll med måttband så man får ett litet hum 😊
 
Så är det absolut. Min fick i småmaskigt hönät men ändå så var maten slut kring 14-tiden och nästa mål mat var kl 20 så det funkade inte riktigt med den givan och det upplägget för henne. Nu var ju hon hungrig också så formligen inhalerade höet trots nätet. Nu när hon har större total giva så äter hon mkt lugnare och hon får inte heller nåt i nät utan äter från marken.

Men något orolig för övervikt är man ju, så försöker hålla lite koll med måttband så man får ett litet hum 😊
Med många fodringar är det ju mkt lättare att reglera iaf 😊
 
Är ju lite olika faktorer där som spelar in 😁
Värde på hö kontra kraftfoder kontra motion.
Hästar är ju gjorda för att äta lite och ofta.
Är ju inte mängden mat utan antal tugg som behöver tillgodoses.
Upplever tristess osv blir mindre när dem har att pilla med.

Men klart är väl som oss människor vissa räcker dem tittat på en bulle så har dom blivit runda 🤭😁

Mjo men om man tar min häst då tex, hon ska ha på pappret kring 60-65 MJ vilket täcks av ca 9-10 kg av mitt hösilage, men då blir ju tuggtiden och ta-halten för låg så då "måste" jag ge mer.

Sen är det inte bara tuggtiden som spelar in. Det har gjorts studier att en häst tuggar i naturligt tillstånd på bete ca 60 000 ggr per dygn och en häst som får hö + kraft i form av havre tuggar omkring 30 000. Men sen spelar visst också torrsubstans och proteinnivåer in i mättnadskänslan för dem.

Hästar är gjorda för att äta lite och ofta precis som du säger men iom vår moderna hästhållning är det svårt att få ihop ekvationen riktigt. Hästar är ju designade för att äta väldigt energifattig föda men då fördelad på många timmar av dygnet, inte att stå med mulen i en höbal samma mängd timmar.
 
Ja självklart. Men det är nog ganska få vuxna normalfödda hästar som fixar helt fri tillgång på ett normalt grovfoder.

Det går ju utmärkt att tillgodose både ättid och tuggtid utan fri tillgång. Hästarna måste ju inte äta konstant för att bli nöjda.

Nelly bantar nu men vi har jättefin halm i stallet så har bara bytt ut några kg hösilage mot halm.
Jag vet flera stora hästar som klarar det. Oftast när hästarna vet maten aldrig tar slut så blir dem inte lika matfixerade som vid små mängder uppdelat kanske på 2 omgångar ute i hagen.

Såklart undantag finns även där.

Är väl som med oss människor vissa mer fixerade vid mat än andra.
Sen är ju väldigt många hästar av idag överviktiga och det är ju inte hälsosamt för en häst det heller 😊
 
Mjo men om man tar min häst då tex, hon ska ha på pappret kring 60-65 MJ vilket täcks av ca 9-10 kg av mitt hösilage, men då blir ju tuggtiden och ta-halten för låg så då "måste" jag ge mer.

Sen är det inte bara tuggtiden som spelar in. Det har gjorts studier att en häst tuggar i naturligt tillstånd på bete ca 60 000 ggr per dygn och en häst som får hö + kraft i form av havre tuggar omkring 30 000. Men sen spelar visst också torrsubstans och proteinnivåer in i mättnadskänslan för dem.

Hästar är gjorda för att äta lite och ofta precis som du säger men iom vår moderna hästhållning är det svårt att få ihop ekvationen riktigt. Hästar är ju designade för att äta väldigt energifattig föda men då fördelad på många timmar av dygnet, inte att stå med mulen i en höbal samma mängd timmar.
Men stämmer hennes egentliga behov med tabellen då? Eftersom hon tappade så mkt i vikt 😊
 
Jag vet flera stora hästar som klarar det. Oftast när hästarna vet maten aldrig tar slut så blir dem inte lika matfixerade som vid små mängder uppdelat kanske på 2 omgångar ute i hagen.

Såklart undantag finns även där.

Är väl som med oss människor vissa mer fixerade vid mat än andra.
Sen är ju väldigt många hästar av idag överviktiga och det är ju inte hälsosamt för en häst det heller 😊
Ja jag vet också flera hästar som kan gå på fri tillgång, men det är nog vanligare att det inte funkar.
 
Mjo men om man tar min häst då tex, hon ska ha på pappret kring 60-65 MJ vilket täcks av ca 9-10 kg av mitt hösilage, men då blir ju tuggtiden och ta-halten för låg så då "måste" jag ge mer.

Sen är det inte bara tuggtiden som spelar in. Det har gjorts studier att en häst tuggar i naturligt tillstånd på bete ca 60 000 ggr per dygn och en häst som får hö + kraft i form av havre tuggar omkring 30 000. Men sen spelar visst också torrsubstans och proteinnivåer in i mättnadskänslan för dem.

Hästar är gjorda för att äta lite och ofta precis som du säger men iom vår moderna hästhållning är det svårt att få ihop ekvationen riktigt. Hästar är ju designade för att äta väldigt energifattig föda men då fördelad på många timmar av dygnet, inte att stå med mulen i en höbal samma mängd timmar.
Är såklart flera faktorer som spelar in.
Många ger mycket kraftfoder utan att ens behöva detta.

Och lite motion och hästen blir fet i stället.
Men jag tror absolut deras tuggtid är viktigt. För att just hålla igång sin mage.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 849
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 477
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 316
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 864
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp